Nvme vs sata ssd i "verkliga" livet.

Permalänk
Medlem

Nvme vs sata ssd i "verkliga" livet.

Hittade ingen tråd om detta,så jag hoppas att jag inte dubbel postar nu.

Av alla tester jag hittat där dom jämför sata ssd mot nvme ssd i t ex uppstart av spel och windows, allmänt användande av datorn. Då slutar alla tester med samma utgång. Det är ingen märkbar skillnad mellan dom två.

Den enda stora skillnaden va när man jobbade med väldigt stora filer, säg att du ska flytta 50gb mellan två ssd. Vid det tillfället kunde nvme utnyttja sina höga hastigheter och va självklart snabbare än sata ssd.

Men ikväll sprang jag på en video på Youtube av en kanal som heter Science Studio, där han menar att nvme är betydligt snabbare när det även kommer till att starta windows och spel. Men han visade aldrig upp några tester på det. Och det va flera kommentarer som höll med honom.

Kan någon här visa mig ett eller flera tester, där dom kan visa upp resultat av att nvme startar spel/windows betydligt snabbare än sata?

Eller ni här på forumet som använder er av nvme, vad är era slutsatser?

Edit: insåg att jag borde skrivit "flytta mycket data" och inte "stora filer" som det står i inlägget.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Jag har själv vart inne på spåret att införskaffa mig en NVME ssd men har inte riktigt kunnat motivera de då det jag har funnit via en enkel "googling" säger att du oftast har nytta av det när du passerar storlekar på ca 20GB eller mer. som i mitt fall inte sker ofta... men dagens ssd diskar är ju snabba ändå så i daglig dags borde man väl inte märka nån stor skillnad?

Men nu spekulerar jag vilt och är lika intresserad på riktiga erfarenheter!

Visa signatur

Spel dator: |Intel Core i5 4770K @4,4GHz 1,25V |Zalman CNPS 9900 |Asus Maximus VI hero |Corsair Vengence 4x4GB 1600 mHz |Gigabyte GTX 970 G1 |Samsung 850 evo SSD|Corsair RMX 750W |Razer Deathadder chroma | Bose QC35| Corsair K65|

Allt annat datorn: Macbook Pro 13" late 2017 i5 @ 3,1GHz

Min YouTube Kanal: https://www.youtube.com/user/maxxsorensen

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Hittade ingen tråd om detta,så jag hoppas att jag inte dubbel postar nu.

Av alla tester jag hittat där dom jämför sata ssd mot nvme ssd i t ex uppstart av spel och windows, allmänt användande av datorn. Då slutar alla tester med samma utgång. Det är ingen märkbar skillnad mellan dom två.

Den enda stora skillnaden va när man jobbade med väldigt stora filer, säg att du ska flytta 50gb mellan två ssd. Vid det tillfället kunde nvme utnyttja sina höga hastigheter och va självklart snabbare än sata ssd.

Men ikväll sprang jag på en video på Youtube av en kanal som heter Science Studio, där han menar att nvme är betydligt snabbare när det även kommer till att starta windows och spel. Men han visade aldrig upp några tester på det. Och det va flera kommentarer som höll med honom.

Kan någon här visa mig ett eller flera tester, där dom kan visa upp resultat av att nvme startar spel/windows betydligt snabbare än sata?

Eller ni här på forumet som använder er av nvme, vad är era slutsatser?

Hur snabbt Windows startar beror mer på vilken sorts system du har.
OEM saker brukar boota betydligt snabbare än hempulat.
T.ex. så bootar min ur-NUC med en slö sata SSD och första generationens i3'a snabbare än min speldator med 8700K och samsung 960PRO.
Samma sak med spel, väldigt liten del av spelstarter hänger på hur snabb lagringen är.

Sitter du däremot och plockar filer fram och tillbaka så kommer du väldigt snabbt att märka hur mycket snabbare en NVMe disk är.
Eller snarare kommer du uppleva SATA diskar som långsamma om du går tillbaka.

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=GCDQaE9N-eo

Jag tyckte detta test var rätt bra utfört och visar mer eller mindre ingen skillnad alls i spel.
Därav har jag inte brytt mig om det något nämvärt men hittar man en bra rea där de ligger på samma prisnivå så är det ju mer för pengarna helt klart.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

De tester jag har läst som även testar saker som att starta program, ladda in i spel mm. Visar att skillnaden mellan NVME diskar (tex. 960 EVO) och vanliga SATA diskar (t.ex. 860 diskarna) är så pass små att det är inom felmarginalen.
För att inte nämna att många av dessa NVME diskar som är popis idag (960/970 EVO) egentligen bara har en liten pluttig SLC cache som är snabb, resterande TLC minne presterar som vilken SSD som helst, nästan.

Dom har överlag bättre kontroller dock och presterar överlag, lite bättre. Men det ser man bara i väldigt speciella och specifika scenarion som aldrig upplever till "vanliga användning" på något sätt.

Och då har man inte ens börjat att fundera på hur man någonsin ska veta vad som befinner sig i denna SLC cache och hur mycket nytta man faktiskt har av den.
Vid skrivning av enorma filer, gärna från en snabbare disk, kan den vara till fördel. Men utöver det, tja, du har absolut noll kontroll över vad som finns i cachen och ej.

Det har funnits massvis med poster på sweC om att det är snabbare si och snabbar så, men extremt lite faktisk data om det hela, och de få tester jag har sätt, så håller datan inte med om någon folk hävdar.

Sedan finns det scenarion där det kan vara till fördel, speciellt 960 PRO varianterna och liknande som ej förlitar sig på en cache. T.ex. om den används som arbetsdisk vid större projekt, stora RAW filer i massor, video redigering med höga upplösningar och liknande.
Men har man sådana behov så känns det som man troligen har lite koll på vad det är man behöver och varför. Jobbar man med stora 50GB+ filer i vegas eller liknande, 4k60 i ProRes eller annat roligt, så är det ganska stor skillnad på det och spela Battlefield V.

Utöver det så är M.2 överlag smidigt och man slipper böka med kablar och annat. Vilket är trevligt.

https://www.youtube.com/watch?v=ecCA0gx_eZk

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Inaktiv

Idag ska vi testa interna vs externa grafikkort och se om det är värt att köpa ett externt. Våra tester är följande:
Starta Windows
Öpnna Word,Excel, kalkylatorn.
Utföra defragmenteringen av en 8TB hdd.
Starta webbläsaren, gå in på aftonbladets hemsida, även facebooks etc.

Slutsats: De är bortkastat att köpa externt grafikkort, inget av testerna ovanför gav bättre resultat med externt grafikkort. På liknande sätt tycker jag många gör tester med NMVE ssder

Nå man märker direkt om det är en nvme ssd om man jobbar med datorn, det räcker endast att kopiera några filer. De flesta har dock inte obegränsat med pengar och nu när prisskillnaden är så stor så finns det tusentals andra sällen som är bättre att lägga dem på.

Jag själv kör självklar med dubbla nmve ssd i min laptop, men sedan arbetar jag också på den.

*edit*
Detta med +50GB filer så märker man det med många små filer, jag skulle snarare säga att om man jobbar mycket med filer så märker man skillnad. Om man så har en fil på flera TB men endast kopierar den sällan så kanske man kan vänta då.
Jag själv är inte upp i TB klassen och kopierar så ofta, men att man flyttar runt 300GB data händer någon gång i veckan.

Permalänk
Medlem

Utan att ha haft en nvme ssd så skulle jag nog säga efter att följt detta väldigt noga att för det du beskriver att du skall nyttja ssd:n till så kommer du med största sannolikhet inte märka någon skillnad, hade jag varit dig skull jag nog köpt en större Sata ssd istället.

Permalänk
Medlem

Jag skulle verkligen vilja se dom testerna där nvme är betydligt snabbare än sata, när man snackar allmänt användande. Folk pratar om det, men dom visar aldrig upp testerna.

Visst hittar man en nvme på rea, så den kostar som en sata. Fine by me. Men i övrigt, så kan jag inte motivera priset på dom.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Har bytt min os drive till en Samsung 970 och skulle säga att min dator bootar 2 sekunder snabbare (eller så är det placebo ) men vanligt användande ser jag ingen skillnad förutom när jag flyttar stora filer. Nvme är inte värt det för enbart gaming då tex Skyrim laddningstider är lika mellan ssd / nvme eller så skilljer det med endast något sekund men nvme kan också göra det något längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawler:

Utan att ha haft en nvme ssd så skulle jag nog säga efter att följt detta väldigt noga att för det du beskriver att du skall nyttja ssd:n till så kommer du med största sannolikhet inte märka någon skillnad, hade jag varit dig skull jag nog köpt en större Sata ssd istället.

Antar att det är mig du syftar på. Jag är inte ute efter att köpa ssd. Som jag skrev innan, jag kan verkligen inte motivera priset på nvme. Jag har en sata m.2 ssd som systemdisk och 2st Samsung 860 som lagring/installera spel på.

Jag är bara nyfiken på vad folks uppfattning av nvme är.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkiii:

Jag skulle verkligen vilja se dom testerna där nvme är betydligt snabbare än sata, när man snackar allmänt användande. Folk pratar om det, men dom visar aldrig upp testerna.

Visst hittar man en nvme på rea, så den kostar som en sata. Fine by me. Men i övrigt, så kan jag inte motivera priset på dom.

Det beror på vad du menar med allmänt användare, då vanliga användare ej heller märker av om datorn har ett externt grafikkort eller ej.
Men nmve ssd idag med detta prispålägg är egentligen enbart till för två grupper: De som bearbetar data eller de som har gott om pengar. Angående tester så testa att kopiera filer, på min laptop så ligger jag runt 1,7GB/s i filkopieringshastighet mellan ssd1 och ssd2 m, testa eran sata om den kommer upp i samma hastighet. Problemet med mina nmve i laptop är dock värmeutveckling, så den är ingen höjdare för megastora filer utan många små så ssd får en chans att svalna.
*edit*
Så nmve ssd är i många fall inte superbra för megastora filer om man inte har grym kylning, runt 10GB filer är ofta lagom att kopiera med dem Vilket leder till att värmeproblemet plus prispålägget gör nmve ssd till en liten skara användare idag, men när dessa problem minskas och behovet ökas så blir nmve ssd vanligare.