Vattenskadad dator, tror ni min CPU klarat sig? (Bild) - LÖST

Permalänk

Vattenskadad dator, tror ni min CPU klarat sig? (Bild) - LÖST

Vattenskadad dator, fått nya delar på garantin (moderkort och RAM) upptäckte nu att även CPU fått missfärgningar (se bild https://postimg.cc/kBvmmpLq)

Nya datorn boota in i bios första gången men efter det så Fastnar den i boot, led på moderkortet blinkar rött en sekund sen går den vidare till RAM och sen händer inget mer (röd led är CPU).

Jag tror att det kan bero på missfärgningar på CPU som gör att det inte blir ordentligt med kontakt, men förstår inte varför den boota första gången.

Jag testade att göra rent med isopropanol men utan framgång, korrosionen är kvar, kanske behövs någonting annat, starkare? (Vad).

Tycker ni att jag ska försöka reklamera även CPU på vattenkyllargarantin som jag gjorde med de andra delarna?

Edit: datorn funkade med ovan CPU ända tills jag flyttade den till det icke skadade moderkortet, ja, märkligt nog fortsatta datorn att fungera förutom att den bara läste in 8GB RAM istället för de 16GB som satt i.

Edit2: Löste sig med sandpapper...

Permalänk
Medlem

Du kanske kan tala om för oss vad det är för CPU?

Och även vad du hade för moderkort tidigare, samt vilket moderkort du har nu.

Edit:
Vad ligger cpun på för underlag?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Rekordmedlem

Antagligen hade du kontakt i den första sockeln men när du tog loss cpun från sockeln så flyttar du anslutningarna och då börjar det glappa, du behöver antagligen gnugga lite på anslutningspunkterna för att få bort avlagringarna så det blir kontakt igen, exakt hur vet jag inte riktigt men kanske en liten polertrissa i filt på en Dremel kan vara ett lagom stort verktyg, kan även tänka mig att ett par drag med kontakterna på ett våtslippapper med korn täthet > 2000 borde funka utan allt för stor risk om man gör rent ordentligt efter sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Vad ligger cpun på för underlag?

Ser ut som en bänkskiva eller något liknande. Det ska nog vara lugnt. Det är ju ingen matta iallafall

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk

@FatherOfThree:

Ja självklart, det är en i7 7700K, moderkortet är ett ASUS Strix H270i. Processorn på bilden ligger på den lite mjukare foamplastmattan som kom med ersättningsmoderkortet.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Antagligen hade du kontakt i den första sockeln men när du tog loss cpun från sockeln så flyttar du anslutningarna och då börjar det glappa, du behöver antagligen gnugga lite på anslutningspunkterna för att få bort avlagringarna så det blir kontakt igen, exakt hur vet jag inte riktigt men kanske en liten polertrissa i filt på en Dremel kan vara ett lagom stort verktyg, kan även tänka mig att ett par drag med kontakterna på ett våtslippapper med korn täthet > 2000 borde funka utan allt för stor risk om man gör rent ordentligt efter sig.

Tack!

Tänkte hälften vågat hälften vunnit och gick loss på kontaktytorna med ett sandpapper, lossnade en heldel skräp, gjorde rent och pluggade in, funkar fint! (So far)

Permalänk
Medlem

Hur blev det vattenskadat men gick på garanti :O?

Permalänk
Medlem

Jag hade gjort rent CPU med autosol, det löser oxid och polerar väldigt milt. Sen får man ta bort allt med lösningsmedel efteråt.

Använder autosol i formverktyg för plast ganska ofta, där kostar en ompolering mer än de flesta PC man hittar på detta forum, så jag anser det vara rätt beprövat på känsliga ytor.

(Edit: på kontaktytorna då alltså)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Hur blev det vattenskadat men gick på garanti :O?

Eftersom OP skriver "vattenkylargarantin" gissar jag att han hade en AIO vattenkylare som sprang läck, något som då tillverkaren bekostar skador på.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

@Yorg: Åh missade det, logiskt, tack!