Sata-kontakt gick av på hårddisk – är det kört?

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Hur stor är disken? Om det bara är skada på kontakten och plattorna är intakta så räkna snabbt 3 timmar / TB vid 100MB/sek läshastighet. Tänk på att dom måste först läsa av en råbild och sedan analysera och skriva den till en ny disk. Vilket innebär ca 7-10 timmar praktisk tid per TB.

100 MB/sek = 360 GB / timme.
450 MB/sek = 1,62 TB / timme.

Det i bara Sata Kontakten på disken som är sönder och de är en 4TB disk..

Permalänk
Skrivet av sharadkingboy:

Hallå, läser du att vi är många som vill hjälpa dig??

jo..

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarimner86:

Har du börjat med att testa att sätta SATA kontakten åt rätt håll?
På din bild så satt den tvärt om mot vad den skall göra nämligen.

Det är förmodligen därför du fick upp att datorn hade problem med disken, det blir lite som att äta frukost med röven helt enkelt.
Skulle du göra det och det inte fungerar så är det att ta bort plasthöljet på en satakabel och löda på pinnarna som gäller.
Det är då viktigt att du vet hur kontakten var vinklad när du tog av höljet så att du vet att pinnarna hamnar rätt.
Det kan vara en idé att då rita en liten linje på den sida av kabeln som t.ex skall vara uppåt.

Fungerar det inte så finns det folk i Stockholm som gärna hjälper dig och inte tar 3 lök.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

@sarimner86: 4TB = minst 11 timmar bara för att skapa en råbild, så räkna 28 - 50 timmar. dvs 13 860 kr till 24 750 kr om du har tur vill säga. Har du otur och det tar längre så skenar det i väg.

Ahlberg data har ett maxpris för privatkunder, jag betalar ca 5 - 7 000 / per disk vid en dataräddning där och då var diskarna fysiskt skadade. Deras maxpris var 10 000 för privatpersoner sist jag använde dom.

Turen jag har är att i Linux så kan man montera en sådan råbild som en hårddisk och sedan kopiera allt man vill ha. I en Windows-miljö kan du inte göra det på samma sätt utan måste ha det på en separat hårddisk, med andra ord kan dom inte plocka ut de specifika filerna åt dig och spara dom på din 8TB disk. Utan dom måste även ha en råbild på den (= +22 timmar till, minst), eftersom dom måste ha en backup av den innan dom kan börja. Skulle dom klanta sig utan en backup så förlorar du hela din 8TB disk i det fallet.

Jag har egen erfarenhet av att förlora information, Vid ett tillfälle hände det när jag gjorde en backup av datorn och chassit föll med backup-disken ovanpå, backupdisken gick i bitar och tre diskar i chassit vinkade adjö.

Jag sa ungefär detta när det hände
!!!#¤!!½@&&/¤"/()!!!!!!!!!!!!!, typ.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Har du börjat med att testa att sätta SATA kontakten åt rätt håll?
På din bild så satt den tvärt om mot vad den skall göra nämligen.

Det är förmodligen därför du fick upp att datorn hade problem med disken, det blir lite som att äta frukost med röven helt enkelt.
Skulle du göra det och det inte fungerar så är det att ta bort plasthöljet på en satakabel och löda på pinnarna som gäller.
Det är då viktigt att du vet hur kontakten var vinklad när du tog av höljet så att du vet att pinnarna hamnar rätt.
Det kan vara en idé att då rita en liten linje på den sida av kabeln som t.ex skall vara uppåt.

Fungerar det inte så finns det folk i Stockholm som gärna hjälper dig och inte tar 3 lök.

/Lifooz

jag får testa att sätta sata kontakten åt rätt håll och prova och se om de går.

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

@sarimner86: 4TB = minst 11 timmar bara för att skapa en råbild, så räkna 28 - 50 timmar. dvs 13 860 kr till 24 750 kr om du har tur vill säga. Har du otur och det tar längre så skenar det i väg.

Ahlberg data har ett maxpris för privatkunder, jag betalar ca 5 - 7 000 / per disk vid en dataräddning där och då var diskarna fysiskt skadade. Deras maxpris var 10 000 för privatpersoner sist jag använde dom.

Turen jag har är att i Linux så kan man montera en sådan råbild som en hårddisk och sedan kopiera allt man vill ha. I en Windows-miljö kan du inte göra det på samma sätt utan måste ha det på en separat hårddisk, med andra ord kan dom inte plocka ut de specifika filerna åt dig och spara dom på din 8TB disk. Utan dom måste även ha en råbild på den (= +22 timmar till, minst), eftersom dom måste ha en backup av den innan dom kan börja. Skulle dom klanta sig utan en backup så förlorar du hela din 8TB disk i det fallet.

Jag har egen erfarenhet av att förlora information, Vid ett tillfälle hände det när jag gjorde en backup av datorn och chassit föll med backup-disken ovanpå, backupdisken gick i bitar och tre diskar i chassit vinkade adjö.

Jag sa ungefär detta när det hände
!!!#¤!!½@&&/¤"/()!!!!!!!!!!!!!, typ.

jag tvivlar på att dom tar 24 750 kr för att byta ut en sata kontakt.. om dom gör det så är det ju löjligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarimner86:

jag får testa att sätta sata kontakten åt rätt håll och prova och se om de går.

Ja för även om kontakten eller rättare sagt "plastkroppen" är av så har du fortfarande lite stift kvar, och det borde kunna räcka för att få kontakt så du kan tömma disken.

När väl det är gjort så kan du ju beställa en pålödningsbar SATA-del som en tidigare talare länkade.

Men just nu är ditt uppdrag att få ut Datan från disken, och det vill jag inte att du skall behöva kasta iväg 3000:- för, när det inte är mer avancerat än en trasig SATA-kontakt.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarimner86:

jag tvivlar på att dom tar 24 750 kr för att byta ut en sata kontakt.. om dom gör det så är det ju löjligt!

Det är nog inte det dom tar betalt för, i så fall hade dom redan sålt den tjänsten till dig för ett fast pris.

Det dom måste göra är att ta ut informationen som rådata och sedan analysera den. Att bara läsa av informationen som vanligt kan skada disken eller filsystemet mera vilket gör informationen värdelös.

Hade jag tittat på disken åt dig så skulle jag antagligen kunnat se exakt vad som ska bytas ut, däremot hade jag inte gjort det utan kunnat säga direkt till en firma vad felet var. Nu är risken att du har gjort så mycket med disken att den kommer att kosta mer att rädda, om det går då kretsen som håller strukturen på kretskortet kan ha kortslutits.

En hårddisk kan gå sönder på tre sätt: Kretskortet går sönder fysiskt eller slutar att svara av någon anledning (ganska vanligt).
Filsystemet skadas logiskt eller något virus etc så specialprogramvara måste reparera och återskapa innehållet. (extremt vanligt, speciellt för FAT och NTFS).
Disken går i backen och skadas på så vis att delarna inne i disken hamnar fel, skadar plattorna med repningar, sprickor etc. (ganska ovanligt, men förstör 99,99% av chansen att återskapa när det inträffar).

Man tänker antagligen inte på dom gånger då man startat datorn och man får information om att filsystemet måste kontrolleras men det hör även här till dom logiska felen och i över 95% av dom fallen kan man göra den reparationen själv. Sedan motsvarar dom logiska felen över 85% av alla fel.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

@sarimner86:
Ser ut som dina stift är ganska korta, men tar du dig till Tyresö så kan jag göra ett försök att löda dit en satakabel.

Har gjort samma misstag själv en gång, lödde fast en avklippt satakabel.

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Det är nog inte det dom tar betalt för, i så fall hade dom redan sålt den tjänsten till dig för ett fast pris.

Det dom måste göra är att ta ut informationen som rådata och sedan analysera den. Att bara läsa av informationen som vanligt kan skada disken eller filsystemet mera vilket gör informationen värdelös.

Hade jag tittat på disken åt dig så skulle jag antagligen kunnat se exakt vad som ska bytas ut, däremot hade jag inte gjort det utan kunnat säga direkt till en firma vad felet var. Nu är risken att du har gjort så mycket med disken att den kommer att kosta mer att rädda, om det går då kretsen som håller strukturen på kretskortet kan ha kortslutits.

En hårddisk kan gå sönder på tre sätt: Kretskortet går sönder fysiskt eller slutar att svara av någon anledning (ganska vanligt).
Filsystemet skadas logiskt eller något virus etc så specialprogramvara måste reparera och återskapa innehållet. (extremt vanligt, speciellt för FAT och NTFS).
Disken går i backen och skadas på så vis att delarna inne i disken hamnar fel, skadar plattorna med repningar, sprickor etc. (ganska ovanligt, men förstör 99,99% av chansen att återskapa när det inträffar).

Man tänker antagligen inte på dom gånger då man startat datorn och man får information om att filsystemet måste kontrolleras men det hör även här till dom logiska felen och i över 95% av dom fallen kan man göra den reparationen själv. Sedan motsvarar dom logiska felen över 85% av alla fel.

som sakt de e bara sata kontakten som är paj..

Permalänk

Jag antar att de e bättre med en sata kabel med låsning en den röda jag använde föst?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av sarimner86:

Ok, ser ju inte så farligt ut, med en liten spets/plattång bör du kunna bocka till dem så tricket med kabeln du provade förut borde funka. (bara du är säker på du vänt den åt rätt håll)
tex en sån: https://www.conrad.se/p/esd-spetstang-gedore-1743562-rak-145-...
(Borde ju tom gå att limma dit den avbrutna plastbiten med lite "superlim")

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av OldComputer:

Hur stor är disken? Om det bara är skada på kontakten och plattorna är intakta så räkna snabbt 3 timmar / TB vid 100MB/sek läshastighet. Tänk på att dom måste först läsa av en råbild och sedan analysera och skriva den till en ny disk. Vilket innebär ca 7-10 timmar praktisk tid per TB.

100 MB/sek = 360 GB / timme.
450 MB/sek = 1,62 TB / timme.

Nu är det ju dock så att dataräddningsföretagen tar inte betalt för bänktiden utan för arbetstiden. Om disken sitter i en rigg och snurrar i två dygn men bara tar aktivt 6 timmar med medarbetare så tar de betalt för medarbetarens tid.

Sedan är det säkert startkostnader och grejer som läggs till.

I detta fallet är det ju bara fysiskt ansluta disken mot en kabel. Jobbmässigt inte många timmar.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

@SAFA: TACK! beställde en sån tång. här är en annan vinkel på disken https://imgur.com/a/6a4W3Pd

Permalänk
Medlem

Kan också testa att löda om du vill. Norra Sthlm. Bara skicka ett pm.

Det finns ju en hel del kvar av pinnarna att löda in sig på. Om inte annat så lär det finnas mer plats på andra sidan kretskortet där pinnarna går över till det.

Permalänk
Medlem

Ja, såg mycket värre ut på första bilden. Den går iaf att laga (om den inte fylls med lim i räddningsförsöken, hehe)

tror även biltemas esd tång hade funkat...
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/tanger/specialtang...

Permalänk

@SAFA: plast biten är borta..

Permalänk

Har nu fått tången! men jag tror inte jag kan få piggarna rakare en så här. Sen tror ni att plastbiten på enda sidan kan göra så att de blir svårt att få kontakt? den har en röd ring runt sig.. har inte testat disken igen efter jag förskte göra piggarna rakare ska gör det när jag kommer hem sen.. https://imgur.com/a/qqcsvsF

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarimner86:

Har nu fått tången! men jag tror inte jag kan få piggarna rakare en så här. Sen tror ni att plastbiten på enda sidan kan göra så att de blir svårt att få kontakt? den har en röd ring runt sig.. har inte testat disken igen efter jag förskte göra piggarna rakare ska gör det när jag kommer hem sen.. https://imgur.com/a/qqcsvsF

Ser ju OK ut. Om plastbiten är borta får du väl klippa till en bit av kartong eller dyligt så kontaktblecken gör bra kontakt.

Permalänk
Skrivet av SupaBeast:

@sarimner86: A det var värre det.

Har lyckats knäcka plasten på en sata kontakt en gång. Riktigt irriterande.. Där gick det att räta ut stiften och trycka in plasten i satakabeln och sedan trycka på den försiktigt på stiften. Fungerar än idag ca 1-2år senare.

Har också lyckats med detta när jag klantade till det riktigt ordentligt, men det gick att pilla ihop allt igen och disken funkar fortfarande.

Till OP, som redan har nämnts, att löda fast en satakabel eller en helt ny kontakt är nog det säkraste kortet om du vill köra "DIY". Om det är viktig data så är ju ett seriöst dataräddningsföretag det som gäller.

Permalänk

@SAFA: ska jag stoppa in kartong i SATA kontakten på sata kabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarimner86:

@SAFA: ska jag stoppa in kartong i SATA kontakten på sata kabel?

Ja, den ska hamna där men det kan ju vara lättare att sätta dit kontakten om man sätter kartongbiten under pinnarna på disken (där den avbrutna plastbiten satt förut) när man sätter dit kontakten.

Se till att kontaktpinnarna på disken hamnar på rätt sida om kartongbiten så de ligger an mot kontaktfjädrarna inne i sata-kontakten och att kabeln är vänd åt rätt håll. Annars kommer det inte funka.

Du behöver alltså nånting som ersätter plastbiten på disken (som är borta). Inne i SATA-kontakten på kabeln sitter det kontaktfjädrar som ska ansluta till kontaktpinnarna på SATA-disken. Det behövs ett visst tryck för att det ska bli bra kontakt och har man inget mothåll så böjer sig bara kontaktpinnarna och det blir glappkontakt.

DVS en ca 1 mm tjock bit av kartong eller plast eller trä eller nånting annat som är isolerande.
Bättre att den är lite för tunn än för tjock så att pinnarna inte böjs när man sätter dit kontakten.

Permalänk

@SAFA: jag får testa mej fram! Tack tipset!

Permalänk

Nu har det kommit många bra svar.

Enklaste: Köp en likadan hårdisk och byt kretskortet.

För den fingerfärdiga och som har tålamod och inte vill löda: Köp superlim och noggrant med en plastbit mellan kontakterna limma dit en SATA-kabel en kontakt åt taget.

Permalänk

@SAFA: nu vill inte ens den här https://imgur.com/a/o6MJYSo ses av datorn.. VA FAAAN! 😡😤

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarimner86:

@SAFA: nu vill inte ens den här https://imgur.com/a/o6MJYSo ses av datorn.. VA FAAAN! 😡😤

Ok, funkar inte ens med en garanterad OK disk? (Det brukar inte dyka upp nåt förrän man ger den en disk) Provat andra USB-portar? Windows blir ibland lite dum om man petat in en okänd usb-disk tex en usb-pinne som är lite glapp.