Permalänk

Köpråd tv inför mellandagsrean

Hej
det är dags att införskaffa en ny tv till hemmet och behöver råd att välja bland alla de tv apparater som finns. Initialt planerade jag att köpa en 65" Oled men då de flesta i familjen inte har så bra koll på teknik känns risken att tvn blir stående med någon statisk bakgrund i timtal stor och jag vill inte riskera inbränning pga av detta.
Istället tänkte jag köpa en billigare 65" LCD tv i väntan på att OLED tekniken blir bättre och man kanske kan minska risken men inbränning.
Budget är <10000, vill ej överskrida detta då jag ändå planerar ett nytt inköp om ett par år.
Användningsområden främst tv & film, inte så mycket sport eller spel.
Har själv spanat lite på Philips 65PUS7601 samt Samsung UE65NU7105

Tacksam för andra förslag eller synpunkter?

Visa signatur

INTEL CORE I7 4770K|ASUS MAXIMUS VI EXTREME |CORSAIR AX 1200i |16GB G.skill Trident X|GIGABYTE GEFORCE GTX 780 OC REV 2.0 SLI |3*CROSSOVER 27Q LED|CORSAIR OBSIDIAN 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av rugbyfreak:

Hej
det är dags att införskaffa en ny tv till hemmet och behöver råd att välja bland alla de tv apparater som finns. Initialt planerade jag att köpa en 65" Oled men då de flesta i familjen inte har så bra koll på teknik känns risken att tvn blir stående med någon statisk bakgrund i timtal stor och jag vill inte riskera inbränning pga av detta.
Istället tänkte jag köpa en billigare 65" LCD tv i väntan på att OLED tekniken blir bättre och man kanske kan minska risken men inbränning.
Budget är <10000, vill ej överskrida detta då jag ändå planerar ett nytt inköp om ett par år.
Användningsområden främst tv & film, inte så mycket sport eller spel.
Har själv spanat lite på Philips 65PUS7601 samt Samsung UE65NU7105

Tacksam för andra förslag eller synpunkter?

Jag resonerade som dig. Sen tänkte jag fan vad onödigt att lägga 10-12k och ändå inte vara helt nöjd. Tror man tänker lite för mkt kring problemen med oled, de flesta problemen ser man inte om man inte letar efter de. Statisk bild i timtal borde inte vara problem då det finns skärmsläckare etc.

EDIT: Kollar man på rtings burn in test, så har det fortfarande inte blivit någon märkbar skillnad på den tv:n dom kör NBC-livefeed på, det som ska återspegla vanligt tv-tittanden.

Jag köpte en NU7*** 55 tum som andra-tv för två månader sedan. Helt okej för det priset, men du får en ganska ljussvag tv och hdr etc är inget som ens fyller någon funktion.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@K-D][Aramis:
Åkte till elgiganten idag för att jämföra de tv apparater de hade inne. Hade möjligheten att titta på Samsung UE65NU7105 samt Samsung UE65NU8005 upplevde väldigt stor skillnad på den hd tv sändning från svt som visades på båda apparaterna. Får hålla priset på den under uppsikt på mellandagsrean om den går ner lite. Känns som det är en djungel av alla mellanklass LCD skärmar när man går att titta.

Visa signatur

INTEL CORE I7 4770K|ASUS MAXIMUS VI EXTREME |CORSAIR AX 1200i |16GB G.skill Trident X|GIGABYTE GEFORCE GTX 780 OC REV 2.0 SLI |3*CROSSOVER 27Q LED|CORSAIR OBSIDIAN 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av rugbyfreak:

Hej
det är dags att införskaffa en ny tv till hemmet och behöver råd att välja bland alla de tv apparater som finns. Initialt planerade jag att köpa en 65" Oled men då de flesta i familjen inte har så bra koll på teknik känns risken att tvn blir stående med någon statisk bakgrund i timtal stor och jag vill inte riskera inbränning pga av detta.
Istället tänkte jag köpa en billigare 65" LCD tv i väntan på att OLED tekniken blir bättre och man kanske kan minska risken men inbränning.
Budget är <10000, vill ej överskrida detta då jag ändå planerar ett nytt inköp om ett par år.
Användningsområden främst tv & film, inte så mycket sport eller spel.
Har själv spanat lite på Philips 65PUS7601 samt Samsung UE65NU7105

Tacksam för andra förslag eller synpunkter?

Det finns ingen som helst risk med att glömma statiska bilder i timtal på en OLED så länge det inte oftast är samma bild som ligger kvar. Och det finns även skärmsläckare på t ex LG OLED som aktiveras vid stillstående bild om du vill.
Faktum är att fru och barn nästan garanterar varierad användning av TV'n.

Det är ensamstående medelålders män som främst tittar på TV4s morgonprogram som drabbas mest verkar det som

Jag har själv just ändrat min plan från LED till OLED på nästa TV, och jag har liknande situation som dig.

Permalänk
Medlem

Vi köpte en Sony XF 9005 65, dock ganska rejält över budget, men en ruskigt bra LCD. Köper hellre en riktigt bra TV på en gång än att uppdatera varannat år.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk

Vad nojiga folk har blivit över det här med inbränningar.. Har ägt min LG B7 lite mer över ett år men inte fått några inbränningar eller andra problem
Har två kids som kör mycket Netflix (inbyggda appen) samt kollar på barnkanalen
Frugan använder mest HTPC för Cmore och vanlig linjär tv
Jag använder oftast HTPC för att kolla på nedladdat material
Under helgerna rullar nyhetsmorgon flera timmar i streck
Skulle det nu uppstå problem med inbränningar så omfattas detta utav din garanti och LG har en svensk telefonsupport så det är väl inga problem att höra av sig till dem?

Sluta grubbla över problem med teknik som du ännu inte har. Ta det när det väl kommer!

Hur nöjd som helst
Våga köra på OLED, du kommer inte bli besviken!!

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Vad nojiga folk har blivit över det här med inbränningar.. Har ägt min LG B7 lite mer över ett år men inte fått några inbränningar eller andra problem
Har två kids som kör mycket Netflix (inbyggda appen) samt kollar på barnkanalen
Frugan använder mest HTPC för Cmore och vanlig linjär tv
Jag använder oftast HTPC för att kolla på nedladdat material
Under helgerna rullar nyhetsmorgon flera timmar i streck
Skulle det nu uppstå problem med inbränningar så omfattas detta utav din garanti och LG har en svensk telefonsupport så det är väl inga problem att höra av sig till dem?

Sluta grubbla över problem med teknik som du ännu inte har. Ta det när det väl kommer!

Hur nöjd som helst
Våga köra på OLED, du kommer inte bli besviken!!

Har också tänkt det med garantin. För jag har för mig det uttryckligen står att garantin inte täcker inbränning. Men däremot verkar de flesta ha fått hjälp ändå dom fallen det hänt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

En fördel med LG oavsett teknik skulle jag säga är deras WEBOS, bättre/snabbare operativssytem anser jag är svårt att hitta idag

Permalänk

Fått mellandagsrea reklamen från elgiganten nu och de har Samsung UE65NU8005 för 9888:- tror jag slår till på den, det är good enough, klart bättre en den LG 55LW450N jag har nu. Då blir det pengar över till en Benq w1700 för filmtittande och ändå blir det billigare än en 65" oled

Visa signatur

INTEL CORE I7 4770K|ASUS MAXIMUS VI EXTREME |CORSAIR AX 1200i |16GB G.skill Trident X|GIGABYTE GEFORCE GTX 780 OC REV 2.0 SLI |3*CROSSOVER 27Q LED|CORSAIR OBSIDIAN 900D

Permalänk
Medlem

@rugbyfreak
Försökt hitta mellandagsrea reklambladet du snackar om.
Vart går det att hitta? Skulle uppskattas!

Permalänk
Skrivet av Shangit3:

@rugbyfreak
Försökt hitta mellandagsrea reklambladet du snackar om.
Vart går det att hitta? Skulle uppskattas!

Fick det i brevlådan idag

Visa signatur

INTEL CORE I7 4770K|ASUS MAXIMUS VI EXTREME |CORSAIR AX 1200i |16GB G.skill Trident X|GIGABYTE GEFORCE GTX 780 OC REV 2.0 SLI |3*CROSSOVER 27Q LED|CORSAIR OBSIDIAN 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shangit3:

@rugbyfreak
Försökt hitta mellandagsrea reklambladet du snackar om.
Vart går det att hitta? Skulle uppskattas!

https://www.elgiganten.se/cms/mellandagsrea/mellandagsrea/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rugbyfreak:

Fått mellandagsrea reklamen från elgiganten nu och de har Samsung UE65NU8005 för 9888:- tror jag slår till på den, det är good enough, klart bättre en den LG 55LW450N jag har nu. Då blir det pengar över till en Benq w1700 för filmtittande och ändå blir det billigare än en 65" oled

Det är riktigt rutten viewing angle på NU8005. Men det kanske inte spelar så stor roll? Står själv i valet och kvalet och kan verkligen inte bestämma mig. Fyfan. 22k för en LG 65 oled är ändå en jävla massa pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag bytte från en Samsung 55 4k curved 16000kr till en LG 55 4k 6000kr och den är bättre på alla vis. Så nu när blackfriday va kolla jag efter ev uppgradering och hitta denna https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/tv-och-soundbar/... finns för 9990 utan mag. Remote å ljudsystem. Blev hemskt sugen men lyckades avstå när det var ordinarie pris. Dock känns den billig gentemot va man får.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Skrivet av K-D][Aramis:

Det är riktigt rutten viewing angle på NU8005. Men det kanske inte spelar så stor roll? Står själv i valet och kvalet och kan verkligen inte bestämma mig. Fyfan. 22k för en LG 65 oled är ändå en jävla massa pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Misstänker att det inte kommer att ha någon betydelse då jag sitter max 1,5m på sidan av tvns centrum

Visa signatur

INTEL CORE I7 4770K|ASUS MAXIMUS VI EXTREME |CORSAIR AX 1200i |16GB G.skill Trident X|GIGABYTE GEFORCE GTX 780 OC REV 2.0 SLI |3*CROSSOVER 27Q LED|CORSAIR OBSIDIAN 900D

Permalänk

Kan meddela att jag har inbränningar på min OLED 65" B6, den har använts för mycket på Nyhetsmorgon och har den där irriterande solen nere i vänstra hörnet samt de långa stripsen till vänster.

Ingenting jag orkar bry mig om nu, har ingen garanti kvar på tv:n heller.
Men det händer

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Jag var så inne på en oled. Men jag har fan inte hjärta till att betala 22.000kr för en jävla tv som även den kan ha diverse vertical banding osv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag och sambon kommer med största sannolikhet köpa en LG OLED 55 tum nu under mellandagsrean. Vi har varit på Elgiganten och Media Markt två gånger redan och blev ganska förälskade i OLED. Vi tyckte till och med den såg betydligt bättre ut än Samsungs Q9F, trots att Samsungen låg på ett högre pris. Just inbränning oroar vi oss inte överdrivet mycket för (dock är det ganska oroväckande att garantin som sagt inte täcker inbränningar, men det verkar ju som att vissa har fått sina paneler utbytta trots att det egentligen inte täcks av garantin).

Vi är lite mer oroliga över vertical banding som man ju har sett några skräckexempel på, samt det här med att just LGs modeller har färre nyanser i det mörka området jämfört med Sonys och Panasonics OLEDs. Jag har försökt ta reda på hur stor skillnad det faktiskt är mellan Sony och LG i detta området men har inte lyckats, så vi kommer kolla på Sonys OLED också, men de är ju som bekant lite dyrare.

Vad jag har förstått det som har LGs modeller hyfsat bra skydd mot inbränningar. T.ex. att statiska loggor automatiskt dimmas och att hela statiska bilder bara visas i ca 2 minuter innan skärmsläckaren drar igång.

Permalänk
Medlem

Fanns inga värda erbjudanden på 65" oled på media markts mellandagsrea. Trist.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

köpte en Samsung UE65NU8005 på elgigantens rea hittis nöjd med bilden men mest kollat netflix och youtube klipp. Skall försöka fixa med inställningar och titta på lite 4k hdr under morgondagen.

Visa signatur

INTEL CORE I7 4770K|ASUS MAXIMUS VI EXTREME |CORSAIR AX 1200i |16GB G.skill Trident X|GIGABYTE GEFORCE GTX 780 OC REV 2.0 SLI |3*CROSSOVER 27Q LED|CORSAIR OBSIDIAN 900D

Permalänk
Skrivet av rugbyfreak:

köpte en Samsung UE65NU8005 på elgigantens rea hittils nöjd med bilden men mest kollat netflix och youtube klipp. Skall försöka fixa med inställningar och titta på lite 4k hdr under morgondagen.

Nu har jag installerat & ställt in tvn efter rtings.com rekommendationer , har hunnit kolla på ganska mycket 4K material på netflix samt 4K HDR på blu-ray och måste säga att jag är mycket nöjd med tvn för det priset. Har inte haft möjlighet att jämföra med exempelvis KD-65XF9005 som säkert är bättre som dock är nästan 5000kr skillnad. Kan rekommendera er som är på jakt efter en prisvärd 65" att kolla in den.

Visa signatur

INTEL CORE I7 4770K|ASUS MAXIMUS VI EXTREME |CORSAIR AX 1200i |16GB G.skill Trident X|GIGABYTE GEFORCE GTX 780 OC REV 2.0 SLI |3*CROSSOVER 27Q LED|CORSAIR OBSIDIAN 900D

Permalänk
Medlem

Blev en LG65OLEDE8 för min del ändå idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av K-D][Aramis:

Blev en LG65OLEDE8 för min del ändå idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Nice, kostar över dubbet vad jag gav för denna tv !

Visa signatur

INTEL CORE I7 4770K|ASUS MAXIMUS VI EXTREME |CORSAIR AX 1200i |16GB G.skill Trident X|GIGABYTE GEFORCE GTX 780 OC REV 2.0 SLI |3*CROSSOVER 27Q LED|CORSAIR OBSIDIAN 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av rugbyfreak:

Nice, kostar över dubbet vad jag gav för denna tv !

Är du nöjd med ditt köp? I slutändan är ju det, det enda som spelar roll egentligen. Alla är inte lika korkade som mig

Skickades från m.sweclockers.com