Uppgradera grafikkort eller hela datorn?

Permalänk
Medlem

Uppgradera grafikkort eller hela datorn?

Hej,
Har en gaming dator med AMD FX6300 och GTX 950 som ger dålig fps vid spel av Fortnite.

Tänker att jag borde uppgradera grafikkortet till en 1060 eller 1070 eller kanske tom. 1080.

Men orkar CPUen inte med då? var går gränsen för ett vettigt GPU för den här processorn?

David

Permalänk
Medlem

Kolla upp hur mycket processorn belastas i spelet. Ju mer den belastas (%) desto mer kommer den flaskhalsa ett bättre grafikkort. T.ex om den används till >90% så kommer inte ett nytt grafikkort hjälpa.

Samtidigt så kan du också kolla upp hur mycket grafikkortet används.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Permalänk
Medlem

@Decster: Tack. CPU ligger mellan 45 och 80% med ett snitt som är kring 60% så där verkar finnas kraft att hämta.

Men märker att RAM minnet på 8Gb ligger på 80%. Är det högt?

Även hårddisken belastas ibland hårt (100%) och datorn saknar SSD HD så kanske är det nästa prioritering.

David

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theglund:

@Decster: Tack. CPU ligger mellan 45 och 80% med ett snitt som är kring 60% så där verkar finnas kraft att hämta.

Men märker att RAM minnet på 8Gb ligger på 80%. Är det högt?

Även hårddisken belastas ibland hårt (100%) och datorn saknar SSD HD så kanske är det nästa prioritering.

David

Vad är belastningen på de enskilda kärnorna. En processor kan även flaska vid 25-50% last om det är så att en kärna ligger nära 100%

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Elektron: Tack. Enligt resurshanteraren så verkar alla kärnor (Dvs CPU 0 till 5 i resurhanteraren - är det där som jag ska kolla?) köra ganska exakt lika. Mellan 45% och 70% medans GPU går på 100% i princip hela tiden.

Permalänk
Medlem

Alltså du skulle kunna få lite bättre prestanda med tex ett 1060 men över det är nog meningslöst. Jag skulle rekommendera helt ny alternativt börja med nytt nätagg, cpu, mb och ram för att sedan köpa ett bättre grafikkort och ssd. Dvs en ny dator i etapper.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

@Litenskit: Tack för input. Låter som jag bör bygga om den!