Permalänk
Medlem

PLC programmering

Hej folket.

Studerar just nu till automations ingenjör och har ett problem med en sak som jag inte verkar vara kapabel till att lösa.

sitter och sak sätta upp en kommunikation mella n2 stycken Siemens PLC. och det vill inte fungera.
får upp kommunikationen utan problem men kan bara skicka en integer och inget mera även om det finns flera datatyper i datablocket jag skickar. använder mig av tsend_c och trecv_c.

hade vart jäkla snällt om nån med mer kunskap har några goda råd att dela med sig av.

ha de gott

(kanske finns nån tråd om liknande saker men hittade ej)

Permalänk
Medlem

s7 classic eller tia portal ?
300/400/1200/1500 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av x3me00:

s7 classic eller tia portal ?
300/400/1200/1500 ?

Haha fan hade skrivit så fint först med allt sen var jag tvungen att skriva om det å då missade jag allt tydligen

Det är TIA v15 mellan 2 stycken 1200 cpus.

Närmare bestämt 1214c ac/dc/rly

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte så hemma på just Siemens men kan det vara så att mottagaren läser all data som skickas till den som integer för den inte kan veta vad för datatyper som den får skickat till sig?
Så man kanske får omvandla den mottagna datan från integer till en lämplig datatyp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderbolt:

Nu är jag inte så hemma på just Siemens men kan det vara så att mottagaren läser all data som skickas till den som integer för den inte kan veta vad för datatyper som den får skickat till sig?
Så man kanske får omvandla den mottagna datan från integer till en lämplig datatyp?

Fick det att funka genom att skicka en array av bytes och innan konvertera önskade datatyper till de bytesen. dock så är detta en betydligt mycket längre väg att gå tydligen. inne i konfigurationen för tsend_c resp. trcv_c blocken ska man ange första biten i data blocket med bitadress då ska det fungera att skicka allt i datablocket. inte fått det att funka helt ordentligt själv men sätt en klasskompis fått det att funka så det ska gå.
tack för svar ändå

Permalänk
Medlem

hur importerar man taglista från siemens plc till E-1100 hmi

Skrivet av niljon:

Fick det att funka genom att skicka en array av bytes och innan konvertera önskade datatyper till de bytesen. dock så är detta en betydligt mycket längre väg att gå tydligen. inne i konfigurationen för tsend_c resp. trcv_c blocken ska man ange första biten i data blocket med bitadress då ska det fungera att skicka allt i datablocket. inte fått det att funka helt ordentligt själv men sätt en klasskompis fått det att funka så det ska gå.
tack för svar ändå

Hej jag e ny här på denna hemsida så sorry om det blir fel men hört bara bra saker om den.
Nån som kan förklara hur det går till eventuellt ge mig tips var jag kan få fram info så jag kan läsa om det, har googlat och tittat på Youtube men utan resultat

MVH
nybörjare