Nvidia Geforce RTX 2060 – specifikationer, rykten och bilder

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce RTX 2060 – specifikationer, rykten och bilder

Allt mer pekar mot att Nvidia inleder år 2019 med lanseringen av Geforce RTX 2060. Inför detta samlar SweClockers rykten om specifikationer för modellen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lika många CUDA-kärnor och textuenheter som GTX 1070.
Färre rastenheter, sämre minnesbuss och mindre grafikminne än GTX 1070.
Bättre minnesbandbredd och ett antal RT- och Tensor-kärnor som eventuellt kan hjälpa till.

Känns som detta kommer bli ett dyrt GTX 1070 med DLSS och Raytracing "stöd".
Kommer vi få den största snarkfesten bland grafikkort 2019 redan i januari tro?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Att ett XX60 kort skall kosta såpass mycket känns helt bedrövligt. Vad blir nästa grej? Ett 3060-kort som kostar som ett 2070 gjorde vid lansering? Det är uppocknedvända världen för mig som vuxit upp med att elektronik blir billigare och billigare med åren, men nu är det inte så längre. Jävla giriga företag! Det var bättre förr

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Att ett XX60 kort skall kosta såpass mycket känns helt bedrövligt. Vad blir nästa grej? Ett 3060-kort som kostar som ett 2070 gjorde vid lansering? Det är uppocknedvända världen för mig som vuxit upp med att elektronik blir billigare och billigare med åren, men nu är det inte så längre. Jävla giriga företag! Det var bättre förr

Instämmer, känns helt tokigt att man behöver lägga runt 3000 för ett kort som är lika snabbt som mitt 4 år gamla 980 och typ 7000 för att få en vettig uppgradering.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Att ett XX60 kort skall kosta såpass mycket känns helt bedrövligt. Vad blir nästa grej? Ett 3060-kort som kostar som ett 2070 gjorde vid lansering? Det är uppocknedvända världen för mig som vuxit upp med att elektronik blir billigare och billigare med åren, men nu är det inte så längre. Jävla giriga företag! Det var bättre förr

Skrivet av Json_81:

Instämmer, känns helt tokigt att man behöver lägga runt 3000 för ett kort som är lika snabbt som mitt 4 år gamla 980 och typ 7000 för att få en vettig uppgradering.

Skulle tro delar av problemet är RTX och 445mm2 chip vs 200...
Mao, du får en betydligt större krets att tillverka, med sämre yield pga storleken, och med delar av kretsen som kanske inte alla anser värt det, som du ändå måste betala för.

Om den kan dra runt det i teorin 1920x1080 så är det väl som de andra som får gå ner "ett steg" för att aktivera RTX, vilket kan vara värt det för de som verkligen vill ha tekniken. Problemet är ju de som vill ha prisvärt kort, utan den (eller 1440 som du kan köra på 1080/1070), så blir det ont om val. Man får ju betala för tekniken även om du inte använder den.

Vi får väl se vad det landar på, men det märks rätt tydligt att grafikkortsmarknaden verkligen inte återhämtat sig från crypto, då pris/prestanda ligger fortfarande 2 år efter (känns det som iaf).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Att ett XX60 kort skall kosta såpass mycket känns helt bedrövligt. Vad blir nästa grej? Ett 3060-kort som kostar som ett 2070 gjorde vid lansering? Det är uppocknedvända världen för mig som vuxit upp med att elektronik blir billigare och billigare med åren, men nu är det inte så längre. Jävla giriga företag! Det var bättre förr

Tror jag betalade någonstans mellan 1000 till 1500kr för mitt 9600GT för typ 10 år sedan och det borde vara ungefär motsvarande prestandaklass med deras nuvarande xx60 kort.
Men så fort Intel eller AMD släpper något som kan konkurera mot snabbare kort än GTX 1080ti så sjunker antagligen priserna igen om inte Intel/AMD också utnyttjar läget och tar priser motsvarande en klass högre för sina kort.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jävla giriga företag!

Kryptovalutor gjorde att priserna gick upp. Användare köper fortfarande kort av alla slag trots höjning. Bara att kolla på 1080ti och 2080ti som säljer som smör. Om du vill bidra med förbättring köp inget kort alls eller köp begagnat och/eller AMD.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Instämmer, känns helt tokigt att man behöver lägga runt 3000 för ett kort som är lika snabbt som mitt 4 år gamla 980 och typ 7000 för att få en vettig uppgradering.

I de senare testerna med 4xx.xx drivrutiner så verkar 1060 GDDR5x (Eller vad de kallas) ligga tätt inpå 980Ti-prestanda.

Så antingen nerfar nVidia ner igen eller så har de bara glömt bort Maxwell sådär bara.

Men Nvidia gör ej detta så det är konstigt.

Väntar på att AMD's 590 ska ligga på GTX1070-prestanda nästa år

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Kryptovalutor gjorde att priserna gick upp. Användare köper fortfarande kort av alla slag trots höjning. Bara att kolla på 1080ti och 2080ti som säljer som smör. Om du vill bidra med förbättring köp inget kort alls eller köp begagnat och/eller AMD.

Problemet är att priserna inte störtdykt trotts ofantliga överlager av kort, så som det borde fungera i en marknadsekonomi. Det som är girigt är att de valt att behålla de höga prisena, och staffa oss kunder, för deras felsatsning.

Jag har inte köpt ett nytt grafikkort sedan 2007 Det är begagnat som gäller för mig Det vore hyckleri från min sida att klaga på priserna och sedan köpa nytt i alla fall, och därighenom bidra till att som konsument bekräfta att jag älskar prissättningen. För det är en av de sakerna som händer när man köper något. Man röstar med plånboken och skickar signalen att man tycker att priset är OK, och det gör inte jag, alltså har jag avstått ifrån att köpa nytt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

blir troligen ett köp för mig som endast spelar i 1080P. Har ett 1060 3GB idag och kan knappt hålla fps:en över 60 i BFV multiplayer trots allt på low.

Väntar dock till Swec har gett det en genomkörare i sitt testlabb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Problemet är att priserna inte störtdykt trotts ofantliga överlager av kort, så som det borde fungera i en marknadsekonomi. Det som är girigt är att de valt att behålla de höga prisena, och staffa oss kunder, för deras felsatsning.

Jag har inte köpt ett nytt grafikkort sedan 2007 Det är begagnat som gäller för mig Det vore hyckleri från min sida att klaga på priserna och sedan köpa nytt i alla fall, och därighenom bidra till att som konsument bekräfta att jag älskar prissättningen. För det är en av de sakerna som händer när man köper något. Man röstar med plånboken och skickar signalen att man tycker att priset är OK, och det gör inte jag, alltså har jag avstått ifrån att köpa nytt.

Supply and demand? Efterfrågan på 1080ti gick nästan upp när siffrorna för 2080 och 2080ti kom ut. Aldrig hört något om större lager med kort utan snarare tvärtom. Det finns gott om rapporter om att 10XX-seriens kort håller på att ta slut. Bara att kolla på 1080ti som nästan är "slut" överallt.

Oavsett vad man gillar för kort så borde alla hoppas att AMD och Intel trycker ut bra kort och bidrar med lite konkurrens till Nvidia.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Att ett XX60 kort skall kosta såpass mycket känns helt bedrövligt. Vad blir nästa grej? Ett 3060-kort som kostar som ett 2070 gjorde vid lansering? Det är uppocknedvända världen för mig som vuxit upp med att elektronik blir billigare och billigare med åren, men nu är det inte så längre. Jävla giriga företag! Det var bättre förr

Ååh nej säg inte så.. För då kan det komma "vissa" personer som säger att man får skylla sig själv här i livet om man har prioriterat fel med plånboken(fattiglappar) och att man gnäller över vad företagen sätter för priser...

Ja, priserna är åt helvete fel rent ut sagt!

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av svan_lind89:

blir troligen ett köp för mig som endast spelar i 1080P. Har ett 1060 3GB idag och kan knappt hålla fps:en över 60 i BFV multiplayer trots allt på low.

Väntar dock till Swec har gett det en genomkörare i sitt testlabb

Kortet klarar väl också av 1440p känns det som???

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

Ååh nej säg inte så.. För då kan det komma "vissa" personer som säger att man får skylla sig själv här i livet om man har prioriterat fel med plånboken(fattiglappar) och att man gnäller över vad företagen sätter för priser...

Ja, priserna är åt helvete fel rent ut sagt!

Mm... Grafikkort är en lyxvara. Man har inte rätt som konsument att ha synpunkter på prissättningen på lyxvaror!!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@kotz: Om det kommer att prestera som ett 1070 så är det helt klart spelbart i 1440. Men man kan inte förvänta sig 144 fps.

Har testat BFV med low på allt med mitt 1070 och får ut 110-130 fps. Med lite uppdraga inställningar är man nere på 70-90 fps.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

Ååh nej säg inte så.. För då kan det komma "vissa" personer som säger att man får skylla sig själv här i livet om man har prioriterat fel med plånboken(fattiglappar) och att man gnäller över vad företagen sätter för priser...

Ja, priserna är åt helvete fel rent ut sagt!

Nu går ju iof Nvidida ganska bra, så det är klart att de hade kunnat trimma på marginalerna. Dock så ser iaf jag prisutvecklingen som ganska naturlig, vi har inte i närheten av samma takt på utvecklingen, det var ju denna takt som gjorde att man kunde tillverka rätt billiga kretsar och kort vid varje ny generation med stora prestandakliv upp från förra generationen. Nu mer ser det ju mer ut som snabbare=dyrare, tillverkningskostnader och R&D ser ju att öka hela tiden. Detta ihop med inflation och ökande löner (speciellt i asien) gör att vi hamnar i samma läge som i många andra branscher där high-end bara blir dyrare och dyrare. Bara att kolla på typ smartphones, visst man kan skylla på apple att iphone blivit orimligt dyr, men andra telefoner som också har cutting edge hårdvara har också i princip dubblats i pris.

Men å andra sidan så tycker jag prylarna har så mycket längre livslängd idag så iaf jag lägger nog mindre pengar på komponenter totalt sett, trots att det har blivit "dyrare". Liksom när jag började med PC så kunde man köpa en dator för 20-30k och knappt kunna hålla 60fps i de senaste titlarna om man vred upp upplösningen, och hade man otur så gick det inte ens att starta ett nytt spel två år senare.

Inte för att jag tycker det är kul med vad det kostar att ligga på topp idag jämfört med för 5-10år sedan, men jag tror inte det är så enkelt som att företagen är giriga, hade det vart så att det inte fanns en marknad för såhär dyra komponenter så tror iaf jag att utvecklingen antagligen stagnerat ännu mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mm... Grafikkort är en lyxvara. Man har inte rätt som konsument att ha synpunkter på prissättningen på lyxvaror!!

Man har alltid rätt att ha synpunkter gällande allt som har med varor att göra. Huruvida de är relevanta till företagen och/eller bör ha bäring är en annan femma.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Kortet klarar väl också av 1440p känns det som???

Definera "klarar".
Ett RTX 2060 lär klara 4K också, men knappast ge en njutbar spelupplevelse.
I grund och botten så gissar jag att RTX 2060 kommer prestera ungefär som ett GTX 1070, som i sin tur presterar som ett GTX 980 Ti.

Det är alltså inget dåligt kort, men är man ute efter högra grafikinställningar i 1440p och hög fps i moderna spel får man nog se sig om efter ett starkare kort.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Många glömmer av hur fantastiskt dyrt det börjar bli att ta fram nya arkitekturer för Nvidia, (och andra tillverkare). RnD från 2015 till 2018 har i princip fördubblats per kvartal. Klart att grejer blir dyrare. Sen är det synd för oss konsumenter att det inte finns någon vettig konkurrent till Nvidia som kan pressa ner priserna, men Nvidias Touring, RTX kort, är de dyraste de någonsin har tagit fram.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Definera "klarar".
Ett RTX 2060 lär klara 4K också, men knappast ge en njutbar spelupplevelse.
I grund och botten så gissar jag att RTX 2060 kommer prestera ungefär som ett GTX 1070, som i sin tur presterar som ett GTX 980 Ti.

Det är alltså inget dåligt kort, men är man ute efter högra grafikinställningar i 1440p och hög fps i moderna spel får man nog se sig om efter ett starkare kort.

RTX 2060 kommer förmodligen presterar lite bättre GTX 1070 då Turing kärnorna är starkare jämfört med Pascal dock inte hugget i sten då Nvidia har minskat antal Rasterenheter och lite men mindre VRAM men i övriga specifikationer är till fördel för RTX 2060.

Skulle gissa 5-15% bättre men vi får vänta på tester.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk

Svårt att se om en RTX 2050 kommer att bli möjlig 🤔☝🏻
Det blir kanske utan RTX prefix 🤔

Jag längtar dock efter just ett 2050 med under 75w
🙏🏻

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Skrivet av MuLLvaD3n:

Många glömmer av hur fantastiskt dyrt det börjar bli att ta fram nya arkitekturer för Nvidia, (och andra tillverkare). RnD från 2015 till 2018 har i princip fördubblats per kvartal. Klart att grejer blir dyrare. Sen är det synd för oss konsumenter att det inte finns någon vettig konkurrent till Nvidia som kan pressa ner priserna, men Nvidias Touring, RTX kort, är de dyraste de någonsin har tagit fram.

https://imgur.com/m6KyTm6.jpg

Att utveckling kostar pengar är nog de flesta överens om. Däremot ställer jag mig frågande till hur stor del av ökningen under 2017 - Nutid som Turing står för.
Finns ju en helt del andra saker som tagit fart i världen där Nvidia är med och forskar. Självkörande bilar, datacenter, streamingteknik etc etc.
Nvidia mjölkar oss som vilsna får när det kommer till Rtx-serien, det är fakta.

Permalänk
Medlem

När folk anmärker på prissättning så tror jag också att man får tänka in att Nvidia (som många andra) utökat sitt portfolio från tre enheter till fyra, t.ex. som Intel också gjort.

Förut: i3, i5, i5.
Nu: i3, i5, i7, i9.

Samma med Nvidia.
Förut: x60, x70, x80.
Nu: x50, x60, x70, x80.

Ett x60-kort är helt enkelt inte tänkt att vara instegsmodellen längre, utan ett rätt bra kort. Hela skalan flyttas upp. Det kan argumenteras för att 50-serien introducerades ganska tidigt, t.ex. finns det GTX750, men jag tror att det är först nu det börjar bli en grej. Kort sagt: folk säger "jag pallar inte pröjsa 350 dollar för ett instegskort". Men det är inte ett instegskort. Vill du nooba runt i CS GO, LoL eller nåt, så finns xx50-serien för det och det kostar absolut inte 350 dollar.

Med detta sagt, ja det är trist att allting ska bli så himla dyrt. Jag tror att det är något lurt med mer än DDR-tillverkningen om man säger så. På ett halvår har vi sett en prisökning på random i7or med typ 60-70% (folk hävdar "bristvara", vilket säkert stämmer, men faktum är att rätt mycket börjar bli ganska dyrt. Ljusglimten är SSDs). Det övre segmentet sticker alltid iväg, det finns t.ex. moderkort som kostar 6,000kr, vilket för lägre segment med sig upp varje år. För tio år sedan kunde du köpa en mid-tier processor för ~1500kr. Även om man justerar för inflation så är en processor i samma kategori typ dubbelt så dyr idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

När folk anmärker på prissättning så tror jag också att man får tänka in att Nvidia (som många andra) utökat sitt portfolio från tre enheter till fyra, t.ex. som Intel också gjort.

Förut: i3, i5, i5.
Nu: i3, i5, i7, i9.

Samma med Nvidia.
Förut: x60, x70, x80.
Nu: x50, x60, x70, x80.

Är ju rätt många år sedan Nvidia utökade sin portfolio, så det argumentet köper jag inte alls.

GTS 450 kom 2010.
GTX 550 och GTX 550 Ti kom 2011.
GTX 650 och GTX 650 Ti kom 2013, etc. etc.

Priserna började skjuta i höjden långt efter t.ex. GTX 500-serien lanserades.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nästrimmarmannen:

Att utveckling kostar pengar är nog de flesta överens om. Däremot ställer jag mig frågande till hur stor del av ökningen under 2017 - Nutid som Turing står för.
Finns ju en helt del andra saker som tagit fart i världen där Nvidia är med och forskar. Självkörande bilar, datacenter, streamingteknik etc etc.
Nvidia mjölkar oss som vilsna får när det kommer till Rtx-serien, det är fakta.

Absolut. Jag kommer inte sitta här och säga att Nvidias RTX serie är en billig och prisvärd serie om ditt enda mål är att FPS'en ska vara högre än vad den var med 1xxx serien. Men har man utvecklingskostnader i åtanke, olika tullar som pågår i världen just nu, (dock osäker på om Nvidia påverkas av dessa), kronan mot dollarn och hur dyra och stora kretsarna helt enkelt har blivit och sen på det att man får 6-8 GB GDDR6 minne så är det inte konstigt att Nvidia tar ut mer pengar för varje krets. Ska de fortsätta att ha samma typ av omsättninger/vinster eller växa med mer kostnader så måste de antingen sälja mer, (vilket inte kommer ske efter det att miningen har lugnat sig), eller öka priserna. Det är ju så det fungerar.

Sen att korten inte presterar så mycket som man vill för hur mycket mer de kostar att tillverka/köpa, det är en helt annan fråga. Vilket icke Nvidia grafikkort kan du köpa idag som över huvud taget kan starta ett spel med RTX på? Förutsatt att spelet låter dig så finns det inte. Det är ett bildspel i så fall. Sen att du inte vill ha eller bryr dig om RTX har ju ingenting med hur mycket det kostade att utveckla den tekniken att göra.

DLSS, som jag tror kommer bli betydligt större än RTX, är också en ny teknik som kostar mängder med pengar att ta fram. DLSS kan ju AVSEVÄRT öka prestsandan på grafikkorten när det implementeras.

Äh, jag tror industrin i helhet går mot dyrare produkter. Vettig konkurrans hade hjälpt mot det för att hålla nere vinstmarginalerna men nu finns ju tyvärr inte det.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Många glömmer av hur fantastiskt dyrt det börjar bli att ta fram nya arkitekturer för Nvidia, (och andra tillverkare). RnD från 2015 till 2018 har i princip fördubblats per kvartal. Klart att grejer blir dyrare. Sen är det synd för oss konsumenter att det inte finns någon vettig konkurrent till Nvidia som kan pressa ner priserna, men Nvidias Touring, RTX kort, är de dyraste de någonsin har tagit fram.

https://imgur.com/m6KyTm6.jpg

Inte för att vara sån men den där grafen säger egentligen väldigt lite i sammanhanget. Kan ju bero på massor av faktorer:

  • Lönsamheten har gått upp (vilket den har gjort markant de senaste fem åren) och man avsätter därför mer pengar till forskning

  • Man har tidigare investerat lite i forskning och ser nu ett ökat behov

  • Konkurrensen har hårdnat och det behövs stora satsningar för att hänga med

  • Man lägger mycket pengar på ett specifikt satsningsområde, dvs för att ta ledarposition

En kvalificerad gissning är iaf att det rör sig om storsatsning på hårdvara som är avsedd för AI; självkörande bilar, anpassade serversystem etc. Det är här de stora pengarna finns i framtiden.

Men, Nvidia lär ju så klart försöka hävda att spel-grafikkorts-forskningen är en större del av kakan. Vilket i mångt om mycket bör ses som ett svepskäl för att kunna ta ut höga priser på en marknad som saknar konkurrens.

Permalänk

Jo det är sant

@MuLLvaD3n:
Men jag VILL ha tokhög prestande för en billig peng hehe...

Är en sucker för VR så antar att det blir till att vänta till 2020 när vettigare konkurrens, ny VR-hårdvara samt bättre Gpu:er sammanfaller.
Känns bara helt meningslöst att betala snudd på 6 papp för ett Gtx 1080 i Rtx 2070-förklädnad (när det borde ha varit ett Gtx 1080 ti i Rtx 2070-förklädnad
Inte för att man kommit så extremt långt i VR-prestanda på det men ändå... En av få principer jag håller mig fast vid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikabulle:

Alltså, inte för att vara sån men den där grafen säger egentligen väldigt lite i sammanhanget. Kan ju bero på massor av faktorer:

  • Lönsamheten har gått upp (vilket den har gjort markant de senaste fem åren) och man avsätter därför mer pengar till forskning

  • Man har tidigare investerat lite i forskning och ser nu ett ökat behov

  • Konkurrensen har hårdnat och det behövs stora satsningar för att hänga med

  • Man lägger mycket pengar på ett specifikt satsningsområde, dvs för att ta ledarposition

En kvalificerad gissning är iaf att det rör sig om storsatsning på hårdvara som är avsedd för AI; självkörande bilar, anpassade serversystem etc. Det är här de stora pengarna finns i framtiden.

Men, Nvidia lär ju så klart försöka hävda att spel-grafikkorts-forskningen är en större del av kakan. Vilket i mångt om mycket bör ses som ett svepskäl för att kunna ta ut höga priser på en marknad som saknar konkurrens.

Så kan det vara. Jag kan ju tyvärr inte se vilken del av Nvidia det är som kostar så mycket pengar. Det står ju bara RnD. Men det är ju fortfarande ökade kostnader. Jag tror det är otroligt naivt att tro att ett företag, oavsett om det är Nvidia, AMD eller Intel, kommer sänka kostnader på ett sätt så att det påverkar deras vinst när det är ett börsnoterat bolag.

Nu vet inte jag exakt vart deras break even går och hur deras siffror ser ut eller hur mycket eller lite de kan sänka priser och hur det slår på deras vinstmarginaler och omsättning sett till mer försäljning osvosv.

GTX 1080 Ti founders edition kostade enligt prisjakt 8490 kronor vid release.
RTX 2080 Ti founders edition kostade enligt Sweclockers 14000 kronor vid release. (Prisjakt knasar och säger 10000 kronor, det stämmer inte).

RTX 2080ti är alltså 40% dyrare än 1080ti och presterar i runda slängar 20% bättre. Värt att uppgradera om det har ett 1080ti? Nej, absolut inte.

Det jag personligen hade tyckt var intressant är att veta hur mycket mer Touring kostade att utveckla än Pascal och hur mycket mer varje krets kostar att bygga. Men 40% dyrare och du får 20% mer prestanda, RTX och DLSS. Jag tror inte Nvidias vinstmarginal gick upp med 40% på dessa grafikkort.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Ett x60-kort är helt enkelt inte tänkt att vara instegsmodellen längre, utan ett rätt bra kort.

Ett x60 kort är lika insteg som det tidigare har varit det enda som verkar ändras är prisklassen.
Att prestandan ökar med ungefär ett steg per generation är helt normalt (med AMD gäller även där generation inte namnbyte av befintlig generation).
Om 2-3år så är det troligt att priserna blir lite normalare med en förhoppningsvis ökad konkurrens men jag tror även att de andra vill ha bra betalt för sina produkter om det är möjligt så förväntar mig ingen större prispress utan vi får vänja oss att betala mer för grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nästrimmarmannen:

Att utveckling kostar pengar är nog de flesta överens om. Däremot ställer jag mig frågande till hur stor del av ökningen under 2017 - Nutid som Turing står för.
Finns ju en helt del andra saker som tagit fart i världen där Nvidia är med och forskar. Självkörande bilar, datacenter, streamingteknik etc etc.
Nvidia mjölkar oss som vilsna får när det kommer till Rtx-serien, det är fakta.

Whataboutism incomming... Vad anser du att AMD gör med Vega då? För inte har de mycket bättre prestanda/kr än RTX2070.

TU106 har nästan samma die size som GP102, inte jättekonstigt att det kostar en del.