Permalänk
Medlem

Hjälp med strulande dator.

Hej alla!

Jag håller på att bygga ihop en dator till en ungdom som julklapp. Efter att jag monterat ihop allt vill den dock inte fungera. Datorn startar men det kommer inte någon ''video-signla'' från den. IT-teknikern på min arbetsplats säger att processorn och moderkortet inte är kompatiblet men jag tvivlar starkt på detta då alla källor jag funnitonline säger att det skall funka. Har någon några tips eller råd när det kommer till felsökning?

MVH
Johan
Dator: https://komponentkoll.se/bygg/bYQyU/

CPU: AMD Ryzen 5 1600

GRAFIKKORT: Asus Cerberus GeForce GTX 1050 Ti OC grafikkort 4G

CHASSI: Phanteks Eclipse P300 Mid Tower Svart

MODERKORT: Asus Prime B350M-A moderkort

RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz 8GB

SSD: Kingston A400 240GB 2.5" SATA (SA400S37/240G)

HDD: Seagate Intern hårddisk Barracuda Compute HDD 1TB

PSU: Cooler Master MasterWatt Lite 600W

Permalänk
Hjälpsam

Teknikern har fel, ska vara tuta och kör.

Plocka ur allt, kör endast moderkort, processor/kylare, en minnesmodul och grafikkort på kartong eller skärbräda. Kolla om du får bild, addera sedan nästa minne och testa igen och så vidare.

Innan montering i chassit igen dubbelkolla distanserna i chassit så de stämmer överens med moderkortets hål.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

B350M är för Ryzen så det ska inte vara några problem.

Det du ska kolla först är så att du anslutit alla kablar rätt, tryckt till dem ordentligt. Börja med att plocka bort allt som inte behövs för att starta, kör en RAM-sticka i taget osv.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Har du dubbelkollat så du kopplat in skärmen i grafikkortet och inte i moderkortet?

Det händer många att man kopplar in skärmen i den övredelen där man har alla usbportar etc. Det ska alltså kopplas in i grafikkortet som finns i den röda fyrkanten på bilden under.

Permalänk
Medlem

Kolla så att du har både 24-pins kontakten för huvudströmmen till moderkortet och 8-pins kontakten för strömmen till CPU inkopplad. Om du glömmer koppla in 8-Pins till CPU så kommer moderkortet att lysa upp med diverse leds, men du får ingen bild ^^

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Har du dubbelkollat så du kopplat in skärmen i grafikkortet och inte i moderkortet?

Det händer många att man kopplar in skärmen i den övredelen där man har alla usbportar etc. Det ska alltså kopplas in i grafikkortet som finns i den röda fyrkanten på bilden under.

https://www.cclonline.com/images/articles/1764_1.jpg?width=1600&format=jpg

Tackar! Har koppöat in det rätt, dock med HDMI kabel. Gör det nån skillnad?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zekrish:

Tackar! Har koppöat in det rätt, dock med HDMI kabel. Gör det nån skillnad?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det ska det inte göra Lycka till!

Permalänk
Hjälpsam

Kontrollera även så skärmen kör rätt input source så den inte lyssnar efter signal på någon av de andra ingångarna. Finns knappar på skärmen så man kan välja vilken input source man ska ha.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Prova även att ta ut grafikkortet och se om du får någon bild om du kopplar skärmen till moderkortet.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Prova även att ta ut grafikkortet och se om du får någon bild om du kopplar skärmen till moderkortet.

Det kommer nog inte funka då AMD över lag inte har integrerad grafik i sina CPUer. Förutom på deras APU'er.
Rätta mig någon om jag har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxDS:

Det kommer nog inte funka då AMD över lag inte har integrerad grafik i sina CPUer. Förutom på deras APU'er.
Rätta mig någon om jag har fel.

Bra påpekat, missade att det var AMD.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Det är säkerligen en biosuppdatering som behövs, NetOnnet säljer "gamla" moderkort i 300 serien och dessa klarar inte av nya minnen så en biosupdate behövs,har själv råkat ut för detta

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar i tråden; tyvärr var ingen av de hjälpsamma Det var nämligen så att min drulliga kollega pajat processorn när han satte in den och inte sagt något till mig (''då datorn ju starta och ingen dator startar utan processor.'' Jag tog således ut processorn och konstaterade att ett par piggar var böjda. Köpte en ny på netonet och nu flyter allt som det ska på hårdvaru-fronten!

God jul på er!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jag lyckades böja tillbaka ett gäng stift på min sockel till gamla datorn, den rullar och bootar med alla minnen installerade.

Du kan ju pröva själv, lugnt och försiktigt.