Permalänk

[Köpråd] PS4 pro skärm

Hittade inget i djungeln på google eller några nyare inlägg här men ska koppla ps4 pro till skärm på 24 tum, kan ej mycket om detta men undrar om det finns några "standard" till konsoler som man kan hålla utkik på under mellandagsrean?

Kan någon hjälpa mig med tips så jag inte köper någon keff?

Permalänk
Permalänk
Bildexpert 📺

@BondLimpan: Konsoler använder vanligtvis standardiserade videosignaler, till exempel 1080p/60 Hz.

Det är ungefär så långt kraven sträcker sig. Sedan kan man ha önskemål om kvaliteten på skärmen, färgåtergivning och liknande.

Permalänk
Inaktiv

PS4 pro klarar 4k och HDR i vissa spel, det kanske är värt att satsa på en sådan?

Permalänk
Bildexpert 📺

För just HDR så är det lite meningslöst just nu. TV-apparater som ger ett lyft med HDR finns det gott om, bara man är beredd på att sikta på toppmodellerna. Men datorskärmar med HDR tenderar att vara rakt igenom usla på det. Alltså usla till den grad att HDR blir sämre än SDR.

Permalänk
Skrivet av anon228747:

PS4 pro klarar 4k och HDR i vissa spel, det kanske är värt att satsa på en sådan?

Skrivet av Laxpudding:

För just HDR så är det lite meningslöst just nu. TV-apparater som ger ett lyft med HDR finns det gott om, bara man är beredd på att sikta på toppmodellerna. Men datorskärmar med HDR tenderar att vara rakt igenom usla på det. Alltså usla till den grad att HDR blir sämre än SDR.

Okej tack men hur kan vi sammanfatta detta? Vad ska jag köpa för någon? dyrare eller vilken som helst, spelar ingen roll? har ni tips från typ elgiganten eller mediamarkt elr annat ställe som jag kan hålla utkik efter?

Permalänk
Bildexpert 📺

@BondLimpan: Utan mer specifika krav på exempelvis färgåtergivning och betraktningsvinklar eller alla andra parametrar runt en skärm så är det precis lite så att det är vilken som helst som gäller. Problemet eller "djungeln" med den här kategorin 1920x1080-skärmar i budgetklass är att det finns så väldigt många (fler än 600 stycken) där ingen är fantastiskt bra. Så det är omöjligt att säga något om skärmarna annat än vad grundläggande specar säger. TN, IPS eller VA-panel till exempel.

https://www.sweclockers.com/artikel/24890-sweclockers-guide-t...

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@BondLimpan: Utan mer specifika krav på exempelvis färgåtergivning och betraktningsvinklar eller alla andra parametrar runt en skärm så är det precis lite så att det är vilken som helst som gäller. Problemet eller "djungeln" med den här kategorin 1920x1080-skärmar i budgetklass är att det finns så väldigt många (fler än 600 stycken) där ingen är fantastiskt bra. Så det är omöjligt att säga något om skärmarna annat än vad grundläggande specar säger. TN, IPS eller VA-panel till exempel.

https://www.sweclockers.com/artikel/24890-sweclockers-guide-t...

inga krav, ska bara koppla in ps4 till den och spela, spelar på tv 32 tum idag som är 10 år gammal. det ska inte lagga eller vara sämre än när man spelar på en budget tv

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag sitter i samma båt med inköp utav en skärm som skall användas till datorn (visst casual spelande, men mest arbete, surf etc) men främst till PS4 Pro och Xbox One X gällande spel.

Med tanke på att båda dessa enheter mer eller mindre är gjorda för 4K/UHD (speciellt Xbox One X) så är det en 4K skärm jag siktar på. Dock lite osäker på storleken..

Jag har en 34" Acer X34 idag och att spela konsolerna nämda ovan på detta är rent ut sagt skittråkigt eftersom den strechar 1080p upp till ~27tum med black borders.
.. inte så bra.

Varit sugen länge på LG 43UD79(-B) men den har utgått hos samtliga "vanliga" svenska ÅF vilket talar för att någon ny modell/panel är på G in ?

Denna skärm är alltså 43" stor... och ja, det är stort.
Men jag sitter som sagt redan på 34" och kommer sannolikt inte gå ner i storlek.

För att göra saken värre så verkar det vara samma panel i 43UD79 som andra skärmar i samma klass/storlek efter den undersökning jag gjort, alltså;
Acer ET430K
Dell P4317Q
ViewSonic VX4380-4K
Samt några modeller från Philips (men de går bort pga sitt extremt blanka reflex-filter..)

@laxpudding vad skulle du säga om man vill ha en skärm som jag letar efter ?
Skall man bita ihop och vänta för att se vad nästa CES eller dylikt kommer att erbjuda under 2019 ?
Skall man satsa på en TV istället som kan extraknäcka som bildskärm ?

Jag vill gärna ha HDR också (vem vill inte ha allt ?), men känner precis som du säger - bildskärmar är inte där ännu.
Och skall man ha en TV med HDR (och då bra sådan) så är storleken på 40"-43" väldigt svår att uppbringa.
.. och sedan finns det väl en del andra nackdelar att köra en TV som skärm, än en renodlad skärm.

Nämnas skall dock göras att jag enbart spelar casual aka. single player för upplevelsen/story etc
CS, PUBG, Overwatch och andra snabba competitive spel är inget jag rör - varför jag inte heller kräver 100+ Hz.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Bildexpert 📺

@andreas_dock: Du ställer de där öppna frågorna endast du själv kan svara på.

Permalänk

ska man köpa en nu eller värt att vänta till mellandagsrea, vad tros?

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Laxpudding:

@andreas_dock: Du ställer de där öppna frågorna endast du själv kan svara på.

Damn'it !
Vad skall man tänka på då OM man överväger en TV som bildskärm ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av andreas_dock:

Vad skall man tänka på då OM man överväger en TV som bildskärm ?

Bandbredden och möjligheter över HDMI, betraktningsvinklar, subpixelstrukturer, latensnivåer, nildinställningar som inte fungerar helt bra ihop med en dator. The usual stuff. Det verkar så rätt konsekvent som att man måste upp till 49-tummare för riktigt bra prestanda. 43-tummare i mellanklassen verkar det finnas fler av.

Permalänk

jag tänkte klippa denna

https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/23-24tum/aoc-g246...

men fick mig en tankeställare som jag undrar om ni kan hjälpa mig med, det står i specifikationen under "Ursprunglig upplösning: Full HD (1080p) 1920 x 1080 vid 75 Hz"

varför står det "vid 75 Hz", är det något problem om jag ska använda den till min ps4 pro, att den inte kommer upp till 75 och då försämrar upplösningen? Eller vad menas

tack för hjälp

Permalänk
Bildexpert 📺

@BondLimpan: Att skärmen kan köra 75 Hz. Du kör den i 60 Hz med en PS4 Pro. Inte mer än så.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@BondLimpan: Att skärmen kan köra 75 Hz. Du kör den i 60 Hz med en PS4 Pro. Inte mer än så.

exakt så innebär det att det blir "sämre" upplösning då och jag istället ska köpa en skärm som kan köra Full HD (1080p) 1920 x 1080 vid 60 Hz istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BondLimpan:

exakt så innebär det att det blir "sämre" upplösning då och jag istället ska köpa en skärm som kan köra Full HD (1080p) 1920 x 1080 vid 60 Hz istället?

Nej. Den 75hz skärmen kan köra 60hz också. Upplösning är densamma då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@BondLimpan: Det är inte konstigare än att du kör med farthållare på en 60 km/h-väg med en bil som faktisk orkar köra 75 km/h eller ännu snabbare. PS4 har idag ändå inte mer än 60 Hz.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@BondLimpan: Det är inte konstigare än att du kör med farthållare på en 60 km/h-väg med en bil som faktisk orkar köra 75 km/h eller ännu snabbare. PS4 har idag ändå inte mer än 60 Hz.

okej perfekt, då kör vi på den då! tack för hjälpen!

Permalänk

vilken av dessa två?

https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/23-24tum/aoc-g246...

eller

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/asus-vg245h/23...

kan tillägga att den senaste har jag hittat finns att köpa för 1990 kr