HDD tillfälliga kraftiga vibrationer

Permalänk
Medlem

HDD tillfälliga kraftiga vibrationer

Hej,

I min media pc så bytte jag för ca 6 månader sedan ut en HDD för att den stundvis vibrerade till ganska kraftigt. Dock så gör den nya disken precis samma sak så jag antar att det egentligen aldrig handlade om disken.

Diskarna är/var lagringdiskar med mediafiler som inte ska vara i användning när det händer. Inga (tydliga) aktiva program som kör mot/från disken när det händer. Disken går på vad som låter som fulla varv, och rytmiskt en gång var 7-8 sekund så vibrerar de till så pass kraftigt att man hör det till andra sidan rummet och känner det igenom hela chassit. När det slutar går disken ner på lägre varv igen. Disken visar även att den är 0% i användning i aktivitetshanteraren när det händer. Jag är inte helt säker på hur frekvent detta händer då det ofta är andra ljud igång. Just nu så körde den igång, tog en 10 min paus och sen startade igen. Den var igång en 2-4 minuter åt gången.

Att disken varvar upp är ju inget problem, det är mest det där starka vibrationen som är sjukt irriterande. Låter som att man får ett halvt sms på en mobiltelefon hela tiden.

Någon med en bra tanke på vad det kan handla om och vad man kan göra åt det?

Permalänk
Medlem

Vild spekulation:

Låter som att din hårddisk resonerar (vibrerar i takt med chassit). Det kan bli rätt intressanta fenomen. Hu är hårddisken monterad i chassit? Har du gummifötter på chassit?

Lägg till gummifötter och gärna nån bussning mellan hårddisk och chassi för att det inte ska propagera sig.

Annars är det "bara" sjuk otur att du har två diskar i rad med samma problem. Lycka till!

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Kan mycket väl vara Windows Defender eller liknande som scannar disken.
Om du tillåter disken att somna så självklart kommer ljudnivån dramatiskt öka när den drar igång, särskilt om du har 7200RPM+ disk.

Sedan så kan chassit rassla pga vibrationerna, själv har jag toapapper i sidopanelerna och under för att få det stabilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Vild spekulation:

Låter som att din hårddisk resonerar (vibrerar i takt med chassit). Det kan bli rätt intressanta fenomen. Hu är hårddisken monterad i chassit? Har du gummifötter på chassit?

Lägg till gummifötter och gärna nån bussning mellan hårddisk och chassi för att det inte ska propagera sig.

Annars är det "bara" sjuk otur att du har två diskar i rad med samma problem. Lycka till!

Jag tror verkligen inte det är det som det handlar om. Även när jag tar av sidopanelen och håller i disken så känner man att det är något som rör sig/rycker till i disken. Hade det varit resonans borde mitt grepp har stillat den tycker jag. Disken sitter hängandes fastskruvad i en metallbur med gummibussningar emellan. Buren sitter sedan fast i chassit. Är ett http://www.fractal-design.com/home/product/cases/node-series/...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Rör sig läsarmarna så blir det små mekaniska vibrationer av sin natur då huvuden och armen är inte viktlösa - att knycka dessa fram och tillbaka snabbt ger motsatta små momentpulser gentemot armrörelserna som märks i hela diskschassiet och med olycklig utformning gör vibrationerna till att plåtytorna i en datorlåda att agera högtalare.

Använder du Shinglande diskar så kan dessa arbeta även mellan skriv och läsningarna då de skall sortera ut småblocksskrivningar som för tillfället är lagrad i dess scratch-pad till sin rätta plats på skivytan med en read, modify, write i en process på åtskilliga MB per gång. och vid skrivning på filsystem som NTFS så produceras dem massor av sådana småblocksskrivningar som köas upp på scrats-pad (medans med tex ext4 kan man köra uppemot 25 - 100 ggr större volym för samma fyllnad) och 'städningen' efter massivare filflyttning med skrivning kan hålla på upp till en halvtimme efter.

---

Samverkande resonans kan bli stora - ungefär som när publiken höll på att hoppa sönder Ullevi för att de hoppade i takt med musiken.

Dina diskar (och fläktar) går förmodligen i något olika varvtal och obalanserna samverkar med varandra korta tider men i övrig tid vibrerar åt olika håll och vibrationerna mer eller mindre tas ut.

Att sätta enbart fjädrande upphängning är inte hela svaret - man bör ha material som också har en smula inre dämpning och därmed käkar vibrationerna (dvs. gör värme av dem) - annars blir det som en bil utan stötdämpare vid inbromsning liknande https://www.youtube.com/watch?v=5Mr-UgWr8-s

Permalänk
Medlem

Jag har 2-3 HDD i min Define R5 med ljudisolerad sida och har länge stört mig på "resonerande ljud från chassit". Det hjälpte att dunka till burken lite lätt, för att sedan återgå till det vibrerande ljudet 5 sekunder senare.

Jag löste det för ca. 3 veckor sedan genom att minska vibrationerna från plattan man monterar hårddisken på. Självklart sitter alla HDD's med gummipluttar som ska minska vibrationerna men vad som hjälpte mig var att dra eltejp längs utsidorna på plattan hårddisken satt monterad på.

Min teori var att vibrationerna uppstod mellan hårddisk-buren och plattorna som hårddiskarna satt monterade på. Idag har jag inte kvar några metalliska vibrationer som resonerar med chassit.

Fläktar kan också skapa vibrationer, hade en som var obalanserad från fabrik, kontaktade inet och fick en ny på 2-3 dagar.

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

Kan det möjligen vara en Western Digital disk, kan väl hända att andra diskar gör något liknande men tydligen gör den en läsarmsrörelse var 5e sek för att jämna ut något glid som kan hamna ojämnt annars: https://community.wd.com/t/periodic-noise-from-head-movement-...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Kan det möjligen vara en Western Digital disk, kan väl hända att andra diskar gör något liknande men tydligen gör den en läsarmsrörelse var 5e sek för att jämna ut något glid som kan hamna ojämnt annars: https://community.wd.com/t/periodic-noise-from-head-movement-...

Det är en WD black så det stämmer. Dock var den förra disken antingen en Seagate eller en samsung. Men det kan absolut vara det som beskrivs i tråden, tack!

Det får nog bli att ta en titt under helgerna nu på ifall det går att dämpa vibrationerna från diskarna mer, alternativt ifall det går att fästa just denna disken någon annanstans för att det ska bli bättre. Tack alla för era tips och tankar