TV via plex, vilken hårdvara krävs

Permalänk
Medlem

TV via plex, vilken hårdvara krävs

Funderar på att skaffa en TV-mottagare har en display utan mottagare där Shielden är kopplad

Bor i ett comhem hus, med koaxial utgång (installerad av comhem) har då tillgång till det analoga och digitala gratisutbudet + att det går att köpa till ett paket via comhem för att få tillgång till låsta kanaler antagligen krävs det en separat låda från dom för detta.

Det finns också en antenn som skickar ut TV/teracom tillhandahåller i närheten med bra mottagning (UHF-bandet) jag gissar? Att det är samma utbud som via väggen? både analogt/digitalt och att det går att köpa till paket/tillgång till låsta kanaler om man vill.

I slutändan vill jag att detta ska fungera i min Nvidia Shield via plex live-tv funktionalitet , i första hand gratisutbudet, men om jag tittar på TV kanske betalkanaler detta är dock inte prio. Vad exakt är det jag ska skaffa för att det här ska fungera?

https://support.plex.tv/articles/225877427-supported-dvr-tune...
https://www.pcper.com/news/General-Tech/NVIDIA-SHIELD-TV-Upda...

http://www.hauppauge.co.uk/site/products/data_dualhd.html
Ingång: Koaxial antennkabel, DVB-T, DVB-T2, DBV-C: Ja, Kortläsare / Betalkanaler: Nej
Stödjs av shield och plex-dvr men fungerar detta med den koax utgång jag har för det digitala gratisutbudet? Och i kombination med detta? Tyvärr stödjs inte betalkanaler men det kanske finns bättre lösningar

Permalänk
Medlem

Tycker det framgår att Hauppauge WinTV-dualHD räcker (oavsett plattform) för att få de fria marksända kanalerna och de okrypterade kanalerna i ditt kabel-tvnät, förutsatt att du har TV-antenn eftersom det är få kanaler som sänds okrypterat hos Comhem. Silicondusts enheter är anslutna över nätverket och fungerar inte heller med krypterade kanaler, där spelar det ingen roll var du kopplar in enheten till nätverket däremot eller vad du spelar upp med. Ska du ha CI/CA-stöd och krypterade kanaler blir det nog svårare med just Plex, men finns andra lösningar. Beror ju också lite på var du kör PMS. TBS eller Digital Devices hade jag nog tittat närmare på för det alternativt Vbox eller någon annan STB, CI+ är dock ett helvete och det kanske inte är så enkelt att få det att lira med Com Hem.

För betalkanaler kanske det är enklare med Telenor Stream, Telia Play, Com Hem/Boxer Play o.s.v. Eller så får du gräva lite mer när det gäller mottagare. Har du TV-abonnemang från Com Hem har du nog också Com Hem Play dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tycker det framgår att Hauppauge WinTV-dualHD räcker (oavsett plattform) för att få de fria marksända kanalerna och de okrypterade kanalerna i ditt kabel-tvnät, förutsatt att du har TV-antenn eftersom det är få kanaler som sänds okrypterat hos Comhem. Silicondusts enheter är anslutna över nätverket och fungerar inte heller med krypterade kanaler, där spelar det ingen roll var du kopplar in enheten till nätverket däremot eller vad du spelar upp med. Ska du ha CI/CA-stöd och krypterade kanaler blir det nog svårare med just Plex, men finns andra lösningar. Beror ju också lite på var du kör PMS. TBS eller Digital Devices hade jag nog tittat närmare på för det alternativt Vbox eller någon annan STB, CI+ är dock ett helvete och det kanske inte är så enkelt att få det att lira med Com Hem.

För betalkanaler kanske det är enklare med Telenor Stream, Telia Play, Com Hem/Boxer Play o.s.v. Eller så får du gräva lite mer när det gäller mottagare. Har du TV-abonnemang från Com Hem har du nog också Com Hem Play dock.

Jättebra svar, förstog inte att man kunde koppla en antenn till Hauppauge WinTV-dualHD , det löser allting. Minst tillkrånglad lösning

Gällande krypterade kanaler, PMS körs på shielden trodde lite att det skulle räcka med en STB typ v-box som stödjer krypterat (CI/CA) och sen visas det i plex som allt annat men det kanske inte var så simpelt, läste på lite om CI+ och att det just måste paras ihop med enheten som ska spela upp materialet som i sin tur också måste stödja CI+, förstår att det kan bli svårt. Kikat lite på com-hem framgår inte riktigt vad dom använder, men det får bli ett senare problem kör gratis/OTA till att börja med, behöver hitta en vettig antenn bara :).

Tackar

Permalänk
Medlem

Det finns bara officiellt stöd för mottagare för okrypterade kanaler, om du vill se krypterade tror jag enda alternativet är att använda en mottagare på vilken du kan köra insticksprogrammet HRTunerProxy. Går inte in på exakt vad det innebär. Det är dock inget officiellt, som sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av richen:

Det finns bara officiellt stöd för mottagare för okrypterade kanaler, om du vill se krypterade tror jag enda alternativet är att använda en mottagare på vilken du kan köra insticksprogrammet HRTunerProxy. Går inte in på exakt vad det innebär. Det är dock inget officiellt, som sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset

Permalänk
Medlem

Utifall att fler stöter på problem
För dom två senaste versionerna av Shield så fungerar inte Hauppage tuners, i 7.2.2-test image så fungerar det igen.
https://forums.plex.tv/t/hauppauge-wintv-dualhd-not-being-det...
https://forums.geforce.com/default/topic/1090943/shield-tv/sh...

Jag kan inte jämföra med innan efter då jag var tvungen att hoppa på direkt på denna, antenn verkar inte fungera för mig kan bero på mottagning så kör för tillfället kabel och jag får åtminstone in SD via plex-dvr