Permalänk
Medlem

Vilken bank är bäst?

Vilken av dessa banker är bäst? Handelsbanken, Länsförsäkringar eller Nordea. En smidig internet bank är ett krav.

Permalänk
Medlem

@DPG: SEB handelsbanken och nordea hatar jag då deras online tjänster suger och vad det än som ska göras är det något som strular, länsförsäkringar har mina syskon och dom är nöjda.
Personligen är min favorit seb, så jäkla smidigt att ha att göra med och deras internettjänster funkar kanon.
jag gillar dock inte att dom gått från visa till masterkort

Din fråga är egentligen omöjlig att svara på då alla tycker olika i denna frågan.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Haha skulle precis skriva att vi alla tycker olika. Jag föredrar Handelsbanken men har även SEB.
Det spelar nog ingen större roll i slutändan - det jag vet med mig är att Nordea oftare har varit i blåsväder när det gäller kunduppgifter på vift och annat otyg.

Permalänk

Länsförsäkringar är jag väldigt nöjd med! Hade iofs Swedbank rätt länge innan och de är ju ett rejält lyft mellan dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i7 6700k Asus Z170 Pro Corsair DDR4 3000Mhz Geforce GTX 1070ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@DPG: SEB handelsbanken och nordea hatar jag då deras online tjänster suger och vad det än som ska göras är det något som strular, länsförsäkringar har mina syskon och dom är nöjda.
Personligen är min favorit seb, så jäkla smidigt att ha att göra med och deras internettjänster funkar kanon.
jag gillar dock inte att dom gått från visa till masterkort

Din fråga är egentligen omöjlig att svara på då alla tycker olika i denna frågan.

Jag har Nordea och är nöjd. Vad funkade inte för dig?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Jag använder Swedbank. Tror det är enda banken jag faktiskt använt och aldrig haft problem med vad jag kan minnas. Vet inte vad jag skulle tjäna på att byta till någon annan när jag inte haft problem.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 16GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk

alla kommer svara olika på din fråga, men tyvärr är det ju så att samhället kräver att du har en bank, så slå en tärning eller lägg alla banknamn skrivna var för sig på varsin papperslapp, rulla ihop dem, och lägg dem i i en valfri kopp, blunda och dra en vinnare, "Voila", där har du din personliga bästa bank...

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enemyWithin:

Länsförsäkringar är jag väldigt nöjd med! Hade iofs Swedbank rätt länge innan och de är ju ett rejält lyft mellan dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här. Haft Swedbank sedan första kortet som pojkspoling men bytte till Länsförsäkringar och har bara positiva saker att säga om dem.

Sambon har dock Handelsbanken och är nöjd, iofs så har hon inga lån eller så, så det är mer ett lönekonto och sparande bara.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Länsförsäkringar har ju fått utmärkelser för nöjdast kunder i 7 kategorier (bl. a bank).
Bytte dit från Swedbank och har inte ångrat en sekund.

Permalänk
Medlem

ICA banken samt Avanza för sparande

Permalänk
Medlem

Beror väl helt på vad du vill göra och vad du vill betala för det.

De som är anslutna till Swish är exempelvis Swedbank och anslutna sparbanker, SEB, Handelsbanken, Nordea, Skandia, ICA Banken, Danske Bank, Länsförsäkringar, Sparbanken Syd, Ålandsbanken och Forex Bank. Vill du t.ex. kunna göra en direktbetalning vid beställningar så är det bara Swedbank och Sparbankerna, Handelsbanken, SEB, Nordea och Danske Bank som gäller. Bankerna som utfärdar BankID är samma som har Swish minus Forex Bank.

Permalänk
Medlem

Du kommer nog få väldigt många olika svar.
Och i slutändan tror jag det viktigaste är att hitta en bank som har en bra app till telefonen och även bra internetsida, samt att man får ett bra intryck när man behöver support.

Har själv haft att göra med:
Danskebank (min första bank, och var nöjd så länge jag hade danskebank, dock bytte jag vid köp av lägenhet då de inte kunde ge mig lika bra ränta som Länsförsäkringar. App till telefonen har jag ingen erfarenhet utav, överlag bra kundtjänst)
Länsförsäkringar (nuvarande bank, trivs otroligt bra. Det enda jag saknar är att ha möjlighet att kunna göra ännu mer via appen än vad som går idag, alla jag haft kontakt med har varit hjälpsamma och trevliga)
Swedbank (Sambon hade innan, och detta var ingen rolig upplevelse när jag skulle hjälpa henne med det. Dålig internetsida, och vad man än skulle göra så var det fram med bankdosan eller bankID som behövde användas flera gånger, mer säkert än användarvänligt men allt tog dubbla tiden, detta kan och hoppas jag har ändrats lite sen 2014 när hon bytte)

Har hört bra om:
ICA Banken

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Har Nordea men hatar egentligen alla banker... någon service att tala om kan man ju glömma, kontanthantering vill man tvinga bort för att tjäna pengar på alla transaktioner kunderna kan tänkas göra och nu senast så tog det lokala bankkontoret bort bankfacksmöjligheten. De vill ju, gu'bevars, vara en modern bank (= slippa fysiska kundbesök då det ju bara är en kostnad).

Så, det spelar nog ingen roll vilken bank du väljer. Lokal representation kan vara av intresse i två fall: du är rik och "behöver" personlig rådgivning eller att du skall låna stora pengar (huslån etcetera). I de fallen kan det vara intressant att välja den minst dåliga banken.

Permalänk
Medlem

gick från SEB till Länsförsäkringar för ett år sedan och är sjukt nöjd. Man kan t.o.m maila/ringa och faktiskt få hjälp med sina problem eller frågor, något jag inte upplevde man fick på SEB

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

Av de nämnda bankerna kan jag bara svara om Handelsbanken.
Tycker de fungerar bra. De gånger jag haft personlig kontakt så har det fungerat bra och det är väl den bank med flest kontor tror jag. Internetsidan känns lite gammal i designen men fungerar hyffsat. Tycker deras app är bra, och den uppdateras regelbundet. Gillar budget-funktionen som kategoriserar månadens utgifter.

Handlar du aktier eller ETF:er så är dock minimi-courtage 99kr så där skulle jag rekommendera de mer renodlade nätmäklarna, som tex Avanza. (Om du inte gör aktieaffärer får 100k styck, men då hade du nog inte frågat om bank här )

Permalänk
Medlem

Har aldrig valt direkt utan familjen har alltid haft Laholms Sparbank och så även jag. Liten bank som agerar under Swedbank.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

Även jag gick från Swedbank till Länsförsäkringar, detta va för 6 år sedan och tycker att allt har fungerat prima.

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Jag har Nordea och är nöjd. Vad funkade inte för dig?

Jag har Nordea och är inte nöjd - här är orsakerna:

1. Deras internetbank har inte ändrat utseende sedan jag kan minnas +10 år?
2. Bankmännen är säljare och försöker sälja på dyra, egna Nordeafonder.
3. Att köpa aktier/fonder i internetbanken går väldigt segt.

Att jag inte bytt bank ännu kan man fråga sig. Har tittat runt lite och alla storbanker verkar vara likadana. Kör det mesta i Avanza i dagsläget som jag tycker är klockrena i utseende och snabbhet

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Banken är din fiende, välj bank som har bra digital service samt lägsta möjliga ränta och billigast i drift för dig. I Finland finns Andelsbanken vilka har Bonus förmåner som betalar viss del av försäkringar samt bankserviceavgifter, om man är Ägarkund vilket man sätter in 100€ som andel om man vill ta förmån av det, som man kan ta ut när man vill sen. Väldigt bra system

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Som många andra så har jag gått från Swedbank (haft i över 20 år-isch) till Länsförsäkringar. Vilket lyft!
En kontaktperson och som är otroligt trevlig och kunnig och jag behöver inte sitta i telefonkö i fyrtio minuter.

Permalänk
Medlem

Jag har kört med Handelsbanken och SEB (som ren bank) och båda har fungerat bra. Men tycker att SEB har betydligt smidigare internetbank.

Sparande kör jag mestadels Avanza då det är mer inriktat mot just handel av aktier/fonder och lite lättare att få överblick. Även lån är flyttat dit.

Sen kör jag iofs nästan alla transaktioner via SAS Amex.

Så det jag nu använder SEB till är backup kort om butik inte tar Amex och betala räkningar

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

När Swedbank 2014 köpte upp delar av Sparbanken Öresund tog jag mig tiden att leta efter bank som hade bra app till mobilen och där mitt krav var verifiera allt med BankID.

Vägrar separat dosa.

Jag bytte då till Länsförsäkringar Bank och där är jag kvar med lönekonto och försäkringar.
Sparande för framtiden görs hos Avanza.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

@iller: Du behöver inte dosan numera på Swedbank. Om du har en så funkar den fortfarande men det funkar att bara använda BankID

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Jag kör Avanza och Swedbank.
Hade tidigare SEB, men lessnade på deras kundservice, öppettider och deras fyrkantighet inför lånelöfte.
Swedbank har öppet till 18:00 i Landskrona två dagar i veckan, uppskattat de perioder man faktiskt har ärenden på bank, ytterst sällan men jag slapp ta ledigt från arbetet så 10/10 för det.

Tror ingen av storbankerna matchar avanza eller nordnet när det kommer till sparande, varken utbud eller courtagenivåer.

Permalänk
Medlem

Körde Swedbank i många år men i samband med att jag skulle ta första bostadslånet bytte jag till Handelsbanken, vilket var ca 5 år sedan. Måste säga att jag är väldigt nöjd och internetbanken har blivit märkbart bättre med tiden.

Kan även nämnas att jag inte ser att jag skulle byta inom en snar framtid heller då jag har pensionssparande genom arbetsgivaren hos Handelsbanken.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Jag har Nordea och är inte nöjd - här är orsakerna:

1. Deras internetbank har inte ändrat utseende sedan jag kan minnas +10 år?
2. Bankmännen är säljare och försöker sälja på dyra, egna Nordeafonder.
3. Att köpa aktier/fonder i internetbanken går väldigt segt.

Att jag inte bytt bank ännu kan man fråga sig. Har tittat runt lite och alla storbanker verkar vara likadana. Kör det mesta i Avanza i dagsläget som jag tycker är klockrena i utseende och snabbhet

Ok, 2 och 3 har jag inget så det kan jag inte säga nåt om. Måste man ändra utseendet? Jag hittar ganska bra det jag ska använda

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv

Kör Länsförsäkringar och Seb. Föredrar LF alla dar i veckan. Dessutom är det gratis.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gillar Länsförsäkringar (nuvarande bank) av följande anledningar:

- Användarvänlig app och hemsida, frekvent uppdaterade.
- Bra kundtjänst som är lyhörd och tålmodig.
- Inga knussliga avgifter och de erbjuder olika förmåner om man väljer att nyttja fler av deras tjänster
- Sällan problem med transaktioner, betalningar eller dyl.

Ogillar Nordea (förra banken) av följande anledningar:

- Stor bank som söker vinst i alla lägen
- Erbjuder sällan förmånliga lösningar
- Skitdålig (otrevlig & icke tillmötesgående) kundtjänst
- Ger en känslan av att man inte är uppskattad kund (trots sparkonto, fonder, diverse kortlösningar etc).

Har allmänt positiv uppfattning om Handelsbanken (från vad jag hört av andra) men uppfattar dem som en dyrare (?) bank.

Permalänk

Kör handelsbanken privat & min firma, har aldrig haft problem, alltid behjälpliga, internetbank och swish fungerar mycket bra. SEB & LF fungerar bra vad jag vet genom egen erfarenhet/jobbmässigt, av samma anledning aldrig rekommendera Nordea till någon.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

Vilken av dessa banker är bäst? Handelsbanken, Länsförsäkringar eller Nordea. En smidig internet bank är ett krav.

Länsförsäkringar alla dagar i veckan. Landsförrädarna Nordea hoppas jag ingen jävel vill ta i med tång ens. Värdelös nätbank har de också som är nere titt som tätt, och snorkig otrevlig personal. Nordea är sämst.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.