Permalänk
Medlem

Två VLAN över samma interface

Jag försöker splitta upp IPTV och Internet från Telia hemma, men vill ha både internet och IPTV ända ut till min "TV-station" då många saker där behöver nätverk, medan bara TV-boxen behöver IPTV. Just nu går all trafik genom en pfSense direkt efter inkommande internet i lägenheten.

Jag utgår från att det går att lösa med programmerbara L2-switchar, men frågan är vart jag ska placera de/dem. Jag har liksom fastnat i logiken i nätverket.

Jag bifogar en bild på mitt nätverk om det hjälper. I den bästa av världar skulle jag inte vilja splitta upp IPTV och internet förrän i "slutet" av linan, längst ned till höger enligt nätverkskartan.

Den fysiska linan begränsar mig genom att den är dragen genom väggar, så jag har dessvärre bara en kabel att nyttja.

Visa signatur

🎥 - Asus NVIDIA GeForce RTX 2060 Super
⚙️ - Intel(R) Core(TM) i7-9700K CPU @ 3.60 GHz (8 CPUs)
💾 - Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
💽 - Samsung SSD 970 EVO 500GB + Corsair MP400 1TB

Permalänk
Medlem

alla switchar mellan dina destinationer behöver ha stöd för att transportera VLAN, och den sista switchen behöver ha stöd för att "avkoda" vlan-taggar i brist på bättre ord.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

alla switchar mellan dina destinationer behöver ha stöd för att transportera VLAN, och den sista switchen behöver ha stöd för att "avkoda" vlan-taggar i brist på bättre ord.

Alright! Tack för svaret. Hur vet man om switchen kan transportera vlan? Behöver man ha en "manageable" eller kan man läsa ut det någonstans?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎥 - Asus NVIDIA GeForce RTX 2060 Super
⚙️ - Intel(R) Core(TM) i7-9700K CPU @ 3.60 GHz (8 CPUs)
💾 - Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
💽 - Samsung SSD 970 EVO 500GB + Corsair MP400 1TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SkisBit:

Alright! Tack för svaret. Hur vet man om switchen kan transportera vlan? Behöver man ha en "manageable" eller kan man läsa ut det någonstans?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja den behöver vara managerbar men det finns väl inga mellanting som inte kan hantera flera en trunk om de kan hantera vlan över huvud taget, däremot kan det nog skilja i hur många vlan olika modeller kan hantera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja den behöver vara managerbar men det finns väl inga mellanting som inte kan hantera flera en trunk om de kan hantera vlan över huvud taget, däremot kan det nog skilja i hur många vlan olika modeller kan hantera.

Om jag förstår dig rätt kräver läget att varje switch på vägen är managerbar, ställs in med två VLAN på samma interface, för att sedan vid den sista switchen på linan låta den splitta upp det till två VLAN på två olika portar.

Jag kommer som sagt bara att använda två VLAN på mina fysiska switchar så jag antar att detta skulle fungera även med extremt enkla managerbara switchar.

Visa signatur

🎥 - Asus NVIDIA GeForce RTX 2060 Super
⚙️ - Intel(R) Core(TM) i7-9700K CPU @ 3.60 GHz (8 CPUs)
💾 - Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
💽 - Samsung SSD 970 EVO 500GB + Corsair MP400 1TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SkisBit:

Om jag förstår dig rätt kräver läget att varje switch på vägen är managerbar, ställs in med två VLAN på samma interface, för att sedan vid den sista switchen på linan låta den splitta upp det till två VLAN på två olika portar.

Jag kommer som sagt bara att använda två VLAN på mina fysiska switchar så jag antar att detta skulle fungera även med extremt enkla managerbara switchar.

Ja de flesta managerbara switchar kan köra en trunk med "ett antal" vlan, detaljerna brukar stå i manualen men du kommer troligen inte att begränsas av att du har för många vlan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.