Hög energiförbrukning i lägenheten?

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte allt om lägenheten men med lite antaganden så hamnar mina beräkningar på 970 kWh en månad med 0°C i snitt utomhus så 870 kWh känns inte orimligt. Det slår hårt med allt uppvärmt med el och 3 ytterväggar.

Permalänk
Hedersmedlem

Låter inte helt orimligt. Snittade ungefär 800kr i månaden i mitt radhus (mitten) på 95 kvadrat. Vintern när det var som värst var runt 2500 och sommartid under 400kr. Då var det direktverkande el och en del av värmen kom från datorer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Jag snittar en förbrukning på 130-160 kWh per månad för min 73 kvm lägenhet under höst och vinter och då har jag datorn på dygnet runt och kör tvättmaskin, diskmaskin och torktumlare ett par gånger per vecka.

Ledsen, jag tror att det enda du kan göra är att se till att isolera så mycket du kan, inte säkert att det är bra isolering från början, och sedan kanske ta på dig en tröja och sänka värmen från värmepannan. Tyvärr.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av liquisole:

Är ju lite intressant att jämföra, har dock en radhuslägenhet på 52 kvadrat så inte direkt samma sits. Kollade på en räkning från Januari 2017 som var den kallaste månaden och då hade jag en förbrukning på 849 kWh. Har en ny luftvärmepump + elvärme. Varmvattenberedaren + bastun tar dock en hel del.

Edit: Kollade även förbrukningen i Juni, låg på ca 450 kWh.

Verkar inte vara så jäkla tokigt då. Var nog Ove sundberg i mig som fick sig en smocka, hade inte förväntat mig dessa räkningar faktiskt ;).

Skrivet av anon78208:

@Icemat19: Inte för att jag tycker förbrukningen låter så fruktansvärt tokig, men har någon kollat till frånluftsvärmepumpen på länge? De är långt ifrån underhållsfria maskiner. Bor själv i villa med frånluftsvärmepump, och ingenjör som man är så sköter jag underhållet på den själv. Det innebär bland annat rengöring av filter varannan månad, samt lite mer invecklade grejer en till två gånger om året, särskilt precis innan den kalla säsongen. Kolla manualen (går säkert hitta på nätet om du inte har en egen) och om det är grejer som du inte förstår dig på så se till att någon med rätt kompetens kollar den enligt serviceschema.

Vet att min kompis som bor i lägenheten bredvid klagade på ljud och då kom dom och gjorde en service på pumpen, för att 1 månad senare installera en helt ny. Dom som inte är utbytt ännu är runt 20-25 år gamla. Han har även ett par hundringar lägre förbrukning i kvartalet. Dom är inte känd för att se till och göra service på grejerna denna hyresföreningen, inte snabb med att byta heller utan pressar gärna grejerna till max innan dom byter ut.

Skrivet av Bankai:

Bor i radhus, kallyra, 2 personer och har igång ett el-element + luftvärmepump och vi hamnar på 800-1000kWh i månaden nu runt vinter. Betalar 1000-1100 kronor i månaden.

Bra att ha något att jämföra med. Kanske ligger inom snittet då. Ska ringa Jämtkraft och höra vad förra ägaren låg på i förbrukning. Dax att skruva upp värmen igen

Permalänk
Medlem

Är glad jag inte värmer huset med direkt-el. Byggt 32.

De riktigt kalla dygnen krävs 10-12kW för att hålla en behaglig värme. Blir mer per dygn än vad ni som bor i lägenhet betalar per månad..

Bergväme sparar mig stora pengar, eldar pellets i gammal panna för att mysvärma källaren till 21 grader också (oisolerad cement/betong).

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Om det är ett flerfamiljshus borde det finnas en energideklaration som anger snittförbrukningen per kvadratmeter och år för uppvärmning etc. Dock är den förstås högre på vintern än på sommaren, så den här årstiden kommer den att ligga över.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Icemat19:

Har läst några trådar här på angående andras elförbrukningen och det chockade mig enormt när jag öppnade min elfaktura. Hela 1200kr!! för 1-30 november. 2 Rok 65 kvadrat. Det är visserligen kallhyra så jag värmer upp lägenheten med en varmvattenberedare. Temperaturen ute var mellan +5 till -5 under denna period. Har elementen på medelvärme, kyl och frys står på 4/10 och alla lampor är led. Dessutom hade jag ingen dator i hushållet under november månad utan endast tvn som stod på max 6h dag.

Elförbrukninen var hela 840 kwh! Lite väl mycket för en person i min mening? Men kan detta stämma?

Inet alls omöjligt tycker jag, jag bor i en 3a på 77kwm med fjärrvärme och förbrukar ca 5500kwatt per år. Tv, dator tvättmaskin och diskmaskin.

Permalänk
Medlem

Bor i fristående 40-tals hus på ca 180 kvadrat, 2 personer, gör av i snitt med 250 kwh i månaden, ca 800kr. Är nästan aldrig hemma och använder enbart LED lampor så vår största elbov är definitivt gammal kyl & frys och kanske lite på mikro och ugn. Eldar med ved, går några kubik om året. Kan spara en hel del på att byta fönster men det är så ruskigt dyrt, har många väldigt stora fönster. Sen är det ganska dålig isolerat och högt i tak dessutom så det är ju lite kallt på vintern.