Permalänk
Medlem

Tanken bakom Caps Lock?

Vad var egentligen tanken med Caps Lock? Skulle du skrika ut ett helt stycke som du skriver? Använder du Caps Lock? Om ja till vad? Eller är den bara i vägen som den är för mig?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Det är troligen en kvarleva från skrivmaskiner, shift var tungt att hålla in och caps lock var bara typ en hake till just shift.
Det var för att kunna skriva "skrikandes" eller annat där bara stora bokstäver skulle användas.
Idag är den mer eller mindre onödig ja.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Ett tips kan ju vara att remappa caps (och andra tangenter du inte använder) till något som är användbart för dig.
Autohotkey remap
Register remap

Visa signatur

2500k@4.1Ghz - MSI P67A GD55 - 12GB 1600Mhz - A-Data 120GB SSD - Fractal Design Define R3 - Powercolor 7970

Permalänk
Medlem

När du säger det så, jag har heller aldrig riktigt förstått tanken bakom vare sig numlock eller scroll lock för den delen. Är väl skönt att kunna skriva siffror och scrolla som man vill? Eller?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av loako:

Ett tips kan ju vara att remappa caps (och andra tangenter du inte använder) till något som är användbart för dig.
Autohotkey remap
Register remap

Svårt att komma på vad jag skulle ändra den till bara. Kommer alltid åt den av misstag när jag skriver eller spelar. Kanske rentav skulle inaktivera den.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Svårt att komma på vad jag skulle ändra den till bara. Kommer alltid åt den av misstag när jag skriver eller spelar. Kanske rentav skulle inaktivera den.

Skulle vilja inaktivera den jag med. Byter till lightninggun på capslock i Quake så det är jobbigt att varannan gång man ska skriva något så skriker man.

Men då måste jag kanske binda den till något annat så jag fortfarande kan byta vapen med den?

Permalänk
Medlem

Caps lock är ju redigt skönt de gånger man behöver skriva i versaler (typ i kod, databaser eller för att skriva rubriker osv). För en vanlig hemmaanvändare sker ju dock det vääldigt sällan. Num Lock är väl främst en kvarleva från innan piltangenterna fanns om jag inte minns fel, för siffrorna 4, 8, 6 och 2 har ju även pilar på sig på standardtangentbord

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RVX:

När du säger det så, jag har heller aldrig riktigt förstått tanken bakom vare sig numlock eller scroll lock för den delen. Är väl skönt att kunna skriva siffror och scrolla som man vill? Eller?

Nu tänker du baklänges, utan numlock ger inte den numeriska delen siffror, du vill alltså undvika ICKE numlock
Capllock och scroll lock är ganska onödigt men numlock är nödvändigt, sedan om det är vettigt med icke numlock beror ju på tangentbordet för saknas den separata numeriska delen (tänk TKL och laptop) så kan det vara väldigt bekvämt att ha numlock.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nu tänker du baklänges, utan numlock ger inte den numeriska delen siffror, du vill alltså undvika ICKE numlock
Capllock och scroll lock är ganska onödigt men numlock är nödvändigt, sedan om det är vettigt med icke numlock beror ju på tangentbordet för saknas den separata numeriska delen (tänk TKL och laptop) så kan det vara väldigt bekvämt att ha numlock.

Helt rätt Doh!
Ja, numlock delen är ju logisk när man tänker efter lite, men som du säger så är framför allt scroll lock tämligen onödig tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Vad var egentligen tanken med Caps Lock? Skulle du skrika ut ett helt stycke som du skriver? Använder du Caps Lock? Om ja till vad? Eller är den bara i vägen som den är för mig?

Skrivet av RVX:

När du säger det så, jag har heller aldrig riktigt förstått tanken bakom vare sig numlock eller scroll lock för den delen. Är väl skönt att kunna skriva siffror och scrolla som man vill? Eller?

Capslock använder jag lite då och då när jag redigerar kod, databaser och diverse andra variablar..

Numlock använder jag nästan aldrig, men det ger dig pilfunktionaliteten om man spelar två st på samma dator

scroll-lock gör faktiskt ingenting, den saknar funktion.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Numlock använder jag nästan aldrig, men det ger dig pilfunktionaliteten om man spelar två st på samma dator

Ah där ser man

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Varför skulle det vara onödigt?
Hur ska du annars skriva versaler utan att hålla nere shift hela tiden?
Att blanda in skrivregler och påhitt som "skrika", men det har inget med teknik att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Varför skulle det vara onödigt?
Hur ska du annars skriva versaler utan att hålla nere shift hela tiden?

Varför skulle man vilja göra det?

Och om man mot förmodan behöver göra det så finns det en capitalize-funktion i alla ordbehandlare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Varför skulle det vara onödigt?
Hur ska du annars skriva versaler utan att hålla nere shift hela tiden?
Att blanda in skrivregler och påhitt som "skrika", men det har inget med teknik att göra.

Kan du ge några exempel på när man behöver skriva väldigt långa stycken i versaler?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Varför skulle man vilja göra det?

Och om man mot förmodan behöver göra det så finns det en capitalize-funktion i alla ordbehandlare.

Varför förutsätter du att slutanvändaren använder en ordbehandlare?
Du får skilja på teknik och vad tekniken kan användas till när det gäller skriftspråk.
Alla skriftspråk ser dessutom inte likadana ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Kan du ge några exempel på när man behöver skriva väldigt långa stycken i versaler?

Se exempelvis mitt tidigare inlägg...

Skrivet av richie.f:

Caps lock är ju redigt skönt de gånger man behöver skriva i versaler (typ i kod, databaser eller för att skriva rubriker osv). För en vanlig hemmaanvändare sker ju dock det vääldigt sällan. Num Lock är väl främst en kvarleva från innan piltangenterna fanns om jag inte minns fel, för siffrorna 4, 8, 6 och 2 har ju även pilar på sig på standardtangentbord

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

@Starric: Vilken sorts rubriker skriver du i versaler? Försöker bara förstå hur caps används.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

@richie.f: Vilken sorts rubriker skriver du i versaler? Försöker bara förstå hur caps används.

Numera hanteras set ju automatiskt i en ordbehandlare men det gjorde det ju inte på skrivmaskinstiden. Då kunde su inte heller ha olika storlekar på texten utan olika varianter av kapitalisering (om det ordet nu finns på svenska) utgjorde de olika rubriknivåerna. Ska se om jag hittar min gamla bok där bla regler för brevskrivande finns med och ovan tas upp.
Det kunde också användas för att belysa något i texten om du inte hade möjlighet att använda en fet variant av ditt typsnitt på skrivmaskinen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Som sagt en gammal kvarleva från förr. Det har kommit några alternativa tangentbord med tiden. Jag tror ingen händer före det blir visuella tangentbord kommer, där man kan ändra dem hur man vill.
Tills vidare kör jag med Apples Wheel: https://www.youtube.com/watch?v=9BnLbv6QYcA

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Kan du ge några exempel på när man behöver skriva väldigt långa stycken i versaler?

Det finns massa användningsområden, men antagligen inget större behov av längre stycken vad gäller modern svenska om det nu inte gäller grafisk design. Om du bara är intresserad av skriftspråk är det:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Majuskelskrift

Permalänk
Medlem

Num lock skulle jag vilja kunna blockera helt så jag aldrig kan råka stänga av av misstag. Förstår inte varför num lock-knappen fortfarande finns kvar. Varför skulle man INTE vilja använda siffrorna där?

Caps lock betyder olika på olika ställen. Vissa gör om caps lock till shift lock, vilket är nåt helt annat. Jag hade gärna sett att det fanns en separat shift lock, vilket t ex kunde vara num lock, som ju inte fyller nån funktion längre.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Använder capslock för ducka i spel, annars har jag aldrig använt den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

scroll-lock gör faktiskt ingenting, den saknar funktion.

Den har funktion i vissa program. Du kan testa själv i Excel

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Varför skulle man vilja göra det?

Och om man mot förmodan behöver göra det så finns det en capitalize-funktion i alla ordbehandlare.

Skickades från m.sweclockers.com

finns många ställen man skriver väldigt mycket i där man inte är i en "ordbehandlare".

Alla har inte behov av capslock, men jag använder den nog ett par gånger varje vecka i alla fall.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RVX:

Helt rätt Doh!
Ja, numlock delen är ju logisk när man tänker efter lite, men som du säger så är framför allt scroll lock tämligen onödig tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

scroll lock används när du vill bläddra runt i historiken i vissa terminaler. Om ditt tangentbord har knappar som saknar funktion är det för att programmeraren haft dålig fantasi

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Caps Lock används ju dock ibland. Vet att jag använder den då och då. Men då mest för att skriva in "koder" tex xxxx-xxxx-xxxx-xxxx där alla ska vara caps.

Num Lock skulle för mig alltid kunna vara ibockad. Använder siffrorna väldigt mycket, är väldigt väldigt sällan man använder siffrorna ovanför bokstäverna, är ju typ bara specialtecknen man vill åt där imo...

Scroll Lock har jag ingen aning om vad den gör(?).

Ins (Insert(?)) vet jag att vi lärde oss använda inom Cad på skolan men vet inte riktigt vad det är bra för?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Använder capslock för ducka i spel, annars har jag aldrig använt den.

ÄNTLIGEN trodde att jag var den enda som duckade på caps efter att jag fått höra att jag är skum i x antal år

Visa signatur

Min burk: GPU: Gigabyte RTX 3070 Aorus Master, CPU: Ryzen 7 7700X, Moderkort: ASUS TUF B650M, Chassi: Phanteks Enthoo Evolv mATX, Skärm: Gigabyte G34WQC

Permalänk
Medlem

Använder mycket Caps Lock i bokföringsprogram, men nästan aldrig annars. Använder den betydligt mer än INS, HOME, END, Page Up och Page Down iaf.

Vad Pause/Break gör är en bättre fråga kanske? Enda knappen jag aldrig använt på mitt tangentbord. Någonsin. (Tryckte på den nu bara för att se om det hände nåt...)

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azureye:

Använder mycket Caps Lock i bokföringsprogram, men nästan aldrig annars. Använder den betydligt mer än INS, HOME, END, Page Up och Page Down iaf.

Vad Pause/Break gör är en bättre fråga kanske? Enda knappen jag aldrig använt på mitt tangentbord. Någonsin. (Tryckte på den nu bara för att se om det hände nåt...)

HOME, END och Page Up/Down är nog mina mest använda funktionstangenter. Perfekt när man surfar forum med en hand!