Hur "jobbigt" är det att göra en Linux filserver?

Permalänk
Inaktiv

Hur "jobbigt" är det att göra en Linux filserver?

Jag har förvisso börjat "skärpa mig" och slutat med mellanslag, å-ä-ö, osv. Har dock en hysteriskt massa filer på datorn, bl.a. bibliotek med ljud till musikproduktion som är +30k filer och alla har mellanslag i namnen.

Finns det genvägar för detta? Eller är min oro obefogad? I skolan får vi lära oss att (speciellt mellanslag) är den administrativa mardrömmen i Linux. Jag tänker en lokal filserver med låg overhead i CLI-miljö.

Permalänk
Medlem

Finns program som kan gå igenom en massa filer och ersätter bitar efter regler du sätter upp.
Typ något av: https://windowsreport.com/file-rename-software/

Permalänk
Medlem

@anon52343: Mig veterligen är det inga problem med varken mellanslag eller ÅÄÖ när det kommer till att scripta i Linux. Och jag har inte haft några problem med min samba share med filer som har mellanslag eller ÅÄÖ. Visst finns det reserverade tecken, men de är även reserverade i Windows. Snedstreck som ett exempel

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt vad du menar skulle vara jobbigt?
SLäng upp en Ubuntu Server, kör samba, göra lite shares och hantera dem ifrpn din Windows burk.
Vad är det du känner/tror kan bli problematiskt?

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Det är väl inget jobbigt alls? Installera valfri dist, installera ssh valfri ftp server eller nfs eller samba eller vad du nu vill använda ställ in efter någon guide du hittar på google och success du är klar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Inaktiv

Det är inte jobbigt alls. Personligen har jag enbart Linux på alla mina enheter så för min del är det inte värre än att installera SSH och dela nycklar med alla enheter jag vill ska kunna ansluta, sedan delar jag filer via SFTP.

Om du har Windows-datorer på nätverket och vill vara kompatibel med dem så finns alltid samba. Läs mer om det här:
https://help.ubuntu.com/lts/serverguide/samba-fileserver.html

Permalänk
Medlem

För en sådär 6-7 år sedan håll jag i att undvika sådana tecken men på senare år har jag gått över till att bry mig mindre då jag aldrig märkt att det blir problem.

Permalänk
Medlem

Att skriva ett batch script som itererar igenom alla filer i en mappoch byter namn enligt något regex filter är en bra start på sin linuxkarrkär

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är lugnt, Samba fixar allt såntdär felfritt, och har gjort det i många år nu. Du kan använda en sambashare precis som vilken windowsshare som helst.

Det är aldrig heller några problem att fippla med filerna lokalt heller, tab completion grejar mellanslag och specialtecken alldeles utmärkt, du behöver öht inte lära dig hantera det "manuellt" eller vad man ska kalla det, typ

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

I skolan får vi lära oss att (speciellt mellanslag) är den administrativa mardrömmen i Linux.

Det var ett problem tidigare med ISO-8859-1, men efter att UTF8 blev standard i alla stora distar som Debian, Red Hat och SLES har det varit väldigt marginella problem. Jag har till och med en mapp som heter "$" (utan citattecken) utan några vidare problem.

Skulle snarare argumentera för att det är en fördel att använda specialtecken i sina filnamn, då märker man när man inte hanterar input rätt i sina program. Backup ska man ändå ta regelbundet, så det kan bli en övning i den aspekten också

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon52343:

Jag har förvisso börjat "skärpa mig" och slutat med mellanslag, å-ä-ö, osv.

Detta uppfattar inte jag som att "skärpa sig", utan snarare som ett anti-pattern – övertyga mig gärna om motsatsen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Som många andra skulle jag köra samba, lätt att sätta upp och att hantera, minns jag rätt ska det vara inkluderat i ubuntu server, annars är det bara att ladda ner det via terminalen och confa.

Permalänk
Medlem

Det som är störigt numera är att Linux utdelningen inte syns i nätverk från windows 10.
Iaf jag måste skriva cd \192.168.x.x\ för att komma till samba utdelningen.

Har ni förslag på lösning är jag idel öra.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Det som är störigt numera är att Linux utdelningen inte syns i nätverk från windows 10.
Iaf jag måste skriva cd \192.168.x.x\ för att komma till samba utdelningen.

Har ni förslag på lösning är jag idel öra.

Öppna smb.conf och lägg till...

browseable=yes

...i konfigurationen för dina shares, och starta sedan om Samba. Finns det redan där är det nåt annat som spökar.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Den delen försvann iom. NTLM och SMB v.1 stängdes ned i win10 och ingen 'bra och enkel' ersättare finns för detta. Man kan starta SMB v.1 igen men då erbjuder man också idag lätt hackningsbara vägar in igen i datorerna.

Det är av säkerhetsorsak som NTLM och SMB v.1 stängdes ned i win10 (och hade behövts redan på win XP-tiden ur säkerhetsmässig synpunkt)

Permalänk
Medlem

Kolla gärna in OMV. OpenMediaVault. Det är Debian med en komplett NAS-mjukvara på toppen. Nice!

Fungerar fint på en liten SBC. Jag kör OMV på några små Odroid HC2 med stora HDD och GbE. Rullar på fint.

Visa signatur

Linux och Android

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Den delen försvann iom. NTLM och SMB v.1 stängdes ned i win10 och ingen 'bra och enkel' ersättare finns för detta. Man kan starta SMB v.1 igen men då erbjuder man också idag lätt hackningsbara vägar in igen i datorerna.

Det är av säkerhetsorsak som NTLM och SMB v.1 stängdes ned i win10 (och hade behövts redan på win XP-tiden ur säkerhetsmässig synpunkt)

Risk för hacking vet jag inte, men det var ju den dörren som ransomware oftast tog under den senaste spridningen

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Detta uppfattar inte jag som att "skärpa sig", utan snarare som ett anti-pattern – övertyga mig gärna om motsatsen.

Själva Linux filsystemet kan hantera alla byten utom motsvarande ASCII '/' (0x2Fh) och 'NUL' (0x00h) inom filnamnet då snedstrecket är avdelare mellan directorys/directorys eller directorys/ filnamn och NUL är avslutare för textsträngar som filnamn. Vissa filsystem (som ZFS och XFS) kan även hantera '/' i filnamnet (sedan om skalen och filhanterare gör det är en annan sak)

WIN-version av NTFS kan inte ha "/\:*"?<>| och NUL" som tecken i sina filnamn medans POSIX-versionen av NTFS kan inte ha '/' och 'NUL' i filnamn.

Sedan hur bytesträngens tolkas av ett skal, filhanterare eller program beror på vilken charset som används - för närvarande är det UTF8 som används i dom största Linuxdistributionerna men är inget som är hugget i sten utan kan bytas ut beroende på behov.

I Linux kan filnamnen ha som mest 255 tecken, det gäller också direktorynamn och kan vara i obegränsad djup i filträdet på filsystemet. Däremot har själva linux en begränsning till max 4096 tecken i Path, dock kan kringgås med relativ path och gå betydligt djupare ned i filsystemträdet än 4096 tecken räknat som absolut pathlängd.

I NTFS så kan den ha max 255 UTF16-tecken i filnamnet och med totallängd i path och filnamn på max 32767 UTF16-tecken (127 nivåer ned i filträdet med alla tecknen i filnamn och path fyllda till max) notera att Explorer mfl. program i Windows klarar betydligt mindre i Pathlängd än vad filsystemet i sig tillåter och är i windows så lite som 280 tecken (har dock ändrats i och med Win10 ver 1607) och det finns vägar förbi begränsningen som med "\\?\D:\very long path"

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Risk för hacking vet jag inte, men det var ju den dörren som ransomware oftast tog under den senaste spridningen

Ser inte någon större skillnad om det attackerats direkt av en hacker i kött och blod eller maskinellt en väg in för en ransomware-virus - det är fortfarande väldigt obra för den drabbade...

Permalänk
Medlem

vill bara gå in och rekommendera openmediavault allt är som sig bör

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Ett problem är att windows och Linux filsystem som standard har annan känslighet för gemener och VERSALER. (Tror det går att peta på.)

I windows är filnamnen "Filnamn.Typ" och "filnamn.typ" identiska, medan i Linux är det två olika filnamn.

Det kan ställa till det rejält om du kör någon programvara i windows men lagrar programmets filer på ett Linux NAS. Det jag råkade ut för var att jag körde calibre (en avancerad ebokshanterare) i windows och lagrade eböckerna på ett Linux NAS. Med tiden tappade calibre bort böcker. De fanns kvar, men med en liten aning fel namn när STORA/små tecken ändrades. Windows brydde sig inte, men det gjorde Linux. Obehagligt för det gick flera månader innan jag fattade vad som pågick.

Nu använder jag inte windows alls. Inte bara av den anledningen, men det bidrog.

Visa signatur

Linux och Android

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Risk för hacking vet jag inte, men det var ju den dörren som ransomware oftast tog under den senaste spridningen

Finns mängder av säkerhetsproblem i smb v1. Och ja, brister som även kan leda till ”hacking”

”Successful exploitation of the most severe of these vulnerabilities could result in an attacker gaining the same privileges as the logged on user. Depending on the privileges associated with the user, an attacker could then install programs; view, change, or delete data; or create new accounts with full user rights. ”

https://www.cisecurity.org/advisory/multiple-vulnerabilities-...

Skickades från m.sweclockers.com