Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tomelilla
Registrerad
Okt 2001

Julrenovering

Nu har det gått ett par månader sedan köp så kände att det kunde vara värt att riva orginal-kylaren från mitt 2080ti.
Har avvaktat lite med tanke på felen som uppstod för en del men nu kändes det som om man lämnat riskzonen.
För att skämma bort maskinen ännu mer så bytte jag även till chassit jag trånat efter sedan Computex.

När jag hade allt isärplockat så passade jag även på att lappa cpu:n vilket var första gången för mig. Resultatet var väl inte överväldigande men verkar ha tjänat 3-4 grader på det (applicerade även om flytande metallen så det är nog en bidragande faktor).
Framförallt verkar jag ha fått jämnare spridning mellan kärnorna vid full belastning.

Eftersom att det blev dåligt med plats för montering av pump/res så skrev jag ut ett par fästen lite snabbt och enkelt så jag kunde montera direkt i chassit.

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X
Moderkort: Asus Rampage VI Extreme Omega
CPU: Intel 7900X @ 8x4.7, 2x4.5
GPU: Nvidia 2080Ti FE
RAM: 8x8 G.Skill TridentZ CL14 3200Mhz
SSD1: Intel Optane 900p 280GB
SSD2: Samsung 960 EVO 1TB NVMe
SSD3: Samsung 970 EVO 1TB NVMe
PSU: Seasonic Prime Ultra 1000w Platinum

Kylning: EKWB 420 Slim i fronten, 280 Slim i toppen. Corsair ML-PRO fläktar. EKWB Monoblock & Vector GPU block samt D5/res.

EDIT: Gjorde lite förändringar och petade dit en extra "desktop-gpu" så jag slipper dualbooten för att spela.
Bytte även till monoblock för att få ner tempen på vrm:erna.
Den limegröna färgen var lite over the top också så bytte till vit istället.

EDIT 2019-03-19: Bytt moderkort samt monterat direct-die frame istället för att köra med HS:en och nu är det definitivt tätare gruppering mellan kärnorna med ca 5c skillnad.
Gav även pumpen lite bling samt monterade ett äldre Supremacy block jag hade liggandes då VRM kylning är mer eller mindre onödig att byta ut på detta kortet.

Besök galleriet här

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
växjö
Registrerad
Jun 2016

Nice hadde detta chassi innan , hur var det för dig att bygga i

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build Eclipse X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tomelilla
Registrerad
Okt 2001

@Tip Top: Det var helt ok med ett par brasklappar.
Plastfästena för "täckplåtarna" på baksidan är inge vidare och jag lyckades knäcka en rätt omgående.
Täckluckorna för kabelgenomföringarna är rätt "meh" när man använder större än ATX moderkort då dom måste plockas bort och hela grejen med att dölja kablarna fallerar.
Samma sak med luckan för genomföring av gpu ström i golvet är rätt fattig.

Byggupplevelsen var god (bortsett från plastdetaljerna) och jag ger det 8/10 julgranar!
Det är ett rejält steg upp från det vanliga Evolv i både plats och ventilation.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
växjö
Registrerad
Jun 2016

Var kör du för volt på den 7900X i 4,8ghz,

Kör en 10core med fast 9900X min klarar 4,8ghz vid 1.17v

The New Build Eclipse X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tomelilla
Registrerad
Okt 2001

@Tip Top: Ja jag behöver lite till, utan att dubbelkolla så är jag rätt säker på 1.315 var där det stannade för att det ska hålla sig stabilt i allt (cinebench, blender och prime95). Kör dock ratio -5 på AVX och -7 på AVX512 för att inte överdriva det då det är 24/7 klockning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
växjö
Registrerad
Jun 2016

extra "desktop-gpu" så jag slipper dualbooten för att spela. om man sitter på ett RTX 2080ti , vill man då spela på ett RX580, Kebab,,,,,,, den får du nog förklara

The New Build Eclipse X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tomelilla
Registrerad
Okt 2001

@Tip Top: Hehe, nä 580 är enbart till för skrivbordet i Linux så jag kan köra KVM/QEMU och virtualisera Windows när jag vill spela. GPU passthrough är ju rätt lattjo

https://www.youtube.com/watch?v=SsgI1mkx6iw

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

Nice!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jul 2009

Sugen på att testa naked die? Skulle va kul att se skillnaden i temps.

2700x @4,4 Ghz,1,47 8C/8T || 16GB DDR4 @3200 Mhz @14-14-14-30-44-307-1T || RX Vega 64 Strix @1,4 Ghz Core, 0,9 Ghz Mem @0,85 V @150 W (BFV)|| 1TB SSD (MX500) || Corsair HX1000 platinum || FD R6 TS vit (Noctua & Noiseblocker fläktar) || Crosshair Hero VII || Corsair H100i V2|| Silverstone SST-ARM22SC skärmstativ || Samsung 32" QHD 144 Hz VA + Asus 27" FHD 60 Hz IPS ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tomelilla
Registrerad
Okt 2001

@Esseboy: Upplever väl ingen jätteskillnad i temps, kanske 1-3c men framförallt är det ju förbannat mycket smidigare när man slipper fippla med HS:en o.s.v.
Som sagt, största skillnaden jag märkte var just att jag fick tätare gruppering mellan varmaste och kallaste kärnan.
Nu har jag dock haft otur i lotteriet och har 2 kärnor som är riktigt bråkiga och sticker iväg direkt när man ger dom lite extra spänning så dom är fortfarande ett problem oavsett hur jag monterar cpu:n.