Får mitt GTX 650 tillräckligt med ström?

Permalänk
Medlem

Får mitt GTX 650 tillräckligt med ström?

köpte min dator färdigmonterad med en sån här strömadapter

kopplad till mitt graffekort.
båda molex-kontakterna hade ström kopplat till sig från nätagget men när jag har bytt chassi så har jag testat att bara koppla till ström på en av dom 2 molex-kontakterna på adaptern och graffekortet funkar i alla fall.
är detta något som kan skada graffekortet eller så? eller är det bara meningen att man ska koppla på ström på båda molex-ändarna om det inte går med bara en eller?

Permalänk
Medlem

Osäker på om man behöver båda molex inkopplade, men tvivlar på att det hade skadat kortet med bara en även om båda behövs.
Fungerar det under full load i stresstester?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax123:

Fungerar det under full load i stresstester?Skickades från m.sweclockers.com

vad menar du?

Permalänk
Medlem

Ett 650 drar så lite ström att det är gränsfall på om det ens behöver någon strömkontakt, en del modeller har det och andra inte. Ditt kort lär alltså knappt dra någon ström via den kontakten ändå, utan drar det mesta från PCIe-porten (som kan ge upp till 75W).

Så att endast använda en Molex är troligtvis inget problem i just detta fallet. Vill du använda en sån adapter till något strömtörstigare kort så är det dock bäst att koppla in båda Molex:arna, eller helst inte använda en sån adapter alls om det är möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ett 650 drar så lite ström att det är gränsfall på om det ens behöver någon strömkontakt, en del modeller har det och andra inte. Ditt kort lär alltså knappt dra någon ström via den kontakten ändå, utan drar det mesta från PCIe-porten (som kan ge upp till 75W).

Så att endast använda en Molex är troligtvis inget problem i just detta fallet. Vill du använda en sån adapter till något strömtörstigare kort så är det dock bäst att koppla in båda Molex:arna, eller helst inte använda en sån adapter alls om det är möjligt.

ok. men en behövs i alla fall, för utan så snurrar inte fläkten.

är lite off topic men när vi ändå pratar om komponenter som inte behöver extern ström:
mitt usb3-kort ska kunna drivas utan ström från molex det med men det funkar i alla fall inte i min dator om jag pluggar ur molex-kabeln..kan det vara för att jag har 2 hårddiskar i datorn och för klent nätagg? tror mitt är på 450w ca..