Sony WH-1000XM3 har svårt med fukt och kyla

Permalänk
Relik 📜

Sony WH-1000XM3 har svårt med fukt och kyla

Det är extremt sällan jag "varnar" för produkter, men tänker göra ett undantag. Tänker nämligen att många kanske hittar ett par Sony WH-1000XM3 under granen, eller kanske på någon bra deal i mellandagarna. Vill därför skicka med några tänkvärda rader innan förseglingen bryts.

Utan att dra ut på saken, Sony WH-1000XM3 har svårt med fukt och kyla. Problemen som uppstår är framför allt relaterade till touchpaden som används för kontroll, den som sitter på höger kåpa. Det blir "spöktryckningar" som byter låt, pausar eller aktiverar funktioner, alternativt lägger styrningen av helt. Problemen uppstår när termometern börjar leta sig nedåt 0 °C, speciellt om det råkar vara fuktigt och blåsigt ute.

Både jag samt @JonasT är drabbade, och vi är inte ensamma. Det finns trådar på Reddit, långa diskussioner på Sonys egna forum samt en officiell support-kommentar av Sony. Den sistnämnda säger i princip att produkten är anpassad för temperaturer från 0 °C till 40 °C, men att företaget undersöker vad som går att lösa.

En fix som fungerar är att starta om hörlurarna när de börjar bråka. Då "anpassar" de sig till förändrade klimatet, och rullar på utan problem. Men, ändras temperaturen för mycket är det bråkigt igen, till exempel om du går från kollektivtrafik och ut. Att behöva göra en reboot om och om igen känns inte heller värdigt en premiumprodukt.

Så TL;DR! Sony WH-1000XM3 bråkar när det blir kallt eller fuktigt. Starta om hörlurarna, det hjälper. Sony tittar på om de kan fixa något.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Tråkigt. Men det är ändå lite coolt att de "ställer om sig" vid reboot, undra hur det fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Hittade info om detta när jag funderade på att köpa dessa lurar för ett tag sedan. Helt klart en dealbreaker för oss som bor i Sverige!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja, helt fantastiska lurar! Har själv köpt ett par till både mig själv och sambon i julklapp. Provade de back-to-back med QC 35 II och Sony vann, lätt. Jag är ingen audiofil, å andra sidan.
Eftersom jag har lite dåligt tålamod har jag givetvis använt mina.

Har, flertalet gånger, satt på mig de hemma och sedan gått på längre och tyngre promenader med hund, dvs > 1 h + puls >= 130 bpm. Dvs, sattes igång inomhus, dryga 20 grader, gått ut och skrapat bilen (minusgrader), hoppat in i bilen (ca 20 grader igen) för att sen ha högre tempo i elljusspåret som genererar värme, lite svett (fukt vid öronen) utomhus där det är flertalet minusgrader. Aldrig strulat.

Men förstår att problemet kan uppkomma, kanske behöver vara mindr känslig? Styrluren reagerar enbart på fukt (läs: fingret) som en telefon.

Hoppas på lösning, om det nu är ett problem..

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk
Medlem

Man kan ju fråga sig om en produkt som man får anta är tänkt att fungera utomhus överhuvudtaget skall säljas i norden om den inte klarar minusgrader.

Permalänk
Medlem

Va trist! Är rätt sugen på lurarna så får se vad som händer i framtiden med dom. Jag hade nog kanske inte använt dom i de värsta situationerna men det är ju även värt att räkna med när man köper ett par såpas dyra lurar.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med dessa lurar så det blev till att in handla ett par Bose istället.

Permalänk
Medlem

Jag har dessa lurar och jag tycker att de är helt fantastiska, även om jag upplevt problem med att "touchen" gör konstiga saker när jag går ut i vinterkylan. Om det räcker med att starta om dem är det okej, skall testa i morgon. Oavsett vilket tänker jag inte byta ut dem, de är så jäkla bra för övrigt!

Permalänk

Väntar fortfarande på någon form av rabatt så jag kan köpa. Ingen som hittat något?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är den förra versionen bra från Sony? Finns på Elgigantens mellandagsrea för strax över 2000:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Är den förra versionen bra från Sony? Finns på Elgigantens mellandagsrea för strax över 2000:-

Ajjemensan, samma högtalare samt ljudkvalitet på xm2an. Har inte märkt av dessa problem som OT har med xm2an

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk

Tipsar också om att xm2 versionen inte var speciellt regntåliga

Permalänk
Medlem

@Fakkahe: Vad är uppgraderingen då :O?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

@Fakkahe: Vad är uppgraderingen då :O?

Bättre ljud tack vare en ny, analog, förstärkare
Effektivare reducering av omgivningsljud
Bekvämare
Lättare
USB-C
Snabbare laddning

Ovanstående kommer från diverse recensioner jag läst - har aldrig provat M2 själv.

Permalänk
Medlem

Har haft samma problem med mina sen det blev kallt. Problemet är ju rätt litet då det på sin höjd brukar bli en omstart för mig per dag och då har jag just nu lurarna på mig typ all vaken tid, men likväl är det lite irriterande när det väl händer.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av CooingPendulum:

Är den förra versionen bra från Sony? Finns på Elgigantens mellandagsrea för strax över 2000:-

Vet att @Kenneth, @Callemedskägget och några till köpte. De är nöjda. Har inte det här problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Surdeg 🍞
Skrivet av emilakered:

Vet att @Kenneth, @CalleFZ och några till köpte. De är nöjda. Har inte det här problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte upplevt några problem med dem i det avseendet. Ibland, om man använt dem på andra enheter, kan de trilskas lite med luren (iphone) och inte kopplas automatiskt. Känns dock som ett blåtandsproblem snarare än lurarna.

Visa signatur

Poddar i Virtuellt-Veckan med Victor Leijonhufvud - https://virtuellt.nu

Permalänk
Medlem

@emilakered: Nu vill jag vara den som är den.
Med tanke på vilket klimat vi lever i så kanske man inte ska spela så förvånad?
Sitter du inomhus eller enbart använder trendlurar i kontrollerade miljöer så fungerar säkerligen såna där bra.

Titta på Peltor istället.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Största skillnaden mellan XM2 och XM3 är att när det är tyst i rummet med ANC på så är bakgrundsbruset av ANC på XM3 markant tystare. Plus att ljudet inte påverkas lika mycket
av att man har ANC igång på 3an. Samt att nya modellen är betydligt bekvämare, sjukt stor skillnad.

XM3 är en mycket mer förfinad produkt imo men beter sig lite tråkigt i kylan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frappee:

Största skillnaden mellan XM2 och XM3 är att när det är tyst i rummet med ANC på så är bakgrundsbruset av ANC på XM3 markant tystare.

Jag stänger alltid av NC på mina lurar när jag är i ett tyst rum.

Jag har den tidigare versionen Sony WH1000XM2 och är väldigt nöjd. Inte haft några problem när det varit kallt. Har en Oneplus 5 som har stöd för Sonys LDAC så kör med det över bluetooth.

Permalänk

Jag har haft mina sen release nu och har inte märkt av några problem, och då jobbar jag inom produktion där jag är i väldigt höga temperaturer (+40c) och även i frysar där det är -25c. Jobbar även i väldigt fuktig miljö då jag rengör produktionstankar med högtryck och då är man helt genomblöt själv. Inga fel än så länge.

Mvh

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av backspace:

@emilakered: Nu vill jag vara den som är den.
Med tanke på vilket klimat vi lever i så kanske man inte ska spela så förvånad?
Sitter du inomhus eller enbart använder trendlurar i kontrollerade miljöer så fungerar säkerligen såna där bra.

Titta på Peltor istället.

Spela förvånad?

Agree to disagree kanske. Jag förväntar mig ändå lurarna ska fungera ute en normal senhöst eller om det blåser. Det gör båda tidigare modellerna i samma serie, samt samtliga (?) varianter från närmaste konkurrenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Finnpajsarn:

Jag har haft mina sen release nu och har inte märkt av några problem, och då jobbar jag inom produktion där jag är i väldigt höga temperaturer (+40c) och även i frysar där det är -25c. Jobbar även i väldigt fuktig miljö då jag rengör produktionstankar med högtryck och då är man helt genomblöt själv. Inga fel än så länge.

Mvh

Ändå lovande att det verkar rulla på för vissa! Några har bytt både en och två gånger utan att slippa undan problemet, så verkar krävas en del tur.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Spanar själv på M2:an då Elgiganten kör den riktigt billigt nu, och blir lite orolig över detta. Å andra sidan tänker jag mig främst lurarna när jag åker kollektivt i jobbet så då är man ju skyddad.

Tänkte visserligen köra dom vid snöslungning och gräsklippning också. Det senare går ju bra, men vid det tidigare kan det ju bli fuktigt. Å andra sidan är ju luften så pass torr runt den perioden att det inte borde bli något problem.

Kan tänka mig det är värre söderut då vintern faktiskt pendlar mer runt 0-sträcket och luftfuktigheten därmed aldrig fryser bort.

Permalänk
Medlem

Jag har redan satt siktet på XM3:orna, väntar bara på pricedrop innan det blir ett köp.
Tack för notisen dock, men baserat på de varierade kommentarerna så skiljer sig problemen kanske från headset till headset? (typ produktions-skillnader, så fukt kan lättare påverka etc.)

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Jag stänger alltid av NC på mina lurar när jag är i ett tyst rum.

Jag har den tidigare versionen Sony WH1000XM2 och är väldigt nöjd. Inte haft några problem när det varit kallt. Har en Oneplus 5 som har stöd för Sonys LDAC så kör med det över bluetooth.

rummet är ju endast tyst tills att paul senior kommer på sin nya motorcykel som låter som 2 jas gripen
plus en massa andra ljud som stör. med 3an behövs det aldrig stängas av för det blir mycket tystare även i ett tyst rum med anc på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frappee:

rummet är ju endast tyst tills att paul senior kommer på sin nya motorcykel som låter som 2 jas gripen
plus en massa andra ljud som stör. med 3an behövs det aldrig stängas av för det blir mycket tystare även i ett tyst rum med anc på

Jo, det beror förstås på situation. Men med ett tyst rum utan störningar så är ljudet bättre med NC av. Men mindre skillnad på XM3 med tanke på förbättringarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

@Fakkahe: Vad är uppgraderingen då :O?

Nyare material, annan design för bandet på headsetet, that's it pretty much.

https://geekculture.co/upgrading-from-the-sony-wh-1000-xm2-to...

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk

Jag har vägrat köpa än, men kommer nog beställa ett par. Om ingen annan har en magkänsla att en rabatt kommer ske inom närmsta?

Har inte vissa butiker prisgaranti som ”skyddar” en mot eventuella reor? Kanske inte gäller använda produkter?

Permalänk
Medlem

@emilakered: Jag kan väl anse att man använder rätt verktyg till rätt ändamål, det brukar underlätta.
Är det inte iPhone som har inskrivet i specifikationsdata att den kan/bör användas från 0°C och uppåt?
Jag har inte ork att kolla upp andra tillverkares information om deras mobiler.

Det finns ju ingen garanti att en ny modell fungerar bättre än äldre, tillverkningsprocessen kanske ändras, likaså materialval och komponenter.

Men visst, vill du komma överens om att vi är oense är det helt OK men ibland kanske man behöver syna sig själv innan man skapar en sån här tråd.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX