Räcker 650w för vega 56?

Permalänk
Medlem

Räcker 650w för vega 56?

Tjenare funderar på att uppgradera min 1050ti till ett vega 56 men undrar om 650w räcker?

Permalänk
Medlem

Det räcker.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

@CyberNerd: gott tack för snabbt svar!

Permalänk
Medlem

Enough

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Seppoo: Kom dock ihåg att när folk och tester säger att tex 650W räcker så menar dom med BRA nätagg. INTE Budget och skräp oavsett hur långt över kraven deras siffror ligger.

I det här fallet kanske namnet på gamla grafikkort säger att det borde räcka men egentligen behöver man veta hela namnet och ca ålder (ny, jätte gammal) på nätagget.

Permalänk
Medlem

@panpo98: Har ett fractal design integra m 650w köptes i september, jag hoppas på att det fungerar.

Permalänk
Medlem

Köpte en elmätare och satte datorn i under söndagen. Har en i5-8600K med mild överklockning, ett 1070 och totalt åtta fläktar. Drog igång linpack-stresstest för att maxbelasta processorn och samtidigt stresstest i 3DMark Firestrike Extreme för att maxa grafikkortet. Och fläktarna också.

360 W blev maxvärdet. Med en power factor på 0.96-0.97. Detta vid en belastning som är väldigt artificiell. Processorn drar nog 30 W mer i linpack än i nåt annat. Och förmodligen ännu mindre i nåt läge där grafikkortet belastas maximalt.

Jag har ett 650 W nätagg. Rejält med marginal!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Tar du kort på specifikationerna (brukar stå på sidan) så ser du vilka "sladdar" som levererar effekten. Finns udda nätaggregat jag har ex ett 700w liggande som bara ger 300w på 12v och resten på 3 och 5v.

Skrivet av panpo98:

@Seppoo: Kom dock ihåg att när folk och tester säger att tex 650W räcker så menar dom med BRA nätagg. INTE Budget och skräp oavsett hur långt över kraven deras siffror ligger.

I det här fallet kanske namnet på gamla grafikkort säger att det borde räcka men egentligen behöver man veta hela namnet och ca ålder (ny, jätte gammal) på nätagget.

Bara för det är billigt så är det inte skräp.
Köper man bara från ex EVGA och andra märken som har bra rykte så är det oftast lugnt nu för tiden, och misstag med dåliga exemplar kan ske även med dyrare produkter. Bara ett exempel, jag körde ett Vega 64 och en Ryzen 1700 på ett EVGA 500w som kostade mig 399kr förra sommar/hösten. Uppgraderade till ett lite bättre seasonic 750w när jag skulle börja överklocka däremot.

Det är inte dåligt att lägga pengar på nätaggregat men kollar man bara upp vad man köper så är det lugnt att köpa billigare också men man får vara medveten om att de oftast inte är lika effektiva.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

600 räcker för vega64 med. Kör på!