Missljud från cpu fläkt - Dark Rock Pro 4

Permalänk
Medlem

Missljud från cpu fläkt - Dark Rock Pro 4

Tjena

Sitter med en dark rock pro 4 på en 2700x och ett crosshair vii.
Behöver inte ta resterade, då problemen är knutna till dessa komponenter.

Allt funkade perfekt till jag började höra ett klickade ljud från fläkten. Då jag är ett bequiet fan, stör minsta oljud mig.

Använde mig av Asus fläkt optimering och körde allt på "Silent", då jag har valet mellan "Silent - Standard - Turbo - Full Speed"
Igår när jag starta datorn hörde jag ett klickade ljud. Stängde av alla chassi fläktar och hörde den fortfarande. Spela något och sen försvann den när jag var tbx till skrivbordet. Starta om datorn och den var tbx.

La örat mot CPU kylaren och därifrån kommer ljudet. Testade att koppla bort en fläkt, dvs den stora i mitten och köra med endast den på sidan och samma ljud kom igen, fast mycket lägre. Knappt att man hör den.

Vad det ser ut att vara är att fläktarna går på så pass låga varv att dem stängs av o sätts på inom någon sekund och det får ljudet att komma upp hela tiden.

Nu till problemen. Lägger på "Standard" och ljudet försvinner direkt, fram till dess att jag startar om datorn eller kallstartar den. Då kommer ljudet tillbaka. Jag trodde att den bara kom när fläktarna drog på 200-250 rpm, men på standard går dem runt 400-500.
Sätter en "Fixed mode" på 700 och startar om, och även på 700, kommer ljudet fram till dess att jag byter profil eller startar något krävande.

Är fläktarna defekta? Skicka lite PM till folk som har DRP3 men ingen verkar ha samma fel av dem som svarat.
En video där man tydligt hör felet.

Skippade Custom vattenkylningen för tillfället för att det va så långa leveranstider, men nu får man detta problem :/

Permalänk
Medlem

Kanske låter som en självklar lösning, but here goes. Felsök med två andra fläktar från chassit för att utesluta om det är de fysiska fläktarna som spökar. Eller om det har något med matningen att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överkill:

Kanske låter som en självklar lösning, but here goes. Felsök med två andra fläktar från chassit för att utesluta om det är de fysiska fläktarna som spökar. Eller om det har något med matningen att göra.

Testat med andra fläktar och just när dem sitter på CPU_FAN och OPT så låter dem så. Verkade vara PWM pulsen som spöka.
Fick moderkortet utbytt och bytte samtidigt kylaren för att vara på den säkra sidan Körde en Aio istället. Allt verkar funka perfekt nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Testat med andra fläktar och just när dem sitter på CPU_FAN och OPT så låter dem så. Verkade vara PWM pulsen som spöka.
Fick moderkortet utbytt och bytte samtidigt kylaren för att vara på den säkra sidan Körde en Aio istället. Allt verkar funka perfekt nu

Kul att det löste sig!