Ryzen 7 2700 klarar bara 2933 mhz?? Hjälp?!?!?

Permalänk
Avstängd

Ryzen 7 2700 klarar bara 2933 mhz?? Hjälp?!?!?

Bygger ny dator nu, beställt ram minnen. 16gb 3200mhz för att vara exakt. Ska köpa en ryzen 7 2700. Men på eligiganten står det att den bara har stöd för 2933 mhz (processorn). Förstår inte riktigt. Ska inte ryzen prestera bättre med snabbare minnen. Dumt om den bara sröder 2933mhz då...
Tacksam för svar snabbt since jag sitter och beställer nu.
Tack på förhand!

P.S. Svara enkelt, jag är ny inom de här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luddex_5:

Bygger ny dator nu, beställt ram minnen. 16gb 3200mhz för att vara exakt. Ska köpa en ryzen 7 2700. Men på eligiganten står det att den bara har stöd för 2933 mhz (processorn). Förstår inte riktigt. Ska inte ryzen prestera bättre med snabbare minnen. Dumt om den bara sröder 2933mhz då...
Tacksam för svar snabbt since jag sitter och beställer nu.
Tack på förhand!

P.S. Svara enkelt, jag är ny inom de här.

Jo men det räknas som överklockning. Så det finns ju inga garantier.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

3200mhz ska fungera fint! Det är dock inga garantier på att det gör det.

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luddex_5:

Bygger ny dator nu, beställt ram minnen. 16gb 3200mhz för att vara exakt. Ska köpa en ryzen 7 2700. Men på eligiganten står det att den bara har stöd för 2933 mhz (processorn). Förstår inte riktigt. Ska inte ryzen prestera bättre med snabbare minnen. Dumt om den bara sröder 2933mhz då...
Tacksam för svar snabbt since jag sitter och beställer nu.
Tack på förhand!

P.S. Svara enkelt, jag är ny inom de här.

2933 är den garanterade hastigheten (om du har minnen som klarar det). Men i sanningens namn så klarar 2700X betydligt högre hastigheter. Jag kör t. ex mina i 3466Mhz helt utan problem och har polare som kommit upp i 3600Mhz.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Okej tack för alla svar!

Permalänk

Hej, har du försökt att använda "DRAM Calculator for Ryzen"? den är fantastiskt! jag har en Ryzen 1700 med ram minnen @3466CL16. Utan den där program stannade jag @3333Mhz, 3466Mhz var inte stabilt. Jag användade "Profile Version" > V2 och "Calculate SAFE" Knappen

https://www.techpowerup.com/download/ryzen-dram-calculator/

P.S. Svenska är inte min moderspråk, förlåt

Visa signatur

Ryzen 1700 +UV // 2x8GB TridentZ @3400Mhz CL14 - 1.4v // Vega64 Reference @1415Mhz-1075Mhz // Biostar X370GTN ITX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RR_larsson:

3200mhz ska fungera fint! Det är dock inga garantier på att det gör det.

Om jag drar upp ram-minnena på 3200mhz, och cpu:n inte ”klarar” de, så händer inget dåligt eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Luddex_5:

Om jag drar upp ram-minnena på 3200mhz, och cpu:n inte ”klarar” de, så händer inget dåligt eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Det som händer är att datorn inte startar eller alternativt att dina minnesinställningar inte biter, utan går ned till "normalinställningen", vilket brukar vara 2133MHz. Testa då att höja lite på spänningen på CPU i små steg.

Vi har en utmärkt minnesguide här i forat: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1516576-amd-zen-minnes...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luddex_5:

Om jag drar upp ram-minnena på 3200mhz, och cpu:n inte ”klarar” de, så händer inget dåligt eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Det händer inget farligt. Det är bara aktivera "xmp" profilen så går minnena i sin lovade hastighet. Cpun ska klara det utan problem om du inte har en jäkla otur.

Får du stabilitetsproblem kan du höja soc voltage lite till 1,15 - max 1,2 om ditt moderkort inte redan gjort det. Ev höja volten lite på minnesstickorna men det ska inte behövas.

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Skrivet av RR_larsson:

Det händer inget farligt. Det är bara aktivera "xmp" profilen så går minnena i sin lovade hastighet. Cpun ska klara det utan problem om du inte har en jäkla otur.

Får du stabilitetsproblem kan du höja soc voltage lite till 1,15 - max 1,2 om ditt moderkort inte redan gjort det. Ev höja volten lite på minnesstickorna men det ska inte behövas.

vad är den normala/stock (ungefar) "soc voltage "? Mitt moderkort har bara en "offset" men jag har ingen aning om den aktuella spänningen

Visa signatur

Ryzen 1700 +UV // 2x8GB TridentZ @3400Mhz CL14 - 1.4v // Vega64 Reference @1415Mhz-1075Mhz // Biostar X370GTN ITX

Permalänk
Medlem
Skrivet av generaleramon:

vad är den normala/stock (ungefar) "soc voltage "? Mitt moderkort har bara en "offset" men jag har ingen aning om den aktuella spänningen

Kan nog variera lite mellan moderkort/minneshastigheter. Som referens sätter mitt moderkort 1,13v på auto med 3200/cl14 minnen.

Det säger ju dock inte så mkt om du har en summit ridge 1700 då det kan vara helt andra siffror som är lämpliga. Tror max rekommenderade soc var något lägre på första ryzen(??1,15??). HwInfo visar väl någorlunda korrekt om du inte kan se den aktuella spänningen i bios.

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luddex_5:

Om jag drar upp ram-minnena på 3200mhz, och cpu:n inte ”klarar” de, så händer inget dåligt eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jag vet är det enda som händer när CPUn försöker köra minnena för snabbt att bitarna inte "biter", d.v.s. att den inte får tillbaka samma data som den skrev till RAM och klarar därför inte att hitta en timingjustering vid länkträningen som ger korrekt data tillbaka. Det resulterar i att CPUn ger upp länkträningen och ger en felkod till BIOS/UEFI, som förhoppningsvis gör något vettigt med den (visa för användaren/starta om/återställning till säkra inställningar). Felklockat RAM används alltså inte ens i den hastigheten särskilt länge (tidsskalan är på sin höjd millisekunder per försök). För de som vill veta mer finns det en bra beskrivning här: https://www.embedded.com/print/4015084

Det finns vad jag vet heller ingen inblandad hårdvara som kan få permanenta skador av att försöka köra minnena för snabbt, så länge de inte överhettar. Överhettning av RAM är dock extremt ovanligt även med kraftig fungerande överklockning.

Du kan lugnt klocka på och testa dig fram till vad som fungerar.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810