Strömmen har gått i källare, jag har blivit av med kyl och frysvaror, vem betalar?

Permalänk
Medlem

Strömmen har gått i källare, jag har blivit av med kyl och frysvaror, vem betalar?

Hej,

Kom hem idag efter några dagars julfirande. Strömmen hade gått och kyl och frys var strömlös. Det luktar illa.
Felanmälde och elektrikern konstaterade fel i källaren. Någon fas hade brunnit ihop pga glapp.

Jag bor i hyresrätt.

Enkel fråga.
Åker jag på självrisk på min egen försäkring för att ersätta mina kyl- och frysvaror eller kommer hyresvärdens försäkring gälla här eftersom att felet inte var i min lägenhet?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Lättaste sättet att få svar är väl att kontakta ditt försäkringsbolag och kolla med dem?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@blade80: Det bör vara din försäkring som ska täcka detta oavsett felet inte baserades på något i din lägenhet. Det påverkade din lägenhet, därav bör det vara din försäkring.

Ingen här kan dock svara till 100% hur ditt försäkringsbolag kommer svara på den frågan så säger som ovanstående, ring dem imorgon och fråga.

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Jag tänkte om någon har varit med om samma sak och har egna erfarenheter.

Självklart kommer jag ringa mitt försäkringsbolag. Det som jag känner vore rimligt är att jag klarar mig från självrisk om någon annan klantat sig. Jag åker ändå på att sanera och handla allt nytt. Ska jag dessutom betala självrisk på en försäkring där jag själv inte orsakat det hela. Så tänker jag.

Kanske inte samma sak men om min bil blir påkörd av någon så betalar väl inte jag någon självrisk för att få den reparerad? Det betalar väl det andra försäkringsbolaget...? Hos den som ansvarar för olyckan. Samma princip, annan händelse tänker jag...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Det ska stå under villkoren för den hemförsäkring du har tecknat. Det finns hos de flesta bolag att ladda hem en pdf. Sök på rubriken "Livsmedel i kyl och frys" eller liknande.

Generellt tar bolagen ut självrisk och täcker värdet med ett antal tusenlappar per kyl och frys om du inte har något speciellt avtal.

Det som är värt att kolla upp är om nu elfelet och ansvaret för detta ligger hos hyresvärden så kan deras försäkring i sin tur eventuellt täcka upp din självrisk.

Visa signatur

.:Ryzen 7 3700X ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Pulse OC ♠ Corsair RM750x 750W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem

Du anmäler skada mot hemförsäkring så löser dom det, bu eller bä

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen aning. Jag hade nog anmält det till försäkringsbolaget men också ringt din hyresvärd. Är det en större hyresvärd har de ju säkerligen rutiner för det hela och tar gissningsvis sitt ansvar ifall det är så att det ligger hos dem. Är det en mindre hyresvärd så kan det ju vara lurigare att få ett ärligt svar antar jag.

Permalänk
Medlem

Jobbigt när sånt händer, specielt när man hade 300kg oxfile i frysen..

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Mitt bolag tog 1500kr i självrisk för frysvaror och ersätter inget i kylen. Kul...
Jag hoppas på att hyresvärden tar sitt ansvar. Detta är orsakat av renoveringar i huset och är inte orsakat av mig överhuvudtaget.

Det kostar mig kanske 4000kr att ersätta det jag hade. Kanske 1500kr varor i kyl och sen 1500kr i självrisk på det. Då får jag 1000kr tillbaka för saker som är värt 4000kr...Dålig utdelning på en försäkring. Knappt värt jobbet att dokumentera och sanera. Får jag 4000kr i handen är det däremot värt det.

...Som sagt...hoppas att hyresvärden tar sitt ansvar...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.