Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oslo
Registrerad
Okt 2008

Nu har jag ingen vidare uptime på min dator, eftersom jag startar om nästan varje dag. Har dock en hårddisk som varit igång 66000 timmar (ca 7,5 år), fortsatt i dagligt bruk. Still going strong.

Corsair Carbide Air 540 | MSI X370 Krait | R7 1700 @ 3.9 GHz @ 1.39V | Corsair Hydro H70 | 16 GB Corsair Vengeance @ 3200 MHz| Sapphire 290 Tri-X | Samsung EVO 960/500 GB | WD Black 2 TB | WD Black 3 TB | Corsair AX860 PSU | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Evil Peter:

Jag sällar mig till de som stänger av datorn varje dag, såvida jag inte har något specifikt arbete som behöver rulla på.

Samma här, iallafall min stationära dator. Min huvudbärbara dator sätter jag i sleep mode och min andra bärbara dator agerar "server" för min väderstation, så den är på 24/7

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: Asus Maximus VI Hero CPU: Intel Core i5-4670K @ 3.4GHz Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Crucial Ballistix Sport DDR3 16GB 1600MHz SSD: Intel 520 SSD 180GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och HP EliteBook 8470p. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012

Jobbar på ett sådant sätt att datorerna sällan får mer än någon månads uptime i bästa fall. Stänger av allt när jag är på jobb.

Routern startas om vid uppdateringar och när det blir strömavbrott, vilket tyvärr ofta händer när jag kommer hem från jobbet, och är lite väl snabb med att slå till på de elpaddor som försörjer datorerna, vilket inte säkringen gillar. Innan det tog slut med senaste sambon var routern uppe så länge det tog för OpenWRT att komma med ny release.

Nu lurade jag dig allt att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Neroth:

Nu har jag ingen vidare uptime på min dator, eftersom jag startar om nästan varje dag. Har dock en hårddisk som varit igång 66000 timmar (ca 7,5 år), fortsatt i dagligt bruk. Still going strong.

Har en i dagligt bruk som varit i gång i 81786 timmar (9,33 år). Har backup, har du?

-----

On Topic:

17:26:02 up 355 days, 6:33, 2 users, load average: 1.45, 1.67, 1.81 17:27:50 up 277 days, 16:03, 2 users, load average: 0.28, 0.14, 0.07 17:26:34 up 221 days, 17:37, 2 users, load average: 0.64, 0.41, 0.35

osv. Bara dumt av mig dock.

Vanliga burken har bara varit igång i drygt 12 dagar.

17:26:51 up 12 days, 5:43, 0 users, load average: 0.90, 1.01, 1.14

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015

Brukar starta datorn när jag kommer hem från jobbet, ibland innan om jag jobbar kväll. Är jag ledig och hemma sätter jag på den när jag går upp.
Rekord är väl kanske 1,5 dygn

Skickades från m.sweclockers.com

Dator 1: | i9 9900k | MSI GTX 1080 Gaming X | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 16 GB | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Räknas standby som uptime? I såfall ligger min laptop på ett par månader. Allt annat brukar stängas av. Förr i tiden låg desktoparna oftast igång dygnet runt då gärna med en uptime på 1-4 veckor om gången mellan omstartarna på de som användes aktivit och i X månader på de som agerade som servrar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Windows server hos kund som glömts och bara gjort det den ska.
1449 dagar och 12 timmar.
Alltså 4 år - 12 timmar.
Fick lite panik när den upptäcktes.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2010

Min Windows Server Essentials är upp jämt men åker på en omstart varje eller minst varannan månad när det är dags för patchar.

Ett flertal datorer.
På jakt efter ett mekaniskt tangentbord med en display som mitt kära Logitech G19S.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2002

Routern är det enda som kör linux och där är det 152 days 5 hours 50 minutes 19 seconds i uptime.

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Maj 2007

Varit uppe i 200 dagar på min windows 7 "hemmaserver" men oftast får jag en ursäkt att starta om den tidigare än så. Minnesanvändningen kryper långsamt men stadigt upp med tiden om inget annat.

i9-9940X 4.7 GHz | 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS WS X299 PRO | Geforce GTX 1080 Ti | 500GB NVMe + 3x 500GB SATA SSDs | Philips 40" 4K-skärm, 2x HP Z27n 1440p-skärmar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av _robban:

Har en liten laptop här på jobbet som visar status på olika system runt om i världen. Rullar WinXP Home (!) på denna och den har en rätt ok uptime för att vara en XP maskin tycker jag

http://www.impero.org/tech/workpics/InkedIMG_0936_LI.jpg

Hittade bara uptime när man tittar via Wi-Fi anslutnings tiden och inte i enhetshanteraren.

Man kan ju inte klaga på stabiliteten på kontorets Wi-Fi i alla fall.

Skrivet av Sebastian V:

Tycker datorer blir klena, hänger sig och laggar när dom har varit igång i mer än 24 timmar.

Känner många som typ aldrig stänger av den och dom klagar över att deras spel stuttrar och har sig.

Stänger av den varje gång jag tar och lägger mig och startar upp den varje gång jag vaknar.

Har inte varit med om sådana problem de senaste 15 åren. Det låter som att de har instabil överklockning eller liknande. Startar bara om spel-burken för Windows-uppdateringar och stänger i princip bara av den vid montering av ny hårdvara eller liknande. De gånger jag spelar något flyter det på som förväntat, oavsett uptime.

Brukar starta om Linux-servern också med jämna mellanrum för uppdateringar. När jag hade min Cubieboard inkopplad vet jag att den stod på bortåt 600+ dagar i vissa fall innan omstart, främst för att kernel-uppdateringar med Cubian sällan gick särskilt bra.

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Strix X370-F Gaming | Ryzen 7 1800X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 2x16GB | ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Sound Blaster Z | ASUS PG279Q + QNIX QX2710

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Jul 2014

Längst är nog en NAS för ett par år sedan som gick året om utan omstart. Jag tror jag nådde 2 år på den i alla fall innan den började strula. Det visade sig att mitt dåvarande RAID kort, ett Adaptec RAID 2405, om jag inte minns helt fel, hade dött och min vackra RAID (1+0) cluster förstörts. Tur nog hade jag bara massa "fullständigt lagligt införskaffade filmer" på den; så det var ingen större förlust.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skogen
Registrerad
Aug 2005

Min lilla NAS DS418 som man inköpte början av Dec.
Har dock fått en säkerhets uppdatering, min uptime nollades.

Dator: i5-3570K@Stock | ASRock Z77 Extreme4 | Corsair 2x8GB DDR3 1600Mhz | EVGA 1070 SC ACX 3.0

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2003

Startade precis om serverburken för mitt Ark: survival evolved kluster. över 10 dygn.

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2011

I nuläget är det ingen komponent som har någon vidare up-time då jag konfigurerade om hela nätverket i slutet på hösten. Annars är det ju ingen konstigt om en router har "tid mellan mest distansierade säkerhetsuppdateringarna" lång up-time.

GNU/Linux

Blog
YouTube

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Maj 2013

Ni som inte stänger av era gamingDatorer, hur tänker ni? Är ni bara för lata för att trycka på en knapp eller? Slöseri med el. Stänger alltid av min när jag går och lägger mig, delvis för det är så jag är uppfostrad och delvis för att den låter/lyser. Samma gäller för konsoler och all annan elektronik som inte bidrar när man inte aktivt använder den (undantag då server + router).

CPU: i5 4670k @4.5Ghz GPU: 1080 TI ROG Strix RAM: 4x4GB 1666Mhz MoBo: MSI Z87-g45 GAMING PSU: Corsair CX 750M
En resa till Nordkorea

Trädvy Permalänk
Forumledare
Plats
Här
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Pelegrino:

Ni som inte stänger av era gamingDatorer, hur tänker ni? Är ni bara för lata för att trycka på en knapp eller? Slöseri med el. Stänger alltid av min när jag går och lägger mig, delvis för det är så jag är uppfostrad och delvis för att den låter/lyser. Samma gäller för konsoler och all annan elektronik som inte bidrar när man inte aktivt använder den (undantag då server + router).

Om du verkligen är intresserad av orsaken bakom din fråga känns det lite synd att hålla en sådan tråkig ton (att antyda till lathet/bristande uppfostran), det blir ingen bra diskussion av det.

Jag kan tänka mig att många ”gamingdatorer” i hemmen har flera andra funktioner än enbart gaming. Det kan vara lagringslösningar, synkningar, uppdateringar etc

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av NordhNet:

Om du verkligen är intresserad av orsaken bakom din fråga känns det lite synd att hålla en sådan tråkig ton (att antyda till lathet/bristande uppfostran), det blir ingen bra diskussion av det.

Jag kan tänka mig att många ”gamingdatorer” i hemmen har flera andra funktioner än enbart gaming. Det kan vara lagringslösningar, synkningar, uppdateringar etc

De flesta exempel som är nämnda har även nämnt att de har en server så tänker att det exemplet inte helt är applicerbart men i vissa fall absolut.

CPU: i5 4670k @4.5Ghz GPU: 1080 TI ROG Strix RAM: 4x4GB 1666Mhz MoBo: MSI Z87-g45 GAMING PSU: Corsair CX 750M
En resa till Nordkorea

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av Pelegrino:

Den agerar naturligtvis server och lagring också.

Moderna datorer klockar ner sig och sänker spänningen för CPU och GPU rejält vid idle i de flesta fall så energiåtgången är ofta lägre än man skulle kunna tro.

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Strix X370-F Gaming | Ryzen 7 1800X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 2x16GB | ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Sound Blaster Z | ASUS PG279Q + QNIX QX2710

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Feb 2011

Var nog uppe i åtminstone 200 dagar på min gamla Red Hat Linuxserver förr, på Pentium 2/3-tiden.

Nu är det väl 5 dagar 13h på spel-PCn med Win 10. Brukar bara låta den gå ner i sleep mode, tills Windows Update säger till, eller grafikkorten kraschar.

Filserver-datorn som också kör Windows 10 numera, efter lite fildelningskrångel med Linux (som jag tyvärr aldrig orkade få ordning på), står väl på tills det är de stora höst/vår-uppgraderingarna som ska in, så där snittar jag nog på 150 dagar iaf.

Shadows never sleep...
* Pegasos, 1GHz G4, Radeon 9200SE, MorphOS (Amiga compatible)
* PC1 - Spel: i5-4590, ASUS H81I-Plus, 16GB DDR3, Bitfenix Phenom, Sapphire HD7870XT
*PC2 - Film: Intel NUC i3, allt som behövs för Netflix, HBO och Hearthstone =)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
kumla
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av Neroth:

Ingen seagate antar jag ?

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av pompa_kumla:

Ingen seagate antar jag ?

Min personliga erfarenhet är att Seagate är det märke jag har haft absolut minst problem med. ..

Men de hade ju någon sjuk serie som alla hänger upp sig på.

Har kollat lite efter nya diskar till en maskin och bland annat Seagates lite vassare SATA diskar, lyckas inte hitta något på nätet om att folk skulle haft problem med dem faktiskt. Men kanske jag som letar dåligt.. (Typ Exos 7E2/7E8 etc)

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Dec 2012

Förr kunde min dator stå på 24/7 utan att stängas av, förutom om de skulle komma nån bios, drivers uppdatering. Nu har man bara den igång när man sitter vid datorn och när man gå lägger sig då stänger man av den helt, annars kör jag mina energialternativ inställt på dessa.

Strömsparläge
Bildskärm släcks vid: 2 minuter
Datorn vid: 25 minuter

AMD Ryzen 5 1600X | GTX 1070 | https://valid.x86.fr/xilw5b | Noctua NH-D15 | EVGA Supernova G2 750w | Fractal R5.
AMD FX-8350 | GTX 960 2 GB | https://valid.x86.fr/7d3ggp | Noctua NH-D9L | Corsair CX Series Modular 500w | Fractal Focus G.
HTPC | https://valid.x86.fr/3hut8h |
Laptop | https://valid.x86.fr/8a7rqq |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Linux routern har 160 dagar men ska uppgradera kernel och hela Gentoo Linux i morgon, redan förberett så blir back to zero.

Hade väl runt 100+ dagar på filservern men den är uppdaterad med i dag så den fick en ny kernel och en reboot på köpet.

Egentligen ska man väl uppdatera Gentoo Linux någon gång i månaden, blir lite struligt annars.

Förr i tiden skröt polarna och jag om uptime men i dag med konstanta uppdateringar så blir omstarter ett måste så egentligen skit samma.

Det ända som retar mig är oplanerade omstarter, hårdvarufel, mjukvarufel eller annat.

Gallerier: Modern Midi

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Feb 2009

Minns när jag hade min Pentium 3, då var det ascoolt med uptime. Tror jag hade som högst över en månad innan det inte gick att spela Quake 3 något vidare med den. Efter en reboot gick det kanon igen.

Idag har jag ingen uptime hype. Stänger av datorn när jag inte använder den / innan jag lägger mig. Sätter på den igen runt runt 18-20, eller om fru och barn inte är hemma så är det betydligt tidigare

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

18:09:10 up 62 days, 1:27, 3 users, load average: 0.07, 0.09, 0.09
Det har jag på servern här hemma. Routern har ca 15 dagar, omstart efter uppdatering.

Övriga datorer försöker jag stänga av när jag inte använder dom.
Kommer ihåg när man var 15 och det var svinballt o ha lång uptime

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008

Nu när jag kör Debian Sid på nästan alla burkar så startar man om dem rätt ofta. Senaste veckan eller så implementerades dock en ny fuktion för att interaktivt starta om alla tjänster som använder ett utdaterat bibliotek, väldigt trevlig utveckling. Då är det nästan bara kernelpatchning kvar innan det räcker med att logga ut och in för att hålla allt uppdaterat (några program kommer ju släpa efter om man kör "disown", men det är ofta en dålig idé oavsett...).

Kan bidra med uptime på serverburken;
21:00:48 up 15 days, 15:42, 2 users, load average: 0.45, 0.45, 0.43

Skrivet av Karaff:

Min personliga erfarenhet är att Seagate är det märke jag har haft absolut minst problem med. ..

Men de hade ju någon sjuk serie som alla hänger upp sig på.

Har kollat lite efter nya diskar till en maskin och bland annat Seagates lite vassare SATA diskar, lyckas inte hitta något på nätet om att folk skulle haft problem med dem faktiskt. Men kanske jag som letar dåligt.. (Typ Exos 7E2/7E8 etc)

Om jag minns rätt har mina senaste hårddiskproblem varit med diskar från Seagate. Den senaste fungerade dock igen efter att jag körde image-backup på allt, så det kan ha varit kablaget (flyttades för backup). Håller mig för det mesta till WD nu när Maxtor inte tillverkar egna diskar.

Det finns dock statistik från Backblaze som ger stöd för kritiken mot Seagate; https://www.backblaze.com/blog/2018-hard-drive-failure-rates/

Mjölnir: Ryzen 5 2400G | GA-AB350N | Ballistix Elite 16GB | Sapphire RX 470 8GB Miner Edition | IKEA Knagglig
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | Sapphire RX 580 8GB | Sapphire HD 5850 1GB | NZXT Switch 810

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2016

BTW Sweclockers är nere nästan varje dag när jag dricker mitt morgonkaffe. Skärpning!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av FattarNiInte:

BTW Sweclockers är nere nästan varje dag när jag dricker mitt morgonkaffe. Skärpning!

Satt och skrev galleri mellan 00:00 och 07:00 häromdagen, jupp den där jävla bakupen 4 på morgonen har raderat mer än en post det är säkert, får göra backup innan man sparar ändringar i galleri eller inlägg.

Gallerier: Modern Midi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av FattarNiInte:

Skrivet av pa1983:

Satt och skrev galleri mellan 00:00 och 07:00 häromdagen, jupp den där jävla bakupen 4 på morgonen har raderat mer än en post det är säkert, får göra backup innan man sparar ändringar i galleri eller inlägg.

Ja den blir riktigt irriterande för oss som är uppe hela natten eller dom som är uppe tidigt.
Borde finnas någon bättre lösning tycker man.