Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2008

Rätt länge. Jag menar, det räcker att lägga burken i sleep eller suspend, nuförtiden så lyckas tom. Windows överleva driveruppdateringar utan omstart. Klassiskt så var det lögn att installera hårdvarunära drivers och förvänta sig ingen omstart.

Linuxburkarna har rullat på i evigheter... startar aldrig om ifall det inte skulle göras en sällsynt kernelupdate.

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 16GB DDR4 >-< MSI GTX 1070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Stock Cooler >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015

Då en smartphone idag mer eller mindre är en dator så hade jag en uptime på min arbetstelefon på 2 månader ungefär. Visst, den gnällde en del på säkerhetsuppdateringar men jag var lite osäker på vilken pinkod jag hade så jag vågade helt enkelt inte starta om den. Men nu e det iaf gjort 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012

Jobbar två veckor hemifrån i stöten, och brukar göra allt strömlöst då. Det har väl hänt att man glömt nångång, men inte ens då blir det mer än 2.5 månader uptime.

Routern bootade jag också om för ett par veckor sen, slängde på senaste versionen av OpenWRT. Den startar jag typ bara om när jag uppdaterar den

Nu lurade jag dig allt att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av Svantesson666:

Precis nu. Stänger av för det mesta. Miljöskäl.

Aha men kan du inte skaffa jättebra fläktar så kyler du ju ner skiten istället. Då kan du få Gretas seal of approval!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

Speldatorn i sign startar jag om när Windows vill det, alltså ca 1 gång i veckan men jag använder sleep när den inte används.

På jobbet startar jag om varje dag tyvärr. Kör HP ZBook 4 med Ubuntu 18. När man dockar ur och tillbaka med Thunderbolt 3 så slutar våra externa skärmar att fungera så man blir tvungen att starta om. Helt sjukt att en dator för 40k inte fungerar ordentligt. Antagligen drivers som är dåliga.

Stationär:Asrock P67 Extreme 4 | i5 2500K@4.5Ghz | Asus GTX 970 black Överklockad | Samsung Evo 960 1TB, 2x WD blue 5TB | 8GB Corsair XMS3 + 8GB Hyper x Fury | EVGA Supernova G2 750W Gold | Silverstone FT02
Laptop: Dell XPS 15 2017
Mobil: Oneplus 6 128GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Feb 2004
Skrivet av femkantig:

5 minuter sedan? är det på nåt sätt coolt att slösa el särskilt om man har en hyffsad ssd startar ju windows på under 20 sekunder...

Beror som sagt på vad man har på datorn, är det något som behöver vara igång 24/7 så har man en lång uptime.
Annars är det onödigt att ha igång den.

Samt så är du i Linux och övriga operativsystem, själv använder jag inte Windows längre
Men ja, det går fort att starta upp Windows eller Linux

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sölvesborg
Registrerad
Aug 2008

Inte speciellt länge, stänger av datorn när jag går och lägger mig

Skickades från m.sweclockers.com

/Gigabyte Z390/Intel i5 9600K/Noctua NH-D14/MSI RTX 2080 Super/Samsung 830/16GB Corsair vengeance 3000mhz/Fractal Design Define R5/Corsair AX850/Kringutrustning: /Ducky G2pro Mx Green/ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync/M-Audio AV40 MK2/G602/HyperXCloudII

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Aug 2009

Hemma varje dag, stänger av den på kvällen innan jag går i säng men på jobbet en gång i månaden efter "monthly patch tuesday" om det behövs. W10 1903 hemma och på jobbet W10 1703 eller 1709? tror jag.

Bärbar: ASUS ROG Strix GL702VS, i7-7700HQ, 32GB, GTX1070, 256GB NVMe SSD, 1TB SATA SSD
Mobil: Samsung Galaxy S6 (ärvd av min sambo, väntar på hennes S8 ;-) )

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Jag har inte så mycket på laptoppen.

uptime 19:40:09 up 25 days, 22:12, 6 users, load average: 1,31, 0,95, 0,78

Har däremot servrar med betydligt längre upptid.
Hade en server med 11års upptid tidigare men den är pensionerad.
Det man ska tänka på om man ska ha långa upptider på servrar är att det inte är ovanligt att hårddiskar strejkar när de väl startas om.
Det bästa är att ha raid med hotswap där hårddiskar kan bytas efter fasta perioder så är det inga problem när de väl startas om.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2005

Har bara igång min dator när jag sitter vid den.
Jobbdatorn är igång Måndag morgon till fredag eftermiddag.
Telefonen har lite mer imponerande upptid. Fick telefonen i januari och haft den igång den dess. Bara startat om vid uppdateringar.
Iofs min router borde ha en bra upptid också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Myllerman:

Skumt.. Har den avstäng på nätterna ändå står det uptime på 4dagar !
Har inte meckat med energispar-funktionerna och stänger av rätt.. (stäng av).

Och här är anledningen till det, Fast Startup: https://www.howtogeek.com/243901/the-pros-and-cons-of-windows...

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: Asus Maximus VI Hero CPU: Intel Core i5-4670K @ 3.4GHz Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Crucial Ballistix Sport DDR3 16GB 1600MHz SSD: Intel 520 SSD 180GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och HP EliteBook 8470p. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2019

@Zappkiller: Uppdaterar inte Windows heller antar jag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför datorn
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av jnsson:

Aha ! Kommer nog stänga av den då.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2005

Datorn skall stå av och sladdarna dras ut innan läggdags!

Inet gratis frakt
PG279Q | X-Fi Titanium HD | RTX2080 DUAL OC
2700X | G.Skill 16GB 3200 CL14 | 970EVO 1TB
B450-F | Seasonic 750W | Fractal R5 | Win10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Okt 2008

En dator som jag 11 juli installerade win10 på, 28 juli hade jag en uptime på 16 dygn på fastän datorn varit avstängd mest hela tiden.

Skrivet av TimeCommando:

Stänger av den varje kväll när jag ska sova. Varför låta den vara på? Tar ju typ 10 sekunder att starta upp allt. Slösar inte el i onödan

Hibernate, du menar går ner i strömsparläge?
Därför folk blir lurade av att win10 är så mycket snabbare jämfört med äldre operativsystem, de stängs inte av.

Skrivet av Myllerman:

Skumt.. Har den avstäng på nätterna ändå står det uptime på 4dagar !
Har inte meckat med energispar-funktionerna och stänger av rätt.. (stäng av).

Stänger man av en dator i Windows 10 så stänger man inte av den, det är därför den startar så fort.
Så länge det inte är en laptop med en 5400rpm...(vilket borde vara förbjudet).
För att nollställa drifttiden måste man starta om datorn, ganska märkligt men det är så uppdateringar gör.
Väldigt mycket inställningar som är på i win10 som man inte vet om och stör sig på.

Skrivet av jnsson:

Tack, den där sidan borde de berätta mer om när man installerar win10, men ms bryr sig ju inte om sådant.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför datorn
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av Punnisher:

En dator som jag 11 juli installerade win10 på, 28 juli hade jag en uptime på 16 dygn på fastän datorn varit avstängd mest hela tiden.
Hibernate, du menar går ner i strömsparläge?
Därför folk blir lurade av att win10 är så mycket snabbare jämfört med äldre operativsystem, de stängs inte av.
Stänger man av en dator i Windows 10 så stänger man inte av den, det är därför den startar så fort.
Så länge det inte är en laptop med en 5400rpm...(vilket borde vara förbjudet).
För att nollställa drifttiden måste man starta om datorn, ganska märkligt men det är så uppdateringar gör.
Väldigt mycket inställningar som är på i win10 som man inte vet om och stör sig på.

Ja, mycket som händer i bakgrunden man inte har en aning om. Ska dock stänga av hibernatefilen då det bara tar extra diskutrymme om man som jag aldrig vill ha den i viloläge. Visste dock inte om att datorn inte stängdes av ordentligt. Nu vet jag det iaf

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Myllerman:

Ja, mycket som händer i bakgrunden man inte har en aning om. Ska dock stänga av hibernatefilen då det bara tar extra diskutrymme om man som jag aldrig vill ha den i viloläge. Visste dock inte om att datorn inte stängdes av ordentligt. Nu vet jag det iaf

Ptja, om man är lite petig och håller isär begreppen så blir ju datorn faktiskt ordentligt avstängd, just det är det ju inga konstigheter med. Däremot så blir inte Windows ordentligt omstartat av att stänga av och sedan starta datorn (med standardinställningarna).

AMD Ryzen7 3800X || Gigabyte X570 Ultra || Evga GTX 1080Ti || Crucial Ballistix Sport 3200 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || Samsung 960 Pro 1024GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

23Dagar och 28Minuter, Mac os Mojave

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 128gb / Timecapsule 3TB / Ipad Air 2 / Apple Watch 42mm

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2004

10 timmar

Stänger av allt utom htpc:n. Sparar ca 130 kr i månaden på att de inte står på hela tiden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2001

Stänger av den varje kväll, startas sedan varje dag när jag kommer hem från jobb & ätit (vanligtvis).

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?
PC
HTPC
Mediaspelare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Staffanstorp
Registrerad
Sep 2013

@Karaff: Från det ena strömavbrottet till nästa. Borde egentligen uppdatera min Excito grunka; var nog 5 år sedan senast. För Windows är det som dag o natt jämfört med 10 år sedan vad gäller uptime. Kan inte ens minnas när jag senast hade blåskärm trots att jag har den uppe 24/7. Det är strömavbrotten som räddar en kanske.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2014

En gammal ThinkPad som webbserver, rullar på gott

Hi again

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2014

21:52:36 up 4 days, 7:46, 1 user, load average: 1.44, 1.93, 2.03

Laptop GNU/linux

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sthlm
Registrerad
Nov 2007

Base speed: 2,40 GHz
Sockets: 1
Cores: 4
Logical processors: 4
Virtualization: Disabled
Hyper-V support: Yes
L1 cache: 256 KB
L2 cache: 1,0 MB
L3 cache: 6,0 MB

Utilization 7%
Speed 1,17 GHz
Up time 0:02:30:49
Processes 155
Threads 1980
Handles 69347

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

När jag var student och hade "gratis el" så hade jag igång datorn dygnet runt.

Numera stänger jag av den varje gång om jag inte ska använda den relativt snart igen.

Givetvis stängs datorn således av inför varje vallfärd till sängkammaren.

Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linkeboda
Registrerad
Apr 2010

2 days

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Feb 2010

Startade om datorn ganska nyligen, så 3 timmar och 9 minuter, servern är det något bättre med dock.
up 34 days, 12:42 (startade om vid släppet av Debian 10.0)

Desktop: AMD Ryzen 5 1600X / 16GB RAM / GTX 1080 / 512GB SSD
Server: Intel Pentium G4400 / 4GB RAM / 17TB HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Feb 2010

Märkt att min alltid är igång i drifttid trots att jag har stängt av den, men drar jag ur strömmen på nätaggregat så nollställs drifttiden, gör dock det när det blir åska.

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6850K | 32GB RAM | RTX 2080

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Dec 2004

Stänger av min varje kväll som sämst^^

Dator:Ryzen 5 2600, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, Zotac GTX1070.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero5 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

Min huvudburk där jag gör allt möjligt är just nu på 16 dagar, 16 timmar. Min andra burk som jag har i mitt kök och kollar på typ serier och liknande när man lagar mat ligger på 13 dagar, 10 timmar.
Kör windows 10 pro på båda.

Min NAS har en uptime på 69 dagar, 13 timmar.

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)