Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Vad uppgradera?

Min son har idag följande setup:

MSI Z370-A PRO
Intel Core i3 8100 3.6 GHz 6MB
Asus Dual GeForce GTX 1060 OC (6 GB)
Ballistix Sport LT 8GB Grey 2666Mhz
Samsung 27" Bildskärm CJG5

Han fyller snart år och önskar sig upphottning av datorn. Han själv tror att det är processorn som är flaskhalsen. Han har nyligen skaffat CoD 4 och det laggar tydligen.

Grejen är att jag vet att hårddisken är ganska dålig. Det är en gammal mekanisk som suttit i ett serverrack (han fick den av en kompis till mig). Att byta till SSD-disk gör ju stor skillnad - men om jag förstått rätt så minskar det endast laddtiderna? Så för att få bort lagget i Cod så är det processorn som måste vara fetare?

OM det är processorn - vilken rekommenderar ni - som funkar med hans moderkort. I övrigt spelar han Fortnite, CS go, Destiny 2, Overwatch och GTA.

Tänkte se om jag kan hitta några sköna mellandagsklipp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakritstack:

Samsung 27" Bildskärm CJG5

Vilken är detta? Är den verkligen på 2560x1440@144Hz? För det är en aning svårdrivet för datorn.

Processorn kan det vara, men samtidigt så är bara kraven för CoD4 (Remastered?) en fyrkärnig CPU. Laggar det i de andra spelen också, eller fungerar det bra i dem? Om ni ska vara säkra på att det är processorn så kan ni kolla hur mycket kärnorna belastas i CoD4.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

@Lakritstack:

Den där skärmen ser ut att vara 2560x1440 i upplösning, lite osäker på om ett 1060 räcker då i alla lägen?

Sedan är det ju inte fel med mer RAM minne och en SSD. Det går ju även fortare att läsa och hitta filer på en SSD, det kan ju påverka om spelet behöver läsa upp eller skriva data under spelets gång.

Möjligtvis kan ni ju testa att övervaka fps/gpu/cpu med något program och se vad som belastas mest:

Permalänk
Skrivet av Lento:

@Lakritstack:

Den där skärmen ser ut att vara 2560x1440 i upplösning, lite osäker på om ett 1060 räcker då i alla lägen?

Sedan är det ju inte fel med mer RAM minne och en SSD. Det går ju även fortare att läsa och hitta filer på en SSD, det kan ju påverka om spelet behöver läsa upp eller skriva data under spelets gång.

Möjligtvis kan ni ju testa att övervaka fps/gpu/cpu med något program och se vad som belastas mest:

https://www.youtube.com/watch?v=NlOgKBHK_vY

Ja, den är 2560x1440 och 144 Hz. Dock laggade Cod även innan han fick den skärmen (i julklapp) - då hade han den här.

Permalänk
Skrivet av Lento:

@Lakritstack:

Den där skärmen ser ut att vara 2560x1440 i upplösning, lite osäker på om ett 1060 räcker då i alla lägen?

Sedan är det ju inte fel med mer RAM minne och en SSD. Det går ju även fortare att läsa och hitta filer på en SSD, det kan ju påverka om spelet behöver läsa upp eller skriva data under spelets gång.

Möjligtvis kan ni ju testa att övervaka fps/gpu/cpu med något program och se vad som belastas mest:

https://www.youtube.com/watch?v=NlOgKBHK_vY

Nu har vi testat med Afterburner. Både processorn och GPU ligger ju nära 100% hela tiden. Men GPUn har tre kolumner - hajar inte riktigt vad den mittersta betyder som bara ligger på ca hälften hela tiden. Det efter att vi gjort lite grafikinställningar som skulle göra att just ca hälften skulle användas.

Permalänk

För att få ut så mycket som möjligt utan att det ska kosta en förmögenhet så hade jag bytt till en 8600k/9600k(Obs att bios behöver flashas vid byte till 9:e generationens CPU i det moderkortet). Utöver det så är ytterliggare 8gig ram ett lyft i de fall där ram blir maxat. Ifall det fortfarande blir framedrops så dra ner grafikinställningarna till medium för tyvärr så har 1060 ett tuft jobb i 1440P på ultrasettings.

Permalänk
Skrivet av Thorthemighty:

För att få ut så mycket som möjligt utan att det ska kosta en förmögenhet så hade jag bytt till en 8600k/9600k(Obs att bios behöver flashas vid byte till 9:e generationens CPU i det moderkortet). Utöver det så är ytterliggare 8gig ram ett lyft i de fall där ram blir maxat. Ifall det fortfarande blir framedrops så dra ner grafikinställningarna till medium för tyvärr så har 1060 ett tuft jobb i 1440P på ultrasettings.

Är inte så insatt i processorvärlden. Ge gärna tips på en eller ett par specifika processorer.

Permalänk
Inaktiv

Beror på när du tänker köpa snabbare grafikkort också, för som det är nu på 1440p är gpun flaskhalsen på högre inställningar, men även på lägre beroende på vilket spel vi snackar om.
Att vara aningens flaskad av cpun kan faktiskt vara fördelaktigt vissa fall då det ger en jämnare framerate, det finns så att säga 'lite sparkapital' i gpus prestanda, å andra sidan begränsas såklart gpuns prestanda och du får då inte ut max framerates av grafikkortet, så det är på två sätt, både för- och nackdel där. Nu är inte det ert problem på 1440p om man säger så.. men iaf
Med ett snabbare grafikkort så kan ev. flaskhalsen flyttas över till processorn i för cpun tunga, flertrådade spel, speciellt då om du sänker inställningarna lite för att du vill balansera ut belastningen mellan dessa.
Med det sagt så som ovanstående sa - en i5 i ca 3000:- klassen ger ert grafikkort mera utrymme att prestera maximalt, men förvänta er inga större förändringar på 1440p då grafikkortet får kämpa i den upplösningen. Det kortet är utmärkt för 1080p men lite klent för nåt högre.

Permalänk
Skrivet av anon179202:

Beror på när du tänker köpa snabbare grafikkort också, för som det är nu på 1440p är gpun flaskhalsen på högre inställningar, men även på lägre beroende på vilket spel vi snackar om.
Att vara aningens flaskad av cpun kan faktiskt vara fördelaktigt vissa fall då det ger en jämnare framerate, det finns så att säga 'lite sparkapital' i gpus prestanda, å andra sidan begränsas såklart gpuns prestanda och du får då inte ut max framerates av grafikkortet, så det är på två sätt, både för- och nackdel där. Nu är inte det ert problem på 1440p om man säger så.. men iaf
Med ett snabbare grafikkort så kan ev. flaskhalsen flyttas över till processorn i för cpun tunga, flertrådade spel, speciellt då om du sänker inställningarna lite för att du vill balansera ut belastningen mellan dessa.
Med det sagt så som ovanstående sa - en i5 i ca 3000:- klassen ger ert grafikkort mera utrymme att prestera maximalt, men förvänta er inga större förändringar på 1440p då grafikkortet får kämpa i den upplösningen. Det kortet är utmärkt för 1080p men lite klent för nåt högre.

Ok. Men då är det kanske ett fetare grafikkort som vi ska sikta på i stället. Sedan kanske sälja det gamla kortet för att få lite hjälp till att även köpa ny processor? Om det är en bra lösning - vilket grafikkort ska man satsa på?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lakritstack:

Ok. Men då är det kanske ett fetare grafikkort som vi ska sikta på i stället. Sedan kanske sälja det gamla kortet för att få lite hjälp till att även köpa ny processor? Om det är en bra lösning - vilket grafikkort ska man satsa på?

Ja, tyvärr är det nog så att uppgradera båda skulle vara det absolut bästa på den upplösningen.
Skulle spana efter ett begagnat kort, tex ett Nvidia 1080, här på SC marknaden, om det är nåt du kan tänka dig.
Du får nog mest för pengarna på det sättet.

Det går självklart med 1060 naturligtvis, om ni drar ner inställningar rejält då beroende på vilket spel, så det inte flaskar för mycket, men i mitt resonemang ovan utgick jag från att ni är villiga att lägga ut en slant extra för att få spelbara fps med högre inställningar.
Säger det bara så du inte missförstår mig. Beror helt på krav på grafiken samt budget.
Skulle i ditt ställe nog uppgradera cpun nu och sen slå till lite senare på nåt på marknaden när det dyker upp något.

Permalänk
Skrivet av Lakritstack:

Är inte så insatt i processorvärlden. Ge gärna tips på en eller ett par specifika processorer.

Jag hade gått på en i5 8600k ifall du inte vill flasha bios annars en 9600k (som är aningen snabbare) och ytterliggare 8GB av samma ram som du redan har. Oavsett vilken i5:a du väljer av dessa två så kommer de att kunna driva hög framerate i flera år framöver. Para sedan ihop detta med ett 1080/2070 eller snabbare om du vill ligga kvar på höga inställningar annars funkar 1060 6gb bra men då med lägre grafikinställningar eftersom skärmen kör 1440p.

Permalänk
Skrivet av anon179202:

Ja, tyvärr är det nog så att uppgradera båda skulle vara det absolut bästa på den upplösningen.
Skulle spana efter ett begagnat kort, tex ett Nvidia 1080, här på SC marknaden, om det är nåt du kan tänka dig.
Du får nog mest för pengarna på det sättet.

Det går självklart med 1060 naturligtvis, om ni drar ner inställningar rejält då beroende på vilket spel, så det inte flaskar för mycket, men i mitt resonemang ovan utgick jag från att ni är villiga att lägga ut en slant extra för att få spelbara fps med högre inställningar.
Säger det bara så du inte missförstår mig. Beror helt på krav på grafiken samt budget.
Skulle i ditt ställe nog uppgradera cpun nu och sen slå till lite senare på nåt på marknaden när det dyker upp något.

Ja, svårt - men låter inte som det kommer bli så stor skillnad vad man än gör nu då? Låter som en tråkig födelsedagspresent

Permalänk

Hur stor skillnad gör GHzen - mer än priset? T.ex. så hittar jag den här som är 2,8/4,0 GHz (?) och den här som är 3,6 GHz (och kostar lite mer)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakritstack:

Hur stor skillnad gör GHzen - mer än priset? T.ex. så hittar jag den här som är 2,8/4,0 GHz (?) och den här som är 3,6 GHz (och kostar lite mer)?

Här finns den första ännu billigare: https://www.webhallen.com/se/product/274592-Intel-Core-i5-840...

Det är inte så stor skillnad mot modellerna som kostar 1000 kr mer (särskilt inte med GTX 1060). Här körs COD4 med 8400 och 1060: https://www.youtube.com/watch?v=YK2hb0xDeyQ

K-modellerna behöver även en separat kylare (det följer inte med).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av Lakritstack:

Hur stor skillnad gör GHzen - mer än priset? T.ex. så hittar jag den här som är 2,8/4,0 GHz (?) och den här som är 3,6 GHz (och kostar lite mer)?

Skillnaden i dagsläget kanske inte är så stora eller i värsta fall obefintliga men om 3-4 år när 8400 börjar bli trött så kommer de snabbare modellerna att hänga med 1-2 år till enligt min erfarenhet. Personligen tycker jag att det är väldigt trevligt att kunna hänga på samma plattform längre och bara behöva byta grafikkortet efter ett par generationer. Dessa siffror är ju tagna ur luften så det är en uppskatttning jag gör efter egna erfarenheter.

Permalänk
Skrivet av mfm:

Här finns den första ännu billigare: https://www.webhallen.com/se/product/274592-Intel-Core-i5-840...

Det är inte så stor skillnad mot modellerna som kostar 1000 kr mer (särskilt inte med GTX 1060). Här körs COD4 med 8400 och 1060: https://www.youtube.com/watch?v=YK2hb0xDeyQ

K-modellerna behöver även en separat kylare (det följer inte med).

Ok. Dock kommer ju grafikkortet uppgraderas på sikt, så köper hellre en processor som är några hundralappar dyrare OM det gör skillnad sedan när vi även uppgraderar grafikkortet. Men annars kan man ju spara de hundringarna och också köpa en SSD nu.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror att den bästa uppgraderingen faktiskt är bara att uppgradera processorn i fråga. Du har ändå ett moderkort som kan ta något bättre, lämpligtvis något som typ en i5-9700K, i7-8700K, eller en i7-9700K. Kombinera detta med ännu lägre satta grafikinställningar för att ge processorn utrymme att ge mer frame-rates så tror jag att du löser problemet. Grafikkortet går att uppgradera i ett senare skede.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Jag tror att den bästa uppgraderingen faktiskt är bara att uppgradera processorn i fråga. Du har ändå ett moderkort som kan ta något bättre, lämpligtvis något som typ en i5-9700K, i7-8700K, eller en i7-9700K. Kombinera detta med ännu lägre satta grafikinställningar för att ge processorn utrymme att ge mer frame-rates så tror jag att du löser problemet. Grafikkortet går att uppgradera i ett senare skede.

Ok. Någon sa att jag isf måste överklocka? Har dålig koll på det. Hur gör man? Finns det risk att man pajar något?

Permalänk
Medlem

I 1440 så är det grafikkortet som begränsar dig mest.
Skulle aldrig köra ett 1060 i 1440 och 144hz. Det kommer gå dåligt, oavsett vilken processor du kör.
Uppgraderar du cpu, så måste han ändå sänka inställningarna för att det ska gå att spela.
1. Gpu
2. Ssd
3 ram
4. Cpu

Permalänk
Skrivet av milkab:

I 1440 så är det grafikkortet som begränsar dig mest.
Skulle aldrig köra ett 1060 i 1440 och 144hz. Det kommer gå dåligt, oavsett vilken processor du kör.
Uppgraderar du cpu, så måste han ändå sänka inställningarna för att det ska gå att spela.
1. Gpu
2. Ssd
3 ram
4. Cpu

Ok, många olika åsikter nu Vilket grafikkort rekommenderar du? Gärna kring 3-4.000 kr.

Det här?

Permalänk
Skrivet av milkab:

I 1440 så är det grafikkortet som begränsar dig mest.
Skulle aldrig köra ett 1060 i 1440 och 144hz. Det kommer gå dåligt, oavsett vilken processor du kör.
Uppgraderar du cpu, så måste han ändå sänka inställningarna för att det ska gå att spela.
1. Gpu
2. Ssd
3 ram
4. Cpu

Skrivet av Lakritstack:

Ok, många olika åsikter nu Vilket grafikkort rekommenderar du? Gärna kring 3-4.000 kr.

Det här?

Håller helt med att uppgradering av grafikkortet kommer att bli den största skillnaden just nu men rekommenderar ändå en uppgradering av CPU för att hålla sig kvar på plattformen så länge som möjligt. Den uppgraderingen kan givetvis göras om ett år också så länge det finns processorer till försäljning. Vad gäller grafikkort så hade jag rekommenderat minst 1080/2070/Vega 64 för att det ska vara en vettig uppgradering från GTX 1060 6GB.

Insåg nu att 8100 är 4core, fick för mig att den var 2core 4 thread. Processorn är inte lika akut då, ber om ursäkt.

Permalänk

https://www.inet.se/produkt/5407026/sapphire-radeon-rx-vega-6...
Här har du ett kort lite över budget men en betydligt bättre uppgradering jämfört med gtx 1070. Se bara till att det får plats i chassit, nätagget är starkt nog och att luftflödet är okej i chassit för de är lite strömtörstiga och alstrar en del värme.

Permalänk
Inaktiv

@Lakritstack: Problemet med den cpun ni har nu är att den saknar turbo boost plus att den är låst för överklockning.
Det kan göra stor skillnad med turbo, speciellt i spel som inte är flertrådade, som då begränsar och flaskar ditt grafikkort.
Skulle definitivt uppgraderat till en i5 8600k eller liknande, samt en hyfsad kylare till.
Det är dessutom en upplåst k-modell så du kan öka klockfrekvensen ytterligare om du så vill.
På grafiksidan nåt i stil med Nvidias 1080 eller möjligen ett AMD Vega 56. Se till att det är en bra kylare på det kortet, annars låter det förfärligt mycket då det blir rätt varmt. En dålig kylare gör att kortet throttlar ner klockfrekvensen vilket inte är bra.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur du har kört spelen när du testat, men om man kör utan vsync (vsync off) så kommer spel oftast att skapa så många bildrutor de bara kan, oberoende av hur många skärmen kan visa. Detta innebär att processorn alltid (och i vissa fall även grafikkortet) kommer att belastas så mycket de bara kan. Har lite dålig koll på freesync och gsync, men dessa spelar också in.

Jag skulle dock testa att slå på vsync om det inte redan är på i spelet, då kommer datorn max skapa och visa så många bildrutor som skärmen klarar att visa och mät sedan med afterburner igen. Slå även på fps i afterburner om möjligt.

Permalänk

Tack för alla svar. Dock är jag fortfarande väldigt osäker på om man ska satsa på grafikkort eller cpu. Varannan kommentar tycker cpu och varannan gpu Båda kommer väl behöva uppgraderas på sikt, men det är ju ganska dyra prylar så man vill ju satsa på något som ger honom något bra ett tag framåt nu.
CPUn är ju dock billigare, så där skulle man kunna satsa på en SSD också.

Så: CPU+SSD eller GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakritstack:

Min son har idag följande setup:

MSI Z370-A PRO
Intel Core i3 8100 3.6 GHz 6MB
Asus Dual GeForce GTX 1060 OC (6 GB)
Ballistix Sport LT 8GB Grey 2666Mhz
Samsung 27" Bildskärm CJG5

Han fyller snart år och önskar sig upphottning av datorn. Han själv tror att det är processorn som är flaskhalsen. Han har nyligen skaffat CoD 4 och det laggar tydligen.

Grejen är att jag vet att hårddisken är ganska dålig. Det är en gammal mekanisk som suttit i ett serverrack (han fick den av en kompis till mig). Att byta till SSD-disk gör ju stor skillnad - men om jag förstått rätt så minskar det endast laddtiderna? Så för att få bort lagget i Cod så är det processorn som måste vara fetare?

OM det är processorn - vilken rekommenderar ni - som funkar med hans moderkort. I övrigt spelar han Fortnite, CS go, Destiny 2, Overwatch och GTA.

Tänkte se om jag kan hitta några sköna mellandagsklipp

Kör själv bo4 med ett 1060 6 gb, det drar ungefär 12-13 gb ram när jag spelar. Kan tänka mig att det då är ram du behöver uppgradera

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakritstack:

Tack för alla svar. Dock är jag fortfarande väldigt osäker på om man ska satsa på grafikkort eller cpu. Varannan kommentar tycker cpu och varannan gpu Båda kommer väl behöva uppgraderas på sikt, men det är ju ganska dyra prylar så man vill ju satsa på något som ger honom något bra ett tag framåt nu.
CPUn är ju dock billigare, så där skulle man kunna satsa på en SSD också.

Så: CPU+SSD eller GPU?

Tydligen är det en bugg/dålig optimering i BO4 som gör att den går på 100% CPU även med processorer som i7-9700k:
https://community.callofduty.com/t5/Call-of-Duty-Black-Ops-4-...

I3 8100 bör räcka ganska långt, tror inte du behöver uppgradera CPU nu. Du behöver bättre grafikkort för 1440p 144hz i alla fall så köp det först och se. Du kan även testa fixen i länken ovan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

@Lakritstack:

Hej, ser att du fått spridda skurar i kommentarerna och med all rätt. En tuff skärm att driva.

Jag själv kör med 1440p skärm och jag gick från GTX980 -> 1080Ti och fick typ dag och natt skillnad på min gamla i7-3770k-isch processor.

Utan tvekan, GPU + SSD + 8GB ram. Processorn är "duglig" och skulle säga att det är pengar i sjön att ens uppgradera den när han sitter på ett 1060 med den skärmen och 8gb ram.

Vart bor du?
Kika på ett begagnat grafikkort, typ 1080 är väl rimligt för 3-4000:- och 8gb ram. Har du råd sätt i en budget SSD också det är klart det ska gå snabbt också

Jag har tampats med en 1440p skärm med i5-i7 och Radeon 7970 -> GTX980 -> GTX1080Ti. Grafikkortet gör skillnad på skärmen.

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem

Många har skrivit varianter på det här men problemet är egentligen hela datorn utom möjligen moderkort. Och vad har ni förresten för nätagg?

För att spela på 1440p så behövs helt enkelt en riktigt bra dator och det uppfyller inte den här datorn. Som flera skrivit så skulle ni behöva ny processor och grafikkort. Men den enskilt viktigaste uppgraderingen är såklart en SSD som du sa själv, det gör en otrolig skillnad i hur datorn upplevs vid vanligt användande.
Vid uppgradering av CPU och GPU är dock risken att ert nätagg inte räcker heller...
Jag hade nästan föreslagit att byta ner till en 1080p skärm igen om ni ska behålla denna dator, alternativt köpa en helt ny men då blir det dyrt.

Permalänk
Skrivet av vasbydaniel:

Kör själv bo4 med ett 1060 6 gb, det drar ungefär 12-13 gb ram när jag spelar. Kan tänka mig att det då är ram du behöver uppgradera

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, det behövs väl också. Men är det verkligen mer flaskhals än gpu/cpu/ssd?

Jag tänker också - får han ett nytt gpu nu, så kan han sälja sitt gamla. Vet inte vad man kan få för det. Ser att det t.ex. ligger ute ett här för över 2000 kr. Kanske tveksamt om man får så mycket, men får han hälften så är han inte jättelångt borta från att snart själv kunna köpa en ny processor (eller minne).

Svårare för honom att spara ihop till ett bra grafikkort. Just nu är det ju ganska bra pris på det här. Är fler från släkten med på presenten så kan han få det.