Ny skärm under våren, var ska jag börja leta?

Permalänk
Medlem

Ny skärm under våren, var ska jag börja leta?

Just nu har jag en ganska gammal skärm (24", 1920x1200 @ 60 Hz, TN-panel) som jag lånat av ena brorsan. Brorsan har gått över till bärbara datorer och behöver inga lösa skärmar längre. Men skärmen är som sagt ganska gammal och har dessutom en pixelkolumn på högersidan som får lustiga färger titt som tätt. Om jag bänder till skärmen där så försvinner det, men kommer tillbaks efter allt från sekunder till några timmar. Skärmens prestanda är inte heller toppen, med TN-panelens typiska brister när man är lite vinklad från centrum, så när jag får råd till våren vill jag skaffa en ny och bättre skärm.

Jag har inte så konstiga önskemål, tror jag. Fetstil extra viktigt.

27" eller större.
3440x2160 eller 2560x2160 som upplösning.
100-144 Hz (minst 100, gärna mer).
VA-panel.
Flimmerfri (på riktigt!).
Bra betraktningsvinklar åt alla håll (färger och kontrast ska förbli bra, men om det blir mörkare är inte lika farligt).
Bra färgåtergivning (vill kunna få bra resultat med fotoredigering och annan bild/videohantering) och jämn bakgrundsbelysning.
HDMI och DP.
Justerbar i höjdled och tippvinkel, men behöver inte kunna roteras mot underlaget eller i bildskärmens eget plan.
Matt skärm - jag hatar reflektioner i skärmar!

Eftersom jag har Nvidia-kort är Freesync ointressant, och G-Sync är så sällsynt att även det är ointressant om det inte råkar finnas på ett lämpligt objekt ändå.

Utseendet är ingen dealbreaker, men gärna mörk hellre än vit.

Märke spelar ingen roll så länge det är nåt bra.

Gissar att jag kan tänka mig en budget från 5000 upp mot 8000 om jag ser nåt riktigt intressant.

Jag är helt novis på detta, och tar tacksamt emot tips och råd. Naturligtvis är det inte säkert att de skärmar som finns just nu även finns om 3-5 månader, men skärmmarknaden rör inte på sig lika snabbt som en del andra komponentområden, tycks det, så det är väl hyfsad chans. Och även om en viss skärm utgår så kommer det förmodligen en ersättare med liknande eller bättre prestanda.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@cyklonen: Dina kriterier passar många skärmar som finns på marknaden. Denna skärm har inte kommit ut på marknaden än https://www.msi.com/Monitor/Optix-MAG271CQR Men har fått riktigt bra recensioner om du vill vänta på den. Här är en av dom. https://www.youtube.com/watch?v=kdnyPlXcnL8 Det finns även liknande 1080 modeller från msi på marknaden. Även en 32 tums version av denna skärm på msi:s hemsida.

Permalänk
Medlem

Jag fick upp ögonen för ASUS ROG Swift PG279Q (just nu för ca 6500 på Webhallen), men är lite orolig för att den kanske kör PWM på ljuset, så det flimrar (jag är mycket känsligare för flimmer än genomsnittspersonen). Det verkar också som om den har lite halvdan kvalitetsnivå med många undermåliga exemplar. Annars är den ju väldigt allround, och har till och med IPS-panel trots så höga uppdateringsfrekvenser.

Viktigt också att tillverkaren har bra reklamationsvillkor för antalet pixelfel. Egentligen tycker jag att en död eller låst pixel är oacceptabel. Möjligen en död subpixel eller två kan gå an.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

@cyklonen: Dina kriterier passar många skärmar som finns på marknaden. Denna skärm har inte kommit ut på marknaden än https://www.msi.com/Monitor/Optix-MAG271CQR Men har fått riktigt bra recensioner om du vill vänta på den. Här är en av dom. https://www.youtube.com/watch?v=kdnyPlXcnL8 Det finns även liknande 1080 modeller från msi på marknaden. Även en 32 tums version av denna skärm på msi:s hemsida.

Den ser ju rätt bra ut. Lite väl kraftig böjning på skärmen kanske. Jag sitter framför en lite mindre böjd skärm på jobbet, och det kan bli väldigt störande, utdragna reflexer i den. Rädd för att det fenomenet blir ännu mer uttalat på en mer böjd skärm.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag är själv ute efter ny skärm i samband med ny dator och efter en jäkla massa forskande landade jag på den här:

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm...

Det är dock IPS panel och inte VA. Verkar i princip vara identisk till skärmen som du syftar på(Asus rog). Dock har jag inte sett lika många som klagar på denna skärmen eller har behövt byta den.

Permalänk
Medlem

Att jag skrev VA var för att jag inte hade läst på ordentligt. Trodde inte nån IPS-variant (till rimliga priser) klarade höga uppdateringsfrekvenser nog. Och skärmen på jobbet är VA och har bra färger även vid stora vinklar i sidled i alla riktningar. Men självklart föredrar jag IPS om det ryms inom budgeten.

Bra tips! Ska kika mer på den.

Jäkla surt att jag inte har pengarna nu. Räknar med mars eller april... Men det kan även bli möjligt redan slutet av januari om jag disponerar om lite bland utgifterna. Hoppas!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@cyklonen: Det kan bli. Har knappt provat curvade skärmar. Jag kan inte uttala mig om något sådant.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@cyklonen: Tråd flyttad till underforumet för skärmar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Den här har jag börjat kika på. Lite större än jag först skrev, och det är ju inte 2160 utan 1440, men det tror jag funkar fint ändå.

Vad tros?

(Länkar till Elgiganten för att det är där jag kollade på den när jag skrev inlägget, men var jag i så fall köper den beror på pris och tillgänglighet vid köptillfället.)

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Den här har jag börjat kika på. Lite större än jag först skrev, och det är ju inte 2160 utan 1440, men det tror jag funkar fint ändå.

Vad tros?

(Länkar till Elgiganten för att det är där jag kollade på den när jag skrev inlägget, men var jag i så fall köper den beror på pris och tillgänglighet vid köptillfället.)

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm...

Köpte denna, spelade i 30- 1h, returnerade.
Alldeles för mycket ghosting...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hmm, ja, men skärmval är ju tyvärr lite "pick your poison". TN-skärmar har kass färg och kontrast "off axis". IPS-skärmar har glow och BLB. VA-skärmar kan ha detta (liksom IPS). Man måste kanske upp på femsiffriga belopp för att få i praktiken defektfria skärmar.

Får fundera ett tag till...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Chansar på den där skärmen ändå. Jag tror inte jag reagerar nåt särskilt på sånt som ghosting. Men jag får förstås se. Att utnyttja ångerrätten är alltid ett alternativ. Därför beställde jag på ett sätt så att distansköpslagen gäller.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@cyklonen: Lycka till, dock tror jag du kommer använda ångerrätten ganska omgående

Permalänk
Medlem

Skärmen har anlänt. Inga pixelfel (testat med vitt, svart, rött, grönt och blått i helskärm). Mycket svagt backlight bleed, men inget besvärande. Däremot upplever jag att skärmen flimrar en smula, vilket är lite underligt med tanke på att ljuset rimligen har högre frekvens än skärmens maximala uppdateringsfrekvens. Jag lyckas dock inte mäta nåt flimmer med den metod jag brukar testa lampors flimmer med (panorerar kamera med olika slutartider för att se variationer i ljusstyrka eller separata ljuspunkter vid kraftigt flimmer), utan det ser jämnt och fint ut.

All text i Windows har ganska ful subpixelrendering. Är det nån inställning man kan göra, tro?

Ghosting, om jag uppfattat det hela rätt, har skärmen, ja. Men som väntat störs jag inte nämnvärt av det. Men jag kan förstå att man störs av det om man föredrar en viss typ av spel.

Val av skärm är en kompromiss. VA känns som den bästa balansen mellan olika egenskaper för mina behov. Och prisnivån var rimlig för mig.

Så just nu är det egentligen bara den fula textrenderingen som stör mig. Pixeldensiteten bör vara i stort sett samma som den gamla skärmen. Kanske är det bara skärpan som är så mycket bättre så att jag märker textutseendet mer?

Färger, kontrast/omfång, bildkvalitet vid sidobetraktning är riktigt bra! I sidled är det egentligen bara kontrasten som ändras lite, men färger och bilden som helhet ändras inte.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Hmm, ett oväntat problem. Inte direkt kopplat till skärmen, vad jag kan bedöma, men indirekt. Jag testade att spela upp väldigt högupplösta filmer på Youtube, och det flöt på utan problem. Men nu skulle jag kolla på SVT Play och växlade till fullskärm (de skickar bara ut 720p så det borde inte bli nån skillnad i datamängd mot gamla skärmen (1920x1200)). Men det hackar och laggar nåt brutalt! Fick växla över till den lilla, inramade bilden på sidan i stället. Typ en sjättedel av skärmens yta bara... :/

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S