Permalänk

Speldator för 6000Kr

Hej,
Jag har försökt skrapa ihop pengar till en ny dator väldigt länge, jag har kommit upp i ca. 6000kr nu efter jul.
Jag har satt en bevakning på stationära datorer i Stockholm på Blocket och hoppas att det är någon GTX 970/980 eller kanske till och med en 1050/1060, en i5:a och minst 8GB ram men med uppgraderingsmöjligheter. Det kanske är alldeles för mycket begärt med den lilla summan jag har att erbjuda?

Jag vill kunna spela GTA V, ETS2 och Fallout 4. Dock inte alla spel samtidigt...
Jag har tre skärmar, två av dom har HDMI och VGA medan den tredje endast stödjer VGA, men det räcker med att de två skärmarna med HDMI kan användas. Jag kan utan problem köpa en displayport till HDMI adapter.

Jag hoppas att jag ska kunna få tag i något innan jag börjar skolan igen den åttonde.
Mina frågor är då följande:

  • Är det någon som har ett bättre förslag?

  • Ska jag leta någon annanstans?

  • Borde jag satsa på mellandagsrean?

  • Ska jag köpa nya saker eller chansa på att det begagnade inte är lurendrejeri?

Jag har all kringutrustning som erfordras.
Tack på förhand!

Visa signatur

Dator 1: Chassi: Cooler Master Cosmos S PSU: Corsair HX 1000W Moderkort: MSI MS - 7681 Processor: Intel Core i7 2600k Kylare: bequiet PURE ROCK Minne: 16 GB (4x4gb) 1333MHz Corsair Vengance Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 1060 6GB Lagringsenheter: Samsung 750GB, Seagate Firecuda 1000GB SSHD, Samsung 850 Evo 1000GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av niko_okin:

Hej,
Jag har försökt skrapa ihop pengar till en ny dator väldigt länge, jag har kommit upp i ca. 6000kr nu efter jul.
Jag har satt en bevakning på stationära datorer i Stockholm på Blocket och hoppas att det är någon GTX 970/980 eller kanske till och med en 1050/1060, en i5:a och minst 8GB ram men med uppgraderingsmöjligheter. Det kanske är alldeles för mycket begärt med den lilla summan jag har att erbjuda?

Jag vill kunna spela GTA V, ETS2 och Fallout 4. Dock inte alla spel samtidigt...
Jag har tre skärmar, två av dom har HDMI och VGA medan den tredje endast stödjer VGA, men det räcker med att de två skärmarna med HDMI kan användas. Jag kan utan problem köpa en displayport till HDMI adapter.

Jag hoppas att jag ska kunna få tag i något innan jag börjar skolan igen den åttonde.
Mina frågor är då följande:

  • Är det någon som har ett bättre förslag?

  • Ska jag leta någon annanstans?

  • Borde jag satsa på mellandagsrean?

  • Ska jag köpa nya saker eller chansa på att det begagnade inte är lurendrejeri?

Jag har all kringutrustning som erfordras.
Tack på förhand!

testa leta här på sweclockers. mellandagsrean är troligtvis fortfarande dyrare än begagnat men nyare komponenter har större uppgraderingspotential

Permalänk
Medlem

Detta är det billigaste du kommer undan med, om du inte ska köpa begagnat istället.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem

+ ett RX 570 för 1500kr inkl frakt:

https://www.amazon.de/XFX-RX-570-RS-Black/dp/B06ZZGJBMW/ref=s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av niko_okin:

Hej,
Jag har försökt skrapa ihop pengar till en ny dator väldigt länge, jag har kommit upp i ca. 6000kr nu efter jul.
Jag har satt en bevakning på stationära datorer i Stockholm på Blocket och hoppas att det är någon GTX 970/980 eller kanske till och med en 1050/1060, en i5:a och minst 8GB ram men med uppgraderingsmöjligheter. Det kanske är alldeles för mycket begärt med den lilla summan jag har att erbjuda?

Jag vill kunna spela GTA V, ETS2 och Fallout 4. Dock inte alla spel samtidigt...
Jag har tre skärmar, två av dom har HDMI och VGA medan den tredje endast stödjer VGA, men det räcker med att de två skärmarna med HDMI kan användas. Jag kan utan problem köpa en displayport till HDMI adapter.

Jag hoppas att jag ska kunna få tag i något innan jag börjar skolan igen den åttonde.
Mina frågor är då följande:

  • Är det någon som har ett bättre förslag?

  • Ska jag leta någon annanstans?

  • Borde jag satsa på mellandagsrean?

  • Ska jag köpa nya saker eller chansa på att det begagnade inte är lurendrejeri?

Jag har all kringutrustning som erfordras.
Tack på förhand!

Jag har en dator i Stockholm som jag faktiskt tänkte sälja. Lite ihop-plock från delar som blev över efter några byggen i julklappar till familj(samt en till mig själv förstås hehe). Jag finns i Täby men har du svårt att ta dig ut så bor min mormor i Flemingsberg som jag ska besöka strax efter nyår så skulle kunna ta med så du får testa.
Processor: Intel Core i5-6600k
RAM: 16GB HyperX 2133Mhz(Osäker på frekvensen, ska kolla upp)
MoBo: Asus Z170 Pro Gaming
Grafikkort: GTX1060-6GB Asus Dual OC
Kylare: BeQuiet Pure Rock med Noctua NF-12 för effektivare kylning
Nätagg: Corsair 650M Modulärt nätagg
Chassi: Antingen ett Corsair Series 400Q Quiet Edition(Om du vill ha tyst chassi) eller Fractal Focus G(Om du vill ha fönsterpanel, har några Corsair SP120 Blå LED jag kan kasta in i detta chassi om du så önskar). Har även några andra chassin som står i källaren om du vill ha något annat, kan kolla upp isåfall.

Enda nackdelen med denna är att jag inte har någon SDD till den ännu. Jag har en 250GB HDD liggandes som jag skulle kunna stoppa in och lägga oaktiverad Windows på så kan du uppgradera till en SSD allteftersom. Tänkte mig runt 6000:- för datorn då jag just nu inte har ork/lust att jaga SSD, lägga ut på Blocket osv.. Skulle jag lägga ut den på Blocket med en SSD skulle jag nog lägga ut den för runt 7000-8000:-. Datorn kommer vara nymonterad med fräsch kylpasta, bra kabeldragning samt luftflöde så du inte behöver tänka på något sådant framöver.

Kan det vara intressant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juus1:

Detta är det billigaste du kommer undan med, om du inte ska köpa begagnat istället.

https://komponentkoll.se/bild/yGrXh.png

//C

ingen av dom där är särskilt bra då det inte finns någon lagring. antar att man kan köpa en hårdisk efter nästa löneperiod men om inte så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av vasbydaniel:

ingen av dom där är särskilt bra då det inte finns någon lagring. antar att man kan köpa en hårdisk efter nästa löneperiod men om inte så...

Vad positiv du är.
Tycker du vi ska klämma in en 2Tb 5400/7200RPM-hårddisk istället för SSD?

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Hedersmedlem

RX 570 ger mer prestanda för samma pengar (1500 kr) än GTX 1050 Ti. Beställ dock från amazon.de istället för att köpa det i Sverige, här är kortet på tok för dyrt.

Permalänk
Medlem

@niko_okin: Ett alternativ skulle kunna vara att satsa dina 6k på att bygga en ny dator exkl grafikkort, exempelvis https://komponentkoll.se/bygg/pHYSj/ med i5-8400 / 16GB RAM / 500 GB Samsung SSD samt ett nätagg som räcker till ett framtida begagnat RTX 2070 exempelvis.
Köp till ett begagnat grafikkort för några hundralappar typ GTX 760 och stå ut med lägre inställningar en tid.
Chassit kanske inte är världens snyggaste men du får i alla fall bra ventilation och två fläktar följer med.
Det går ju att spara in på SSD och minne för att kunna köpa ett begagnat GTX 970 exempelvis. Men jag hade nog satsat på första alternativet.
Elgigantens nedsatta priser gäller t.o.m idag 1/1.

Permalänk

Tack för all hjälp jag har fått, det blev en begagnad via blocket. Jag är mycket nöjd.
Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: Chassi: Cooler Master Cosmos S PSU: Corsair HX 1000W Moderkort: MSI MS - 7681 Processor: Intel Core i7 2600k Kylare: bequiet PURE ROCK Minne: 16 GB (4x4gb) 1333MHz Corsair Vengance Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 1060 6GB Lagringsenheter: Samsung 750GB, Seagate Firecuda 1000GB SSHD, Samsung 850 Evo 1000GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av niko_okin:

Tack för all hjälp jag har fått, det blev en begagnad via blocket. Jag är mycket nöjd.
Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Vad blev det för specar och vad fick du betala?

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Vad blev det för specar och vad fick du betala?

Det kostade 3000kr
https://photos.app.goo.gl/Qt976o232SYn7Khy5

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: Chassi: Cooler Master Cosmos S PSU: Corsair HX 1000W Moderkort: MSI MS - 7681 Processor: Intel Core i7 2600k Kylare: bequiet PURE ROCK Minne: 16 GB (4x4gb) 1333MHz Corsair Vengance Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 1060 6GB Lagringsenheter: Samsung 750GB, Seagate Firecuda 1000GB SSHD, Samsung 850 Evo 1000GB