Permalänk
Medlem

Felsöka datorn som inte visar bild?

Hej,

Ett par gånger i veckan så misslyckas min dator att starta upp. Skärmen hittar ingen signal, tangentbordet lyser inte men mus och power LED på chassi lyser? Tangentbord och mus är kopplat direkt i datorn.

För att få igång datorn måste jag hålla inne POWER tills datorn stängs av och sen trycka igen för att starta upp.

Dessutom händer det tidvis att om jag stänger av endast skärmen när jag går ifrån datorn och kommer tillbaka efter par timmar så inträffar samma fenomen men då uppfattar jag att datorn är i Windows som när jag lämnade den?

Tittar jag i eventloggen efter en misslyckad start så finner jag följande :

Warning

Citat:

Intel(R) 82579V Gigabit Network Connection Network link is disconnected.

Warning

Citat:

The description for Event ID 26 from source BtFilter cannot be found. Either the component that raises this event is not installed on your local computer or the installation is corrupted. You can install or repair the component on the local computer.

If the event originated on another computer, the display information had to be saved with the event.

The following information was included with the event:

Error

Citat:

The local Bluetooth adapter has failed in an undetermined manner and will not be used. The driver has been unloaded.

Error

Citat:

The application-specific permission settings do not grant Local Activation permission for the COM Server application with CLSID
{6B3B8D23-FA8D-40B9-8DBD-B950333E2C52}
and APPID
{4839DDB7-58C2-48F5-8283-E1D1807D0D7D}
to the user NT AUTHORITY\LOCAL SERVICE SID (S-1-5-19) from address LocalHost (Using LRPC) running in the application container Unavailable SID (Unavailable). This security permission can be modified using the Component Services administrative tool.

Error

Citat:

The application-specific permission settings do not grant Local Activation permission for the COM Server application with CLSID
{6B3B8D23-FA8D-40B9-8DBD-B950333E2C52}
and APPID
{4839DDB7-58C2-48F5-8283-E1D1807D0D7D}
to the user NT AUTHORITY\LOCAL SERVICE SID (S-1-5-19) from address LocalHost (Using LRPC) running in the application container Unavailable SID (Unavailable). This security permission can be modified using the Component Services administrative tool.

Warning

Citat:

The local adapter does not support Bluetooth Low Energy.

Error(3 st)

Citat:

The application-specific permission settings do not grant Local Activation permission for the COM Server application with CLSID
{D63B10C5-BB46-4990-A94F-E40B9D520160}
and APPID
{9CA88EE3-ACB7-47C8-AFC4-AB702511C276}
to the user JIMMY-PC\jimmy SID (S-1-5-21-2349902671-3178041957-4081014832-1001) from address LocalHost (Using LRPC) running in the application container Unavailable SID (Unavailable). This security permission can be modified using the Component Services administrative tool.

Warning

Citat:

The browser service was unable to retrieve a list of servers from the browser master \\XBMC-PC on the network \Device\NetBT_Tcpip_{EFBF4F92-B110-43F1-80B1-E87D7CB2B3E1}.

Browser master: \\XBMC-PC
Network: \Device\NetBT_Tcpip_{EFBF4F92-B110-43F1-80B1-E87D7CB2B3E1}

This event may be caused by a temporary loss of network connectivity. If this message appears again, verify that the server is still connected to the network. The return code is in the Data text box.

Jag har följande hårdvara :

CPU : Intel Core i7 2600K Moderkort : Asus P8Z68-V PRO GEN3 Grafikkort :MSI GeForce GTX 1070 Armor 8G OC EditionMinne : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V Chassi : Fractal Design Define r3 Nätdel : Corsair 650W ModulärtOS disk : Intel 530 240 GB SSD Övriga diskar : 2x WD Red 2 TB, 2x WD Green, 1x WD 750 GBOptisk enhet : Optiarc AD-7280S SATA

Som extra notering så har jag även lagt märke till att skärmen tidvis smäller till, lite så som elektronik kan göra när den blir varm. Men det är ganska högt och ganska ofta.

Någon ide på hur jag felsöker detta?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Hedersmedlem

Några tips.

- Börja med att uppdatera alla drivrutiner.
- Kolla "View reliability history" (tillförlitlighet någonting på svenska). Sök i startmenyn. Det programmet kan ofta ge lite vettigare förklaringar än att gräva i event viewern.
- Prova att byta skärm. Det känns som att smällandet från din skärm kan ha med problemet att göra.
- Försök koppla upp dig till datorn med något program medan den är "död". Remote Desktop, VNC eller liknande beroende på vad du har tillgång till. Kolla om det finns mer info medan problemet faktiskt finns.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tack,

Har nu satt dit en annan skärm men det tog inte lång tid innan problemet uppstod igen(skärmen får ingen signal). Tog mig in via remote desktop vilket inte var några problem men kan inte se några fel någonstans, inte ens i View reliability history.

Efter detta uppdaterade jag BIOS och installerade de drivrutiner som finns kvar för modekortet idag. Egentligen handlar det främst om inbyggt ljudkort, USB men lade även in mjukvara för tangentbord och mus.

Får se om detta påverkar något.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Vilken kabel använder du mellan datorn och skärmen?

Permalänk
Medlem

Det är en display kabel. När jag satte dit den ny skärmen tog jag också en ny display kabel. Nu är även tangentbord o mus kopplat i skärmen och de lyser.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Fick problem att starta upp datorn idag igen. Dock så visades det faktiskt på skärmen vad som var problemet, den klagade på CPU FAN och Keyboard :

Det är dock möjligt att detta kommer från BIOS uppdateringen. Nu valde jag att sätta ner gränsen till 200 för CPU fläkten.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Hedersmedlem

Har du klockat CPU'n? Med tanke på den något udda hastigheten 3525MHz så låter det som att du har överklockat på bussen, vilket kan skapa problem för andra komponenter. Du kan ju försöka få bort den och se om det blir bättre?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Vissa displayport kablar är ju lite farliga och orsakar "Konstiga problem" ibland, som i värsta fall kan skada GPU.

Testa en HDMI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Har du klockat CPU'n? Med tanke på den något udda hastigheten 3525MHz så låter det som att du har överklockat på bussen, vilket kan skapa problem för andra komponenter. Du kan ju försöka få bort den och se om det blir bättre?

Hmm ja de verkar lite konstigt, det är mycket möjligt jag lekte med det för något år sen. Jag kan säkert hitta in till inställningarna i BIOS igen men frågan är vad de ska ställas på för denna CPU?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Vissa displayport kablar är ju lite farliga och orsakar "Konstiga problem" ibland, som i värsta fall kan skada GPU.

Testa en HDMI?

Aha, ja det kan vara en idé men jag har använt kabeln ganska länga och även nu när jag bytte ut den när jag satte en annan skärm så är det samma fel.

Men ja, det skadar inte att testa en HDMI om inte man hittar något annat uppenbart.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Hmm ja de verkar lite konstigt, det är mycket möjligt jag lekte med det för något år sen. Jag kan säkert hitta in till inställningarna i BIOS igen men frågan är vad de ska ställas på för denna CPU?

Då bör du nollställ bios.

Gör antingen som det står i moderkorts manualen eller ta bort batteriet som ser ut som ett mynt en stund. Glöm inte att dra ut strömkabeln. I bios där man sparar inställningarna bruka det också finnas något men vid vissa fel är det bättre att göra det ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

...frågan är vad de ska ställas på för denna CPU?

100 MHz. Det gäller för i princip alla åtminstone hyfsat moderna CPU:er.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Har inte ändrat CPUn än och inte häller provat HDMI men jag har kört med en annan skärm fram till idag.

Idag inträffade samma problem :
- Gick fortfarande bra att koppla in sig med Team Viewer
- Dra ut och sätta i Display sladden gjorde inget
- Sätta dit den "gamla" skärmen gav bild

Problemet verkar med andra ord ändå vara knutet till grafikkortet på något vis.

Hittade en del varningar och fel i Even Viewern :

The IO operation at logical block address 0x16348c10 for Disk 0 (PDO name: \Device\00000035) was retried.
--
The IO operation at logical block address 0x136d5bd8 for Disk 0 (PDO name: \Device\00000035) was retried.
--
Hel drös likadana som ovan som inträffat under natten. Nedan inträffade under tiden som problemet uppstod och i ganska stor omfattning.
--

The description for Event ID 14 from source nvlddmkm cannot be found. Either the component that raises this event is not installed on your local computer or the installation is corrupted. You can install or repair the component on the local computer.

If the event originated on another computer, the display information had to be saved with the event.

The following information was included with the event:

\Device\0000023d
CMDre 00000001 00000080 00000000 00000005 0000000d

The message resource is present but the message was not found in the message table

--
Display driver nvlddmkm stopped responding and has successfully recovered.
--
The application-specific permission settings do not grant Local Activation permission for the COM Server application with CLSID
{D63B10C5-BB46-4990-A94F-E40B9D520160}
and APPID
{9CA88EE3-ACB7-47C8-AFC4-AB702511C276}
to the user JIMMY-PC\jimmy SID (S-1-5-21-2349902671-3178041957-4081014832-1001) from address LocalHost (Using LRPC) running in the application container Unavailable SID (Unavailable). This security permission can be modified using the Component Services administrative tool.

--

Det som finns kvar att testa är att klocka ner CPU och ev testa HDMI men om det sist nämnda är problemet så är vi tillbaka till att grafikkortet är defekt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Nu kraschade datorn, gjorde en omstart, tangentbordet fungerade inte, bytte USB port, fungerade igen loggade in.

Felen i evenloggen är liknande tidigare, finns en Critical som säger :

The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.

Får börja med att klocka ner CPUn och se om det gör någon nytta. Det märkliga är dock att det var så länge sen som jag klockade den att jag inte ens kommer ihåg att jag gjorde det. Så det har fungerat utmärkt under ganska lång tid.

De e kanske mer troligt att det är någon disk eller möjligen grafikkortet som inte fungerar som tänkt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

@Jimmy: Du har antingen hårdvarufel på din disk men jag skulle mer tro på mjukvarufel i Windows i och med felkoderna som du får. Det första du skall göra är att köra hela moderkortet med DEFAULT inställningarna. Därefter starta upp datorn? Fungerar det inte och samma fel kvarstår, ta då backup på det du har och blås disken som innehåller windows. Du har fått mjukvarufel i Windows. Det går att fixa detta på andra sätt också men det är för jobbigt att gå igenom. Sök på felkoderna på google om du vill försöka laga det. Står hur mycket som helst hur du skall lösa detta. Enklast är ändå att installera om.

Permalänk
Medlem

@dl380g7

När problemet började uppstå så gjorde jag en total ominstallation, datorn är med andra ord ominstallerad ganska nyligen. Jag riktar därmed mina misstankar mot hårdvaran just nu. Ska sätta tillbaka modekortet på default men först måste jag kolla upp vilka inställningar min CPU ska ha i normal utförande.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

@dl380g7

När problemet började uppstå så gjorde jag en total ominstallation, datorn är med andra ord ominstallerad ganska nyligen. Jag riktar därmed mina misstankar mot hårdvaran just nu. Ska sätta tillbaka modekortet på default men först måste jag kolla upp vilka inställningar min CPU ska ha i normal utförande.

Varför måste du veta det?

Nollställ bios så ändrar datorn tillbaka allt själv.

ALLA som vill överklocka CPU eller testa olika bios inställningar ska ALLTID vara beredd att nollställa bios. Ibland startar inte dator efteråt och då är nollställning bästa sättet att ångra tillbaka allt till det du kallade normal utförande.

Permalänk
Medlem

Gjorde en factory reset på Moderkortet i gårkväll, fungerade bra fram till nu då samma problem uppstod. D.v.s När jag kommer tillbaka och tänder skärmen så får jag ingen bild även om datorn är på. Detta fungerar alltså större delen av tiden men ibland får den för sig att inte visa någon bild.

Genom att byta display kabel till port 2 på grafikkortet så fick jag bild igen, det räckte inte att ta ut kabeln och sätta i den i port 1 igen.

Laddade även ner Intels SSD program och körde lite tester och kontroller på den efter som Event Viewern visar en del fel relaterade till denne disk. Men det finns inga fel eller något annat där värt att gräva vidare i.

Ska köra med den i port 2 ett litet tag nu och se om det gör någon skillnad. Efter det blir det till att prova HDMI kabel och om detta löser problemet så har det ändå hänt något med hårdvaran.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Inaktiv

Hur gammalt är nätagget?

Permalänk
Medlem

Intels 530 serie var ju ett tag sedan jag pillade med och kastade ut. Jag hade lagt ett OS på en av de andra diskarna för att testa. Det låter som att det är troligen disk eller strömmatning på moderkort (utan att djupdyka i det).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Gjorde en factory reset på Moderkortet i gårkväll, fungerade bra fram till nu då samma problem uppstod. D.v.s När jag kommer tillbaka och tänder skärmen så får jag ingen bild även om datorn är på. Detta fungerar alltså större delen av tiden men ibland får den för sig att inte visa någon bild.

Genom att byta display kabel till port 2 på grafikkortet så fick jag bild igen, det räckte inte att ta ut kabeln och sätta i den i port 1 igen.

Laddade även ner Intels SSD program och körde lite tester och kontroller på den efter som Event Viewern visar en del fel relaterade till denne disk. Men det finns inga fel eller något annat där värt att gräva vidare i.

Ska köra med den i port 2 ett litet tag nu och se om det gör någon skillnad. Efter det blir det till att prova HDMI kabel och om detta löser problemet så har det ändå hänt något med hårdvaran.

Vissa behövde tex ta bort grafikkortet OCH nollställa bios innan de fick bild med grafikkortet igen.

Vilken serie är ditt Corsair 650W nätagg från?
Tex är CX serien ökänd för att ge samma fel som budget nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Hur gammalt är nätagget?

Det är en Corsair PowerSupply 650W HX från 2009. D.v.s den har några år på nacken men är inte direkt intresserad av att byta ut den bara på grund av åldern.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Vissa behövde tex ta bort grafikkortet OCH nollställa bios innan de fick bild med grafikkortet igen.

Vilken serie är ditt Corsair 650W nätagg från?
Tex är CX serien ökänd för att ge samma fel som budget nätagg.

Denna informationen har jag om nätdelen :

Model CMPSU-650HX
SN : R0909B08781185 REV B3W

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Fick samma problem med svart bild idag, provade byta display port som tidigare, vilket inte längre löst problemet. Provade sätta i en HDMI sladd istället och efter ett kort tag hoppade det igång igen.

Jag kan då se liknande fel i evenloggen som förr :

The description for Event ID 14 from source nvlddmkm cannot be found. Either the component that raises this event is not installed on your local computer or the installation is corrupted. You can install or repair the component on the local computer.

If the event originated on another computer, the display information had to be saved with the event.

The following information was included with the event:

\Device\000000b4
CMDre 00000002 00000080 00000000 00000005 0000000d

Vad jag kunnat luska fram så är \Device\000000b4 samma som Acer skärmen.

Provade söka på på nvlddmkm och hittade både sys och sy_ version på 6 olika platser. Dessutom finns de i 3 olika storlekar så uppenbarligen inte likadana filer.

Ska google lite på nvlddmkm och se om jag kan hitta någon fix där.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Har nu kört med HDMI kabel par dagar och än så länge inte stött på några problem. Jag vet dock att det inte var fel på display kabeln(provade 2) så om detta verkligen löser problemet så är det troligen något med grafikkortet ändå.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Har inte haft några symtom enligt ovan i systemet sen jag bytte till HDMI. MEN idag när jag startade upp datorn så är bilden väldigt liten och centrerad, kanske 640x480. Den ändrar inte upplösning förrns den kommit halvvägs in i Windows då det blir korrekt igen!?

Någon som råkat ut för detta?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Från vad jag har läst här så tycker jag det låter som att det är fel på grafikkortets DP anslutningar. Eller rent allmänt att grafikkortet inte vill vara med och leka längre. Har du möjlighet att testa ett annat grafikkort i datorn och se ifall samma fel uppstår då?

Ber om ursäkt ifall det redan är skrivet någonstans kan ha missats när jag skummade igenom tråden.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Från vad jag har läst här så tycker jag det låter som att det är fel på grafikkortets DP anslutningar. Eller rent allmänt att grafikkortet inte vill vara med och leka längre. Har du möjlighet att testa ett annat grafikkort i datorn och se ifall samma fel uppstår då?

Ber om ursäkt ifall det redan är skrivet någonstans kan ha missats när jag skummade igenom tråden.

Jag har ett Geforce GTX 970 i en annan dator här, annars får man köpa hem ett annat och löser det problemet så gör man sig av med det gamla.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Har nu kört med HDMI kabel par dagar och än så länge inte stött på några problem. Jag vet dock att det inte var fel på display kabeln(provade 2) så om detta verkligen löser problemet så är det troligen något med grafikkortet ändå.

Tyvärr är det inte så enkelt som att kabeln är felfri bara för att du får bild.

Jag råkade ut för en kabel där höljet inte var kopplat mellan ändarna och medan det ofta fungerade bra behövde bara oturen vara framme en gång för att ta med grafikkortet när jag kopplade in sladden sista gången. Det som händer då är att den laddar ur spänningsskillnaden mellan monitor och grafikkort genom signalpinnarna istället för att det mesta går genom chassit. Kostade mig ett fint Sapphire R9 280X att lära sig. Finns mer information om detaljerna här på forumet för den intresserade.

Det enda riktiga sättet att ta reda på det är tyvärr med multimeter. Om man verkligen vet vad man pysslar med finns det billigare improviserade metoder, men en multimeter är ändå bra att ha till hands när man felsöker elektronik.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Tyvärr är det inte så enkelt som att kabeln är felfri bara för att du får bild.

Jag råkade ut för en kabel där höljet inte var kopplat mellan ändarna och medan det ofta fungerade bra behövde bara oturen vara framme en gång för att ta med grafikkortet när jag kopplade in sladden sista gången. Det som händer då är att den laddar ur spänningsskillnaden mellan monitor och grafikkort genom signalpinnarna istället för att det mesta går genom chassit. Kostade mig ett fint Sapphire R9 280X att lära sig. Finns mer information om detaljerna här på forumet för den intresserade.

Det enda riktiga sättet att ta reda på det är tyvärr med multimeter. Om man verkligen vet vad man pysslar med finns det billigare improviserade metoder, men en multimeter är ändå bra att ha till hands när man felsöker elektronik.

Jo jag läste om just detta i en annan tråd men symtomen stämde inte alls in. Datorn fungerar i det stora hela bra, det är egentligen endast uppväckning med DP kabel som ställer till det ibland.

Men absolut, det är ju enkelt att kontrollera med multimeter som du säger.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide