Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Som jag har förstått det vill hon liksom kunna ta 'fina bilder' men även utvecklas lite och kunna testa lite inställningar osv. Skaffade henne även programvara för hon vill nog kunna sitta och exprimentera lite med bilderna efteråt. Vet inte om det är något att gå på men det är det jag vet :P. Just det, systemkamera tror jag hon är mer ute efter!

Frågan som eg är avgörande här är väl eg hur mycket mer pengar hon tänker att hon vill lägga framöver och om hon vill släpa på ett kamerasystem med många objektiv för att lösa uppgiften så bra som möjligt eller om hon kommer att använda kitzoomen och sedan inte så mycket mer.

Kommer hon att använda kitzoomen och inte ser sig själv bygga upp ett system så kan mycket väl en lite mer avancerad kompaktkamera vara ett vettigt alternativ. De har i regel ljusstarkare objektiv som därför kompenserar för den mindre sensorn och ger därför ungefär samma brusmängd. I regel är objektiven även betydligt skarpare än kitobjektiven till systemkamerorna, så bildkvaliteten blir i regel minst ungefär samma och ofta bättre.
De har ju även manuella kontroller så det går ju att själv ta kontrollen. I många fall har de inte så mycket färre rattar och reglar en de enklare systemkamerorna heller.

Nackdelen med en kompaktakemra är ju det uppenbara att det inte går att bygga på den senare, om man skulle komma på att man vill det. Likaså är det ju inte rätt alterantiv om man redan nu ser sig själv spendera några tio tusen på flashiga objektiv och andra tillbehör, inom överskådlig tid.

Så jag ser det inte som så självklart att en systemkamera är det rätta valet. Hon behöver ta en liten funderare över vad hon eg är ute efter.
De avancerade kompakterna är definitivt kompetenta att både "ta fina bilder" och att "utvecklas och testa inställningar" med. Det är inte där frågeställningen ligger.

Eftersom jag har ett hyfsat utbyggt system för när jag är ute och fotar "på riktigt" (kommer inte på något bättre uttryck just nu) så tar jag mest "familjebilder" med min RX100 III (därför har jag inte mycket bilder tagna med RX100 att visa på nätet), men här är några "höftskott" från en tur när det var enda kameran jag hade med mig.
De är kanske inte något som kommer att hänga på Fotografiska och de hade kanske sett lite annorlunda ut om jag haft hela systemkamerakitet med mig men de visar definitivt att det går att ta bilder med hyfsad abitionsnivå och de hade inte sett bättre ut (snarare sämre) om de var tagna med en A6000 med 16-50/3.5-5.6

Jag en del rätt fina porträtt som är tagna med RX100 åxå men jag brukar inte lägga ut bilder på familjen på nätet. Visst det blir inte samma sak som om jag tar porträtt med D750 och AF-S 85/1.8G, men då kostar ju bara objektivet mer än den tänkta budgeten här.

Edit:
Det hade ju inte varit fel att veta vad hon har idag heller, för att få en uppfattning om vad hon är van vid.

DSC00950 by Robert Petersson, on Flickr

DSC00914 by Robert Petersson, on Flickr

DSC00979 by Robert Petersson, on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Den jag länkade har två objektiv och en kameraväska; den du länkade har ett objektiv och ett fodral. Värt att ta med i betänkningen när du ser på prisbilden.

Fodralet i den annonsen är rätt otympligt:

Permalänk
Medlem

Hej, tjejen bestämde sig för fujifilm x-e2 med 35 f1.4 objektivet och är redan dundernöjd, tack för hjälpen i tråden

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2