Red Dead Redemption 2 i topp när SweClockers röstar om årets spel 2018

Permalänk
Medlem

Är jag ensam om att känna att RDR2s kontroller gör spelet på gränsen till ospelbart?
Jag har verkligen försökt tycka om det, men jag avslutar varje spelsession efter ca 30 min för att undvika att kasta handkontrollen i väggen eller teven av frustration.
Är det för att jag har en första-generations PS4 som det är input/action-lag på vad man än försöker göra, vare sig det handlar om att dra vapen, skjuta eller parkera en häst?

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Riktigt svårt att rösta iår, mest för att jag inte riktigt hittat något som riktigt skiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Release:

Är jag ensam om att känna att RDR2s kontroller gör spelet på gränsen till ospelbart?
Jag har verkligen försökt tycka om det, men jag avslutar varje spelsession efter ca 30 min för att undvika att kasta handkontrollen i väggen eller teven av frustration.
Är det för att jag har en första-generations PS4 som det är input/action-lag på vad man än försöker göra, vare sig det handlar om att dra vapen, skjuta eller parkera en häst?

Nej, det är inte bara du! Slutade spela efter 10 timmar. Synd att det inte gick att få pengarna tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Klart Overwatch förtjänar priset över Doom, skojar du eller? Ett spel kan inte leva på gamla meriter, de måste fortfarande leverera.

Skickades från m.sweclockers.com

Det var ju de det gjorde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joewson:

Nej, det är inte bara du! Slutade spela efter 10 timmar. Synd att det inte gick att få pengarna tillbaka.

Detta har även nämnts i nästan alla recensioner jag kollat, för mig är det oftast en dealbreaker och orsaken till att jag slängde Witcher 3 på hyllan i nästan ett år innan jag testade igen ( kontrollerna var katastrofala och i min mening ospelbart längre perioder ).

Men som vanligt så överröstas det av hype och beroende på vem som utvecklat spelet, fast kan inte påstå att något spel är färdigt när det släpps idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Klart Overwatch förtjänar priset över Doom, skojar du eller? Ett spel kan inte leva på gamla meriter, de måste fortfarande leverera.

Jag har inte spelat något av dom (Doom ska spelas när jag klarat av Half Life 2) men det är inte direkt någon hemlighet att Doom hyllats av en rad kritiker och spelare. Blev lite nyfiken så jag jämförde deras metascore och user score på metacritic.com. Doom har 85 och 8,4 medan Overwatch har 91 och 6,7. Doom är alltså mer underhållande om man frågar användarna.

Tog en titt på Rimworld som jag röstade på i omröstningen. 93 och 89 har det, fler än jag som tycker det är bra med andra ord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Vinnaren var det jag röstade på, och jag hade valt samma tvåa som utfallet om man fått göra det. RDR2 är första spelet som antar utmaningen som Witcher 3 kom med. Det når kanske inte riktigt ända fram, men ett mycket värdigt försök.

Har inte spelat konsol på flera år förrän när jag impulsköpte en PS4 I samband med införskaffandet av nya tvn, vilket visade sig vara bra timing då jag får säga att i år var konsolerna bäst på spel. Lägg därtill att jag även kunnat spela några tidigare konsolexklusiva topptitlar och det har varit ett mycket bra köp.

Skickades från m.sweclockers.com

En annan bra fördel med en konsol (om man inte redan har en lösning för det) är att använda den som mediaspelare för både streaming och tom. även optisk media (som har vissa kvalitetsfördelar fortfarande).

Skrivet av Svensktiger:

Så ett konsoll exklusivt spel som inte ens borde varit med på listan vinner alltså ?
Skulle ha nominerat Planet X2 om jag visste att alla plattformar var tillåtna......

Inga problem alls.

Listan är öppen för alla plattformar, och för alla spel (bara att nominera om du saknar något nästa gång).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Blir lite ledsen i ögat när jag ser God of War ligga på ungefär samma röster som BF5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joewson:

Nej, det är inte bara du! Slutade spela efter 10 timmar. Synd att det inte gick att få pengarna tillbaka.

Jag köpte det i psn's butik, så 749kr (fysisk media kostade 579 som billigast på släppdatum) i sjön känns det som.

Skrivet av GuuFi:

Detta har även nämnts i nästan alla recensioner jag kollat, för mig är det oftast en dealbreaker och orsaken till att jag slängde Witcher 3 på hyllan i nästan ett år innan jag testade igen ( kontrollerna var katastrofala och i min mening ospelbart längre perioder ).

Men som vanligt så överröstas det av hype och beroende på vem som utvecklat spelet, fast kan inte påstå att något spel är färdigt när det släpps idag.

Om du inte köpt det än kan jag inte rekommendera köp. Jag klarar inte av att spela med så fruktansvärda kontroller, jag kanske är Fromsoft-skadad. En polare jämförde kontrollerna med GTA 5, men jag kan inte riktigt hålla med. Det är nästan lika dåliga kontroller i tredjeperson i GTA 5 som det är i RDR2, men i GTA uppvägs det av fantastisk fordonskontroll (som ändå känns som att det är det huvudsakliga spelmomentet). Hästkontrollerna uppväger inte gunplay i ett kobojsarspel. Det känns som att spelet aktivt motarbetar mig när jag spelar det här.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

@Release: Låter inte bra. Hur stor skillnad är det mot ettan?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

@Release: Låter inte bra. Hur stor skillnad är det mot ettan?

Ettan var väl inte känd för att ha fantastiska kontroller heller, men jag tror vi kanske ställer (eller borde ställa) högre krav nästan tio år senare.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Release:

Ettan var väl inte känd för att ha fantastiska kontroller heller, men jag tror vi kanske ställer (eller borde ställa) högre krav nästan tio år senare.

Kan ju hoppas på att de tar till sig lite av kritiken och släpper en uppdatering som förbättrar kontrollen.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Kan ju hoppas på att de tar till sig lite av kritiken och släpper en uppdatering som förbättrar kontrollen.

Rockstar har tjänat sina pengar. Tror Rockstar skiter i vilket då uppenbarligen de flesta tycker spelet är fantastiskt. Hade spelet haft ett annat namn eller varit utvecklat av en annan studio så hade spelet inte varit GoTY.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

En annan bra fördel med en konsol (om man inte redan har en lösning för det) är att använda den som mediaspelare för både streaming och tom. även optisk media (som har vissa kvalitetsfördelar fortfarande).

Ja, jag tog bort min Bluray-spelare då det kändes överflödigt med två. Däremot är det fortfarande irriterande att Sony inte valde att inkludera en UHD-spelare i Pro-modellen. Iofs rippar jag hellre filmerna och kör digitalt via hemnätverket.

Streaming är dock bättre i min tv då jag främst kör Plex och tv:ns Android-app klarar HDR medan appen i PS4:an inte gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag har inte spelat något av dom (Doom ska spelas när jag klarat av Half Life 2) men det är inte direkt någon hemlighet att Doom hyllats av en rad kritiker och spelare. Blev lite nyfiken så jag jämförde deras metascore och user score på metacritic.com. Doom har 85 och 8,4 medan Overwatch har 91 och 6,7. Doom är alltså mer underhållande om man frågar

Tog en titt på Rimworld som jag röstade på i omröstningen. 93 och 89 har det, fler än jag som tycker det är bra med andra ord

Metacritic, seriously?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Metacritic, seriously?

Om du har förslag på ett bättre sätt att på någon minut få en bra överblick så får du gärna berätta det. Jag sa inte att betygen återspeglar verkligheten på decimalen utan jag ville mer poängtera att in kommentar var överdriven och enligt många felaktig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Release:

Är jag ensam om att känna att RDR2s kontroller gör spelet på gränsen till ospelbart?
Jag har verkligen försökt tycka om det, men jag avslutar varje spelsession efter ca 30 min för att undvika att kasta handkontrollen i väggen eller teven av frustration.
Är det för att jag har en första-generations PS4 som det är input/action-lag på vad man än försöker göra, vare sig det handlar om att dra vapen, skjuta eller parkera en häst?

Skrivet av joewson:

Nej, det är inte bara du! Slutade spela efter 10 timmar. Synd att det inte gick att få pengarna tillbaka.

Skrivet av Release:

Jag köpte det i psn's butik, så 749kr (fysisk media kostade 579 som billigast på släppdatum) i sjön känns det som.

Om du inte köpt det än kan jag inte rekommendera köp. Jag klarar inte av att spela med så fruktansvärda kontroller, jag kanske är Fromsoft-skadad. En polare jämförde kontrollerna med GTA 5, men jag kan inte riktigt hålla med. Det är nästan lika dåliga kontroller i tredjeperson i GTA 5 som det är i RDR2, men i GTA uppvägs det av fantastisk fordonskontroll (som ändå känns som att det är det huvudsakliga spelmomentet). Hästkontrollerna uppväger inte gunplay i ett kobojsarspel. Det känns som att spelet aktivt motarbetar mig när jag spelar det här.

Jag vet inte om det är för att du har första-generations PS4. Jag har ingen aning, men hur som helst så tycker jag att det skall funka, när det väl är släppt till den konsol man sitter på.
Annars så kan dom lika gärna skita i det.

Jag själv har en Xbox One X och började spela Red Dead Redemption 2 med original handkontrollen. (Då batterierna satt på laddning till min Elite handkontroll)
Och varje gång jag skulle mata hästen, blev det fel. Riktigt irriterande! Kom på att trycka 2 snabba klick löste problemet.

Men det som verkligen löste problemet vart när jag skiftade från original handkontrollen till min Xbox One Elite handkontroll.

Alla "småproblem" försvann. Mata hästen, ta medicin, allt funkar perfekt ?

Och det är ju rätt sjukt att det skall behövas en handkontroll, som kostar typ 1300Kr för att allt ska fungera.
Hur som helst så är jag glad att jag köpte Elite handkontrollen för en tid sedan, det är verkligen den skönaste och bästa handkontrollen som finns. Och om den funkar till PS4 vet jag inte, men vet om att den funkar till PC och Xbox One.

Och var Elite värd sina pengar då ?
Japp. Ger den 10/10.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jag vet inte om det är för att du har första-generations PS4. Jag har ingen aning, men hur som helst så tycker jag att det skall funka, när det väl är släppt till den konsol man sitter på.
Annars så kan dom lika gärna skita i det.

Jag själv har en Xbox One X och började spela Red Dead Redemption 2 med original handkontrollen. (Då batterierna satt på laddning till min Elite handkontroll)
Och varje gång jag skulle mata hästen, blev det fel. Riktigt irriterande! Kom på att trycka 2 snabba klick löste problemet.

Men det som verkligen löste problemet vart när jag skiftade från original handkontrollen till min Xbox One Elite handkontroll.

Alla "småproblem" försvann. Mata hästen, ta medicin, allt funkar perfekt ?

Och det är ju rätt sjukt att det skall behövas en handkontroll, som kostar typ 1300Kr för att allt ska fungera.
Hur som helst så är jag glad att jag köpte Elite handkontrollen för en tid sedan, det är verkligen den skönaste och bästa handkontrollen som finns. Och om den funkar till PS4 vet jag inte, men vet om att den funkar till PC och Xbox One.

Och var Elite värd sina pengar då ?
Japp. Ger den 10/10.

För mig så var spelet långtråkigt. Stora avstånd där det långa stunder inte händer något intressant, alls. Jag kan inte sitta fem-sex timmar i stöten och det känns som ett sådant spel där det nästan krävs för att känna att man kommer vidare.

Mitt GoTY var väldigt oväntat men det blev Monster Hunter World (har aldrig spelat MH tidigare), en genre som jag egentligen inte borde tycka om men det är helt fantastiskt. Går bra att gå in och jaga två monster och sen sluta och ändå känna att det har gjort något. Visst, det är inte utan brister men kan spelet fortfarande hålla intresset vid liv efter 280 timmar så finns det uppenbarligen något där.

Jag förstår delvis varför RDR2 är så hyllat, för mig är bara kontrollen en del i mina bekymmer med spelet. Horizon zero dawn är ett annat spel som blev tokhyllat men som jag slutade spela efter 15 timmar. Det var helt enkelt inte roligt. Där blev bristerna alltför stora för min del för att jag helt enkelt skulle orka ta mig igenom spelet. RDR2 innehöll, i mitt tycke, fler brister än ljuspunkter. Jag är dock väldigt intresserad av att höra vad som gör RDR2 så pass bra? För jag ser det inte. Kanske behöver ett annat perspektiv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Ja, jag tog bort min Bluray-spelare då det kändes överflödigt med två. Däremot är det fortfarande irriterande att Sony inte valde att inkludera en UHD-spelare i Pro-modellen. Iofs rippar jag hellre filmerna och kör digitalt via hemnätverket.

Streaming är dock bättre i min tv då jag främst kör Plex och tv:ns Android-app klarar HDR medan appen i PS4:an inte gör det.

Jo, håller med. Det är märkligt att PS4 inte fick UHD-spelare (och 4K), men att PS4 Pro, som är första PS som äntligen stödjer 4K, inte fick det är extremt märkligt. Speciellt som det är Sony som i stort äger alla licenser och patent på området (även om det iofs. är ett annat Sonydotterbolag).

Gällande appar och Netflix så var Xbox-appen en av de absolut första att få fullt HDR-stöd (och Netflix Windows Store-app på PC, men är säkert samma kodbas som för Xbox), medans det stödet i TV-apparater och webbläsare på PC/Mac har varierat genom åren och i kvalitet.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jag vet inte om det är för att du har första-generations PS4. Jag har ingen aning, men hur som helst så tycker jag att det skall funka, när det väl är släppt till den konsol man sitter på.
Annars så kan dom lika gärna skita i det.

Jag själv har en Xbox One X och började spela Red Dead Redemption 2 med original handkontrollen. (Då batterierna satt på laddning till min Elite handkontroll)
Och varje gång jag skulle mata hästen, blev det fel. Riktigt irriterande! Kom på att trycka 2 snabba klick löste problemet.

Men det som verkligen löste problemet vart när jag skiftade från original handkontrollen till min Xbox One Elite handkontroll.

Alla "småproblem" försvann. Mata hästen, ta medicin, allt funkar perfekt ?

Och det är ju rätt sjukt att det skall behövas en handkontroll, som kostar typ 1300Kr för att allt ska fungera.
Hur som helst så är jag glad att jag köpte Elite handkontrollen för en tid sedan, det är verkligen den skönaste och bästa handkontrollen som finns. Och om den funkar till PS4 vet jag inte, men vet om att den funkar till PC och Xbox One.

Och var Elite värd sina pengar då ?
Japp. Ger den 10/10.

Var på väg att helt skippa tanken på att köpa RDR2 pga. detta negativa kring kontrollerkänslan, men då jag redan har en Elite sedan tidigare (bästa handkontroller som någonsin funnits, IMO) och faktiskt köpte ytterligare en ny vit sådan till dottern i julklapp (på BF-rean för 999 pix på CDON) - så skall jag absolut inte helt utesluta ett köp.

Mycket tack för denna detaljerade info!

SweC forum är ju som bäst när man kan läsa sådana här bra tips och erfarenheter.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Överskattat spel imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StudioMan55:

Överskattat spel imo.

Var det också kontrollen du hade problem med, eller något annat du inte gillade med spelet (vill gärna veta innan jag eventuellt också köper)?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av StudioMan55:

Överskattat spel imo.

Ibland är själva livet överskattat för många.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]