Permalänk
Medlem

i5 9600k låser sig 5-30 SEK

hej jag upgraderade datorn några veckor sen från en i7 4790k, evga z97 ftw mammabräda, 16 gig ddr3 ram till en i5 9600k, asus prime z390-a mammabräda, 16 gig ddr4 3000mhz

men nu får jag ramdom frys på 5-30 sek (ca2-15ggr per dag) när som hällst det bara låser mus tangentobrd allting inget felmedelande eller nått i eventlog
ibland efter ett längre frys tappar datorn vidos från twitch/youtube samt att all audio blir osynkat eller försvinner helt(högt rosa brus) i spel windows video allt påverkas

får ibland vad som ser ut som ramdom felmedelanden i eventlog men oftast inget men tror dessa fel beror mer på att datorn låser sig mer än att det skulle vara felet ifråga
har inte överklockat nått förutom xmp1 för ram minnet som finns med på mammabrädans lista över godkända minnen

ibland låser sig allt utom mus

har provat
uppgradera bios ingen skillnd
stängt av all intel c-states ingen skillnad
stängde av intel c-states 6-10 trodde det fungerade då dator fungerade fint i en vecka sen kom det till baka
uppdaterat alla drivrutiner jag kan tänka

kopplat ur diverse hårdvara som mekanisk hdd, bluethotdongel(ett av ramdom felen)

vet inte vad jag kan komma på mer nu

nuvarande pc specs (efter uppgadering)
i5 9600k (stock tills jag får systemet stabilt)
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance
ASUS PRIME Z390-a
250 gig corsaire ssd för systemet
WD Black 6TB 7200rpm 128MB (lagerdisc)
nät agg evga 750 g2
EVGA GeForce GTX 1080 FTW Gaming (men mitt första brann upp så jag fick det uppdarade ftw2 tror jag det hette)

tidigare specs som ovan fast en i7 4790k 16 gig ddr3 ett evga z97 mother board

frågade en polare ganska kunnig som trodde det kunde vara 5v linan på nätagget då han uppleft liknade fel tidigare (nått år före)

men tänkte kolla med er före om ni kan komma på nått

har inte blåst om windows än(instalera om vid hårdvarybyte men inte efter problemen uppenbarasig ca 3 dygn) tänkte prova nästa steg om inte ni kommer på nått

edit har en känsla av att det kan vara nått med nån strömsparfuktion då det oftast händer ner jag kommer tillbaks till datorn efter 10-15 min

Permalänk
Medlem

Pröva aktivera hög prestanda via Kontrollpanelen -> System -> Energialternativ.
Märkligt att du inte verkar ha blåst operativsystemet när du gjort en sån uppgradering av systemet. Så troligen det enda som kommer lösa dina problem.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

@rabiesekorre: förlåt jag var otydlig självklart har jag blåst in en ny instalation av windows efter hårdvaruändringen men inte efter att det börgade låsa sig efter ca 3 dygn efter nyinstalatin, sat windiows till hög prestenda var en av dem saker jag glömde säga jag gort men ingen skillnad

men tack för svar

Permalänk
Medlem

Låser datorn sig helt så att du bokstavligen inte kan flytta på musen eller göra någonting, eller är den bara extremt seg så att det knappt går att göra någonting?
Om datorn bara blir extremt seg, testa titta i aktivitetshanteraren och se om System och Systemavbrott har hög CPU-användning.

Min gissning är att det skulle kunna vara nätverkskortet.
Min dator funkade bra först när jag byggde den. Sen helt plötsligt en dag så började datorn bli konstig ibland. Det varierade från att thumbnails inte laddade på Youtube till att ljudet gick ur synk, speciellt på Youtube, eller att hela datorn blev extremt seg. Varenda gång det hände så gick CPU-användningen på System och Systemavbrott upp väldigt noterbart över de 0,1 - 1,0% som dom normalt ligger på.

Hade detta problem i säkert minst ett år. Det kom och gick lite som det ville från att ibland hända uppemot 20 gånger om dagen till att inte hända alls på en månad eller två. Det verkade inte finnas någon direkt anledning till varför det hände, men efter ett tag så fick jag för mig att det oftast hände när jag använde väldigt mycket data på datorn, typ buffrade videor eller laddade ner grejer.
Sen ett bra tag senare så fick jag för mig att testa öppna enhetshanteraren och inaktivera nätverkskortet när datorn blev seg, och då löste sig problemet direkt, varenda gång utan undantag. CPU-användningen på System och Systemavbrott försvann direkt och datorn blev lika responsiv som vanligt omedelbart så fort jag inaktiverade nätverkskortet.

Så efter jag testat min teori om nätverkskortet så lämnade jag nätverkskortet inaktiverat och använde i stället en USB wifi-adapter i typ en vecka för att se om det skulle hände även då. Men det det verkade inte hända igen, så jag antog att det bara var det där jävla Killer NICet som hade orsakat även detta problem utöver tidigare problem jag haft med det.
Och därmed så beställde jag ett Intel gigabit PCIe NIC för 350 kronor. Fick det ett par dagar senare och jag stoppade in det i datorn och hoppades att jag skulle ha blivit av med alla jävla problem som Killer orsakat. Datorn funkade normalt efter det i ett par veckor, men sen hände det igen, testade då att inaktivera Intel NICet, och det löste problemet precis som när jag inaktiverade Killer NICet.

Efter det så gav jag i princip upp och tänkte att jag får väl leva med den här jävla skiten då.. men sen efter det så kom problemet bara tillbaks i en "omgång" till av seghet och efter det så har jag aldrig haft problemen nu. Har vart bra i säkert minst ett år nu.
Så jag har ingen aning alls vad det var som faktiskt löste problemet, men jag var i alla fall säker på att det på något sätt var nätverkskorten som orsakade problemen.

Kan ju såklart inte säga att du har samma orsak till dina problem, men det verkar finnas liknande "symptom" så som att det blir problem med Youtube, att ljudet går ur synk, och att datorn låser sig. Så det är i alla fall ett förslag att se efter om det kan vara nätverkskortet som orsakar dina problem på något sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Låser datorn sig helt så att du bokstavligen inte kan flytta på musen eller göra någonting, eller är den bara extremt seg så att det knappt går att göra någonting?
Om datorn bara blir extremt seg, testa titta i aktivitetshanteraren och se om System och Systemavbrott har hög CPU-användning.

Hoppar in här lite kompis med mutte uppe här
och som han förklarat så låser sig datorn helt
Provat "alt F4" "ctrl alt delete" inget fungerar utan bara låta den vara så hoppar det i gång efter som sagt en 5 till 30 sec
Som han nämnt så gissar jag på nätagget då jag haft liknande problem förut som visade sig vara nätagget
Problem med 5volts linan kan visa sig i lite udda sätt tex frysningar

På tal om ditt problem med lagg seghet så har jag en bekant som berättade om sitt problem härom dagen med just killer nic
installerade han killer nic med mjukvaran så hade han problemen du nämner när han tog bort mjukvaran men lämnade drivrutinerna försvann problemet kanske kan va värt att titta på

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

uppdatering problemen jag hade verkar vara lösta med en lätt overcklock till 4,7 har inte haft några problem på 3 veckor nu sen jag gorde denna overklock

cpu ratio: sync all cores ratio 47
current avx instrutions core negative offset 0
llc level 3
cpu core /cache voltage overide manual 1,31 volt

1,31 krävs för 4,7 avx med denna llc(1,3 ger blåskärm)

dessa inställnar är grova och inte finslipade jag vet att om jag ökar llc kan jag säkert sänka v-core men på 1,3 volt blåskarmar jag nu 1,31 är stabil

men varför jag upplever åvan problen på stock speed vet jag ej någon som har en teori?

max temp vid 15 min prime 95 är 71 grader