Permalänk
Medlem

Problem med 2080?

Hej,

hjälpte syrrans kille att bygga ny dator med ett 2080 kort. Datorn gick igång på första försöket och allt såg bra ut.
Nästa dag sa han att datorn hade stängt av plötsligt när han spelade.
Nästa dag hade datorn stängt av flera ggr när han lirade wow.
Drog dit och körde 3d mark..
VR mark eller vad den hette funkade fint och likaså PC mark men när 3d mark började rendera stängdes datorn av
Upprepade med samma resultat.
Sänkte klockningen (via mjukvara) och då kom den mycket längre i renderingen innan den stängde av.

Frågan är om det är fel på kortet, fel på PSUn eller om kortet bara får för lite ström (kan ju öka detta lite via mjukvaran samtidigt vill jag ju inte bränna hans nya kort..)

(Jag misstänker att kortet får för lite ström men samtidigt har man ju hört att det varit mycket strul med dessa kort och vi har ingen extra PSU liggandes så för att testa det måste vi köpa en ny så det blir lite extra bök..)

Någon som haft liknande problem eller har ideer om vad detta kan bero på?

Permalänk
Medlem

@hybris6:
Hej, börja med att lista alla komponenter. Har ni kopplat två PCI-E kablar från Psun och inte en kabel -> två förgreningar till grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Hej,

har inte alla komponenter.. I9 CPU, MSI ACEnågonting mobo, MSI 2080 RTX, 1000w RM 1000i guld PSU. Coolermaster vattenkylning på CPUn..

Vi har kopplat 2 olika kablar till grafikkortet och då PSUn är modulär har vi satt ena kabeln på äversta kontaktraden och andra på mellersta så de går på 2 separata linjer...

Får uppdatera närmare när jag kollat komponenterna igen men det kan ta ett tag...

Permalänk
Inaktiv

Installerat nyaste bios till moderkortet?

Finns på tillverkarens hemsida.

Permalänk
Medlem

@anon298854: Alla bios o drivers är uppdaterade..

Permalänk
Medlem

@hybris6:

Kolla kontakterna mellan graffet och Psu, prova byta till andra utgångar hos psu samt byta ut bägge kablarna?

Hur krävande är wow? Har han möjlighet att ta ut graffet, spela wow med inbyggd grafikkrets?

Permalänk
Medlem

Om datorn bara stängs av skulle jag misstänka PSU i första hand, typ allt annat bör ge blåskärm eller något fel meddelande.
No kan dock komma i event viewer om något loggade.

Skickades från m.sweclockers.com