AI Suite problem med Windows 10 oktober uppdatering

Permalänk
Medlem

AI Suite problem med Windows 10 oktober uppdatering

Nu har jag avinstallerat AI Suite. Har 370 Prime Pro och Rysen 7 1800X. Så fort jag försöker något med Fan Expert så försvinner bilden. Fått sätta temperaturen i BIOS men tycker det är smidigare att sätta olika profiler i AI Suite beroende på vad man gör (surfar eller videoredigerar).

Varit med om liknande innan med Asus moderkort men då med Intel I7 Hasswell. Fungerade bra tills Windows 8.1 kom och med Windows 10 tog Asus bort Fan Expert helt istället för att fixa problemet. Hade samtidigt ett GigaByte bygge med en I5 Hasswell Refresh. Där fungerade mjukvaran perfekt från W 8.1 till W10. Det enda som krånglade var mina 2 olika WiFi PCI-e kort. Behöver nog inte säga det, men de var 1 och 2 år gamla produkter från Asus. Lite forskande på nätet och de två korten var inte kompatibla med Hasswell därav blåskärm. Kom aldrig någon FW fix från Asus.

Kan Asus göra bra mjukvara, eller är jag helt kocko som begär detta eftersom en PC är rätt fri att konfigurera och många olika delar från många olika tillverkare ska samverka. Tänker inte emigrera till frukten

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Hej, har ett asus Z-97A & har inga problem med fan xpert samt installerade nyligen om en dator (asus z87-a) med senaste win10 & körde fan xpert på det med utan problem.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

@Bael: Det glädjer mig!

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

@yrfhar: Har inte sett något problem såsom du beskriver på 5 olika moderkort. Använder endast AI suite för att se vad systemet själv kan hitta som OC lösning men tycker annars hela AI suite är mer bloatware än något annat. Samma typ Nvidias Experience paket. Litar mer på att sätta upp både OC profil och fläkt profilen direkt i Bios. Asus har ju absolut bästa Bios att jobba med.

Permalänk
Medlem

@Matsglobetrotter: Jo, tycker också det är märkligt. Och Asus gömmer DP5 så den får man klicka på visa mer för att få tag på. Den som visas är AI Suite med endast EZ update där allt annat borttaget: https://www.asus.com/Motherboards/PRIME-X370-PRO/HelpDesk_Dow...
Kanske är på fel sida? Men nu ställer jag Chassi-fläktarna i BIOS och låter AIO-kylaren gå på sin inbyggda automatik. Låter lite mer i IDLE men får stå ut.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Har du provat speedfan?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless