Nvidia Geforce RTX 2060 får officiella specifikationer och prestandasiffror

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Kemikalieskatten kan du stryka för den läggs inte på komponenter.
Det är dom två sistnämnda punkterna samt satsningen på ray tracing.

Absolut. Jag försökte framförallt vara retorisk. Men absolut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Nää inte värt att vänta på.
Kan dock ej säga att 1070 är värt 3.7k idag.
Det är ett bra kort men köp ett beggat ist. Köpte själv ett halvår gammalt 1070 Ti för 3200kr.

Knappast en rättvist att jämföra ett oanvänt kort mot ett begagnat.

Priserna för ett nytt kort i mellansegmentet kostar ungefär så mycket. GTX1060, RX590, GTX1070 och Vega56 ligger alla runt 3-4tusen kronor och nosar just nu.

Permalänk
Skrivet av Fire_Ice:

Så om vi kan lita på ryktena kring Navi så har vi:

Nvidia RTX2060 160W 12nm för ca 4000kr = ~GTX1070Ti
AMD RX3080 150W 7nm för ca 3000kr = ~RTX2070 (Överklockat)

Ray tracing är framtiden, men tekniken är inte mogen än för spel. Valet är enkelt, 25%(+) mer prestanda för 1000kr mindre.

Man kan nog anta att om detta "AMD RX3080" presterar som RTX2070 så kommer det förmodligen att ha en prislapp i närheten av RTX2070 också AMD släpper inte ett kort som levererar samma prestanda som Nvidia till halva priset, Oavsett om det saknar Ray Tracing.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil Hansson:

Man kan nog anta att om detta "AMD RX3080" presterar som RTX2070 så kommer det förmodligen att ha en prislapp i närheten av RTX2070 också AMD släpper inte ett kort som levererar samma prestanda som Nvidia till halva priset, Oavsett om det saknar Ray Tracing.

Vi har i och för sig sett AMD göra exakt så med Ryzen, Threadripper och Epyc. Det handlar om att ta marknadsandelar.

Sedan har både Intel och Nvidia lagt sig på prisnivåer långt över det normala under perioden som AMD inte kunde konkurrera. Det är dags för dem att komma ner på jorden igen.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Vi har i och för sig sett AMD göra exakt så med Ryzen, Threadripper och Epyc. Det handlar om att ta marknadsandelar.

Sedan har både Intel och Nvidia lagt sig på prisnivåer långt över det normala under perioden som AMD inte kunde konkurrera. Det är dags för dem att komma ner på jorden igen.

Fast de har haft bättre pris/prestanda i mellansegmentet (290(X) efter prissänkningen /390(X)/480/470/580/590) sedan 2013. Inte har det medfört marknadsandelar. Skulle vi ha ett NAVI med RTX 2070 prestanda och $250 skulle det inte vara någon stor förändring faktiskt om nV sänker 2060 till $299 vilket de lär göra när NAVI väl släpps. AMD med bättre pris/prestanda säljer sämre ändå.

Endast om NAVI faktiskt blir en ny arkitektur eller ha motsvarande förändringar inom GCN-familjen med vettig prestanda/watt kan AMD knipa marknadsandelar då nVidia som varumärke är många gånger starkare än dem.

Jag är tveksam om NAVI, givet GCN ämnat för mellansegmentet, kan uppnå RTX 2070 prestanda, men vi vet ingenting om arkitekturen. Kanske går. De har inte haft en fördel i tillverkningsnod på snart ett decennium, det bör hjälpa en del. Därför att annars är det så att gapet mellan nV och AMD brukar öka när man går ner i tillverkningsprocess. GCN är en väldigt bra arkitektur egentligen men den har överlevt sin tid alldeles för länge nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Fast de har haft bättre pris/prestanda i mellansegmentet (290(X) efter prissänkningen /390(X)/480/470/580/590) sedan 2013. Inte har det medfört marknadsandelar. Skulle vi ha ett NAVI med RTX 2070 prestanda och $250 skulle det inte vara någon stor förändring faktiskt om nV sänker 2060 till $299 vilket de lär göra när NAVI väl släpps. AMD med bättre pris/prestanda säljer sämre ändå.

Endast om NAVI faktiskt blir en ny arkitektur eller ha motsvarande förändringar inom GCN-familjen med vettig prestanda/watt kan AMD knipa marknadsandelar då nVidia som varumärke är många gånger starkare än dem.

Jag är tveksam om NAVI, givet GCN ämnat för mellansegmentet, kan uppnå RTX 2070 prestanda, men vi vet ingenting om arkitekturen. Kanske går. De har inte haft en fördel i tillverkningsnod på snart ett decennium, det bör hjälpa en del. Därför att annars är det så att gapet mellan nV och AMD brukar öka när man går ner i tillverkningsprocess. GCN är en väldigt bra arkitektur egentligen men den har överlevt sin tid alldeles för länge nu.

Bra skrivet!

Visst gäller detta grafikkortsidan gällande denna kamp om bättre pris/prestanda för AMD?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Bra skrivet!

Visst gäller detta grafikkortsidan gällande denna kamp om bättre pris/prestanda för AMD?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, grafikkortsidan. I CPU-sidan går det skitbra, fast det beror också på Intel sket ner sig

Permalänk
Skrivet av Dizzö:

Lånar man på Klarna för att köpa grafikkort så har man problem IMO.
Hur som att det presterar som 1070 Ti är ungefär vad jag väntade mig. Lite bättre än 1070 sade jag.
1070 Ti är väl ca 10% bättre än 1070? Stämmer rätt bra då iaf.

Det verkar dock bli för dyrt. Hade gärna sett ray tracingen skippad på detta kort o sålts för 500+ kr billigare. Hade varit rätt nice. Vet det kommer kort utan ray tracing förmodligen men eftersom detta är det lägsta kortet i serien.

Angående ditt första påstående. Jag vädjar dig till att tänka till två gånger, och inte kasta ur sig en massa sanningar. Det ena utesluter inte det andra. Jag köper teknik på Klarna ibland och har samma gång ett fullt fungerande sparande som har gjort att jag idag äger mitt boende, betalat för renoveringar och bil. Har du ansvar för din ekonomi och vet vilka intäkter och utgifter du har, så är det inget problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Så priset på 4k uppåt stämmer. Vilket skämt. Och ett ännu större skämt är att folk kommer var tillräckligt dumm att köpa det.

Har ju fått ett REJÄLT prestandalyft jämfört med 1060.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Fast de har haft bättre pris/prestanda i mellansegmentet (290(X) efter prissänkningen /390(X)/480/470/580/590) sedan 2013. Inte har det medfört marknadsandelar. Skulle vi ha ett NAVI med RTX 2070 prestanda och $250 skulle det inte vara någon stor förändring faktiskt om nV sänker 2060 till $299 vilket de lär göra när NAVI väl släpps. AMD med bättre pris/prestanda säljer sämre ändå.

Det är sant att AMD i många fall haft bättre prestanda/pris under en viss tid och att det inte direkt hjälpt. När skillnaden i pris blev tillräckligt stor så sålde AMD 3:1 mot Intel. Så det är inte omöjligt att rubba Intel, varför skulle det inte gå med NVIDIA?

AMDs marknadstrategi de senaste åren kommer att förändras om man ska tro vad de säger. De vill slåss mot det absolut "bäst bästa", som de brukade göra när de hade större marknadsandelar. På så sätt så hoppas de på att mindsharen går ner till grafikkorten som är längre ner och på så sätt säljer mer. Om det funkar får tiden avgöra...

David Wang, senior VP of engineering at RTG, stated AMD were looking to compete with the very best that Nvidia had to offer during a talk last week. We asked Wang if his goal was to go back to the days of fighting it out at the top end (versus the likes of Nvidia’s GTX 1180 / 2080), and specifically whether that was RTG’s goal with its Navi architecture. To which Wang responded with a very resounding “yes.”

Skrivet av scara:

Endast om NAVI faktiskt blir en ny arkitektur eller ha motsvarande förändringar inom GCN-familjen med vettig prestanda/watt kan AMD knipa marknadsandelar då nVidia som varumärke är många gånger starkare än dem.

Fast du sa ju nyss att även om de hade bättre prestanda/pris så skulle de sälja sämre ändå. Är prestanda/watt nu helt plötsligt "the thing" ? Hjälpte inte ett dugg i grafen över. Där var en förändring av prestanda/pris den avgörande faktorn.

Skrivet av scara:

Jag är tveksam om NAVI, givet GCN ämnat för mellansegmentet, kan uppnå RTX 2070 prestanda, men vi vet ingenting om arkitekturen. Kanske går. De har inte haft en fördel i tillverkningsnod på snart ett decennium, det bör hjälpa en del. Därför att annars är det så att gapet mellan nV och AMD brukar öka när man går ner i tillverkningsprocess. GCN är en väldigt bra arkitektur egentligen men den har överlevt sin tid alldeles för länge nu.

Varför är det tveksamt? Enligt rykten så är RTX3080 48CU, förmodligen med 4 shader engines. 7nm kan bevisligen ha 20-25% högre frekvens med Vega, då har vi 58-60 14nm CUs. Då saknas egentligen ~15-20% för att nå RTX 2070 prestanda. Var fås dessa från?

Större delen av dessa procent kommer från ineffektivitet i förhållandet CU/shader engines. Skillnaden mellan en Vega64 och Vega56 med samma frekvenser på minne och core är ungefär ~3%, trots att den ena har 14% fler CUs. Då vi till och med har färre CUs än Vega56 så bör rimligtvis dessa utnyttjas bättre.

Resterande delen kommer från små förändringar i fixed function verkar det som, iallafall för "Navi_LITE" , som inte är Navi men ändå... svårt att avgöra/förklara. Det handlar iallafall åtminstone om en ny SDMA enhet och Backend Renderer som har stöd för bättre komprimering.

Så det är inte helt omöjligt. Att RTX2060 är såpass mycket större än GTX1060 talar om att NVIDIA vet att AMD flyttar fram prestandan, och det är deras svar/fördröjning till de får något själv på en bättre nod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tigerhamster:

Priset och minnesbussen gör mig lite ledsen, faktiskt. Jag förstår att det är dyr teknik att utveckla som de försöker frontloada, samtidigt som GTX 10-serien har lager kvar.

Men om vi jämför med hur exempelvis GTX 460 positionerade sig på marknaden och priset den hade, så har x60-modeller rusat i pris. Är det kemikalieskatt? Dollarkurs? Nvidias ohotade dominans i prestandasegmentet?
Jag vill gärna ha ett nytt grafikkort. Amd finns inte längre, och jag vill inte betala gtx x80-priser för ett mellanklasskort. Där är vi inte än, men priserna ovanför x60 är onåbara.

Skickades från m.sweclockers.com

GTX 460 var en krets på 336 mm2 på 40nm icke finfet. Mycket billigare att tillverka! Dessutom har ju gamers mer pengar i dagsläget.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Det är sant att AMD i många fall haft bättre prestanda/pris under en viss tid och att det inte direkt hjälpt. När skillnaden i pris blev tillräckligt stor så sålde AMD 3:1 mot Intel. Så det är inte omöjligt att rubba Intel, varför skulle det inte gå med NVIDIA?
https://i.imgur.com/1aREmPd.png

AMDs marknadstrategi de senaste åren kommer att förändras om man ska tro vad de säger. De vill slåss mot det absolut "bäst bästa", som de brukade göra när de hade större marknadsandelar. På så sätt så hoppas de på att mindsharen går ner till grafikkorten som är längre ner och på så sätt säljer mer. Om det funkar får tiden avgöra...

David Wang, senior VP of engineering at RTG, stated AMD were looking to compete with the very best that Nvidia had to offer during a talk last week. We asked Wang if his goal was to go back to the days of fighting it out at the top end (versus the likes of Nvidia’s GTX 1180 / 2080), and specifically whether that was RTG’s goal with its Navi architecture. To which Wang responded with a very resounding “yes.”

Fast du sa ju nyss att även om de hade bättre prestanda/pris så skulle de sälja sämre ändå. Är prestanda/watt nu helt plötsligt "the thing" ? Hjälpte inte ett dugg i grafen över. Där var en förändring av prestanda/pris den avgörande faktorn.

Varför är det tveksamt? Enligt rykten så är RTX3080 48CU, förmodligen med 4 shader engines. 7nm kan bevisligen ha 20-25% högre frekvens med Vega, då har vi 58-60 14nm CUs. Då saknas egentligen ~15-20% för att nå RTX 2070 prestanda. Var fås dessa från?

Större delen av dessa procent kommer från ineffektivitet i förhållandet CU/shader engines. Skillnaden mellan en Vega64 och Vega56 med samma frekvenser på minne och core är ungefär ~3%, trots att den ena har 14% fler CUs. Då vi till och med har färre CUs än Vega56 så bör rimligtvis dessa utnyttjas bättre.

Resterande delen kommer från små förändringar i fixed function verkar det som, iallafall för "Navi_LITE" , som inte är Navi men ändå... svårt att avgöra/förklara. Det handlar iallafall åtminstone om en ny SDMA enhet och Backend Renderer som har stöd för bättre komprimering.

Så det är inte helt omöjligt. Att RTX2060 är såpass mycket större än GTX1060 talar om att NVIDIA vet att AMD flyttar fram prestandan, och det är deras svar/fördröjning till de får något själv på en bättre nod.

Jag har inte sagt att det är omöjligt att rubba nVidia.

Ja, "om man ska tro på vad de säger". Det avgör var och en, ingen har fel. De sa massor med saker gällande både Polaris och VEGA. Särskilt den senare har inte vart någon direkt hit speciellt med tanke på vad de hypade.

Prestanda/watt är avgörande för laptopmarknaden, som AMD återigen "sa" att de skulle ha närvaro i, med facit i hand kan man i bästa fall säga att det är tveksamt om de lyckats, trots några modeller med Radeon grafik syns de knappt öht.
Det är också prestanda/watt som visar huruvida några verkliga arkitekturförändringar har skett, släppa LP-kort, släppa kort öht som inte kräver fetare nätagg, släppa kort som överklockar bra utan att förbruka orimlig mycket (värme-)energi osv osv.

VEGA 64 är redan RTX 2070 prestanda, så det är inte intressant att de kan släppa ett kort som presterar över 2070... frågan är vad de utgick ifrån; VEGA eller Polaris? Vilken strömbudget? Vilket pris? Man har lyckats med hela +25% prestanda i mellansegmentet sedan 2013... jag har inte sett något som pekar på att de plötsligt skulle skala upp samma segment (3072 SP) med +60% i prestanda. Vi vet som sagt ingenting om NAVI men dess befarade prestanda är väldigt svårt att tro med tanke på att AMD aldrig lyckats med över 40% förbättring från generation till generation även vid nodbyten som 28nm till 14nmFF.
Alternativt utgår man från VEGA, typ VEGA 56, behålla dess konfiguration och sänker effekten med 40-60W. Detta kan man tro på.
Allt detta förutsätter att NAVI är GCN, vilket är inte helt självklart fortfarande. Om det inte är GCN kan vadsomhelst hända.

RTX 2060 är så stor för att den har RT/Tensor-cores. Har inget öht med AMD att göra. Det är dessutom brukligt att man kan använda större kretsar vid en refresh (som 12nm kan beskrivas som), se t.ex. Maxwell mot Kepler i kretsstorlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Pratar du av egen erfarenhet eller? Mycket snack här om vad andra människor har råd med eller inte.. svenska avundsjukan i ett nötskal.

Titta på data gällande hur stor andel av svenskar som inte klarar av en outförsedd utgift på 1000 eller 5000 kr, eller hur mycket de har sparat.

Så, TV-apparater, mobiltelefoner, datorer, osv köps på avbetalning. Och även grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Jag har inte sagt att det är omöjligt att rubba nVidia.

Har jag inte sagt heller. Jag sa att Intel rubbades när prestanda/pris ökade och att samma sak kan ske med NVIDIA om det händer. Jag kanske var otydlig med att jag bara framställde det som ett scenario och inte som din åsikt. I såna fall ber jag om ursäkt.

Skrivet av scara:

VEGA 64 är redan RTX 2070 prestanda, så det är inte intressant att de kan släppa ett kort som presterar över 2070...

Om det är mycket billigare så är det det...

Skrivet av scara:

frågan är vad de utgick ifrån; VEGA eller Polaris? Vilken strömbudget? Vilket pris?

Vilka är de? AMD? NAVI_LITE är en vidareutveckling av Vega (Gfx9), därav ligger instruktioner till den under Gfx9. Strömbudget är osäker. Pris är väsentligt lägre.

Skrivet av scara:

Man har lyckats med hela +25% prestanda i mellansegmentet sedan 2013... jag har inte sett något som pekar på att de plötsligt skulle skala upp samma segment (3072 SP) med +60% i prestanda. Vi vet som sagt ingenting om NAVI men dess befarade prestanda är väldigt svårt att tro med tanke på att AMD aldrig lyckats med över 40% förbättring från generation till generation även vid nodbyten som 28nm till 14nmFF.
Alternativt utgår man från VEGA, typ VEGA 56, behålla dess konfiguration och sänker effekten med 40-60W. Detta kan man tro på.
Allt detta förutsätter att NAVI är GCN, vilket är inte helt självklart fortfarande. Om det inte är GCN kan vadsomhelst hända.

Prestanda/pris har ökat. NVIDIA höjer segmentet, och AMD kontrar med att höja segmentet med. Så NVIDIA höjer antalet cuda cores med 50% till 2060 och AMD får inte ens sänka med 15% från Vega56? Kaby lake-G har ju 24CU på 4 shader engines. Sedan om AMD inte lyckats under en tid då de hade ont om pengar är inte så intressant egentligen.

Sedan så vet jag inte var du fått att man inte vet något om Navi när jag länkar till officiella källor som behandlar instruktioner som kommer användas i den?

Efter GCN kommer super-simd. Om det är det som kallas Navi eller Next-gen nu är jag inte säker på.

Skrivet av scara:

RTX 2060 är så stor för att den har RT/Tensor-cores. Har inget öht med AMD att göra. Det är dessutom brukligt att man kan använda större kretsar vid en refresh (som 12nm kan beskrivas som), se t.ex. Maxwell mot Kepler i kretsstorlek.

Märkte du inte att antalet CUDA cores ökade från 1280 till 1920 enligt specifikationen? 1070 från 1920 -> 2304. 1080 från 2560 -> 2944. Så 2060 fick det överlägset största lyftet från förra generationen.

35% av en SM utgörs av RT/Tensor cores. Visst har det inget med AMD att göra, men det tvingar upp priset för NVIDIA, inte AMD. Således kan AMD sälja de för lägre priser och få grafer liknande den föregående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Har jag inte sagt heller. Jag sa att Intel rubbades när prestanda/pris ökade och att samma sak kan ske med NVIDIA om det händer. Jag kanske var otydlig med att jag bara framställde det som ett scenario och inte som din åsikt. I såna fall ber jag om ursäkt.

Om det är mycket billigare så är det det...

Vilka är de? AMD? NAVI_LITE är en vidareutveckling av Vega (Gfx9), därav ligger instruktioner till den under Gfx9. Strömbudget är osäker. Pris är väsentligt lägre.

Sedan så vet jag inte var du fått att man inte vet något om Navi när jag länkar till officiella källor som behandlar instruktioner som kommer användas i den?

Efter GCN kommer super-simd. Om det är det som kallas Navi eller Next-gen nu är jag inte säker på.

Har inte sett någon "officiell länk" från dig, det finns ingen info om NAVI från AMD vad jag vet. Jag har inget att säga om pris då jag inte vet om prestandan, till skillnad från dig då...

Skrivet av Radolov:

Prestanda/pris har ökat. NVIDIA höjer segmentet, och AMD kontrar med att höja segmentet med. Så NVIDIA höjer antalet cuda cores med 50% till 2060 och AMD får inte ens sänka med 15% från Vega56? Kaby lake-G har ju 24CU på 4 shader engines. Sedan om AMD inte lyckats under en tid då de hade ont om pengar är inte så intressant egentligen.

Vet inte riktigt vad som försöks säga här men... man "höjer segmentet" alltid vid ett generationsskifte, tror inte någon försöker "kontra" någon annan. Särskilt inte inom ett år före en lansering.

Skrivet av Radolov:

Märkte du inte att antalet CUDA cores ökade från 1280 till 1920 enligt specifikationen? 1070 från 1920 -> 2304. 1080 från 2560 -> 2944. Så 2060 fick det överlägset största lyftet från förra generationen.

35% av en SM utgörs av RT/Tensor cores. Visst har det inget med AMD att göra, men det tvingar upp priset för NVIDIA, inte AMD. Således kan AMD sälja de för lägre priser och få grafer liknande den föregående.

2060 fick det största lyftet ja? Vad vill du säga med det? Att nVidia visste sedan 2 år AMDs planer som vilken lekman som helst ändå kan förutsäga (gäller givetvis även nVidias i mellansegmentet)...man kontrar konkurrenten med prissänkningar eller rebrands inte genom att designa en hel arkitektur efter konkurrenten...

AMD har haft genomgående lägre priser än nVIDIA i åratals. Finns inget överraskande öht med det.

Permalänk
Medlem

Mysigt att det här kortet skall kosta ungefär som ett 780 gjorde. Det är inte roligt. Det går väl ann att klaga på priset, men det viktiga om man verkligen menar vad man säger är att man i så fall inte köper. Dvs det går inte så bra ihop att både klaga på priset och sedan i nästa andetag köpa, för då är man en del av problemet.

Vi får hoppas att Navi blir något i hästväg som dessutom blir billigt så att Nvidia sänker priset på sina kort till nivåerna de hade för 5-6 år sedan, kompenserat för inflation.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen; När jag växte upp var det så att ny teknik blev billigare och billigare för varje ny generation. Det är något jag saknar och vill tillbaka till.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Vilket betyder att priset i Sverige kommer var 4k och uppåt. Your point?

1070 Ti ligger mellan 4500-5000:-.
2060 ligger mellan 4000-4500:-

Vi får ju alltså in ett billigare kort som presterar ungefär som 1070 Ti.
Med på köpet medföljer även exklusiva Turing-funktioner.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Hur mycket av prisskillnaden mot för några år sen beror på de kraftigt höjda priserna på minne? Jag antar att grafikminne är minst lika påverkat av minnesprisökningarna som systemminne.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hur mycket av prisskillnaden mot för några år sen beror på de kraftigt höjda priserna på minne? Jag antar att grafikminne är minst lika påverkat av minnesprisökningarna som systemminne.

minnespriserna bidrar ju självklart, minne är inte billigt. och mängden minne har ju gått upp för att klara 4K. Detta är nog den främsta anledningen till att vi ser så många kort i 60 serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raks0:

Beställde precis hem ett GTX 1070 från EGs rea 3699:-

Värt att avvakta för denna? Skiter helt i ray tracing då det känns oanvändbart på ett rtx 2060 men tänker prestandan kontra priset på rtx2060 vs gtx1070

Skickades från m.sweclockers.com

Jag gjorde tvärtom - hade tänkt köpa 1070 för 3690:- idag, men när jag såg detta så blev det inget köp.
Lägger hellre 4000:- på ett kort som presterar som ett 1070ti och har lite modernare teknik än ett 1070.
Just nu tycker jag 2070 är mer prisvärd än 1080 och 2060 tror jag blir mer prisvärd än 1070.
Problemet är ju att dollarkursen och konkurrensen gör att prisvärdheten inte förbättras.
Istället för ett konstant pris för att kunna spela det senaste spelen på Ultra så krävs det nu dyrare och dyrare kort.
De kunde egentlligen skippat 2070 och 2080 och (de motsvarar ju 1080/1080ti) och istället släppt ett 1090 (dagens 2080ti)
De har ju inte gjort några förbättringar på TPM eller tillverkningskostnad - istället ökat kretsens storlek och dubblat antar transistorer till förmån för nya typer av kärnor.
Tänk om de hade dubblat antalet CUDA istället och skippar RT-grejerna? Tror marknaden hade gillat det betydligt bättre.

Ungefär som att Sony skulle dubbla intropriset för varje ny generation playstation - det har alltid börjat runt 4000-5000:- sedan gått ner mot 1500-2000 tills det är dags för generation - inte att nästa gen skulle kosta 8000-10000:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Jag gjorde tvärtom - hade tänkt köpa 1070 för 3690:- idag, men när jag såg detta så blev det inget köp.
Lägger hellre 4000:- på ett kort som presterar som ett 1070ti och har lite modernare teknik än ett 1070.
Just nu tycker jag 2070 är mer prisvärd än 1080 och 2060 tror jag blir mer prisvärd än 1070.
Problemet är ju att dollarkursen och konkurrensen gör att prisvärdheten inte förbättras.
Istället för ett konstant pris för att kunna spela det senaste spelen på Ultra så krävs det nu dyrare och dyrare kort.
De kunde egentlligen skippat 2070 och 2080 och (de motsvarar ju 1080/1080ti) och istället släppt ett 1090 (dagens 2080ti)
De har ju inte gjort några förbättringar på TPM eller tillverkningskostnad - istället ökat kretsens storlek och dubblat antar transistorer till förmån för nya typer av kärnor.
Tänk om de hade dubblat antalet CUDA istället och skippar RT-grejerna? Tror marknaden hade gillat det betydligt bättre.

Ungefär som att Sony skulle dubbla intropriset för varje ny generation playstation - det har alltid börjat runt 4000-5000:- sedan gått ner mot 1500-2000 tills det är dags för generation - inte att nästa gen skulle kosta 8000-10000:-

Är bara osäker på om RTX2060 kommer faktiskt vara "bättre"
Ray tracing känns onödigt i de lägre korten då de tankar FPSen ganska mycket, samt de som provat ray tracing upplever liten faktiskt skillnad, åtminstone när de kör multiplayer i BF V då man inte hinner lägga märket till skillnaden.

Sen är det ju samma mängd CUDA kärnor på 1070/2060,
2060 TU106 vs 1070 GP104
fler transistorer och kretsyta på 2060,
samma texturenheter, fler rasterenheter på 1070,
inga tensor på 1070 (men det är väl för AI/RT?),
inge RT på 1070,
lägre klockfrekvens på 2060,
likvärdig GPU Boost, likvärdig beräkningskraft,
lägre minnebuss på 2060,
mindre minne på 2060 men bättre minnesfrekvens,

Någon som är bättre än mig på att tyda dessa specifikationer som kan säga om tom. 1070 kan va bättre vi vissa scenarion eller om jag fokuserar på fel saker?
Är personligen ointresserad av ray tracing i denna lägre prisklass om det spelar roll.
Eller hur mycket skillnad det kan vara.

Aja kanske väntar med att öppna mitt 1070 och kollar lite prestandatester på 2060 samt priser när de kommer senare denna månad(?)

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raks0:

Är bara osäker på om RTX2060 kommer faktiskt vara "bättre"
Ray tracing känns onödigt i de lägre korten då de tankar FPSen ganska mycket, samt de som provat ray tracing upplever liten faktiskt skillnad, åtminstone när de kör multiplayer i BF V då man inte hinner lägga märket till skillnaden.

Sen är det ju samma mängd CUDA kärnor på 1070/2060,
2060 TU106 vs 1070 GP104
fler transistorer och kretsyta på 2060,
samma texturenheter, fler rasterenheter på 1070,
inga tensor på 1070 (men det är väl för AI/RT?),
inge RT på 1070,
lägre klockfrekvens på 2060,
likvärdig GPU Boost, likvärdig beräkningskraft,
lägre minnebuss på 2060,
mindre minne på 2060 men bättre minnesfrekvens,

Någon som är bättre än mig på att tyda dessa specifikationer som kan säga om tom. 1070 kan va bättre vi vissa scenarion eller om jag fokuserar på fel saker?
Är personligen ointresserad av ray tracing i denna lägre prisklass om det spelar roll.
Eller hur mycket skillnad det kan vara.

Aja kanske väntar med att öppna mitt 1070 och kollar lite prestandatester på 2060 samt priser när de kommer senare denna månad(?)

Bra analys.
När man satt och tittade på frekvenser och antal cores på 2070 så skulle den på pappret vara sämre än 1080, men i snitt är den 5-10% snabbare. 1080 har betydlgit fler CUDA och högre frekvens än 2070

Hoppas på samma effekt här

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

VEGA 64 är redan RTX 2070 prestanda, så det är inte intressant att de kan släppa ett kort som presterar över 2070... frågan är vad de utgick ifrån; VEGA eller Polaris? Vilken strömbudget? Vilket pris? Man har lyckats med hela +25% prestanda i mellansegmentet sedan 2013... jag har inte sett något som pekar på att de plötsligt skulle skala upp samma segment (3072 SP) med +60% i prestanda. Vi vet som sagt ingenting om NAVI men dess befarade prestanda är väldigt svårt att tro med tanke på att AMD aldrig lyckats med över 40% förbättring från generation till generation även vid nodbyten som 28nm till 14nmFF.
Alternativt utgår man från VEGA, typ VEGA 56, behålla dess konfiguration och sänker effekten med 40-60W. Detta kan man tro på.

Min gissning är att det är ungefär det: så många shaders som man får plats med på 220mm2 på 7nm - vilket borde vara nånstans runt Vega 56 - och med minnet utbytt till GDDR6 för att spara pengar. Vega 56 har en ”TBP” på 180W med ”balanced” på inställningarna, vilket är helt OK för mellanklassen. Dra ner det till 150W så att det bara krävs en 6-pin, och låt det vara mer i de överklockade varianterna. Använd resten av utrymmet till att låta chippet dra upp turbon lite mer.

Citat:

Allt detta förutsätter att NAVI är GCN, vilket är inte helt självklart fortfarande. Om det inte är GCN kan vadsomhelst hända.

Skulle förvåna mig enormt om Navi är den där stora omdesignen. Av allt att döma är det Vega-designen med buggarna fixade och GDDR6. När AMD slår på stora trumman och säger att något är omdesignat, så gör de det med ett high-end kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Min gissning är att det är ungefär det: så många shaders som man får plats med på 220mm2 på 7nm - vilket borde vara nånstans runt Vega 56 - och med minnet utbytt till GDDR6 för att spara pengar. Vega 56 har en ”TBP” på 180W med ”balanced” på inställningarna, vilket är helt OK för mellanklassen. Dra ner det till 150W så att det bara krävs en 6-pin, och låt det vara mer i de överklockade varianterna. Använd resten av utrymmet till att låta chippet dra upp turbon lite mer.

Skulle förvåna mig enormt om Navi är den där stora omdesignen. Av allt att döma är det Vega-designen med buggarna fixade och GDDR6. När AMD slår på stora trumman och säger att något är omdesignat, så gör de det med ett high-end kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Låter vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Bra analys.
När man satt och tittade på frekvenser och antal cores på 2070 så skulle den på pappret vara sämre än 1080, men i snitt är den 5-10% snabbare. 1080 har betydlgit fler CUDA och högre frekvens än 2070

Hoppas på samma effekt här

Tack för svaret! Känns då troligt med en liten ökning från 1070, alltså likt 1070 ti som tidigare skrev.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Kommer bli riktigt intressant!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fire_Ice:

Så om vi kan lita på ryktena kring Navi så har vi:

Nvidia RTX2060 160W 12nm för ca 4000kr = ~GTX1070Ti
AMD RX3080 150W 7nm för ca 3000kr = ~RTX2070 (Överklockat)

Ray tracing är framtiden, men tekniken är inte mogen än för spel. Valet är enkelt, 25%(+) mer prestanda för 1000kr mindre.

nVidia kommer säkerligen sänka sina priser ifall dina rykten kring navi skulle stämma.
Bara för att man pumpar folk på pengar när man kan betyder inte att man inte kommer anpassa sig situationen när AMD släpper något som konkurrerar.

Ett alternativ vore att RTX2000 serien blir en mycket kortlivad historia och nvidia släpper RTX3000 i 7nm relativt kort tid efter AMDs release.

Med tanke på att både TSMC och Nvidia är från taiwan och taiwanesiska foundries är de enda som bygger 7nm i dagsläget kan man ju tycka det är lite lustigt att AMD blir först ut med GPU'er. Antagligen lanserings strategi från nvidias håll för att hinna med en generation däremellan.

Sidonyhet, igår så hotade kina igen med en invasion av taiwan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Har inte sett någon "officiell länk" från dig, det finns ingen info om NAVI från AMD vad jag vet.

PAL innehåller OS- och hårdvaruabstraktioner till GCN+ drivers. Det är AMD som står för det. Ändringarna publicerades av Jacob He, som jobbar hos AMD. Visst kan de köra ett prank där de lägger in 2600 rader kod av fake instruktioner, men den risken är i princip 0. Vet inte hur det inte klassificeras som officiell information.

Skrivet av scara:

Låter vettigt.

Ja, för det är exakt det jag försökt att säga. Förutom att Navi_Lite är Gfx9 med GDDR6 (förmodligen utan HBCC då den inte uppfyller något syfte) , medan Navi10 (3080 och över) är Gfx10 med NGG fast path som ursprungligen var tänkt, antar jag. 40CU 3070 bör ha en area under 232mm^2.

Skrivet av anon56869:

Med tanke på att både TSMC och Nvidia är från taiwan och taiwanesiska foundries är de enda som bygger 7nm i dagsläget kan man ju tycka det är lite lustigt att AMD blir först ut med GPU'er.

Båda CEOs för AMD och NVIDIA är visserligen från Taiwan och samma familj (Lisa Su är Jen Hsun Huangs kusins dotter), men båda företagen är amerikanska. AMD har generellt hunnit före på nya noder genom tiderna om jag kommer ihåg rätt. Kan rekommendera att du ser denna video.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

PAL innehåller OS- och hårdvaruabstraktioner till GCN+ drivers. Det är AMD som står för det. Ändringarna publicerades av Jacob He, som jobbar hos AMD. Visst kan de köra ett prank där de lägger in 2600 rader kod av fake instruktioner, men den risken är i princip 0. Vet inte hur det inte klassificeras som officiell information.

Ok, det visste jag inte!

Skrivet av Radolov:

Ja, för det är exakt det jag försökt att säga. Förutom att Navi_Lite är Gfx9 med GDDR6 (förmodligen utan HBCC då den inte uppfyller något syfte) , medan Navi10 (3080 och över) är Gfx10 med NGG fast path som ursprungligen var tänkt, antar jag. 40CU 3070 bör ha en area under 232mm^2.

Nja, du säger 48CU (3072 SP). Jag säger VEGA 56 konfiguration (3584 eller vad nu är). Men men, buggfixad VEGA låter bra på papperet. Hoppas de lyckas, det behövs verkligen om det nu är 48CU (prestanda/kärna för GCN har tämligen stått still senaste varianterna).

Permalänk

Sugen som man är på att uppgradera från sitt Gtx 970, så känns det meningslöst då Turing i princip är en Pascal-refresh som "bjuder" på försumbara prestandaökningar.
Visst, ray tracing och DLSS verkar spännande men jag antar att vi kommer se 7 nm releasen lagom tills vi har någon vettig adoption rate att tala om ändå.
VR-prestandan skall tydligen vara sämre också. Vilken deal...