Permalänk
Medlem

Ingen ip från modemet (bahnhof)

Tjenare

Har strul med internet...får ingen ip från fiber-modemet. Har provat stänga av och sätta på efter 2 minuter och då ger den ip-adress men det går riktigt segt och sen försvinner adressen igen efter typ 10 minuter. Någon med ideér på vad man kan prova? Såklart har bahnhof stängt idag...så kan inte ringa dom.

Permalänk
Medlem

Menar du att Datorn inte får någon lokal IP eller att routern inte får någon IP från bahnhof?

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Menar du att Datorn inte får någon lokal IP eller att routern inte får någon IP från bahnhof?

Routern verkar inte få ip från bahnhof. Har en asus-router som säger ”Din ISP:s DHCP fungerar inte som den ska.” Inne i konfigurationssidan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Koppla bort din router och direktkoppla en PC, samma fel? Kontakta ISP.

Permalänk
Sötast

Bor du i skåne?

Open Universe har haft problem sedan ~12.00 till nu 18.30

Precis fått tillbaka anslutningen.

Permalänk
Medlem

Bahnhof låser till din MAC-adress om jag inte missminner mig, det kan du fixa själv på din adminsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Koppla bort din router och direktkoppla en PC, samma fel? Kontakta ISP.

Samma fel, ingen ip.
Bahnhof har stängt idag så kan inte kontakta dom

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Bor du i skåne?

Open Universe har haft problem sedan ~12.00 till nu 18.30

Precis fått tillbaka anslutningen.

Bor i Södermanland

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Bahnhof låser till din MAC-adress om jag inte missminner mig, det kan du fixa själv på din adminsida.

Vad menar du? Ska den inte låsa sig till min MAC-adress? Internet har fungerat felfritt i hushållet sedan vi skaffat bahnhof, hur når jag min adminsida?

Permalänk
Medlem

Kanske värt att tillägga att när väl internet fungerar så ligger nerladdningen på 296 och uppladdning på 5.65 (!!), abonnemanget säger att jag skall ha 250/100, men varför är uppladdningen så dålig tro

Efter ett till test blev det 296/0.36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejeh:

hur når jag min adminsida?

https://dhcp.bahnhof.se/cgi-bin/macmanager.cgi

Men det förutsätter att du får ett IP-nummer. Testa iaf!

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

https://dhcp.bahnhof.se/cgi-bin/macmanager.cgi

Men det förutsätter att du får ett IP-nummer. Testa iaf!

Fick upp detta efter jag loggat in på sidan: https://imgur.com/a/wAcLfqQ

Valde att aktivera enheten, vad innebär då detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejeh:

Fick upp detta efter jag loggat in på sidan: https://imgur.com/a/wAcLfqQ

Valde att aktivera enheten, vad innebär då detta?

Det innebär att den enheten är aktiv i Bahnhofs nät och ska få en IP-adress. Starta om routern/datorn med den MAC-adressen så ska det fungera.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering på problemet:
När jag kör med router och ger alla enheter i hushållet internet så krashar den efter sisådär 10 minuter och måste startas om, kör jag bara 1 dator direkt från fiberboxen har jag bra speed i början (290/120 typ) men efter ett tag så är download lika bra, men upload minskat till mellan 0.9-5mb/s

Har försökt ringa bahnhof hela dagen men dom verkar inte ens ha en telefonkö, så blir väl att man säger upp skiten istället.

Permalänk
Medlem

Stäng av aggresivt dhcp-beteende på asusen, sätt till normalt. Det här har strulat just för bahnhof på ett par stadsnät (såg detta först för ca en månad sedan)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Stäng av aggresivt dhcp-beteende på asusen, sätt till normalt. Det här har strulat just för bahnhof på ett par stadsnät (såg detta först för ca en månad sedan)

Problemet uppstår ju dock även utan routern i bilden. Kör just nu från fibermodemet direkt in i datorn med samma problem att uppladdningen ligger lågt

http://www.speedtest.net/result/7925134183

Permalänk
Medlem

@Hejeh: Okej, det var en idé bara. Då kanske du har en fiberkonverterare som blir för varm, känn på den.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

@Hejeh: Okej, det var en idé bara. Då kanske du har en fiberkonverterare som blir för varm, känn på den.

👍👍är inne på samma spår faktiskt, på utsidan tycker jag inte att den känns särskild varm, men tog loss locket och känner på kylflänsarna, ena är varmare än den andra, och tolkar jag ritningen rätt så är det CPUn som blir varm, om det är för varmt vet jag inte, det är inte så man bränner sig direkt på flänsan, men det är väl iofs varmare under.
Har kört utan att sätta tillbaks locket och det verkar fungera bättre, men inte helt 100%

Permalänk
Medlem

Hur har det gått?

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Hur har det gått?

hehe sorry för sent svar

Jag konstaterade att det var något med värmen, då det blev bättre när jag satte en bordsfläkt som fläktade modemet.

Först kom det en fibertekniker och bytte ut fiberkonverteraren, funkade bättre i någon dag innan samma fel började uppstå igen. Då fick jag ligga på dom igen, så efter nån vecka kom en annan fibertekniker och bytte ut hela modemet, efter det har det funkat fint

Permalänk
Medlem

kanske är nätadaptern defekt.

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejeh:

Liten uppdatering på problemet:
När jag kör med router och ger alla enheter i hushållet internet så krashar den efter sisådär 10 minuter och måste startas om, kör jag bara 1 dator direkt från fiberboxen har jag bra speed i början (290/120 typ) men efter ett tag så är download lika bra, men upload minskat till mellan 0.9-5mb/s

Har försökt ringa bahnhof hela dagen men dom verkar inte ens ha en telefonkö, så blir väl att man säger upp skiten istället.

Vad använder du för att testa? bredbandskollen kanske? det har funkat kasst att mäta upload med det ett bra tag nu. Testa https://www.speedtest.net/ istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vad använder du för att testa? bredbandskollen kanske? det har funkat kasst att mäta upload med det ett bra tag nu. Testa https://www.speedtest.net/ istället.

Kan du berätta mer om problemen med Bredbanskollen? Jag har testat med båda och får nästan samma resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejeh:

hehe sorry för sent svar

Jag konstaterade att det var något med värmen, då det blev bättre när jag satte en bordsfläkt som fläktade modemet.

Först kom det en fibertekniker och bytte ut fiberkonverteraren, funkade bättre i någon dag innan samma fel började uppstå igen. Då fick jag ligga på dom igen, så efter nån vecka kom en annan fibertekniker och bytte ut hela modemet, efter det har det funkat fint

Härligt att höra! Tack för uppdateringen

Skrivet av microblaze:

kanske är nätadaptern defekt.

Skrivet av dlq84:

Vad använder du för att testa? bredbandskollen kanske? det har funkat kasst att mäta upload med det ett bra tag nu. Testa https://www.speedtest.net/ istället.

Läs hans sista inlägg. Det är löst redan.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra