Dags för en ny speldator+monitor: 25k~

Permalänk
Medlem

Dags för en ny speldator+monitor: 25k~

Hallå!

Jag har tröttnat rejält på min slutkörda laptop och det är dags för en ny gaming-PC (+monitor). Då det var alltför länge sedan jag själv var insatt i hårdvara så hoppas jag att någon vänlig själ här skulle kunna hjälpa mig pussla ihop något.

Främsta användningar

• gaming; PUBG. Vill kunna få ut så mycket fps som möjligt på competetive settings, alltså inte direkt höga grafikinställningar utan mer fokus på att hålla en hög och stabil prestandanivå.

That's it egentligen. Kommer säkert använda den till annat också, men det är främst att få PUBG att flyta på bra som jag är ute efter. Sekundära användningsområden kan inkludera video/bild-redigering (after effects/photoshop), och kaaaanske streaming men det är högst osäkert om det blir av.

Vad jag har för önskemål

• färdigmonterad

• inkl. windows

• budget på runt 25k, lite mer eller lite mindre gör inte så mycket

• jag behöver även en monitor, och även den så gaming-fokuserad som möjligt

• SSD på 250gb eller mer samt en HDD för lagring

• RGB hade inte skadat, men inget måste

Alla former av tips och hjälp mottages hjärtligt!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 36 TB HDD | GPU: Intel A310 | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12199056

1440p 144hz skärm.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! Lutar åt @Stromming90's build då jag nog hellre tar en 25" än 27", samt 500gb SSD är i min smak!
Men en fråga också då; ifall jag skulle tänka mig att gå upp lite i pris, vilka förbättringar skulle man kunna göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ytterligare pengar hade jag dumpat på bättre grafikkort.
Jag valde en 1080p 240Hz skärm eftersom du nämnde att du vill ha hög FPS och inte brydde sig så mycket om grafik. Well, bättre grafikkort = bättre grafikinställningar vid samma FPS.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 36 TB HDD | GPU: Intel A310 | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12200138

Bättre grafikkort i den här. Här kan du se hur mycket bättre: https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-RTX-2080-vs-Nvid...

Permalänk
Medlem

fina vagnar men är det inte bättre att ha G sync skärmar till alla ovenstånde paket typ som dessa i den storleken https://www.inet.se/produkt/2300065/acer-25-predator-xb252q-2... och asus ver. https://www.inet.se/produkt/2208414/asus-25-rog-swift-pg258q-...

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk

Bygg själv, enkelt och kul finns video här på sweclockers hur man gör.
Windows 100 kr ebay.
Dator med den budgeten måste nästan ha ett 2080 kort.
Höga fps får du med intel inte ryzen eftersom du bara ska spela.
Vill du verkligen ha windows och färdigt installerat så får du gå ner i skärmbudgeten och beställa från samma affär och då får du en sämre dator.

https://komponentkoll.se/bygg/IuiTy/

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Jag har i74790k och ett 10603gb 24" eizo foris ips och varför jag beställde detta va ville upp till 144Hz( med freesync eller gsync) behålla ips gå upp till 27 och 1440p och så billigt som möjligt Gsync skärm och 2070/2080 hade blivet för dyrt. Med dem kriterierna så väntar jag nu på detta och jag beställde allt från inet

Ja jag borde haft ett 2080 för det priset , jag vet... tycker ändå det är en dator värd att fundera på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är 1k utöver din budget, inte monterat samt utan windows (men det kanske man kan köpa en billig nyckel till någonstans hm) men jag postar det för att ge en referens till en eventuell prestandaboost med vissa uppoffringar. Jag har i stort sett samma paket och det fungerar bra för mig (dock inte samma RAM-minnen så kan vara värt att dubbelkolla att de inte strular med processorn).

Jag hade inte monterat ihop en dator på 9 år men lyckades på c:a 2-3 timmar att få ihop den. Har väl dock inte ställt in allting optimalt i BIOS än men det fungerar helt okej ändå.

Köper du från enbart två butiker kostar det runt 26k. Grafikkortet finns billigare för ett 2080, men detta har fungerat bra hittills för mig (dock har vissa, inkl. mig, råkat ut för ett irriterande ljud när grafikkortet precis blir belastat över sin passiva kylnings-gräns vilket får till följd att fläktarna går av och på konstant vilket alstrar ett ljud. Det verkar dock gå att undkomma genom att göra en egen fläktkurva).

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

tycker ändå det är en dator värd att fundera på.

Det enda jag funderar på är varför du slängde 2k på delar du inte behöver och inte lade det på ett bättre grafikkort?

Visa signatur

Dator

TrueNAS SCALE

Permalänk

Inte behöver man lägga 25 papp för att spela PuBG?

Ett GTX 1070 samt en bra Ryzen-processor borde gå för runt 12-14k inklusive gaming-skärm. Teknik åldras snabbt, det är bättre att uppgradera vissa delar när det är dags att spela tyngre spel då du inte verkar göra det nu.

Förövrigt skulle jag köra på Anders eller Levans tips i första hand, och inte köpa allt från samma butik. Man går back flera tusenlappar.

Visa signatur

"Den som sätter skräck i andra är själv ständigt skräckslagen"

Permalänk
Medlem

@Stromming90: ja vattenkylaren var onödig och flare x om du mena det. jag har fler datorer här hemma som jag kan sätta vattenkylningen i när jag har pengar till custom vattenloop. hade inte läst på om x2700 så viste inte att den var svår klockad trodde jag skulle kunna klocka den till 5GHz direkt. och ja 2070 dök snabbt . om jag beställt idag istället för en vecka sen så hade jag fått evga2070 black och aoc 27 ips 165Hz gsync för 2000 mer. va närmare 4000 mer då jag gemförde och köpte. väntar ändå med spänning på grejorna nu Får skylla på matkoman efter all julmat

Visa signatur