Star Control: Origins plockas bort från Steam och GOG efter rättighetstvist

Permalänk
Melding Plague

Star Control: Origins plockas bort från Steam och GOG efter rättighetstvist

Efter ett rättighetsanspråk från skaparna till den ursprungliga Star Control-serien plockar Steam och GOG ned nya Star Control: Origins från sina butiker.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Läste lite om bakgrunden här https://www.stardock.com/games/starcontrol/article/487690/qa-... och för ovanlighetens skull verkar det inte vara det stora företaget som beter sig illa. De verkar ju på riktigt vilja vara tillmötesgående medan originalskaparna bara struntar i det.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Får se hur många spel som kommer att råka ut för nåt liknande nu då.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Läste lite om bakgrunden här https://www.stardock.com/games/starcontrol/article/487690/qa-... och för ovanlighetens skull verkar det inte vara det stora företaget som beter sig illa. De verkar ju på riktigt vilja vara tillmötesgående medan originalskaparna bara struntar i det.

Intressant läsning. Detta är uppenbart ett problem när två parter kan äga olika delar av samma trademark. Alltså att skaparna äger de projekt de var med att utveckla men Stardock äger hela IPn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Å ena sidan har vi en part som vill skapa glädje för människor, å andra sidan har vi en part som sätter sitt eget påstådda ägandeskap över allt annat här på jorden. Inte så svårt att räkna ut på vilken sida jag och de flesta andra står.

Extra surt måste det vara eftersom de köpt rättigheterna och verklige försökt följa copyright-lagar på alla sätt och så blir det ändå en tvist. Det här visar ju att i Copyright-land så går det inte göra rätt ens när man gör rätt. Nej fy fan säger jag. Äganderätten är inte heligast av allt. Det har gått för långt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Läste lite om bakgrunden här https://www.stardock.com/games/starcontrol/article/487690/qa-... och för ovanlighetens skull verkar det inte vara det stora företaget som beter sig illa. De verkar ju på riktigt vilja vara tillmötesgående medan originalskaparna bara struntar i det.

Det fattas en hel del information från deras sida, till en början så äger utvecklarna all IP som t.ex. karaktärer och lore, men varumärket ägs av stardock (i den länkade artikeln säger de att de äger all IP också), stardock har dock varit i kontakt med utvecklarna sedan juli 2013 och höll då med orginalutvecklarna om att de bara ägde varumärket.

45 minuter video "sammanfattning"

Jag tycker definitivt att det är rent av barnsligt att orginalutvecklarna inte kan komma överens, men de verkar definitivt ha rätten på sin sida mer än vad stardock framför.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Å ena sidan har vi en part som vill skapa glädje för människor, å andra sidan har vi en part som sätter sitt eget påstådda ägandeskap över allt annat här på jorden. Inte så svårt att räkna ut på vilken sida jag och de flesta andra står.

Men om upphovsrättsinnehavarna ej får som de vill, så kanske deras barnbarn måste skaffa sig ett jobb och inte enbart kan leva på royalties.

Nå det verkar vara en röra och jag orkar inte sätta mig i vem som har rätt, det är dock än en gång ett bevis på¨att upphovsrätten behöver moderniseras.

Permalänk
Medlem

När man tittar in i det hela så saknas det helt och hållet grund för originalskaparna att hävda att de äger rättigheterna till IPn. De äger SC2, resten ägde Atari som Stardock köpte, dvs Stardock har fritt spel att utveckla nya titlar i IPn som inte inkräktar på SC2.

Anledningen till att de inte går genom det legala systemet är att deras hävdande är falskt. Ingen rättslig enhet skulle godta deras hävdande, då all dokumentation (inklusive deras egen) motbevisar dem. Därför utnyttjar de DMCA. Synd att rätten de vände sig till bestämde att de inte är deras ansvar att skjuta ned den falska DMCA-claimen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Men om upphovsrättsinnehavarna ej får som de vill, så kanske deras barnbarn måste skaffa sig ett jobb och inte enbart kan leva på royalties.

Nå det verkar vara en röra och jag orkar inte sätta mig i vem som har rätt, det är dock än en gång ett bevis på¨att upphovsrätten behöver moderniseras.

Ja, verkligen. Om de på riktigt tänker på sina barnbarn så kanske de snarare borde tänka i termer som "Jag vill inte att mitt barnbarn ska tycka att jag är ett snålt rövhål". Och ja, det är helt sjukt och finns inget rationellt skäl till varför efterlevande skall kunna håva in intäkter på något nästan en hel livstid efter att man har gått bort. Det finns liksom inget rationellt skäl till det. Men folk trivs väl bättre med att glassa runt på sina pärons pengar snarare än att vara vettiga och jobba för sin lön.

Skrivet av str8forthakill:

När man tittar in i det hela så saknas det helt och hållet grund för originalskaparna att hävda att de äger rättigheterna till IPn. De äger SC2, resten ägde Atari som Stardock köpte, dvs Stardock har fritt spel att utveckla nya titlar i IPn som inte inkräktar på SC2.

Anledningen till att de inte går genom det legala systemet är att deras hävdande är falskt. Ingen rättslig enhet skulle godta deras hävdande, då all dokumentation (inklusive deras egen) motbevisar dem. Därför utnyttjar de DMCA. Synd att rätten de vände sig till bestämde att de inte är deras ansvar att skjuta ned den falska DMCA-claimen.

Precis. DMCA är inte rättsäkert. Steam. Google mfl är så rädda för det att de preemptivt tar bort saker så fort det kommer in.

Jag fick nyligen en DMCA-notis för copyrightat material PÅ MIN EGEN WEBSIDA, varvid google genast plockade bort reklamen på de berörda URL'erna och jag genast börjar tappa intäkter. Dubbel, och trippelkollar men det enda copyrightade på min sina är min egen musik, som jag inte har någonting alls emort att folk använder och sprider fritt, men jag antar att det är så att google's artificiella "intelligens" tyckt att eftersom musiken finns på google music så måste det vara piratmusik jag laddat upp på sidan.

Överklagade i alla fall och fick tillbaka reklamen på sidan efter några dagar, men de intäkterna jag skulle haft är ju borta för alltid. Jag kan ju säga att den upplevelsen inte direkt gjorde mig mer positiv till DMCA och oinskränkt äganderätt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker att kommentarerna här verkar väldigt överdrivet negativa mot spelets originalskapare/designers.
Deras främsta mål är att få skapa en uppföljare till sitt livs verk, men Stardock gör det svårt/omöjligt för dem när de börjar skaffa trademarks på spelets raser och så vidare.
Jag har inte läst igenom Stardocks sida grundligt ännu, men det är hur som helst knappast så lätt som att de vill att deras barnbarn ska kunna leva på royalties.

Länk till deras blogg:
https://www.dogarandkazon.com/

Deras senaste förslag:

Citat:

After declining Stardock’s recent settlement, we offered our own settlement agreement last week. Paraphrasing from legalese our settlement states…

Both sides agree not to interfere with each other’s new game development moving forward.
Both sides agree to contribute SCI, SCII and SC3 to the Ur-Quan Masters open source project for non-commercial use and to stop selling the games through any channels.
Both side agree not to “pass off” or “free ride” on the other’s good will or reputation.
Fred and Paul won’t infringe on the Star Dock’s trademark and Stardock won’t infringe on Fred and Paul’s copyrights.
Fred and Paul won’t challenge Stardock’s trademark registrations for “Star Control” and Stardock will withdraw their recent trademark applications for the “Ur-Quan Masters”, “Super Melee” and other various alien races from the classic games.
Both sides do their best to avoid confusion as to the origins of their respective new games.
Both sides will publish an agreeable statement explaining the settlement.
Neither side will disparage the other.
Each side will pay their own expenses and attorney’s fees.
Either side may disclose the final settlement agreement to anyone.

…and it was rejected.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jag tycker att kommentarerna här verkar väldigt överdrivet negativa mot spelets originalskapare/designers.
Deras främsta mål är att få skapa en uppföljare till sitt livs verk, men Stardock gör det svårt/omöjligt för dem när de börjar skaffa trademarks på spelets raser och så vidare.
Jag har inte läst igenom Stardocks sida grundligt ännu, men det är hur som helst knappast så lätt som att de vill att deras barnbarn ska kunna leva på royalties.

Länk till deras blogg:
https://www.dogarandkazon.com/

Deras senaste förslag:

Fast... De har ju sålt rättigheterna? Det passar sig väl inte så särskillt bra att försöka göra en uppföljare till ett spel som man inte längre har några som helst rättigheter till? Det är en jävla röra i och för sig, men jag får faktiskt inte hiop det... Först säljer de rättigheterna till sitt spel, och sedan går de ut på sin blogg och lipar för att de inte får göra uppföljare och tvingar då steam att ta ner uppföljaren från spelhuset som numera verkar ha rättigheterna? Det låter inte alls så bra, rent juridiskt. De varkar alltså både ha försökt äta copyright-kakan och ha den kvar.

(notera att jag bara försöker analysera läget som de ser ut juridiskt. Jag är starkt kritisk till copyright och äganderätt som förstör för andra människor), men här verkar det som att de först försökt mjölka copyright genom att sälja rättigheterna och få pengar, och sedan vill de ändå göra spel med varumärke och "branding" som de faktiskt inte har rättigheterna till längre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Thomas:
Det är klart, Stardock äger IPn, de måste enligt lag skydda det för att inte tappa rätten till det.
Originalskaparna kan skaffa en licens till IPn från stardock för att göra sitt drömspel, dock kräver de att få den gratis mer eller mindre, så de går till attack när det uppenbara nej'et kommer.

Ja originalskaparna har fel här och förhoppningsvis leder det till fängelse eller åt åtminstone dryga böter för originalskaparna om det orsakar stora ekonomiska förluster hos Stardock.

Permalänk
Medlem

Deras egna försvar på deras egna sidor är såklart väldigt vinklade åt båda hållen, men efter att ha läst en hel del och glott en del youtube om det så är jag på originalskaparnas sida. Jag har alltid gillat Stardock, men i det här fallet så har chefen där fått hubris.

Senaste jag såg som jag tyckte var bra genomgång var: https://www.youtube.com/watch?v=Ieb1ajwwUFo

Summa sumarum, Stardock trodde att dom köpte mer än dom gjorde, sen när det visade sig att dom inte hade det dom ville så försökte dom först på vänliga sätt få det och när det inte gick så blev dom riktiga rövhål. Dom försökte t.o.m. stänga ner Open-Source-projektet The Ur-Quan Masters ett tag..

@str8forthakill: Det blev Stardock som förlorade i rätten, därför som Origins har blivit nedtagna. Det var väldigt lite som faktiskt byggde på gamla storyn i spelet och lite dumt av dom att ha kvar det när det knappt spelade någon roll på spelet.. men det kanske var kvar från tidigare arbete när dom trodde dom hade alla rättigheter och sen missat att ta bort det. Jag tror Origins kan komma tillbaka med en patch som tar bort lite saker bara.

Stardock köpte en tom låda som det står Star Control på för $300k, dom kanske kan stämma den som hanterade konkursboet..

Permalänk
Medlem

@Xanrag:
Du missförstår helt, inget har blivit förlorat i rätten.
Originalskaparna vet om att de har fel, så de kringgick rätten med en DMCA. Det som "förlorades" var helt enkelt att rätten sade att det inte är deras jobb att hantera(stoppa) falska DMCA-claims, så de låter den falska DMCA-claimen gå vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Xanrag:
Du missförstår helt, inget har blivit förlorat i rätten.
Originalskaparna vet om att de har fel, så de kringgick rätten med en DMCA. Det som "förlorades" var helt enkelt att rätten sade att det inte är deras jobb att hantera(stoppa) falska DMCA-claims, så de låter den falska DMCA-claimen gå vidare.

Jajo, dom har inte vunnit mer än rättigheten att anmäla det har du rätt i; men det känns som ett bra prejudikat om minst en domare håller med om att Stardock är ute på lite tunn is.

Och vad är det som är falskt? Folk har ju hittat referenser i spelet som uttryckligen med namn hänvisar till saker från Star Control 2. Som sagt så inga stora grejjer, så en patch som tar bort och döper om/obfuskerar lite så kommer nog spelet tillbaka. Man kan inte ta Copyright på koncept som tur var; men nu kan man det på namn, raser osv.

Edit: Ah, ja om du anser att det är Stardock som äger allt så är det såklart en falsk DMCA-anmälan.. men om Stardock sjäva ansåg att dom ägde allt så hade dom väl gjort spelet till en riktig Star Control III med alla originalraser osv, det hade dom ju vunnit sjukt mycket på.

Men ja, inte är andra parten särskilt snälla heller.. men dom verkar ha lagen på sin sida och ha fått nog av Stardock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Xanrag:
Du missförstår helt, inget har blivit förlorat i rätten.
Originalskaparna vet om att de har fel, så de kringgick rätten med en DMCA. Det som "förlorades" var helt enkelt att rätten sade att det inte är deras jobb att hantera(stoppa) falska DMCA-claims, så de låter den falska DMCA-claimen gå vidare.

Om något gott skall komma ur den här soppan så hoppas jag det är att folk inser vilket trubbigt och farligt vapen DMCA-claims är. Folk kan ju för fasiken kringgå hela röttsäkerheten genom att göra en DMCA-claim. Det var naturligtvis inte så det var tänkt, men man kunde ju räkna ut med röven att det skulle missbrukas såsom det nu gjorts.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Saken var den (Om jag har följt tvisten korrekt) att när Atari köpte rättigheterna så slutade de att betala ut royalties för IP:t till Originalskaparna. (Och varför hade de velat betala för någonting som de under perioden inte nyttjade/hade intresse av att nyttja) Och att Rättigheterna till allting Star Control relaterat då återgick till ursprungsskaparna per deras ursrprungliga licensavtal med Accolade. Något som Atari sedan "glömde" att berätta för Stardock när de köpte upp allting från Ataris försäljning.
Stardock agerade naturligtvis i "good faith" Om det är någon som varit praktarslen i detta så var det troligtvis isåfall Atari ursprungligen.
Däremot så borde Stardock ha skött det hela betydligt mer professionellt. Som domaren i ärendet nu konstaterat. De kan inte hävda att skadan var oförutsedd när de blev informerade redan ett halvår innan de började mediekampanjen för försäljningen av Origins att det skulle komma en copyright claim.

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Medlem

Helt åt skogen är detta!

Ännu ett bra exempel på hur trasigt DCMA är och var till att börja med.
Det är enbart ett verktyg för giriga nissar att utnyttja och sabotera andras verk...

skulle inte förvåna mig om man la upp statistik på hur många som använt det rätt gentemot fel.
Att de som använt det felaktigt & på andra "elaka" medel, kastar en lång skugga över de riktiga fallen.

Visa signatur

Patience is a virtue.

it is better to ask for forgiveness than to ask for permission.

Permalänk
Medlem

Döp om spelet och släpp det igen. Problem solved

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Döp om spelet och släpp det igen. Problem solved

Skickades från m.sweclockers.com

Fast hela poängen med att köpa ett varumärke (som Stardock gjort) är ju att det finns värde i att använda det. Ska dom slänga de 3-4 miljoner kronor de la på att köpa varumärket "Star Control" rakt ner i sjön eller? Knappast ett problem solved situation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om något gott skall komma ur den här soppan så hoppas jag det är att folk inser vilket trubbigt och farligt vapen DMCA-claims är. Folk kan ju för fasiken kringgå hela röttsäkerheten genom att göra en DMCA-claim. Det var naturligtvis inte så det var tänkt, men man kunde ju räkna ut med röven att det skulle missbrukas såsom det nu gjorts.

Det kommer inte ske någon skillnad förens någon av de "stora 3" blir drabbade av DMCA missbruk. (tyvärr)

DMCA är så jävla enkelt att använda som vapen, bara skicka en mail där du hävdar att du äger copyright till något, så MÅSTE websiten ta ner det, Om dom inte gör detta så förlorar dom rätten till hela sin site.
Mao, det finns ingen som skulle ignorera en DMCA, hur löjlig den än är, för om dom gör det så kan hela siten bli nersläckt.
Det finns gott om exempel på personer och företag som missbrukar detta. (tex Alex Mauer, och nu detta)
"röttssäkerhet" indeed, för detta är verkligen ruttet.

Permalänk
Medlem

Stardock ligger helt rätt här och kommer gå vinnande ur detta.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jag tycker att kommentarerna här verkar väldigt överdrivet negativa mot spelets originalskapare/designers.
Deras främsta mål är att få skapa en uppföljare till sitt livs verk, men Stardock gör det svårt/omöjligt för dem när de börjar skaffa trademarks på spelets raser och så vidare.
Jag har inte läst igenom Stardocks sida grundligt ännu, men det är hur som helst knappast så lätt som att de vill att deras barnbarn ska kunna leva på royalties.

Länk till deras blogg:
https://www.dogarandkazon.com/

Deras senaste förslag:

Atari ägde rättigheterna och de blev uppköpta av Stardock. De enda rättigheterna som de två andra har är på de modeller och kod de SJÄLVA SKAPADE till SC2. Allt utanför tillhör Stardock. Vi pratar både trademark för namnet och PR. Så det är snarare tvärt om vad det du säger. Det är faktiskt de två andra som vill lägga trademarks på spelets raser och skepp t.ex.

Skrivet av Ozzed:

Fast... De har ju sålt rättigheterna? Det passar sig väl inte så särskillt bra att försöka göra en uppföljare till ett spel som man inte längre har några som helst rättigheter till? Det är en jävla röra i och för sig, men jag får faktiskt inte hiop det... Först säljer de rättigheterna till sitt spel, och sedan går de ut på sin blogg och lipar för att de inte får göra uppföljare och tvingar då steam att ta ner uppföljaren från spelhuset som numera verkar ha rättigheterna? Det låter inte alls så bra, rent juridiskt. De varkar alltså både ha försökt äta copyright-kakan och ha den kvar.

(notera att jag bara försöker analysera läget som de ser ut juridiskt. Jag är starkt kritisk till copyright och äganderätt som förstör för andra människor), men här verkar det som att de först försökt mjölka copyright genom att sälja rättigheterna och få pengar, och sedan vill de ändå göra spel med varumärke och "branding" som de faktiskt inte har rättigheterna till längre.

Fast... Det var Atari som ägde IPn. Dessa två var bara designers som anställdes utifrån för just SC2 som jag förstår det. Därför har de bara vissa rättigheter till Tvåan. Varken ettan eller trean.

Skrivet av Xanrag:

Deras egna försvar på deras egna sidor är såklart väldigt vinklade åt båda hållen, men efter att ha läst en hel del och glott en del youtube om det så är jag på originalskaparnas sida. Jag har alltid gillat Stardock, men i det här fallet så har chefen där fått hubris.

Senaste jag såg som jag tyckte var bra genomgång var: https://www.youtube.com/watch?v=Ieb1ajwwUFo

Summa sumarum, Stardock trodde att dom köpte mer än dom gjorde, sen när det visade sig att dom inte hade det dom ville så försökte dom först på vänliga sätt få det och när det inte gick så blev dom riktiga rövhål. Dom försökte t.o.m. stänga ner Open-Source-projektet The Ur-Quan Masters ett tag..

@str8forthakill: Det blev Stardock som förlorade i rätten, därför som Origins har blivit nedtagna. Det var väldigt lite som faktiskt byggde på gamla storyn i spelet och lite dumt av dom att ha kvar det när det knappt spelade någon roll på spelet.. men det kanske var kvar från tidigare arbete när dom trodde dom hade alla rättigheter och sen missat att ta bort det. Jag tror Origins kan komma tillbaka med en patch som tar bort lite saker bara.

Stardock köpte en tom låda som det står Star Control på för $300k, dom kanske kan stämma den som hanterade konkursboet..

Hur då? Det är uppenbart att Stardock äger rättigheterna. Det är "originalskaparna" som försöker inkräkta på ett IP som Stardock äger genom att göra reklam på tidigare spel som Stardock juridiskt äger.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xinpei:

Dessa två var bara designers som anställdes utifrån för just SC2 som jag förstår det. Därför har de bara vissa rättigheter till Tvåan. Varken ettan eller trean.

Anställdes utifrån av vem? Toys for Bob (företaget som de två äger) skapade SC1 och SC2.
https://en.wikipedia.org/wiki/Toys_for_Bob

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

ArsTecnica har en bra relativt kort sammanfattning av nuvarande läget.

https://arstechnica.com/information-technology/2019/01/origin...

Visar sig att Stardock begärde att rätten skulle besluta att Fred och Paul inte skulle få lov att göra ett DMCA claim. Då sa domaren till dem att de inte hade rätten på sin sida varpå Fred och Paul svarade med en takedown request.

Fred och Paul hävdar också att Atari genom att intr fullfölja kontraktet de hade blev av med rättigheterna till Star Control långt innan konkursen så Stardock har inte köpt något från någon som haft rätt att sälja.

Jag är något skeptisk till Fred och Pauls motivation i det här, men Stardock har definitivt inte betett sig bra. Har tappat mycket respekt för dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Fast hela poängen med att köpa ett varumärke (som Stardock gjort) är ju att det finns värde i att använda det. Ska dom slänga de 3-4 miljoner kronor de la på att köpa varumärket "Star Control" rakt ner i sjön eller? Knappast ett problem solved situation.

Fast man köper det bara för att få kundkretsen på köpet. Och det har de ju redan plus extra gratis reklam av alla sidor som skriver om härvan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Fast... Det var Atari som ägde IPn. Dessa två var bara designers som anställdes utifrån för just SC2 som jag förstår det. Därför har de bara vissa rättigheter till Tvåan. Varken ettan eller trean.

Då är det ju ännu värre än jag trodde. De här två har inget att komma med alls i någon mening och borde hålla käften. De skämmer ut sig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Fast... Det var Atari som ägde IPn. Dessa två var bara designers som anställdes utifrån för just SC2 som jag förstår det. Därför har de bara vissa rättigheter till Tvåan. Varken ettan eller trean.

Njaa, nu blandar du ihop developer och publisher där tycker jag. Accolade gjorde inget själv förrän SC3, dom gav bara ut ettan och tvåan åt Toys for Bob.

Brad på Stardock har själv mailat och skrivit att han vet att han inte hade några rättigheter så långt tillbaka som 2013, men han ville ge ut spelet så han gjorde det ändå. Han har rättigheterna till namnet helt klart och det känns mest klantigt att det råkade bli kvar några referenser till saker han själv medgett inte skulle vara med.

Men som sagt, nu är det väl upp till Toys For Bob att säga vad det är som dom tycker bryter mot copyright och sen kommer det en patch som tar bort det och sen kan dom återgå till att göra advokater rika.

Skrivet av Xinpei:

Hur då? Det är uppenbart att Stardock äger rättigheterna.

Det är inte mycket som är uppenbart i den här soppan, hade det varit det hade det inte varit någon soppa. Närmast liknande jag kan komma på är striden om Battletech/Macross med Harmony Gold.. det är också en riktig soppa där det man köpt inte var det som såldes.

Skrivet av Ozzed:

Då är det ju ännu värre än jag trodde. De här två har inget att komma med alls i någon mening och borde hålla käften. De skämmer ut sig.

Jag vet inte om det är många förutom Brad på Stardock som håller den linjen, tycker det doftar konspirationsteori om det hela. Finns lite artiklar om det, bl.a. https://arstechnica.com/tech-policy/2018/02/star-control-coun...

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast man köper det bara för att få kundkretsen på köpet.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast hur hade du tänkt att du skulle nå till kundkretsen om du inte får använda det namnet som kundkretsen faktiskt känner till?

Skrivet av talonmas:

Och det har de ju redan plus extra gratis reklam av alla sidor som skriver om härvan.

Japp, folk skriver om "Star Control: Origins", om dom skulle byta namn till något annat, så skulle ju all denna "gratis reklam" för namnet Star Control vara helt förgäves.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Japp, folk skriver om "Star Control: Origins", om dom skulle byta namn till något annat, så skulle ju all denna "gratis reklam" för namnet Star Control vara helt förgäves.

Så verklighetsfrånkopplade hoppas jag inte P&F är ayt det är det som dom försöker vinna något med. som visste redan 2002 att dom inte ägde namnet vilket är varför open source-varianten inte fick heta det.

Skickades från m.sweclockers.com