Permalänk
Medlem

Philips PUS8303 - bra pris? :)

Hejsan hoppsan alla sweclockare. Tänkt köpa en ny TV ett bra tag nu och såg precis att elgiganten hade vad som ser ut som ett bra erbjudande:

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/65PUS8303/philip...

Någon som har den eller bara har ett allmänt intryck av TVn/erbjudandet? Ser spontant bra ut givet att jag inte kommer orka vänta till nästa black friday eller dylikt, vill köpa en TV antingen nu eller inom max 2-3 månader (och priset får gärna ligga i närområdet till 10k). Har runt 4 meter till huvudet från en wallmountad TV så 65" verkar vara en bra storlek(?).

annan fråga: är Ambilight faktiskt positivt i längden eller mest en gimmick?

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag såg också den och tänkte slagit till fram tills dess att jag på prisjakt såg att den där har IPS och inte VA. Så jag står över.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag såg också den och tänkte slagit till fram tills dess att jag på prisjakt såg att den där har IPS och inte VA. Så jag står över.

Mjo det är ju inte optimalt... inte tänkt på det. Hmm. För mig blir det lite svårt givet att jag sannolikt kommer köpa inom max 3 månader och i regel är väl våren inte optimal prismässigt?

Permalänk
Medlem

Är samsungs NU8005 serie kanske ett bättre val? Är en ok rabatt på den med och VA panel + 4 meter mellan wallmountad tv och huvud ca så viewing angles är inget jätteproblem (sällan fler än 3 pers på filmkvällarna heller).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twinsen:

Är samsungs NU8005 serie kanske ett bättre val? Är en ok rabatt på den med och VA panel + 4 meter mellan wallmountad tv och huvud ca så viewing angles är inget jätteproblem (sällan fler än 3 pers på filmkvällarna heller).

Med tanke på att du kan få en Qled modell med 1500 nits för ungefär samma peng som nu8000 så hade jag kanske tagit den istället. Har för mig Rtings tog upp att local dimming på nu8000 inte funkade jättebra. Samtidigt kostar ju Qleden 10.000:- vilket är en bit över din budget. Jag kommer stå över TV-köp ett tag till. Philips med VA, local dimming, android TV och inbyggd chromecast för 7000:- hade varit givet köp men som sagt, när jag såg att just den modellen hade IPS så tappade jag sugen helt. Ska ge mig i kast med att försöka måla en 100" plywoodskiva med egenblandad högkontrastfärg till projektorn istället. Har tröttnat på min manuella grå duk.
Jag är för snål för att göra ett bra TV-köp hah.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: it aint easy being cheap. Jag vill gärna ha 65" så då blir QLED är i regel lite över budgeten på ca 10k, var ett riktigt bra deal senaste black friday på en hyffsad QLED (dock sidobelysning så inte toppskiktet) men då jag stod mellan jobb just då kände jag mig inte bekväm med lyxkonsumption. Nu har jag jobb och pengar, men snålheten består...

Gick hur som och kikade i butik och kan konstatera att Philips modell spontant såg bättre ut än Samsungs. Med förbehåll att det endast var ljusa scener på bägge så svårt att säga bu eller bä om svärtan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twinsen:

@Chris_Kadaver: it aint easy being cheap. Jag vill gärna ha 65" så då blir QLED är i regel lite över budgeten på ca 10k, var ett riktigt bra deal senaste black friday på en hyffsad QLED (dock sidobelysning så inte toppskiktet) men då jag stod mellan jobb just då kände jag mig inte bekväm med lyxkonsumption. Nu har jag jobb och pengar, men snålheten består...

Gick hur som och kikade i butik och kan konstatera att Philips modell spontant såg bättre ut än Samsungs. Med förbehåll att det endast var ljusa scener på bägge så svårt att säga bu eller bä om svärtan.

Oj... missade att det var 65" du var ute efter. Sweetspot vad gäller pris/tum så ligger väl 55"-modellerna bäst till. 65" har jag sämre koll på var priserna brukar ligga mer än "för högt" i min värld även om de kommit ner senaste året. IPS kan väl funka med local dimming men jag vette fan. För dom pengarna hade inte jag velat behöva kompromissa riktigt. Är det inte oled så vill man kanske ha åtminstone 1000 nits och den där har väl bara 400?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag köpte själv en 8503 på black friday för 12000 och är hur nöjd som helst. (Enda skillnaden modellerna emellan är en liten soundbar.)
Jag har inga som helst problem med betraktningsvinklar och svärtan är förvånansvärt bra. Ambilight är något jag själv föredrar, sedan är det olika mellan person och person.

Då elgiganten har öppet köp även på använd vara så tycker jag du bör ta hem tvn och pröva hemma. Specifikationerna säger ju ändå inte allt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem

@Twinsen: Är inne på att plocka upp 8303 på EG imorgon, men att skicka upp den på väggen som jag vill göra, känns det som amblighten inte kommer till sin rätt? Kan ha fel men typ 200mm från vägg är väl att föredra, någon -->@InCyBoy som kan bekräfta?

Visa signatur

Hail to the 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av arde_81:

@Twinsen: Är inne på att plocka upp 8303 på EG imorgon, men att skicka upp den på väggen som jag vill göra, känns det som amblighten inte kommer till sin rätt? Kan ha fel men typ 200mm från vägg är väl att föredra, någon -->@InCyBoy som kan bekräfta?

Skriv gärna om dina intryck av ”55PUS8303” (hur du upplever färgåtergivning, svärta osv.), är själv i valet och kvalet om jag skall köpa den eller den lite surar ”Samsung NU8055”.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

IPS vs VA är en intressant fråga vilket jag har brottats med även med dataskärm 32" varvid det sistnämnda vill jag inte vara utan IPS pga färger samt betraktningsvinklar. Det skall därför bli intressant att testa 65" 8303 som köptes på EG vilket jag beräknar testa nu i veckan. Jag vet att VA har bättre svärta men här låter jag allt vara osagt tills att 65" hänger på väggen och är kalibrerad.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av potlach:

IPS vs VA är en intressant fråga vilket jag har brottats med även med dataskärm 32" varvid det sistnämnda vill jag inte vara utan IPS pga färger samt betraktningsvinklar. Det skall därför bli intressant att testa 65" 8303 som köptes på EG vilket jag beräknar testa nu i veckan. Jag vet att VA har bättre svärta men här låter jag allt vara osagt tills att 65" hänger på väggen och är kalibrerad.....

Återkom gärna med intryck.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av arde_81:

@Twinsen: Är inne på att plocka upp 8303 på EG imorgon, men att skicka upp den på väggen som jag vill göra, känns det som amblighten inte kommer till sin rätt? Kan ha fel men typ 200mm från vägg är väl att föredra, någon -->@InCyBoy som kan bekräfta?

Manualen till 8303 säger att avståndet från väggen skall vara 150 mm vilket knappast har med värmeutveckling att göra utan är säkert rekommendationen för upplevelsen av Ambilight-ljussättningen mot väggen (min gamla 47" har 100 mm avstånd, aldrig något jag har tänkt på att modifiera för att syna resultatet, kanske kan bli aktuellt att göra här).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Återkom gärna med intryck.

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut. Bara som bakgrund att du/övriga förstår vad jag i grunden jämför mot gällande min gamla tv på nu hela 10 år
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=4724716,310280

OKALIBRERAT
* Färgerna är väldigt fina på denna mäktiga 65". Jag skiftade mellan fabriksinställningarna Personlig och Standard och de kändes aldrig överdrivna. En del 4K-material från Youtube visade så klart det bästa från TV'n så ikväll blir det att ändra inställningarna efter diverse hjälpmedel för att se hur neutralt det går att få färgerna.
* En sak var ganska slående direkt och det kommer inte som en överraskning: Större tv kräver bättre kvalite på inkommande materialet vilket märktes mellan bra 4K och hårt komprimerat 4K liksom 1080p (samma sak för min datamonitor när jag gick upp från 27" till 32").
* Då detta är en IPS-panel så letade jag direkt efter IPS-glow/blödning längs kanterna och där tyvärr finns det ett elakt område som jag på förhand inte vet om jag kommer att vara tillfreds med efter justeringar, men det återstår att se......
* Menyer kändes rappa nog utan att upplevas slöa/laggiga vilket jag var orolig för efter att ha läst diverse recensioner.
* TV'n kom med programvara från juni och det finns en nyare från oktober som har uppdatering för bildkvalitén vilket är något jag vill pröva men vet ej om jag kommer att uppdatera då jag vill pröva denna tv först och inte göra något som kan riskera att återlämningsvillkoren upphör.

Återkommer med mera info senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av potlach:

Absolut. Bara som bakgrund att du/övriga förstår vad jag i grunden jämför mot gällande min gamla tv på nu hela 10 år
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=4724716,310280

OKALIBRERAT
* Färgerna är väldigt fina på denna mäktiga 65". Jag skiftade mellan fabriksinställningarna Personlig och Standard och de kändes aldrig överdrivna. En del 4K-material från Youtube visade så klart det bästa från TV'n så ikväll blir det att ändra inställningarna efter diverse hjälpmedel för att se hur neutralt det går att få färgerna.
* En sak var ganska slående direkt och det kommer inte som en överraskning: Större tv kräver bättre kvalite på inkommande materialet vilket märktes mellan bra 4K och hårt komprimerat 4K liksom 1080p (samma sak för min datamonitor när jag gick upp från 27" till 32").
* Då detta är en IPS-panel så letade jag direkt efter IPS-glow/blödning längs kanterna och där tyvärr finns det ett elakt område som jag på förhand inte vet om jag kommer att vara tillfreds med efter justeringar, men det återstår att se......
* Menyer kändes rappa nog utan att upplevas slöa/laggiga vilket jag var orolig för efter att ha läst diverse recensioner.
* TV'n kom med programvara från juni och det finns en nyare från oktober som har uppdatering för bildkvalitén vilket är något jag vill pröva men vet ej om jag kommer att uppdatera då jag vill pröva denna tv först och inte göra något som kan riskera att återlämningsvillkoren upphör.

Återkommer med mera info senare.

Hej!

Några mera intryck än, hur är kontrasten/svärta i mörkare rum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blizzet:

Hej!

Några mera intryck än, hur är kontrasten/svärta i mörkare rum?

Några av mina intryck hittills med okalibrerad bild (har haft för mycket att göra):
+ 65" är enormt jämfört med 47"
+ Det är bra flyt i bilden, inga ryck eller dylikt till 98% av tiden (någon enstaka gång kan det rycka till). Här är Philips True Motion igång på max beroende på bildläge men då jag gillar denna teknik och uppskattar flytet så vill jag ha det så.
+ 4K-demenstrationsvideos från Youtube, framför allt natur och djur, är verkligen storslagen och vacker bild att titta på. Detaljerat och klara färger som får en att må riktigt bra.

/ Svärtan, här är det dubbla känslor. I ena stunden är det bra svärta medans i nästa är den mer gråsvart. IPS-paneler är inte bäst på svärta vilket vi vet (VA och framför allt OLED är bättre), men jämfört med VA-panel så bibehåller IPS'en en bättre betraktningsvinkel vilket känns bra när jag sitter i soffans yttersidor. Dock så är det påtagligt efter att ha sett flera OLED's att svärtan är inte svart på en IPS om inte bilden är verkligen fri från ljus där det är avsett att vara så. Dock tycker jag att ibland lurar en sig på att det skall vara svart bara för att det är mörka partier i en bild utan då tycker jag att gråtoner/nyanser faktiskt gör sig rätt när det går att urtyda konturer etc (t ex svart jacka etc).
/ Inga tv-kanaler är installerade utan jag kör endast via menyer/appar och där tycker jag att det flyter på fint, ingen väntan/lagg som prövar mitt tålamod utan bättre än förväntat efter att ha läst recensioner som klagar men det kan ha varit att växla mellan olika tv-kanaler så det får vara lite osagt tillsvidare.

- En IPS-panel har sina bekymmer och min har den berömda IPS-glowen en bit innan högra hörnet. Jag tycker det lyser för starkt för att jag skall kunna acceptera detta men måste trixa med tv'ns inställningar först för att se hur påtagligt det blir i slutändan. Det kan dock luta mot att jag vill byta tv pga detta (gjort det tidigare för IPS-monitorer och tvekar inte att göra det även här).
- Ljudet är ingen större höjdare då det saknas tryck i basen. Duger för sporadiskt tittande men helt klart är en soundbar att rekommendera som investering. Det hade därför varit intressant att jämföra med 8503 som har en integrerad soundbar direkt i anslutning till tv'n, men då kostar det cirka 1800 SEK mer (Elgiganten 65PUS8303 vs MediaMarkt 65PUS8503).

En allmän sumering hittills:
* Mycket skarp bild och klara färger.
* Hade varit så intressant att jämföra 8303 (IPS) mot 8602 (VA) hur svärta/kontrast hade skiljt sig i förhållande till betraktningsvinklar vad en hade fått göra avkall på.
* Ambilighten för en 65" får mig att uppleva bilden som ännu mäktigare. Min gamla hade bara 2 sidor medans denna har 3 sidor och det lyser upp väggen jättefint
* För 11111 SEK är det jättemycket tv en får för pengarna och detta försöker jag sätta i relation till när jag analyserar det jag ser istället för att tänka på vad en OLED kan ge mig för dubbla pengen och samtidigt risken för inbränningar.
* Min akileshäl just nu är IPS-glow'en i hörnet som är för mycket anser jag för att vilja behålla detta exempel

Jag får se vad jag hinner kolla upp i veckan, men hojta till om det är något specifikt som någon är spekulant på att köpa tv'n snarast
Jag är lyhörd för om någon som äger förra modellen 65PUS8602 med VA-panel har tittat på denna 65PUS8303 (eller 65PUS8503) och vill uttala sig om svärta/kontrast vs betrakningsvinkel (OLED'are och QLED'are får tiga tillsvidare )

Permalänk
Medlem
Skrivet av potlach:

Några av mina intryck hittills med okalibrerad bild (har haft för mycket att göra):
+ 65" är enormt jämfört med 47"
+ Det är bra flyt i bilden, inga ryck eller dylikt till 98% av tiden (någon enstaka gång kan det rycka till). Här är Philips True Motion igång på max beroende på bildläge men då jag gillar denna teknik och uppskattar flytet så vill jag ha det så.
+ 4K-demenstrationsvideos från Youtube, framför allt natur och djur, är verkligen storslagen och vacker bild att titta på. Detaljerat och klara färger som får en att må riktigt bra.

/ Svärtan, här är det dubbla känslor. I ena stunden är det bra svärta medans i nästa är den mer gråsvart. IPS-paneler är inte bäst på svärta vilket vi vet (VA och framför allt OLED är bättre), men jämfört med VA-panel så bibehåller IPS'en en bättre betraktningsvinkel vilket känns bra när jag sitter i soffans yttersidor. Dock så är det påtagligt efter att ha sett flera OLED's att svärtan är inte svart på en IPS om inte bilden är verkligen fri från ljus där det är avsett att vara så. Dock tycker jag att ibland lurar en sig på att det skall vara svart bara för att det är mörka partier i en bild utan då tycker jag att gråtoner/nyanser faktiskt gör sig rätt när det går att urtyda konturer etc (t ex svart jacka etc).
/ Inga tv-kanaler är installerade utan jag kör endast via menyer/appar och där tycker jag att det flyter på fint, ingen väntan/lagg som prövar mitt tålamod utan bättre än förväntat efter att ha läst recensioner som klagar men det kan ha varit att växla mellan olika tv-kanaler så det får vara lite osagt tillsvidare.

- En IPS-panel har sina bekymmer och min har den berömda IPS-glowen en bit innan högra hörnet. Jag tycker det lyser för starkt för att jag skall kunna acceptera detta men måste trixa med tv'ns inställningar först för att se hur påtagligt det blir i slutändan. Det kan dock luta mot att jag vill byta tv pga detta (gjort det tidigare för IPS-monitorer och tvekar inte att göra det även här).
- Ljudet är ingen större höjdare då det saknas tryck i basen. Duger för sporadiskt tittande men helt klart är en soundbar att rekommendera som investering. Det hade därför varit intressant att jämföra med 8503 som har en integrerad soundbar direkt i anslutning till tv'n, men då kostar det cirka 1800 SEK mer (Elgiganten 65PUS8303 vs MediaMarkt 65PUS8503).

En allmän sumering hittills:
* Mycket skarp bild och klara färger.
* Hade varit så intressant att jämföra 8303 (IPS) mot 8602 (VA) hur svärta/kontrast hade skiljt sig i förhållande till betraktningsvinklar vad en hade fått göra avkall på.
* Ambilighten för en 65" får mig att uppleva bilden som ännu mäktigare. Min gamla hade bara 2 sidor medans denna har 3 sidor och det lyser upp väggen jättefint
* För 11111 SEK är det jättemycket tv en får för pengarna och detta försöker jag sätta i relation till när jag analyserar det jag ser istället för att tänka på vad en OLED kan ge mig för dubbla pengen och samtidigt risken för inbränningar.
* Min akileshäl just nu är IPS-glow'en i hörnet som är för mycket anser jag för att vilja behålla detta exempel

Jag får se vad jag hinner kolla upp i veckan, men hojta till om det är något specifikt som någon är spekulant på att köpa tv'n snarast
Jag är lyhörd för om någon som äger förra modellen 65PUS8602 med VA-panel har tittat på denna 65PUS8303 (eller 65PUS8503) och vill uttala sig om svärta/kontrast vs betrakningsvinkel (OLED'are och QLED'are får tiga tillsvidare )

Tack för utförligt svar! Jag vågar inte köpa en OLED heller p.g.a. ungar som glömmer tv på o.s.v. Samt över 20k för 65" som sagt.

Jag har en Philips 55" 8602, och den är grym på alla sätt utom betraktningsvinklar, svärtan och ljusstyrka är otroligt bra! Men jag letar en 65" därav frågan då det är diverse kampanjer i 6 och 7 serien. Hade gärna köpt 8602 i 65 också, men den kostar 15597 och börjar bli svår att få tag i. Även 8102 om den gått att få tag i så man fått FALD också. Konstigt att 18-modellerna är sämre specade i 8-serien än 2017, ganska markant också iaf vad gäller ljusstyrka och sen att de sätter IPS i toppmodellen när alla under är VA.

Så jag kollar nu från allt från 6703/53 och 7303/63 till 8303/8503, därav frågan. Läst en väldig massa på utländska sajter och det verkar som att faktiskt 6703/53 är bästa valet, trots att 7-serien 03/63 ska ha samma panel sägs att svärtan är bättre på 6-serien, och det verkar vara något problem med firmware på 7:orna ihop med P5 som gör att man inte kan inaktivera bildförbättring som "försämrar" rlörelser Synd bara att dessa inte har 100hz, och att det inte är tvärtom 7:an som förordas, då priset är ungefär detsamma just nu, och man får Android, fler hdmi o.s.v. 7803 är edge-led alternativet, men direct-led ska ju ha fördelar på papperet om man kan leva med tjockare panel.

Annars är väl tanken Samsung 8-serie, men jag är inte så mycket för Samsung, och skulle sakna Ambilight.

Permalänk
Medlem

Införstådd med att 8602 ska vara bättre på papperet.

Hade 65pus8602 samt 65pus8303 hemma samtidigt och körde samma material sida vid sida.

7 av 10 gånger tycker jag bilden var bättre på 8303. Jag kom på mig själv att vilja justera bilden på 8602 att den skulle efterlikna 8303.

Fick köpa8602 för 12k. Slutade med att jag köpte 8303 för 11k.

8602 har jag velat ha en längre tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av scapec:

Införstådd med att 8602 ska vara bättre på papperet.

Hade 65pus8602 samt 65pus8303 hemma samtidigt och körde samma material sida vid sida.

7 av 10 gånger tycker jag bilden var bättre på 8303. Jag kom på mig själv att vilja justera bilden på 8602 att den skulle efterlikna 8303.

Fick köpa8602 för 12k. Slutade med att jag köpte 8303 för 11k.

8602 har jag velat ha en längre tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant!

För mig blev det inte riktigt enligt ursprungsplanen idag. Köpte 8303 i 49" idag på EG. Tanken var 65, och flytta 55" (8602) till nedervåningen, men det tyckte damen var för stort. Så därför fick den vara kvar där den står. 65" får bli en OLED när det beger sig härnäst att byta ut 8602 istället och detta med inbränningar förhoppningsvis lösts bättre och det går att lita på barnen. ha ha.

Nu har jag bara labbat med 8303 under dagen rätt mkt, uppdaterat den med senaste programvara etc. Men enligt mig så är 8602 klart bättre i allt jag sett utom betraktningsvinkel. Detta passar dock bra med 8303 där vi har den nere då ett par fåtöljer är på sidan, och där levererar 8303 lika bra bild som rakt framifrån.

Ni får beakta att jag nu då jämför 49" med 55". Men jag är förvånad ändå att du tycker 8303 var bättre i 7/10 fall. Vad var det du specifikt gillade mer?

Enligt mig hittills så är detta glasklart mellan dessa tv jag äger iaf:

8602
------
- Mkt bättre ljud eftersom den har en soundbar.

- Ljusstyrkan är ENORMT mycket högre på 8602 (såsom också spec säger). 8303 framstår som extremt ljussvag i jämförelse.

- Kontrast/svärta är avsevärt högre på 8602 som väntat med VA vs IPS, i princip helsvart även i mörkt rum. 8303 i ett mörkt rum är inte nån skillnad mot min 42" 7606 som är 7 år gammal. Som tidigare skribent skrev så är det lite grått, och i ett mörkt rum med ambilight avslaget så syns "bars" tydligt att de inte är svarta. Men ambilight räddar upp lite av kontrasten, framförallt om man kör med "isf warm white" läget konstant.

- 8602 gav mig ett riktigt "wow" när jag gick den p.g.a. konstrat/ljusstyrka. Det uteblir faktiskt med 8303, då det inte blir alls samma djup i bilden.

8602 måste vara bra nära Samsungs Q-serier med liknande panel rent allmänt i prestanda.

Det positiva med 8303 är dock betrakningsvinkeln.

- Fin och klar bild, bra färger, rörelser, men detta har även 8602.

- "uniformity" helt OK på min också, något mindre glow/clouding fanns i nedre högre hörn. "Masserade" lite på det med en fiberduk och hör och häpna det minskade/försvann".

Jag kalibrerade initalt enligt denna vilket var ganska OK:
https://allhomecinema.com/review-philips-55pus8303-lcd-led-tv...

Håller generellt med om det som skrivs av dem.

Hursomhelst hade jag valt 8602 alla dagar i veckan om man kan leva med sämre betraktningvinkel.

Permalänk
Medlem

Ljudet är säkert bättre men det är inget som vägde tungt hos mig.

Får den tillräckligt mörk för min smak men det som övertygade mig var färgerna. Tycker om hur det presenterades på 8303.

Sen upplevde jag HDR-effekten tillräcklig. Jag kände mig ”bländad” av vissa effekter på mina test.

Notera att jag är mer åt hobbyhållet men gjorde min research och är helt med på att förutsättningarna för 8602 ska vara bättre. Men jag fastnade mer för 8303. Bilden kändes subjektivt bättre. Under min testning så kämpade jag förgäves med att få 8602 att verka bättre för allt jag gick igenom för att få hem den tvn till det priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av scapec:

Införstådd med att 8602 ska vara bättre på papperet.

Hade 65pus8602 samt 65pus8303 hemma samtidigt och körde samma material sida vid sida.

7 av 10 gånger tycker jag bilden var bättre på 8303. Jag kom på mig själv att vilja justera bilden på 8602 att den skulle efterlikna 8303.

Fick köpa8602 för 12k. Slutade med att jag köpte 8303 för 11k.

8602 har jag velat ha en längre tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Får jag fråga vilken återförsäljare gav dig priset 12k för 8602?

Permalänk
Medlem

@blizzet och @scapec
Mycket uppskattat att ni delar med era reflektion/synpunkter, det är värdefullt att få ta del utav och gör en annan ännu mera förvirrad 😝. Jag önskade själv att jag kunde ha 65PUS8303 och 65PUS8602 hemma sida vid sida och jämföra ( ingen butik i städerna har denna uppställning i butik), då hade en kunna t göra sin subjektiva bedömning rättvis.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köpte den på webbhallen. Sista kvar. Dyker den upp igen är det mitt tillbakalämnade ex.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Idag kollade jag på min kompis nyinköpta förkalibrerade LG 55B8 och kunde konstatera att senaste StarWars-filmen såg underbar ut när rymden i bakgrunden visade ordentlig svärta. Väl hemma gör jag samma jämförelse och ser tydligt att rymden har en grå ton i sig, svag men synlig. Men, och här kommer ett stort men, jag kollade runt på Youtube och drog igång denna video: https://youtu.be/mRlsoMAQLaw
Nu är svärtan i min tv 65PUS8303 riktigt bra genom videon. När det blir många raketer som smäller av träder den där gråljusa svärtan fram lite vilket jag antar beror på Edge-ljussättningen i TV'n men jag måste säga att nu ser det förbaskat bra ut.
Riktigt kluven till hur jag vill göra 🥴🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av potlach:

Idag kollade jag på min kompis nyinköpta förkalibrerade LG 55B8 och kunde konstatera att senaste StarWars-filmen såg underbar ut när rymden i bakgrunden visade ordentlig svärta. Väl hemma gör jag samma jämförelse och ser tydligt att rymden har en grå ton i sig, svag men synlig. Men, och här kommer ett stort men, jag kollade runt på Youtube och drog igång denna video: https://youtu.be/mRlsoMAQLaw
Nu är svärtan i min tv 65PUS8303 riktigt bra genom videon. När det blir många raketer som smäller av träder den där gråljusa svärtan fram lite vilket jag antar beror på Edge-ljussättningen i TV'n men jag måste säga att nu ser det förbaskat bra ut.
Riktigt kluven till hur jag vill göra 🥴🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Kul att du fick till bilden! Efter att ha spenderat en hel del tid hos olika återförsäljare här i Göteborg, där jag även haft möjlighet att i lugn och ro få stå med fjärkontrollen i hand och ställa in bilden så som jag vill ha den, så slås jag alltid av vilket fint tryck det är i färgerna på just 8303. Personligen tycker jag att när det kommer till färgmättnad i mellansegmentet så står 8303 klart ut bland de andra. På den här punkten tycker jag att Philips har gjort ett jättelyft när jag tänker tillbaka på den Philipsmodell vi drogs med i många år (46PFL5605H). Jag hade gärna slagit till på en 8303 om det inte vore så att jag alltid försöker hitta en tv med så låg inputlag som möjligt (Bra bild och inputlag under 20ms är inte så lätt att hitta i mellansegmentet som man kan tro) och i mellansegmentet är det endast Samsung som erbjuder detta (NU8000, Q6FN och uppåt). Hade det inte varit för detta hade jag gärna slagit till på en 8303 för i mitt tycke kan man knappt få en bättre 55" tv för 6990kr idag (det är vad 55PUS8303 kostar för tillfället på EG).

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av potlach:

Idag kollade jag på min kompis nyinköpta förkalibrerade LG 55B8 och kunde konstatera att senaste StarWars-filmen såg underbar ut när rymden i bakgrunden visade ordentlig svärta. Väl hemma gör jag samma jämförelse och ser tydligt att rymden har en grå ton i sig, svag men synlig. Men, och här kommer ett stort men, jag kollade runt på Youtube och drog igång denna video: https://youtu.be/mRlsoMAQLaw
Nu är svärtan i min tv 65PUS8303 riktigt bra genom videon. När det blir många raketer som smäller av träder den där gråljusa svärtan fram lite vilket jag antar beror på Edge-ljussättningen i TV'n men jag måste säga att nu ser det förbaskat bra ut.
Riktigt kluven till hur jag vill göra 🥴🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Omgivningen i rummet påverkar mycket. Vet inte hur du gjorde testet? Det rättvisaste testet för att se svärta är att testa i ett mörkt rum med Amiblight avslaget. Ambilight räddar upp mycket så att svart ser mindre grått ut. Sedan påverkar också vad som visas. Ju mer ljus i bilden (mer rakteter t.ex.) desto mer påverkas omgivande svärta. Det var här jag tycker det brast totalt på min när jag kollade nån helmörk scen i Birdbox på min 8303 på Netflix utan Ambilight.

Efter lite övertalning av tjejen lämnade jag tillbaka min 8303 igår då jag såg att Netonnet huxflux hade NU8055 i 55" för 7990:-
Inte hunnit testa så mycket än, men det märks att den har 5x högre konstrast mot 8303. Svart är riktigt svart även i mörkt rum, i nivå med 8602, kanske till och med bättre. Samsung har lokal dimming, även om den kanske inte gör något jätteskillnad. Det blir mer djup i bilden rent allmänt. Oväntat nog också den bästa "uniformity" jag sett på en edge-led. Ingen clouding eller ljusläckage nånstans vad jag kunnat se än. Inte så illa i betrakningsvinkel heller faktiskt även om det inte är som en IPS.

8303 är prisvärd och bra på många sätt. Svårta att hjälpa i valet, och min 49" kanske inte var som 65" dito. Jag hade valt efter vad som tittas på mest, och hur man sitter i förhållande till tv:n. Är det filmer/serier i mörkare omgivning hade jag valt något med VA istället.

Kan man få 65" 8005 igen snart för 9990:- tycker jag den är ett bättre köp ur den aspekten. Kanske är det så också att QLED kommer rasa rejält snart från Samsung då de ska lansera sina 8K nu under året.

Är man inte känslig för svartnivåer, inte kollar så mkt film/serier som är "mörka", och alltid vill ha ambilight i varmvitt påslaget när det är mörkt i rummet i rummet i övrigt, samt har flera platser som ofta används från sidan hade jag valt 8303.

Kanske ingen hjälp, men det är i vart fall mina intryck. Bild är väldigt subjektivt som synes i tråden.

Permalänk
Medlem

@Izak80
Tackar för dina synpunkter och reflektioner. Jag antar att Philips game-/spelläge inte får ner inputlag'et tillräckligt?

@blizzet
Jättebra reflektioner du tar upp. Jag skall därför testa om tv'n med Ambilighten avslaget även om det kan tyckas konstigt för att jag alltid har detta på men om inte för min skull så kan det göras för andras skull.
Idag önskar jag att jag aldrig hade sett Ambilight-funktionen, så många fler märken/modeller att kunna välja på då men nu sitter jag i klistret och vill inte vara utan Ambilight och då blir det lite extra hjärngymnastik

Permalänk
Medlem
Skrivet av potlach:

@Izak80
Tackar för dina synpunkter och reflektioner. Jag antar att Philips game-/spelläge inte får ner inputlag'et tillräckligt?

@blizzet
Jättebra reflektioner du tar upp. Jag skall därför testa om tv'n med Ambilighten avslaget även om det kan tyckas konstigt för att jag alltid har detta på men om inte för min skull så kan det göras för andras skull.
Idag önskar jag att jag aldrig hade sett Ambilight-funktionen, så många fler märken/modeller att kunna välja på då men nu sitter jag i klistret och vill inte vara utan Ambilight och då blir det lite extra hjärngymnastik

Japp, samma dilemma jag hade, jag är också rätt hooked på ambilight. Hade 7303/7363/7803 kostat lika lite i 49/55" som 8303 kanske jag hade testat den istället för Samsungen, och där fått bakbelyst VA också i alla utom 7803 som har "edge-led VA). Även 6703/6753 kunde varit ett alternativ som jag tycker du kan överväga i 65" om du vill ha Ambilight och kan tänka dig göra avkall på Android. Många som tar upp just att 6703 är bäst bland detta, framförallt på svart-nivåer. Den fick ju 5/5+ av What-Hifi.

Jag får nöja mig med att ha Ambilight på 8602 där det mesta tittandet sker. En del sätter ledlister från ikea själv på sidorna för ett litet fejk-ambilight på andra märken.

Högre kontrast gör att blilden ser allmänt mindre "platt" ut tycker jag, så för mig är det märkbart i övrigt också.
Det är ganska jobbigt returnera tv:s, så man vill inte göra det så ofta kände jag.

Permalänk
Medlem

@blizzet
Hur ser du på de lägre produktspecifikationerna avseende panelens uppdateringsfrekvens 120 Hz (8602) vs 50/60 Hz (7303/7363/7803)? För mig så vill jag ha en snabb panel med flyt i bilden (gillar därför TrueMotion och andra tillämpningar) så har jag inte ens beaktat lägre uppdateringsfrekvenser, är det så att bildprocessorn räddar upp mycket av detta ändå i samband med sport och actionfilmer?

Permalänk
Bildexpert 📺

@potlach: Ifall du är en person som går all in på interpolering, natural motion och liknande så är det 120 Hz-paneler som gör dig lyckligare. Förutsatt att interpoleringskretsen verkligen skapar 120 frames i sekunden då. Vilket är sådan info som sällan kommer fram tyvärr.