Windows 10 har fler användare än Windows 7

Permalänk
Melding Plague

Windows 10 har fler användare än Windows 7

Windows 10 har nu gått om Windows 7 sett till antalet användare. Detta enligt de två största företagen som mäter marknadsandelar för operativsystem.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Win 7 har hållt länge men tänker överge det i samband med nya ryzen i vår.
Borde finnas bättre win7 teman och skins för oss som gillar aero, borde finnas som fanns i vissa andra av deras operativsystem "classic" eller vad det kallades?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Och Windows XP passerar alla "8" varianter
Hur länge innan XP passerar 10 ?
Jag drar i alla fall mitt strå till den stacken !

Permalänk
Medlem

"Tvingande användare"

Morsan som satt med en W7 laptop och sen helt plötsligt så började datorn börja uppgradera till W10 utan morsans godkännande.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Man borde kunna ange fler alternativ i pollen än ett. Känns som de flesta använder mer än ett operativsystem.

Permalänk
Medlem

Testat win10 i omgångar men tycker det funkar sådär på äldre hårdvara. I samband med Zen2 kanske man ska göra ett nytt försök....kanske...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

"Tvingande användare"

Morsan som satt med en W7 laptop och sen helt plötsligt så började datorn börja uppgradera till W10 utan morsans godkännande.

Sitter i samma sits.
Varje påtvingad "uppdatering" så börjar telefonen att ringa.
Fräckheten att av installera program utan användarens godkännande.
Och att sno massor av gigabyte bandbredd både upp och ner och dessutom försöka dölja det så gott det går för vanliga användare.
Tänk att sitta på en trött ADLS lina som delas med TV, och helt plötslig kan du inte se på TV längre på ett par dagar för att en dator smyger hem nånting du inte bett om.
Nej MS har verkligen tappat bollen med sättet som W10 beter sig.

Ännu märkligare är ju att Apple inte verkar kunna kapitalisera på det hela.
Jag menar släpp OSX's artificiella begränsningar och sälj OS'et separat FFS.
Hårdvarutillverkare kommer att snubbla över varandra i sin iver att få ut drivrutiner till sina produkter.
Visserligen kanske Apple skulle kanibalisera sin egen PC försäljning, men att få ut OSX i fler hem måste ju även det vara av stort värde.

Permalänk
Medlem

Nöjd Windows 10 användare

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Win 7 har hållt länge men tänker överge det i samband med nya ryzen i vår.
Borde finnas bättre win7 teman och skins för oss som gillar aero, borde finnas som fanns i vissa andra av deras operativsystem "classic" eller vad det kallades?

Skickades från m.sweclockers.com

Sitter i samma båt, väntar spänt på AMD's presentation nästa vecka och vad de har på g. Win 7 har bara gjort vad det ska i många år nu men det är tid att hoppa framåt. Även om Win 10 har bra med bloat och andra påfund man gärna sluppit.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Och Windows XP passerar alla "8" varianter
Hur länge innan XP passerar 10 ?
Jag drar i alla fall mitt strå till den stacken !

Spännande med människor som är stolta över att sitta med system fulla med säkerhetshål

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Sitter i samma båt, väntar spänt på AMD's presentation nästa vecka och vad de har på g. Win 7 har bara gjort vad det ska i många år nu men det är tid att hoppa framåt. Även om Win 10 har bra med bloat och andra påfund man gärna sluppit.

Ja. Finns nått aero tema men det kostar en slant och är lite osäker på att betala random hemmapulare.

Sett att win7 ligger sämre till vid låga fps en 10an ibland rätt markant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Spännande med människor som är stolta över att sitta med system fulla med kända säkerhetshål

Fixade lite.
Och nu är det ju inte webservrar eller på annat sätt kritiska system det handlar om utan retromaskiner som enbart kommer till sin fulla glans med rätt operativsystem.
Sen att XP's UI är bättre än W10's gör ju inte saken sämre !

Permalänk
Medlem

Fick snällt gå över till W10 LTSB för att W7 skulle sluta klaga på att Ryzen inte har officiellt stöd men för att samtidigt inte bli påtvingad allt skit. Har istället slutat med att jag äntligen fått tummen ur och gått över till Arch Linux som primärt OS.

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt nöjd med Windows 10 och har inte haft de problem som andra rapporterat på de ca 60 burkar jag installerat det på totalt. Jag rekkomenderar alltid släkt och vänner att uppgradera till Windows 10 om de sitter med gamla operativsystem. Windows 7 var tio miljarder gånger bättre än Windows vista med Windows 10 får Windows 7 att se fruktansvärt omodernt ut. Snacka om att inte ens ha native-stöd för USB 3.1 Gen 2 och NVM-e och såvidare, det går ju fanken inte hävda att det är normalt och bra. Windows 7 är i det närmaste arkaiskt idag. Men visst, sitter man på en gammal gammal burk och inte planerar hårdvaruuppgraderingar alls så varför byta?

Själv är jag sådan att sedan tidigare med AM2 och + och 3 och + så är det för mig klart att dett är självklart att uppgradera åtminstonne cpu varje år, och då duger det inte med gammalt mög till Operativsystem.

Men tillhör man kategorin som köpte 2600K och tänker att "Den här processorn ska jag ha hela livet för den duger till det jag gör, och sedan kan mina barnbarn ärva den", ja då kan jag förstå att man kanske inte är så pepp på att byta OS, men för mig som uppgraderar hårdvara varje år så var det självklart att gå över till Windows 10 fort som fan. Tycker även det är skithäftigt med en "ny" windowsversion en gång i halvåret, helt gratis. Älskar't. <3

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Intressant poll med tanke på hur annorlunda det ser ut bland SweC-användare jämfört med medelsvensson.

Permalänk
Medlem

Sitter med många Windows 7 maskiner... Uppgraderade alla maskiner till Windows 10 när det var grattis för några år sedan, men jag gjorde en Ghost och gick tillbaka till Windows 7.

Tänkte installera Windows 10 under året för att känna på det! Morsans dator har Windows 10, så jag är inte helt obekant med det. Fast jag tycker 7 är bättre än så länge...

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | CPU: Intel Core i7-10700K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SDD: Samsung 980 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | HDD: 2 x WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB | Audio: Sound Blaster X-Fi Titanium | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: ASUS TUF Gaming VG27BQ | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk
Avstängd

När win10 var gratis så testade jag i 6 dagar och sen efter många gråa hår fick jag nog och rollade tillbaks till win7.
Har sen dess testat 10an hos kompisar och på föräldrarnas dator flera gånger i månaden och jag kan inte komma över hur jävla sunkigt och nerdummat det ser ut med väldigt få möjligheter att få det att se ut och bete sig som föregångaren.
Stannar med 7an tills jag inte har något val

Permalänk
Medlem

Kör win 10 på nyaste datorn, Win 7 rullar på fortfarande på de 2 äldre datorerna:D

Permalänk
Medlem

If only.. man kunde köra W7 med senaste hårdvaran utan att stöta på drivrutinsproblem på vägen. Jag försökte verkligen allt för att köra W7 på min nuvarande maskin men det ville sig inte, varken USB3 drivrutiner som ASUS levererade för moderkortet till W7 eller inofficiella drivisar ville ge med sig.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tycker även det är skithäftigt med en "ny" windowsversion en gång i halvåret, helt gratis. Älskar't. <3

There is no such thing as a free lunch...

Permalänk
Medlem

Alltså, retro i alla ära, men Windows 7 fyller 10 år i år och Windows 10 har funnits ute i över tre år, jag förstår inte att man sitter kvar med sjuan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Alltså, retro i alla ära, men Windows 7 fyller 10 år i år och Windows 10 har funnits ute i över tre år, jag förstår inte att man sitter kvar med sjuan.

Med Windows 7 slipper man massa bloatware och annat trams som Microsoft skickat med 10an. Nu kan man visserligen ta bort skiten i 10.. Men det är väldigt mycket extra jobb när man installerar om Windows att hålla på att tweaka runt med settings för att slippa alla möjliga problem som 10an medför. T.ex Xbox-integreringen med game-DVR som sänker ens FPS rejält. Windows 7 är vad Windows 10 bör ha blivit av. Man lärde sig inte mycket från kritiken med Windows 8, utan man fortsatte med tramsandet med Windows Store och dålig startmeny.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

There is no such thing as a free lunch...

Nu är det ju så att Windows PRO som jag använder brukade kosta ~2000Kr för en licens, så det är klart att det är fett nice att inte betala en krona. Pengar är en begränsad resurs, men att dela med sig lite av sina surfvanor och vad mer det nu är är ju ingen främmande för längre. Folk gapar och skriker om att Windows 10 är så integritetskränkande precis som om de kom på den biten fast det har funnits med Facebook, google, apple, spotify osv hur länge som helst, det är så det ser ut idag och det går ej komma ifrån om man vill ha en okrånglig tillvaro så jag gillar läget och bryr mig inte. För ig betyder "free as in beer" att man inte betalar ett skvatt i reda pengar, och det har jag inte gjort, alltså är det gratis lunch!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Fixade lite.
Och nu är det ju inte webservrar eller på annat sätt kritiska system det handlar om utan retromaskiner som enbart kommer till sin fulla glans med rätt operativsystem.
Sen att jag tycker XP's UI är bättre än W10's gör ju inte saken sämre !

Fixade lite

Är själv nöjd med W10 även om jag var skeptisk till en början.

Permalänk
Medlem

Hur fixar man windows 7 idag om man vill ha det? Någon som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majorkraft:

När win10 var gratis så testade jag i 6 dagar och sen efter många gråa hår fick jag nog och rollade tillbaks till win7.
Har sen dess testat 10an hos kompisar och på föräldrarnas dator flera gånger i månaden och jag kan inte komma över hur jävla sunkigt och nerdummat det ser ut med väldigt få möjligheter att få det att se ut och bete sig som föregångaren.
Stannar med 7an tills jag inte har något val

Det är fortfarande gratis, installerar du Win10 som du laddar ner från Microsoft's hemsida kan du använda det och få uppdateringar framöver utan att behöva köpa det. Du kan däremot inte byta bakgrundsbild och lite sådant men du är helt fri att använda det som du själv behagar utan några bekymmer.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Man borde kunna ange fler alternativ i pollen än ett. Känns som de flesta använder mer än ett operativsystem.

Med riskt för att verka dryg, men enligt denna pollen använder jag enbart en kärna som OS!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Kör Windows 10 och tycker det funkar bra, lite småbuggar fortfarande dock, vilket jag tycker tyder på en osäkerhet hos MS. Windows 7 är så mycket mer välpolerat än 10an, även om man jämför med när 7an var relativt nytt.
Det röriga gränssnittet och att vissa instälningar kan ändras efter att windows uppdate har körts tycker jag känns oseriöst ett OS som Windows.
Men den extra funktionaliteten som finns i 10an väger upp det negativa en aning.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Kommer gå över till W10 så fort jag kan köpa ett Ryzen 3000-system nu till våren

Inte orkat byta med nuvarande burk eftersom allt fungerat ypperligt (samma installation nu som dag ett 2013) så hela tiden tänkt att det blir till jag bygger nytt istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av krigelkorren:

Med riskt för att verka dryg, men enligt denna pollen använder jag enbart en kärna som OS!

Tänkte detsamma men avstod att kommentera just för att man känner sig så dryg, men det blir ännu mer förvirrande när man tänker på att pollen även har Chrome OS som också kör Linux. Ska de som kör Chrome OS svara både Chrome OS och Linux?

Givetvis är det underförstått att Linux i pollen egentligen syftar på GNU/Linux, men det hade varit bra om det faktiskt stod GNU/Linux istället.

Sen om man ska vara extra dryg så kanske man kan påpeka att det saknas en hel del alternativ också som BSD-varianterna t.ex. Iofs finns alternativet "annat" men ändå