Byta ut beyerdynamic DT 770 samt modmic

Permalänk
Medlem

Byta ut beyerdynamic DT 770 samt modmic

Hej!

Jag skapade 2014 en tråd där jag bytte ut mina Q-pad 1338 lurar mot ett par beyerdynamic DT 770. Nu har dessa dessvärre gått sönder och jag behöver återigen hjälp i hörluredjunglen.

Jag har nu haft beyerdynamic dt 770 med 2 olika modmics igenom åren sen tråden skapades. Dessvärre har jag problem med Modmic v5 (helikopterljud jag inte blir av med) som gör att jag nu kommer gå vidare ifrån denna mick. Jag införskaffade mig även en FiiO e7 dac/amp som jag kommer fortsätta använda.

Tillslut gav mina dt lurar upp i ena luren och jag är nu på jakt efter nya lurar. Vill i framtiden helst slippa två sladdar så antingen en mick på bordet eller integrerad skulle föredras. Jag gillar dt lurarna och sneglar lite på de "nya" Beyerdynamic MMX 300 v2, någon som vet om dessa är något att ha?

Finns det andra tips på lurar som är att föredra? Jag lyssnar mycket musik där bas väger tungt. Spelar också endel men nästan helt slutat med FPS så vill egentligen ha lurar som återvinner bättre ljud än satsar på gaming.

Permalänk
Medlem

jag har beyerdynamic custom one pro och är väldigt nöjd,så sköna åxå att man glömmer bort att man har dem på sig . tydligen ska nya plus varianten ha ännu bättre ljud. jag änvänder https://www.computersalg.se/i/1005360/creative-sound-blaster-... som bordsmic och ljudkort. antar att de är nån av dessa som gäller idag https://www.soundblaster.com/products/amplifiers mina söner har fått denna mic och är väldigt nöjda men jag tycker den är förstor https://cdon.se/hemelektronik/blue-microphones-snowball-ice-p... och creatives stereomic på omni är så pass bra att jag känner att jag inte behöver sånn mic. som sagt tror jag på custom one pro+ https://www.audiovideo.se/ljud/horlurar/beyer-dynamic-custom-...

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

jag har beyerdynamic custom one pro och är väldigt nöjd,så sköna åxå att man glömmer bort att man har dem på sig . tydligen ska nya plus varianten ha ännu bättre ljud. jag änvänder https://www.computersalg.se/i/1005360/creative-sound-blaster-... som bordsmic och ljudkort. antar att de är nån av dessa som gäller idag https://www.soundblaster.com/products/amplifiers mina söner har fått denna mic och är väldigt nöjda men jag tycker den är förstor https://cdon.se/hemelektronik/blue-microphones-snowball-ice-p... och creatives stereomic på omni är så pass bra att jag känner att jag inte behöver sånn mic. som sagt tror jag på custom one pro+ https://www.audiovideo.se/ljud/horlurar/beyer-dynamic-custom-...

Tack för ditt svar! jag är intresserad av en liten mick man kan ha på skrivbordet under skärmen alt en som sitter på. En mick på arm/stativ känns klumpigt och knappt något jag har plats för.

Har du några andra erfarenheter av lurar av olika märken?

Permalänk
Medlem

@lolrazz: har också beyerdynamic custom one pro med beyerdynamic custom headset gear, fungerar utmärkt https://www.computersalg.se/i/3727567/custom-headset-gear-mic...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

@lolrazz: har också beyerdynamic custom one pro med beyerdynamic custom headset gear, fungerar utmärkt https://www.computersalg.se/i/3727567/custom-headset-gear-mic...

Har en kompis som har dessa lurar också och han är nöjd. Min kompis hade även denna mic men fått byta ut den vid 2 olika tillfällen, micken gick sönder ganska snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Tack för ditt svar! jag är intresserad av en liten mick man kan ha på skrivbordet under skärmen alt en som sitter på. En mick på arm/stativ känns klumpigt och knappt något jag har plats för.

Har du några andra erfarenheter av lurar av olika märken?

Ne bara massa rat från steelseries qpad mm som för lr senare blivet glapp och sladdar som ej går att byta. Senheiser hd600 har jag lyssnat hos polare som är sådär att de ska va rörförstärkare och Linn å kan väl inte annat säga att det låter bra. Men de är ju inte lika sköna att ha på sig länge IMO.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

@lolrazz: har haft mina lurar i ca 4 år och än har inte min mic gått sönder, det enda jag behövt byta på lurarna är öronkuddarna pga slitage.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

Hur är beyerdynamic 1770 kontra de jag haft, DT 770? Jag förstår att de har nyare teknik och låter klarare. Hur är basen i dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Har en kompis som har dessa lurar också och han är nöjd. Min kompis hade även denna mic men fått byta ut den vid 2 olika tillfällen, micken gick sönder ganska snabbt.

Bytte hela kitet 2 ggr, tredje gången så köpte jag en annan mic och satte på sladden.. köpte en mic för 49 på claes ohlsson som hade bättre ljud än den "konservburken" till mic, gillade dock sladden då man kunde ha den micen där på:

Efter något år så dog sladden igen och valde då att gå på separat mic istället. Fungerat klockrent i 2 år nu. Haft Custom one pro i säkert 4+ år och de fungerar bra.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wastafari:

Bytte hela kitet 2 ggr, tredje gången så köpte jag en annan mic och satte på sladden.. köpte en mic för 49 på claes ohlsson som hade bättre ljud än den "konservburken" till mic, gillade dock sladden då man kunde ha den micen där på: https://i.ebayimg.com/images/g/TicAAOSwD0lUbdPU/s-l300.jpg

Efter något år så dog sladden igen och valde då att gå på separat mic istället. Fungerat klockrent i 2 år nu. Haft Custom one pro i säkert 4+ år och de fungerar bra.

Okej, tack! Kollar på beyerdynamic 1770, har du någon input på dessa?

Permalänk

Hej.
Visserligen inte i din nuvarande prisklass men: AKG K92

Pris: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3508339
Recension: https://www.whathifi.com/akg/k92/review

Köpte dessa för ett år sedan och är mer än nöjd👍😁
Har haft diverse Sennheiser, gillar deras ljud, för dyra pengar men jag tycker dessa är bättre. Bas, sammanhängande ljud etcetera. Och dom sitter som "en smäck"😁

Nåväl, ett tips✌

Edit: Borde väl tillägga att jag kör dem via en extern Focusrite Scarlett 2i2

Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Okej, tack! Kollar på beyerdynamic 1770, har du någon input på dessa?

Well, de ska ju vara en uppgraderinbg på custom one pro. Svårt att tro att du bli missnöjd. Har dock inte testat de själv

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuantumPersuader:

Hej.
Visserligen inte i din nuvarande prisklass men: AKG K92

Pris: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3508339
Recension: https://www.whathifi.com/akg/k92/review

Köpte dessa för ett år sedan och är mer än nöjd👍😁
Har haft diverse Sennheiser, gillar deras ljud, för dyra pengar men jag tycker dessa är bättre. Bas, sammanhängande ljud etcetera. Och dom sitter som "en smäck"😁

Nåväl, ett tips✌

Edit: Borde väl tillägga att jag kör dem via en extern Focusrite Scarlett 2i2

Tack för ditt tips! Dessa känns ganska billiga, håller de verkligen måttet? Och den stora frågan, har de egentligen en chans mot 1770 pro?

Permalänk
Medlem

AKG n700 eller philips fidelio x2 kan annars rekomenderas. Philips hittar jag dock inte i sverige längre

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wastafari:

AKG n700 eller philips fidelio x2 kan annars rekomenderas. Philips hittar jag dock inte i sverige längre

Trådlöst är inget intressant

Permalänk
Medlem

Hej. Är själv väldigt intresserad av ett par Beyerdynamic lurar, ny mic och amp/dac men är lite lost. Sitter i ett väldigt tyst utrymme så ett par öppna lurar är inga problem. Skulle följande set fungera tillsammans.
Dt 990 pro 250 Ohm.
Modmic 5
Fiio E10 olympus 2.

Fiio är klassad från 16-150 Ohm men i vissa chatter kan man läsa att de utan problem kan driva de 250 Ohm lurarna från Beyer. Andra säger att det inte går.
Finns det bättre amp/dac för liknande peng som fungerar bättre? Tanken är att använda setet till gaming fps men även mycket film och musik. Hatar låg bas så en bra stark bas är viktigt. Behöver lite hjälp här känner jag. Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kawa-93:

Hej. Är själv väldigt intresserad av ett par Beyerdynamic lurar, ny mic och amp/dac men är lite lost. Sitter i ett väldigt tyst utrymme så ett par öppna lurar är inga problem. Skulle följande set fungera tillsammans.
Dt 990 pro 250 Ohm.
Modmic 5
Fiio E10 olympus 2.

Fiio är klassad från 16-150 Ohm men i vissa chatter kan man läsa att de utan problem kan driva de 250 Ohm lurarna från Beyer. Andra säger att det inte går.
Finns det bättre amp/dac för liknande peng som fungerar bättre? Tanken är att använda setet till gaming fps men även mycket film och musik. Hatar låg bas så en bra stark bas är viktigt. Behöver lite hjälp här känner jag. Tack på förhand.

Jag som haft 2 olika Modmics skulle inte alls rekommendera dessa faktiskt. Jag kanske haft otur, men Modmic5 ger mig en massa statiska ljud, vad jag läst krävs annan lösning än moderkortet för mikrofoningång vilket jag själv tycker är överdrivet. Dessutom för ca 800 kr.

Men Beyerdynamic är bra skit! Hoppas någon som har 1770 pro idag kan svara lite på frågor om dessa.

Permalänk
Medlem

@lolrazz: Vad är det för mic du är ute efter? och om jag förstår dig rätt så vill du ha trådade lurar med studiokvalitet?

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Jag som haft 2 olika Modmics skulle inte alls rekommendera dessa faktiskt. Jag kanske haft otur, men Modmic5 ger mig en massa statiska ljud, vad jag läst krävs annan lösning än moderkortet för mikrofoningång vilket jag själv tycker är överdrivet. Dessutom för ca 800 kr.

Ett usb-ljudkort för 20kr löser detta..

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Ett usb-ljudkort för 20kr löser detta..

Nu är ju 20 kr inga pengar, men tycker inte du detta är kasst? Har du en Modmic själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Nu är ju 20 kr inga pengar, men tycker inte du detta är kasst? Har du en Modmic själv?

Ja, det har jag. Kasst vet jag inte om det är, det är ju moderkortets ljud som är för dåligt. Men givetvis hade det varit bättre om det fungerade direkt i moderkortet.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

Då är frågan, vad har du/ni för moderkort? Hur kan isf vissa microfoner låta bra medans andra inte?

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Ja kör med modmic 5 genom usb-adapter och får statiska ljud med jämna mellanrum. Folk säger att de låter som mobilstörningar fast mycket högt. Har inte haft detta problemet innan jag skaffade en modmic...

Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | Intel i7 6700K @ 4.0 GHz | Gainward 2080 8GB | Fractal Design Celsius S24 | Corsair LPX Black 16GB @ 3000MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Corsair SF600 V2 600W | Louqe Ghost S1

Asus Maximus IV Gene-Z | Intel i7 2600 @ 4,6 GHz | XFX HD6950 2GB | Corsair H50 | G.Skill Ripjaws X 8GB @ 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | WD RE4-GP 1.5TB | Corsair AX750 | Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Royael:

Ja kör med modmic 5 genom usb-adapter och får statiska ljud med jämna mellanrum. Folk säger att de låter som mobilstörningar fast mycket högt. Har inte haft detta problemet innan jag skaffade en modmic...

Exakt så säger mina kompisar också. Som störningar/helekopterljud.. Jag har Asus Maximus 6 formula vilket har SupremeFX Black. Har svårt att tro att ett en USB adapter är bättre än det, men så kan det ju vara.

Skulle vilja styra över frågan mer mot hur vida DT 1770 PRO fortfarande har problem med Tesla 2.0 dock. Någon som vet?

Permalänk
Skrivet av lolrazz:

Exakt så säger mina kompisar också. Som störningar/helekopterljud.. Jag har Asus Maximus 6 formula vilket har SupremeFX Black. Har svårt att tro att ett en USB adapter är bättre än det, men så kan det ju vara.

Skulle vilja styra över frågan mer mot hur vida DT 1770 PRO fortfarande har problem med Tesla 2.0 dock. Någon som vet?

Bara åka och prova själv om lurarna passar. Vet ej hur seriöst du vill gå. Hade hellre rekommenderat en fristående separat mic fast priset kan då fort springa i väg

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Bara åka och prova själv om lurarna passar. Vet ej hur seriöst du vill gå. Hade hellre rekommenderat en fristående separat mic fast priset kan då fort springa i väg

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har provat dessa hos en kompis och gillar passformen! Det enda som gör att jag drar mig lite är de problem de haft (tidigare?).

Permalänk
Medlem

Tjabba!

Beställde precis ett styck DT 990 pro 250 ohm, en Blue snowball ice mic och ett Creative soundblasterX G6 Dac/Amp. Får vänta till onsdag innan jag får möjlighet att testa och oh boy ska det bli kul!

Återkommer med resultatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kawa-93:

Tjabba!

Beställde precis ett styck DT 990 pro 250 ohm, en Blue snowball ice mic och ett Creative soundblasterX G6 Dac/Amp. Får vänta till onsdag innan jag får möjlighet att testa och oh boy ska det bli kul!

Återkommer med resultatet.

Snygg setup! Hoppas du blir nöjd!

Permalänk
Medlem

@lolrazz: Kolla upp V-MODA BoomPro

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Hej.

Har nu testat ett par olika lurar och 2 olika amp/dacar. Jag är en total amatör och detta är mitt första kliv in i studiolurar mm.

Om vi börjar med dt990 250 ohm. Dessa lurar var helt outstanding när det kom till soundstage i spel. Speciellt i Battlefield 3 TDM. Jag kunde höra motståndare långt före de var i närheten vilket var en fin fördel. Allt var kristallklart och väldigt tydligt men här är också problemet med lurarna. DT990 pro är så ljusa att det är utmattande för öronen i längden. I samband med nedtonad midd och vad jag upplevde som boostad low så gav det obehagliga spikes i toppen. Diverse explosioner var knivskarpa rätt in i örat. Detta är säkert något som man kan EQ:a bort men där är jag totalt okunnig.

Jag valde då att beställa hem ett par DT770 pro 80 ohm och en Fiio E10k amp/dac till dem och wow. Vilken skillnad. Dessa lurar om än stängda i designen gav en fin soundstage (inte som dt990 men bra nog) och mjukare topp. Middsen var suverän och lurarna funkar bättre som allroundsetup för mig. Basen är där precis lika bra som på 990 pro och den tar inte över på något sätt. Tillsammans med E10k funkar dessa suveränt för en amatör och blir min setup för en tid framöver.

Om vi pratar Amp/dac så beställde jag en soundblaster g6 och en fiio e10k. Båda gjorde jobbet bra men jag hade ingen nytta av den extra mjukvara som medföljde g6:an. Ex virtuell surround mm. Det blurrade ljudet för mig och jag upplevde det mer störande än hjälpande i spel i allmänhet. Visst tycker man sånt är bra så kör på. Den klarade utan problem att driva 250 ohm dt990 pro.

Fiio e10k däremot är enbart en förstärkare/dac med basboozt. Den gör vad den ska utan svårigheter. Den driver mina dt770 bra utan några som helst missljud eller sprakande mm. Som insteg är den absolut mer än godkänd. Den kan driva mina lurar till öronblödande nivåer så där är kraft i den lilla burken.

Sammanfattning. Vill man ha öronbedövande topp men fantastisk soundstage till fps kör på 990. Vill man ha någon öronfunktion vid liv kör 770. Många reviews på yt håller med vad gäller 990 och att de lurarna kräver saftig EQ för att bli någorlunda komfortabla för allmänt bruk (musik, film mm).

Vill man lägga pengar på virtuell surround kör g6. Är man ute efter en relativt prisvärd amp/dac med bra ljud kör fiio e10k.

Detta är min sammanfattning av dessa lurar. Hoppas det kan hjälpa någon som är i samma val. Har man en större budget så verkar DT1990 Pro vara de nya favoriterna på youtube reviews. Dock ligger de på ca 5000 och är rätt kräsna vad gäller förstärkare.

Ha det gott!