Geforce GTX 1060 och användandet att datorns egna grafik

Permalänk
Medlem

Geforce GTX 1060 och användandet att datorns egna grafik

Har just köpt en ny gaming dator, Lenovo Legion Tower T530. Den har dessa utgångar:
https://www.lenovo.com/medias/lenovo...WU3YzE0&w=1920

Jag har rätt feta problem med alla streaming-tjänster i princip, tycker det går ryckigare än min förra väldigt mycket sämre dator.

Som jag förstår det på bild-utgångarna, så är HDMI-utgången inte kopplad till Geforce GTX 1060-kortet (vad jag kunnat läsa mig till så är hdmi-lösningen Intel UHD Graphics 630 in processor). Jag använder dock HDMI ut, en displayport ut samt en DVI-port (3 samtidiga skärmar alltså).

Kan det vara så att jag skulle vinna något på att skippa HDMI-lösningen, och istället köra all grafik (displayport) från 1060-kortet?

Alltså om man ska korta ner min fråga Är det bättre att köra all grafik via Geforce kortet, eller ska det inte spela någon roll att man blandar in CPUns grafik också?

Permalänk
Medlem

@babakula: använder du inte utgången från grafikkortet används inte grafikkortet är jag rätt säker på. 1060 kortet har visst en hdmi utgång förresten?

Permalänk
Medlem

Det är säkert så att grafikkortet inte används, om jag använder datorns HDMI. Men jag tänkte mera att det systemmässigt ändå är att föredra att använda endast grafikkortet, att Windows eller Processorn inte gillar eller får det tyngre när grafik kommer från både datorn och grafikkortet?

Jag måste kolla en extra gång om det finns en hdmi-utgång på kortet då, tyckte jag läste att det var 4 x displayport och kollade efter det inte så noga.

Permalänk
Medlem

På produktsidan ser det ut som att grafikkortet har tre displayportar, en HDMI och en DVI. HDMI-porten som sitter vid moderkortets utgångar är kopplad till interna grafiken i processorn. Undvik den när du har ett bra mycket kraftigare kort samt att den interna grafiken även använder ditt RAM-minne som grafikminne.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

@babakula:

Ser ut att vara 3 st DP och en HDMI (märkt 8 på bilden) på 1060t enligt hemsidan. Samt en DVI på undre raden.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Jag har troligtvis missat en HDMI-utgång bland alla displayports, eftersom jag fått för mig att det stått någonstans att det var fyra DP.

Men av ännu större vikt så verkar det som att det kan spela in att jag använt fel HDMI-utgång och att det kan ha påverkat och gett lite sämre prestanda generellt i systemet.