LG släpper TV-apparater med HDMI 2.1 under 2019

Permalänk
Melding Plague

LG släpper TV-apparater med HDMI 2.1 under 2019

Som första tillverkare på marknaden meddelar LG att företagets kommande TV-apparater bestyckas med HDMI 2.1, vilket bland annat möjliggör bildfrekvenser upp till 120 FPS.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför ska det vara så svårt att köra med flera kablar och slippa kompression?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Kul att det börjar tillämpas, månne nästa gen spelkonsoler kan köra 4K 120/144Hz.

Permalänk
Medlem

Lär bli bra tryck på dessa.... på black friday.

Permalänk
Medlem

där kom det! "deeeeeeeep machine frikkin AI leaaaarning"

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Ni borde redigera texten och skriva Hz istället för "upp till 120 FPS".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punaneee:

Kul att det börjar tillämpas, månne nästa gen spelkonsoler kan köra 4K 120/144Hz.

Anledningen till att detta inte kommer ske är att du måste ha sjuka grafikkort för att lyckas med detta.

Exempel: för att nå upp i 120fps i 4k så behöver man 2st 2080ti eller motsvarande (om man inte vill strypa väldigt mycket grafikinställningar)

Då skulle en konsol kosta 20 000 kr +, så det finns inte på kartan

Alternativ 2: 1st grafikkort i stil med 2080ti men med nerskalade grafikinställningar till typ low/medium (då ser jag inte vitsen, Varför köpa en spelkonsol med 4k sin klarar 120fps om allt ser ut som skit och med en dålig rendering distance)

Jag vet inte vad som är bäst, High-inställningar i 4k med 75hz kanske? någonstans måste man snåla in för att kunna sälja konsoler för ett vettigt pris.

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Schiznit:

Ni borde redigera texten och skriva HZ istället för "upp till 120 FPS".

LG skriver FPS och därför gör vi det också. Tydligare så, tycker vi.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benizakura83:

Anledningen till att detta inte kommer ske är att du måste ha sjuka grafikkort för att lyckas med detta.

Exempel: för att nå upp i 120fps i 4k så behöver man 2st 2080ti eller motsvarande (om man inte vill strypa väldigt mycket grafikinställningar)

Då skulle en konsol kosta 20 000 kr +, så det finns inte på kartan

Alternativ 2: 1st grafikkort i stil med 2080ti men med nerskalade grafikinställningar till typ low/medium (då ser jag inte vitsen, Varför köpa en spelkonsol med 4k sin klarar 120fps om allt ser ut som skit och med en dålig rendering distance)

Jag vet inte vad som är bäst, High-inställningar i 4k med 75hz kanske? någonstans måste man snåla in för att kunna sälja konsoler för ett vettigt pris.

Det mest positiva här är ju att det faktiskt ser ut som att vi kommer se adaptiv refreshrate nästa generation, detta i kombination med en kraftfullare CPU lär göra ett rätt rejält lyft för flytet i spel, istället för att låsa på 30hz som de flesta titlar kör med idag.

Lär ju även se ännu mer effektiva lösningar för uppskaling, AA och adaptiv upplösning för att hålla hårdvarukraven humana och fortfarande kunna rendera spel som ser rätt bra ut på en 4k skärm. Xbox one X lyckas ju redan rätt bra med detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benizakura83:

Anledningen till att detta inte kommer ske är att du måste ha sjuka grafikkort för att lyckas med detta.

Exempel: för att nå upp i 120fps i 4k så behöver man 2st 2080ti eller motsvarande (om man inte vill strypa väldigt mycket grafikinställningar)

Då skulle en konsol kosta 20 000 kr +, så det finns inte på kartan

Alternativ 2: 1st grafikkort i stil med 2080ti men med nerskalade grafikinställningar till typ low/medium (då ser jag inte vitsen, Varför köpa en spelkonsol med 4k sin klarar 120fps om allt ser ut som skit och med en dålig rendering distance)

Jag vet inte vad som är bäst, High-inställningar i 4k med 75hz kanske? någonstans måste man snåla in för att kunna sälja konsoler för ett vettigt pris.

Alltså, det finns fler alternativ. Rendera med lägre upplösning och sedan skala det till 4k skulle kunna nå "4k" 120FPS. Skulle säkert gå med en konsol för ~6000kr.

Permalänk
Medlem

Hdmi 2.1 finns ju inte på någon gpu en så länge. Trodde att det skulle komma på 2000 serien får hoppas på att det kommer på navi eller 3000 serien så man kan ha en fin 55 tums tv på skrivbordet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Är det samma storlekar som gäller i år? 55/65/77? Skulle gärna uppdatera min 65” C7 mot 80+. Men kanske blir 77 om den blir lite billigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Benizakura83:

Anledningen till att detta inte kommer ske är att du måste ha sjuka grafikkort för att lyckas med detta.

Exempel: för att nå upp i 120fps i 4k så behöver man 2st 2080ti eller motsvarande (om man inte vill strypa väldigt mycket grafikinställningar)

Då skulle en konsol kosta 20 000 kr +, så det finns inte på kartan

Alternativ 2: 1st grafikkort i stil med 2080ti men med nerskalade grafikinställningar till typ low/medium (då ser jag inte vitsen, Varför köpa en spelkonsol med 4k sin klarar 120fps om allt ser ut som skit och med en dålig rendering distance)

Jag vet inte vad som är bäst, High-inställningar i 4k med 75hz kanske? någonstans måste man snåla in för att kunna sälja konsoler för ett vettigt pris.

Fast nu glömmer du konsolvariabeln; du kan optimera spelen mycket mer än på en PC.

Till exempel sa man samma sak om 1080p60 på PlayStation 3, trots detta levererade Gran Turismo 5 & 6 1080p60 genom att använda intressanta trick. Personligen tycker jag inte precis att de "ser ut som skit med dålig rendering distance".

Ett annat exempel är "Enter The Matrix" på XBox i 1080i. Detta med en Pentium III och modifierad GeForce 3, så inget prestandamonster precis.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Avstängd

Klarade LGs tv-apparater 120 hz?
Eller var det bara att hdmi 2.1 som klarade att pumpa 120 fps i 4K?

Någon som förstod detta i artikeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Klarade LGs tv-apparater 120 hz?
Eller var det bara att hdmi 2.1 som klarade att pumpa 120 fps i 4K?

Någon som förstod detta i artikeln?

LG har redan demonstrerat 120fps på deras skärmar för över 1 år sen. Streamat fungerar det bra men har inte gått via hdmi än så länge.

Permalänk
Medlem

Konstigt skrivet, står flera gånger "möjliggör 120 fps".
Min "gamla" LG klarar redan 120fps/Hz perfekt. Dock i 1080p, men det är inte så dåligt det heller, och det är ju ändå 120fps, som artikeln får att låta som det är omöjligt idag. Ska det vara nån nyhet får man ju lägga till "4k" varje gång det nämns.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

EARC borde ju även komma då vilket hade varit en bra grej, nu får man ha en mediaspelare för att kunna få ut true hd , atmos osv eftersom arc inte stödjer dessa format .. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Finns det grafikkort som har hdmi 2.1?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PjDisko:

Finns det grafikkort som har hdmi 2.1?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Inte speciellt ledsen, kommer ändå behöva skaffa ett 3080 Ti eller liknande innan jag kan driva alla spel i 4K 60fps på nuvarande

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att det är konstigt att dom använder maskininlärningsalgoritmer för att förbättra bilden.

Kan dom inte bara göra en bra panel med bra färger och låta bilden vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Inte speciellt ledsen, kommer ändå behöva skaffa ett 3080 Ti eller liknande innan jag kan driva alla spel i 4K 60fps på nuvarande

Men det blir ju trevligare också som sekundär skärm i Windows med 120 Hz i 4K.

Detta var iallafall väldigt välkommet enligt mig. Nu bara de skulle lansera mindre än 55" ASAP också.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Alltså, det finns fler alternativ. Rendera med lägre upplösning och sedan skala det till 4k skulle kunna nå "4k" 120FPS. Skulle säkert gå med en konsol för ~6000kr.

jo men varför ha 4k om man inte kan använda det då, skala är inte samma sak

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem

Mest intressant är enligt mig eARC!
"Support for enhanced audio return channel (eARC) enables home theater enthusiasts to seamlessly utilize HDMI connectivity and enjoy the highest quality audio formats available with superb detail and depth."

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Fast nu glömmer du konsolvariabeln; du kan optimera spelen mycket mer än på en PC.

Till exempel sa man samma sak om 1080p60 på PlayStation 3, trots detta levererade Gran Turismo 5 & 6 1080p60 genom att använda intressanta trick. Personligen tycker jag inte precis att de "ser ut som skit med dålig rendering distance".

Ett annat exempel är "Enter The Matrix" på XBox i 1080i. Detta med en Pentium III och modifierad GeForce 3, så inget prestandamonster precis.

Skickades från m.sweclockers.com

ps3 har aldrig kunnat köra 60 fps och det är ju det jag menar, konsoler har varit låsta till 30 fps och då kunnat visa spel snyggare eftersom det inte blir lika grafiskt krävande då. 4k i 60fps är fortfarande idag dyrt att åstadkomma på PC, tänk dig då 120fps i 4k på konsol.

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Det mest positiva här är ju att det faktiskt ser ut som att vi kommer se adaptiv refreshrate nästa generation, detta i kombination med en kraftfullare CPU lär göra ett rätt rejält lyft för flytet i spel, istället för att låsa på 30hz som de flesta titlar kör med idag.

Lär ju även se ännu mer effektiva lösningar för uppskaling, AA och adaptiv upplösning för att hålla hårdvarukraven humana och fortfarande kunna rendera spel som ser rätt bra ut på en 4k skärm. Xbox one X lyckas ju redan rätt bra med detta.

Kan några Xbox one X -spel leverera mer än 30fps?

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Klarade LGs tv-apparater 120 hz?
Eller var det bara att hdmi 2.1 som klarade att pumpa 120 fps i 4K?

Någon som förstod detta i artikeln?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4925319

Kör 4K 144 hz genom att man kopplar in två st DP-kablar.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag tycker att det är konstigt att dom använder maskininlärningsalgoritmer för att förbättra bilden.

Kan dom inte bara göra en bra panel med bra färger och låta bilden vara?

AI låter coolt, troligtvis marketing snickesnack. Om jag köper en är det nog det första jag stänger av då det säkerligen kommer ge delay.

Permalänk

Coolt vore ju om dom pushade för att konkurrera med Nvidias dragplåster förra året, att flytta PCn till vardagsrummet. Nämndes det inget om inputlag? Min Oled B6 skulle kunna köra 120hz med 1440P antar jag.. men problemet är väl bristen på G-Sync och hög inputlag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

LG skriver FPS och därför gör vi det också. Tydligare så, tycker vi.

Det blir ju dock lite så att ni då göder förvirringen kring FPS och HZ ytterligare. Ni blandar ju dessutom HZ och FPS i artikeln. Folk har redan en tendens att blanda ihop FPS och HZ. Samma med upplösning och kvalitet som ju inte har någonting med varandra att göra. Jag röstar för att man använder korrekt benämning för allmänbildningens skull även om poängen kommer fram oavsett