Hemmaserver för Perforce?

Permalänk
Medlem

Hemmaserver för Perforce?

Jag har haft en lokal Perforce-server på min desktop maskin hemma ett bra tag, som jag checkar in lite kod till ibland från samma maskin. Gratis och bra för mig som ensam användare och van vid Perforce från jobbet. Grejen är dock att jag numera oftare kodar på min laptop utanför hemmet och skulle vilja synka kod och checka in kod från utanför hemmet. Min första tanke var att hitta en motsvarighet till GitHub med Perforce-integrering, men jag hittar inga vettiga alternativ. Någon som har bättre koll? Om det finns vettiga billiga/gratis-alternativ så kanske det räcker som lösning.

Annars, min andra tanke var att sätta upp en liten serverburk hemma, typ någon liten mini-maskin med Linux kanske. Är det en rimlig tanke? Jag har inte pillat med servrar sedan studenttiden för typ 15år sedan när man satte upp sina FTP:er och webbservrar på nån linux-maskin och ställde upp på vinden. Har i princip glömt det mesta. Vad bör man tänka på i så fall? Antar att publikt IP behövs för att ha en server synlig utanför hemmet, eller har något särskilt hänt på nätverksfronten de senaste 15 åren? Om det blir så att jag sätter upp en server hemma lär jag nog plocka hem min webbsida till den också och spara en slant på webb-hostingen.