Ska köpa nytt grafikkort och ber om råd.

Permalänk
Medlem

Ska köpa nytt grafikkort och ber om råd.

Hej! Jag kan inte så mycket om grafikkort och annat kring det och därför frågar jag er.

Jag har tänkt på att köpa ett nytt grafikkort men jag kan inte så mycket om grafikkort så jag undrar om ni har några tips. Just nu har jag ett Geforce GTX 1070 8gb (Vilken typ av grafikminne: GDDR5). Om ni har några tips på ett bättre grafikkort för ungefär 5000 till 6000kr skulle det vara väldigt snällt av er.

Jag vet inte om ni behöver denna info, men här finns resten av mina specs: https://www.prisjakt.nu/product.php?p=4411491

Permalänk
Medlem

@Kingfere: Inom din budget så är det svårt att hitta någon som helst mening med att köpa något nytt. Särskilt då ett nytt 1070 kostar idag mellan 3800-5000kr. Däremot skulle jag leta efter ett 1080ti men i begagnat skick. Dessa ligger normalt sätt runt 6500-7000kr på blocket/tradera. Allt annat under ett 1080ti skulle inte ge dig någon märkvärdig lyft från ditt nuvarande 1070.

Ett begangnat 1080 skulle kosta dig 4000-5000kr och det skulle ge dig ca 25% mer grafikprestanda.. Skulle rekommendera dig att hålla i pengarna tills du har råd till ett begagnat 1080ti eller vänta på att något nytt som släpps i motsvarande prisklass.

Lycka till hur som helst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnten:

@Kingfere: Inom din budget så är det svårt att hitta någon som helst mening med att köpa något nytt. Särskilt då ett nytt 1070 kostar idag mellan 3800-5000kr. Däremot skulle jag leta efter ett 1080ti men i begagnat skick. Dessa ligger normalt sätt runt 6500-7000kr på blocket/tradera. Allt annat under ett 1080ti skulle inte ge dig någon märkvärdig lyft från ditt nuvarande 1070.

Ett begangnat 1080 skulle kosta dig 4000-5000kr och det skulle ge dig ca 25% mer grafikprestanda.. Skulle rekommendera dig att hålla i pengarna tills du har råd till ett begagnat 1080ti eller vänta på att något nytt som släpps i motsvarande prisklass.

Lycka till hur som helst!

Skulle du kunna ge ett mer specifikt exempel? Tack annars för svaret!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Begagnat 1080Ti alternativt ett begagnat 2080 eller ett Beg Vega64

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Finns ju flera olika 2070 för under 6000.

Permalänk
Medlem

Ja. Antingen köper du ett RTX 2070 nytt
Eller så tar du ett begagnat 1080ti

Permalänk
Medlem

Är det någonting som du behöver nu,nu?

Frågor som man bör ställa sig själv innan:
1. Vad är orsaken till att jag vill uppgradera grafikkortet?
2. Kan jag säkerställa att det kommer göra en skillnad?
T.ex, om du har en 1080p skärm i 60Hz (du har inte angett en skärm) så skulle det göra i princip 0% skillnad. Då skulle du behöva en skärmuppgradering och då snackar vi helt plötsligt om ~8000kr helt plötsligt, eller inom din budget i princip omöjligt att köpa allt nytt.

Kanske du har problem med att du får lagspikar ibland. Det har nödvändigtvis inte att göra med grafikkortet, beroende på situationen. Kanske är det så att processorn och ram minnet inte hänger med. Då kan du lösa det genom att t.ex överklocka dem. Och det till en kostnad av till synes 0 kr. Eller så kanske du behöver uppgradera processorn eller moderkort + processorn och dessutom löser problemet.

För om det är så att du köper ett nytt grafikkort för att uppleva ingen skillnad alls idag, så kommer det finnas något imorgon som både är bättre och billigare.

Under CES om bara ett par dagar så kommer nya produkter att annonseras. Då är det mycket mycket lättare att fatta ett beslut om vad för alternativ det finns och då kan man dessutom se till att du får det bästa för dina pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Är det någonting som du behöver nu,nu?

Frågor som man bör ställa sig själv innan:
1. Vad är orsaken till att jag vill uppgradera grafikkortet?
2. Kan jag säkerställa att det kommer göra en skillnad?
T.ex, om du har en 1080p skärm i 60Hz (du har inte angett en skärm) så skulle det göra i princip 0% skillnad. Då skulle du behöva en skärmuppgradering och då snackar vi helt plötsligt om ~8000kr helt plötsligt, eller inom din budget i princip omöjligt att köpa allt nytt.

Kanske du har problem med att du får lagspikar ibland. Det har nödvändigtvis inte att göra med grafikkortet, beroende på situationen. Kanske är det så att processorn och ram minnet inte hänger med. Då kan du lösa det genom att t.ex överklocka dem. Och det till en kostnad av till synes 0 kr. Eller så kanske du behöver uppgradera processorn eller moderkort + processorn och dessutom löser problemet.

För om det är så att du köper ett nytt grafikkort för att uppleva ingen skillnad alls idag, så kommer det finnas något imorgon som både är bättre och billigare.

Under CES om bara ett par dagar så kommer nya produkter att annonseras. Då är det mycket mycket lättare att fatta ett beslut om vad för alternativ det finns och då kan man dessutom se till att du får det bästa för dina pengar.

Tack så mycket för svaret! @Radolov

Just ny har jag en 1440p 144hz skärm. Jag vill främst ha ett nytt grafikkort för att kunna streama med 1080p 60fps. Men jag vet inte om jag verkligen behöver streama i 1080p 60fps. Just nu kan jag streama med 1080p 30fps eller 720p 60fps. Jag undrar om du tycker att jag ska köpa ett nytt eller inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kan bygga en streaming pc med ett capture kort för dom pengarna. Så påverkar det inte prestandan på ditt gaming rigg.

http://www.logicalincrements.com/articles/streaming

Titta längre ner.

Finns säkert ännu smartare lösningar

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

@Kingfere: Med 144hz och 1440p så gör ett nytt grafikkort en skillnad ja. Om anledningen är att streama kanske det till och med blir billigare att köpa en ny processor och moderkort (som sagt, CES) och streama från CPU:n istället. Då frigör du resurser hos grafikkortet och på så sätt bibehålla prestandan som du har nu, samtidigt som streamen får högre kvalité. Men jag ska nämna att jag inte är en superexpert på streaming eller vad alternativen har för prestanda- och kvalitépåverkan. Då kanske har du en tusenlapp eller två över som du kan lägga på din nästa GPU uppgradering som sker först senare när du känner att du behöver det.

Dock så kan fallen då du inte streamar bli sämre än om du skulle valt en snabbare GPU (eller snabbare i vissa scenarion som redan var CPU bundna). Men FPS kanske blir jämnare även med en bättre CPU.

Jag skulle säga att du får ut mest prestanda av en GPU uppgradering. Jag föreslår ändå att du väntar till efter CES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

@Kingfere: Med 144hz och 1440p så gör ett nytt grafikkort en skillnad ja. Om anledningen är att streama kanske det till och med blir billigare att köpa en ny processor och moderkort (som sagt, CES) och streama från CPU:n istället. Då frigör du resurser hos grafikkortet och på så sätt bibehålla prestandan som du har nu, samtidigt som streamen får högre kvalité. Men jag ska nämna att jag inte är en superexpert på streaming eller vad alternativen har för prestanda- och kvalitépåverkan. Då kanske har du en tusenlapp eller två över som du kan lägga på din nästa GPU uppgradering som sker först senare när du känner att du behöver det.

Dock så kan fallen då du inte streamar bli sämre än om du skulle valt en snabbare GPU (eller snabbare i vissa scenarion som redan var CPU bundna). Men FPS kanske blir jämnare även med en bättre CPU.

Jag skulle säga att du får ut mest prestanda av en GPU uppgradering. Jag föreslår ändå att du väntar till efter CES.

Tack för svaret igen! @Radolov

Så om jag ska streama tycker du att jag ska satsa på CPU?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kingfere:

Tack för svaret igen! @Radolov

Så om jag ska streama tycker du att jag ska satsa på CPU?

Skickades från m.sweclockers.com

En starkare CPU (läs en med mer trådar/kärnor) kan faktiskt göra den stora skillnaden just för streaming. Så skaffa en ny med minst 6 helst fler kärnor och gärna med SMT/HT, alltså en dubblering av antalet trådar.

Vet inte vad du har idag men det låter som lite för lite CPU iaf.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingfere:

Tack för svaret igen! @Radolov

Så om jag ska streama tycker du att jag ska satsa på CPU?

GPU uppgradering för prestanda. Definitivt det dyrare alternativet om du ska få något bättre än 1070.
CPU för kvalité på streamen. Sparar pengar för GPU uppgradering senare.

Är nog det lättaste jag skulle sammanfatta det som från vad jag sett. Tycker Johntens svar är ändå rätt så bra för köp av ny gpu.
Om man borde köpa CPU eller GPU först är lite osäkert just nu. För beroende på när man väljer att köpa vad så finns det olika alternativ. Förhoppningsvis kan man rada upp ett par alternativ om ett par dagar. De alternativen som jag tänker på har inte annonserats ännu.