Permalänk

Dator för Adobeprogrammen

Sambo funderar på dator att måla och köra grafisk design med (jag vet inte själv riktigt vad det innebär).

Hon letar egentligen efter en laptop men jag vill visa henne vad hon kan få för samma pris i en desktop istället.

Vad tror ni om denna? Då hon inte ska spela något alls på datorn så är grafikkortet egentligen oväsentligt (?)

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Newbranch:

Sambo funderar på dator att måla och köra grafisk design med (jag vet inte själv riktigt vad det innebär).

Hon letar egentligen efter en laptop men jag vill visa henne vad hon kan få för samma pris i en desktop istället.

Vad tror ni om denna? Då hon inte ska spela något alls på datorn så är grafikkortet egentligen oväsentligt (?)
https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1053474/grafisk-designdator

Såvida du inte känner att ni kan göra något annat roligt för ca 10kkr bör den fungera bra. Bättre - med råge - än vad de flesta proffs använder (om man anser de som livnär sig på det vara proffs).

EDIT: misstaget många på Sweclockers gör, enligt mig, är att lägga för mycket krut på datorn och för lite på allt annat som faktiskt gör arbetet roligare. Givetvis ska datorn inte vara slö, men för att rita i adobe räcker en gammal i5:a med 8gb ram. Köp istället en schysst 4k skärm och en bra ritplatta, skön stol och några schyssta högtalare.

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Medlem

Sjukt overkill på nätaggregatet för den där datorn.

Dem andra delar är riktigt bra för tungt photoshop arbetande.
Om din sambo är ny i det hela och lite mer hobbyist så rekommenderar jag något lättare och billigare att starta av med. Fanns mycket billigare moderkort jag skulle vilja ha valt, men inga i lager.

Även om du vill köra på dem bättre delarna du redan satt ihop, så kan du ta nätagget från mitt förslag då det duger gott och väl. 105w för processorn + 75w för grafikkortet, du är liksom bara uppe i 180w där.

Edit: Det kanske också kan vara värt att överväga en icke-K Intel i5 då jag har för mig att Adobe föredrar höga clockhastigheter framför kärnor/trådar.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 36 TB HDD | GPU: Intel A310 | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |