Permalänk
Frida 🥐

Visa upp dina ghettomods!

Proffsmoddade datorer och CNC-frästa customchassin i all ära - men låt oss inte glömma vilken typ av modding de flesta är bekanta med: ghettomodden.

När vi talar om ghettomod är det funktion före form som gäller. Ofta görs ghettomodden för att uppnå ett specifikt syfte, till exempel genom att få ner temperaturen eller ljudnivån i en dator. Kanske har man köpt ett grafikkort som var lite för långt för chassit. Eller så vill man bara pimpa upp sin dator, men saknar rätt verktyg eller pengar.

När jag hör ordet ghettomod kan jag inte sluta tänka på Phille11552:s datorprojekt nedan. Jag övertygad om att det finns massor av roliga ghettomods där ute.

Dela med dig av dina ghettomods? Vad var syftet? Blev resultatet som du tänkte dig?

Klicka för mer information

Phille11552:s galleri

Visa mer
Visa signatur
Permalänk
Frida 🥐

Detta är ej en ghettomoddad dator, men en "hemmasnickrad" låda redaktionen använder för att mäta ljudnivån på olika chassin och kylare. Den hissas ned genom en vajer från taket, kvalar detta in som ghettomod tycker ni?

Visa signatur
Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Zoyadog:

Detta är ej en ghettomoddad dator, men en "hemmasnickrad" låda redaktionen använder för att mäta ljudnivån på olika chassin och kylare. Den hissas ned genom en vajer från taket, kvalar detta in som ghettomod tycker ni?
https://i.imgur.com/eIVEMaJ.jpg

Finns även på film!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zoyadog:

Detta är ej en ghettomoddad dator, men en "hemmasnickrad" låda redaktionen använder för att mäta ljudnivån på olika chassin och kylare. Den hissas ned genom en vajer från taket, kvalar detta in som ghettomod tycker ni?
https://i.imgur.com/eIVEMaJ.jpg

Nej, det där kvalar ju in bland sofistikerade genomtänkta byggen
Här kommer en ghettomod på min NUC i det "fläktlösa" chassiet Akasa Newton. För att göra saken bättre använde jag såna hära moderna sockerbitar och klippte av en usb-sladd. I framtiden hoppas jag kunna ta en lite mindre fläkt och använda NUCens inbyggda fläktkontakt. För att göra cirkusen ännu mer ghetto så körs Hackintosh på datorn. Till Akasa: 80°C är inte ok idle temp.

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Frida 🥐

En liten tb till mitt gamla datorbygge "Odyssey". Jag hade inga pengar över till projektet och jag behövde sleeva nätagget. Nätagget var från början semi-modulärt. Men när jag fick agget så saknades det modulära kablar. Och istället för att jag köper extrakablar eller ett nytt agg så får jag den briljanta idén att göra om hela agget till icke-modulärt. Det var ju en kul idé, tills jag såg kablarna...
Det går ut som en tjock kabel, som splittas i 3 eller 4 småkablar vilket gör det svårare att göra customkablar.
Men efter lite(läs mycket) blod, svett och tårar så gick det.

Klicka för mer information

(haha, pumpen sitter fast i nätagget)

Visa mer
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ett stycke ghettobordsfläkt jag slängde ihop för ett par år sedan, som jag haft mycket nytta av, kanske kan platsa här:

- 120mm-fläkt
- Ett par raster till ovanstående
- 4mm gassvetspinne
- En gammal Fanmate II
- En vippströmställare
- En gammal adapter som levererar 12VDC
- Några maskinskruvar, brickor och muttrar i stl M4

Bockade svetspinnen till en fot, klippte till och gängade ändorna. Monterade på fläkten tillsammans med rastrena. M4-skruv i de återstående två hålen för att hålla rastren på plats.

Kopplade in fläkten till fanmaten och fanmaten till adaptern via vippströmställaren. Monterade den senare i en liten plastbit (tror det var från ett utgånget kreditkort), och stripsade fast arrangemanget i foten.

Skulle man få problem med vibrationer som fortplantar sig skulle man kunna trycka silikonslangsstumpar på foten också.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

När jag såg bordsfläkten tänkte jag att jag var tvungen att dela med mig av den jag skapade under hösten;

Jag hade en EK-Vardar RGB över här hemma, och när jag såg bordsfläkten Noctua visade upp på Computex ville jag gör en likadan/liknande.
Fick en kompis att 3D-printa delarna efter en modell jag hittade online, och själv skaffade jag ett DC-jack, en strömbrytare och en switch så att fläkten har tre olika lägen för hastighet (6V, 9V och 12V).
Svart filament användes till basen, och transparent användes till "nosen", vilket ger en förhöjande effekt (syns i videon )

Och givetvis har den alla PC-entusiasters favoritfunktion:

RGBn går att styra med en fjärrkontroll (även stänga av ), och allting drivs av samma 12V
Kontrollern till RGB hade jag lött av min GPU-holder för att jag skulle kunna koppla holdern till moderkortets RGB-signal

Dold text

EDIT:
Slänger in kabeln jag använde för att koppla RGBn på mitt Gainward 1070 Phoenix till moderkortets RGB (via phantex-kabel)

Ståltrådarna jag lödde på ändarna var för att de skulle kunna tryckas in i headern från RGB-listen. Det fungerade perfekt och var bara att plugga in till PCBn igen när jag sålde kortet

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

Då grafikkortet en dag kände för att inte längre fungera så började jag felsöka. Efter mycket om och men, skickat kortet till felsökning etc, så får jag tillbaka det och tycker att det sviktar ganska mycket. Mycket riktigt så räckte det med att jag rättade upp kortet för att det skulle fungera. Antar att detta var detta som var felet från första början, att för mycket stress har lagts på PCI sloten genom åren.

Sen dess har jag bytt moderkort, men litar ändå inte på att låta kortet sitta som det var tänkt.

Buntbandet på bilden hakade i perfekt på en överflödig bit aluminium på grafikkortet och sen en mycket läglig skruv som gör att den hålls uppe, men också går att haka av om så behövs.

Simpel lösning som fungerar. Kanske inte super ghetto, men det enda som gör sig påmint.

(Ursäkta katastrofal kabeldragning, skall tas itu med)

Visa signatur

CPU: Intel i5 8600K - Mobo: Asus Z370-F - RAM: Corsair Vengeance RGB DDR4 3200MHz, 4x8GB - GFX: Asus Strix RTX 2060 - SSD: Samsung 750 EVO, 840 EVO, 960 EVO, 850 PRO - HDD: WD Red 4TB - PSU: EVGA SuperNova G2 750W - Chassi: Fractal Design Define R4 Window - OS: W10

Permalänk
Medlem

Kan ju lägga upp en bild här också då...

Tvåstegsraket. Först moddat grafikkort för att originalfläktarna lät förjävligt mycket, och sen orsakade den moddningen så mycket nedböjning av kortet att jag fick staga upp det. Med ett brustablettsrör...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem

När inte kylflänsen passar så gör man så att den passar...

Och om inte nätagget får plats där det är tänkt... så sätter man det någon annanstans.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag bidrar med mitt över 11 år gamla galleri där en polare byggt ett vattenkylningssystem av bland annat några kopparrör, en balja, en länspump och en fleischmann-transformator!

https://www.sweclockers.com/galleri/1642-innovativ-vattenkyln...

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk

Skulle va kul om man kunde fåtag på när jag lagade polarens överhettande core 2 duo med ett chipsrör men det gäller att leta lite

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk

Skydden för 5.25" platserna saknas och för att datorn inte ska fyllas med onödigt mycket damm har jag löst det med tejp. Utan tvekan en av de snyggaste modifikationer jag utfört. Förväntar mig att titeln "Proffsmoddare" snart kommer synas på min profil.

https://i.imgur.com/stWk8z9.jpg[/img]]

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inte kvar bilderna på mina voltmoddar á 1995 men dom var inte vackra och elkunskaperna var definitivt inte tillräckliga, otroligt att man bara eldade upp datorer och inte huset är ju en tanke som slår en så här i efterhand.

Permalänk
Medlem

Har inte heller bilder, men för 3 år sedan behövde jag lite mer ’kylkraft’ till cpu och mha 2 gummisnoddar och 2 tandpetare satte jag fast en extra 120mm fläkt på kyltornet. Funkade jättebra och jag såg en tempskillnad på5-10 grader...

Tills gummit torkade och fläkten föll ner på grafikkortet och dödade det...

Visa signatur

Specs: kretskort, koppar, plast, flaskhalsar & spindelnät (yuck!)

Permalänk
Medlem

Mina fina fläktfäste: https://www.sweclockers.com/galleri/13663-extremt-billiga-fla...
Kostnad: fyra buntband

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Ghettomods är ju kung! Jag gör "fläktshrouds" av kartong i de flesta mina datorbyggen just för att kunna styra kall luft och varm luft genom chassit på ett effektivt sätt, kör dock med svart gaffatejp över kartongen så det inte ser så ghetto ut.
IF IT WORKS IT AIN'T STUPID!

Permalänk
Medlem

@Zoyadog denna måste ju kvala in! Buntband, öl och en dremel kan det behövas annat?
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1473281-comhemmodem-ov...

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

@Rasmus123: Silvertejp, Ghettots moder! Finns nog inget fulare, dessutom lämnar det en massa klister efter sig om man tar bort det.

Permalänk
Medlem

Tappade min E-cig så glaset gick sönder. Hade inget reservglas. Letade runt hela huset efter något runt jag kunde ersätta det med som hade exakt dimension i diameter. fick syn på ett Treorör och det passade perfekt. Sågade av med bågfil i rätt längd. Inte ett läckage! Nackdelen är att man inte ser hur mycket E-juice som finns kvar.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Tappade min E-cig så glaset gick sönder. Hade inget reservglas. Letade runt hela huset efter något runt jag kunde ersätta det med som hade exakt dimension i diameter. fick syn på ett Treorör och det passade perfekt. Sågade av med bågfil i rätt längd. Inte ett läckage! Nackdelen är att man inte ser hur mycket E-juice som finns kvar.

http://www.bronsaldersvagen.se/Eazy/treoecig.jpg

Välkommen i underklubben "Ghettomods - brustablettsrör"!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Gjorde en "Ghettomod" på mitt chassi igår!
Mätte och kollade verkligen så att grafikkortet gick in på längden i mitt lilla chassi. Tyvärr tänkte jag inte på tjockleken, kylaren var verkligen stor.
Fram med Dremeln och kapa ur chassikåpan. Ser inte allt för illa ut!

Permalänk
Medlem

@martinke: Det där blev ju på riktigt hur snyggt som helst!

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Bytte från passiv till aktiv kylare på mitt Voodoo 3 3500 kort

Permalänk

NUC kylning delux

Min lilla NUC får jobba hårt framförallt när jag själv inte använder den, då körs BOINC så den ligger på 100% cpu hela tiden .... tror inte den är gjord för det

Man ska inte göra det komplicerat så jag grävde fram en 140mm Noctua fläkt, skruvpluggar för betongvägg och ett par småbitar kabelskena, fungerar utmärkt och det är tyst också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vannulven:

Då grafikkortet en dag kände för att inte längre fungera så började jag felsöka. Efter mycket om och men, skickat kortet till felsökning etc, så får jag tillbaka det och tycker att det sviktar ganska mycket. Mycket riktigt så räckte det med att jag rättade upp kortet för att det skulle fungera. Antar att detta var detta som var felet från första början, att för mycket stress har lagts på PCI sloten genom åren.

Sen dess har jag bytt moderkort, men litar ändå inte på att låta kortet sitta som det var tänkt.

Buntbandet på bilden hakade i perfekt på en överflödig bit aluminium på grafikkortet och sen en mycket läglig skruv som gör att den hålls uppe, men också går att haka av om så behövs.

https://i.imgur.com/lOxGsKZ.jpg

Simpel lösning som fungerar. Kanske inte super ghetto, men det enda som gör sig påmint.

(Ursäkta katastrofal kabeldragning, skall tas itu med)

Hålla uppe grafikkort som börjar tyngas ner är standard
Ganska skrämmande att det inte finns inbyggd i chassit eller som en del som följer med grafikkorten.
Många grafikkort är för tunga redan från början även fast dom har backplate

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinke:

Gjorde en "Ghettomod" på mitt chassi igår!
Mätte och kollade verkligen så att grafikkortet gick in på längden i mitt lilla chassi. Tyvärr tänkte jag inte på tjockleken, kylaren var verkligen stor.
Fram med Dremeln och kapa ur chassikåpan. Ser inte allt för illa ut!

https://i.imgur.com/qhFSWsi.jpg

Coolt
Men kommer inte grafikkortet suga damm så in i H........

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Historien om hur jag lärde mig kolla upp M.2 kompatibilitet i moderkorts manualen innan beställning

Jag körde min NAS förra året i ett Fractal Design Node 304, och jag hade skaffat ny M.2 SSD och Moderkort till den, WD Green 120 GB och Gigabyte H270N-WIFI, så jag monterade in den och drog alla kablar fint, buntband osv.

Värt att veta att M.2 platsen på ett mITX kort oftast är på baksidan, och i Node 304 chassit kommer man inte åt baksidan av moderkortet utan att ta loss moderkortet och istortsett allt annat för det är trångt i chassit:

Iaf så startade jag burken, men upptäckte ganska direkt att en av mina HDD's saknades.
Så efter lite felsökning kom jag fram till att en av SATA portarna var döda. Jag öppnade då manualen och insåg det hemska: En av portarna stängs om man kör SATA SSD i M.2:

Så vad gör jag nu? Jag vart ganska less, sur, trött och ville ha igång NAS'en igen för att kolla Plex, så jag tar ut datorn till garaget och börjar kapa med dremel. Jag använder ögonmått för att estimera vart M.2 platsen sitter, och jag träffade ganska bra:

Efter lite mer dremel och plåtsax var det öppet:

Jag lyckades ur den där luckan ta bort SSDn, blåste rent med tryckluft, och körde igång servern som den var utan SSD (använde vanlig HDD som cache tills vidare). Några dagar senare dök en Samsung 960 NVMe upp, jag ploppade in den och tejpade igen:

Både moderkortet, chassit och WD Green SSDn används än idag och allt funkar perfekt. Och tejpluckan i botten har kommit till nytta många gånger. Man får dock vara lite försiktig så man inte skär sig på de vassa kanterna, jag orkade inte fila då moderkortet är ivägen.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinke:

Gjorde en "Ghettomod" på mitt chassi igår!
Mätte och kollade verkligen så att grafikkortet gick in på längden i mitt lilla chassi. Tyvärr tänkte jag inte på tjockleken, kylaren var verkligen stor.
Fram med Dremeln och kapa ur chassikåpan. Ser inte allt för illa ut!

https://i.imgur.com/qhFSWsi.jpg

Ser ju riktigt bra ut. Lite svart U-list längs kanten och tillfilning + målning där det inte funkar med list, så skulle det se mer eller mindre fabriksgjort ut

Skrivet av Chromatic:

Bytte från passiv till aktiv kylare på mitt Voodoo 3 3500 kort

https://i.imgur.com/ZBHlM7u.jpg

Dagens overkill, men schysst

Med den där jätteflänsen kan du i övrigt köra passivkylt, eller om du ändå vill ha fläkten, åtminstone patcha in en lagom dimensionerad resistor på någon av ledarna, så du får ner spänningen till typ 6-7 volt eller nåt, och få fläkten mer eller mindre ljudlös.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ser ju riktigt bra ut. Lite svart U-list längs kanten och tillfilning + målning där det inte funkar med list, så skulle det se mer eller mindre fabriksgjort ut

Dagens overkill, men schysst

Med den där jätteflänsen kan du i övrigt köra passivkylt, eller om du ändå vill ha fläkten, åtminstone patcha in en lagom dimensionerad resistor på någon av ledarna, så du får ner spänningen till typ 6-7 volt eller nåt, och få fläkten mer eller mindre ljudlös.

Fläkten används aldrig, trust me xD Inte nog med att den låter som en dammsugare på 100%, kylaren är så effektiv redan i passivt läge att den är helt överflödig xD

Notera att det enda rätta sättet att mäta hur varmt kortet blir är att sticka in handen och känna på kylaren, detta var före sensorerna blev populära xD