Permalänk
Medlem

Nybyggd dator startar om sig random

Hej alla!

Jag har ett problem med en nybyggd dator som jag köpte till min tjej under black friday.

Den startar om sig random ibland 2-3 gånger per dag, och ibland kan det gå två dagar utan att den gör det. Detta sker bara i spel och när detta händer så är det ingen "shutting down" indikation eller liknande från Windows utan den dör direkt och sedan börjar den att boota upp igen.

Kollar jag event viewer så ser jag bara ett Kernel- Power event att datorn har stängts av på felaktigt sätt. (The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.) Event 41.

Utöver detta så har andra liknande problem hänt:
* Far Cry 5 frös datorn helt, väldigt ofta(detta verkar dock vara relaterat till spelet i sig)
* CS:GO, The Witcher 3 och The Sims 4 har stängt av sig random(ingen reboot av dator)

SPECS:

  • Uppgraderingspaket - Ryzen 5 2600X
    - AMD Ryzen 5 2600X Prosessor
    - ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
    - Ballistix LT DDR4 2666MHz 16GB (2x8GB) (monterade i slot 1 och 3)

  • ASUS GeForce GTX 1070 8GB Dual OC

  • Kingston A1000 240GB M.2 SSD(OS installerat på denna)

  • Seagate Barracuda 2TB 3.5'' HDD

  • Seasonic Focus+ 750W 80+ GOLD

  • Operativsystem: Windows 10

  • Fractal Design Define R6 Svart

Felsökning:

  • Uppdatering utav drivrutiner

  • Uppdatering utav Windows

  • Skannad efter Virus

  • Kört sfc /scannow i CMD

  • Stängt av "Fast on startup" windows funktion

  • Övervakning utav temperatur på CPU och GPU

  • Kört Prime95 i med 100% load på CPU, tempen såg bra ut och inga omstarter

  • Alla fläktar snurrar när dom ska

När datorn startar tar det även ca 2-3 min för datorn att identifiera nätverk men tror ej detta är relaterat.

Nästa steg jag kan komma på att pröva är:

  • Uppdatera BIOS

  • Byta ram minnena till slot 2 och 4

  • Ominstallation eller börja testa att byta ut komponenter för att hitta den potentiellt felande

Finns det någon vänlig själv där ute som har någon aning vad detta kan bero på eller som möjligen skulle kunna skicka mig i rätt riktning, alla svar uppskattas!

Kollar jag applikationsloggen i event viewer kan jag se att senaste gången CS:GO stängde av sig utan att datorn bootade fanns detta eventet i loggen:
_____________________________________
Fault bucket 1175827043076666959, type 5
Event Name: RADAR_PRE_LEAK_WOW64
Response: Not available
Cab Id: 0

Problem signature:
P1: csgo.exe
P2: 0.0.0.0
P3: 10.0.17134.2.0.0
P4:
P5:
P6:
P7:
P8:
P9:
P10:

Attached files:
\\?\C:\Users\användarnamn\AppData\Local\Temp\RDRDB4D.tmp\empty.txt
\\?\C:\ProgramData\Microsoft\Windows\WER\Temp\WERDB4E.tmp.WERInternalMetadata.xml
\\?\C:\ProgramData\Microsoft\Windows\WER\Temp\WERDB4F.tmp.xml
\\?\C:\ProgramData\Microsoft\Windows\WER\Temp\WERDB6C.tmp.csv
\\?\C:\ProgramData\Microsoft\Windows\WER\Temp\WERDB8C.tmp.txt

These files may be available here:

Analysis symbol:
Rechecking for solution: 0
Report Id: 104f7f52-aeb3-4bdc-bc7c-4f00b3cdefb8
Report Status: 268435456
Hashed bucket: a0b86ea78fc7de770051607743e1f64f
Cab Guid: 0

Permalänk
Medlem

Låter eventuellt som du har problem med temps. Har du möjlighet att använda ex. afterburner/hwinfo och hålla koll på samtliga temps samtidigt som du kör diverse spel för att återskapa belastningen? Kan vara något så enkelt som för lite eller ingen kylpasta, plast kvar på kontaktytan för kylaren eller något annat sådan "hjärnsläppsfel" som i alla fall jag har fått några gråa hårstrån över

Visa signatur

5800x | RTX 3090 | Crosshair VIII Hero | Dominator Platinum @3800 | O11 PCMR | PG348Q | 3x360 Custom

Permalänk
Medlem

BIOS uppdatering tror jag kommer lösa ditt problem. Just det moderkortet har haft en del problem när processorn tycker den har för lite att göra och ändrar frekvenserna / Idle

alternativt köra memtest / sticka-sticka metoden

Permalänk

@Surk: Jag hade exakt samma problem, datorn bootade om sig, bara en blackscreen med exakt samma fel, event ID 41. Testade allt möjligt, vattenkylning för att få ner tempsen, underklocka CPU etc etc. Efter månader av felsökning visade det sig vara ett måndagsexemplar av nätagget.

Om du har ett gammalt nätagg liggandes så testa att byta ut det för att utesluta.

Permalänk
Medlem

Tackar så jätte mycket för era svar, har haft mycket jobb så inte hunnit vara inne och kika.

Sedan min senaste post så har det hänt lite saker och tänkte göra en uppföljning dels för att problemet fortfarande kanske kvarstår men även utifall att det faktiskt kan vara till hjälp för andra.

Tjejen skaffade Sea of Thieves och tog inte mer än 30 minuter innan spelet stängde av sig som vissa andra spel har gjort fast denna gången hände det frekvent, ingen bootning dock.

Detta hände 3 gånger och jag fortsatte felsöka.

under hela felsöknings perioden sedan första problemet har jag kollat så det inte finns några windows updates(Fanns uppdateringar första gången bara).

Denna gången klickade jag på check for updates 4-5 gånger(bland andra psykbryts försök) och då dök en uppdatering upp, när jag körde denna uppdateringen så failade den och retry hade samma resultat.

Startade om datorn och då brakade helvetet lös, fick inte komma in i Event viewer, device manager, mmc och liknande funktioner och kvittade vad jag gjorde så kunde jag inte lösa det problemet, "This app has been blocked for your protection".

Det slutade med att jag gjorde lite backups på viktiga filer för eventuella förluster och sedan gjorde en rollback på windows till en tidigare version i ett "vi får se vad som händer" försök som det ofta slutar med från och till.

Efter rollbacken var klar kunde jag sedan uppdatera windows hela vägen fram till senaste versionen.

Sedan dess har det inte varit några omstarted eller nedstängningar utav spel.

I mina ögon är jag fortfarande skeptisk till att detta kan ha löst problemet, eller orsakat omstarterna till exempel, men det pekar åt motsatsen just nu.

Vad tror ni kring det hela?

Permalänk

Hur går det för dig Surk, är allting OK fortfarande? ^^

Permalänk
Medlem

@Electrohead: Hej, Fortfarande inga random omstarter faktiskt så ser lovande ut

Permalänk
Medlem

Problemet började igen och felsökning är i full gång. Idag vankas metest och potentiellt uppdatera BIOS.

Återkommer med resultat.

Permalänk

Jag har haft nästan exakt samma problem och sitter på samma moderkort. Uppdaterade BIOS för 10 minuter sedan så återkom gärna med resultat efter din uppdatering så gör jag detsamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slinksteffe:

Jag har haft nästan exakt samma problem och sitter på samma moderkort. Uppdaterade BIOS för 10 minuter sedan så återkom gärna med resultat efter din uppdatering så gör jag detsamma.

Hur gick det för dig? Jag har haft så mycket att göra på jobbet att jag inte hunnit men måste ta tag i detta nu.

Permalänk
Medlem

Du har säkert redan kollat detta, men du har inte flera USB enheter inkopplade eller nått sånt som skulle kunna tänkas orsaka nån spännande krock?

Jag fick samma problem när jag kopplade in ljud/mic sladdarna till ett Razer blackwidow tangentbord, eftersom mina hörlurar var inkopplade i ett separat USB-ljudkort så blev det typ nån sorts krock när jag hade två ljudkort igång samtidigt antar jag. Datorn slutade bete sig efter att jag kopplade ur dom två sladdarna.

Permalänk
Skrivet av Surk:

Hur gick det för dig? Jag har haft så mycket att göra på jobbet att jag inte hunnit men måste ta tag i detta nu.

Problemet kvarstod efter uppdatering av BIOS. Men ett tag senare pajade mitt grafikkort helt så nu vet jag inte riktigt, sitter på mitt gamla kort nu men har knappt använt burken sedan dess så vet inte om problemet fortfarande finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slinksteffe:

Problemet kvarstod efter uppdatering av BIOS. Men ett tag senare pajade mitt grafikkort helt så nu vet jag inte riktigt, sitter på mitt gamla kort nu men har knappt använt burken sedan dess så vet inte om problemet fortfarande finns.

Trist. Kan ju vara PSU.

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle78:

Trist. Kan ju vara PSU.

@slinksteffe:

Tippar också på PSU med tanke på allt du provat.
Seasonic focus plus tidiga batcher har problem med strömkablarna till grafikkortet, klarar inte av strömspikarna från vissa kort.
I värsta fall så kan ju grafikkortet gått sönder p.g.a det.
Kontaktar man Seasonic så skickar de ut nya kablar.

https://knowledge.seasonic.com/article/20-focus-plus-and-gpu-...
https://www.techpowerup.com/249838/seasonic-focus-plus-psus-e...

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •