Ni med Seagate IronWolf, vad är eran Load_cycle_count ?

Permalänk
Medlem

Ni med Seagate IronWolf, vad är eran Load_cycle_count ?

Har köpt 2st 4TB Seagate IronWolf SATA diskar, driftsatt en av dem.

Lade dock märke till att iaf under FreeBSD har disken en väldigt ful ovana att parkera huvuden på disken stup i ett.
Detta syns på "Load_Cycle_count" i smart värdena, detta ökar titt som tätt och man kan höra ett litet ljud från disken var gång.

Jag har köpt mina diskar för att de skall spinna 24/7 de närmaste åren och vill inte ha en mängd onödiga parkeringar av huvudet, vilket kommer göra att de tar slut i förväg. (De skall aldrig sluta snurra, burken har flera funktioner och slumpmässig diskaccess är att vänta)

Själv har jag provat att köra "ataidle -P 0 /dev/"aktuell disk" " och det tycks ha satt fason på beteendet.

Har ni dessa diskar rekommenderar jag att ni kollar över detta, det kan spara mycket slitage.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Load cycle count är Inga problem idag. Vi snackar hundratusentals parkeringar innan man kan se det som ett problem. Disken tar inte slut i förtid, för då hade den inte parkerat så ofta som den gör. Alltså för vad är "förtid"? Ger tillverkaren en garanti på 3 eller 5 år så är ju allt upp till det inte i förtid. Jag tror att mina ironwolf har en spec på att den ska klara ungefär 600 000 parkeringar. Det täcker garantin på 3 år med råge.

IronWolf specar 600 000 lcc. Skrev 300 000 först.
Permalänk
Medlem

ok men det vore nog bättre att tänka längre än garantin. Säg min 7 år tycker jag är ett minimum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Load cycle count är Inga problem idag. Vi snackar hundratusentals parkeringar innan man kan se det som ett problem. Disken tar inte slut i förtid, för då hade den inte parkerat så ofta som den gör. Alltså för vad är "förtid"? Ger tillverkaren en garanti på 3 eller 5 år så är ju allt upp till det inte i förtid. Jag tror att mina ironwolf har en spec på att den ska klara ungefär 300 000 parkeringar. Det täcker garantin på 3 år med råge.

Skickades från m.sweclockers.com

Om man läser runt på nätet så hittar du folk som snart har 600k parkeringar på månader i stället för år, det är att köra slut på disken i förtid.

Men visst, om du vill köra slut på en disk inom garanti-tiden, det är ok för mig, jag kör gärna lite längre.

Det finns inga som helst fördelar att parkera huvudet tiotals gånger per timme, var gång det skall ut över diskytan är en liten risk att du dunsar i, dessutom frestar det mekaniken. Tillverkaren garanterar 600k cykler, det är inte speciellt mycket i mekaniska sammanhang faktiskt, vilket tyder på att det är en ganska stor belastning.

Du gör som du vill, jag föredrar att låta det flyga som man gjorde förr, det fungerade och är beprövat.

EDIT: Är det inte frekvent parkering av huvuden som varit en felkälla och nackdel med just enklare diskar, diskar med låg strömförbrukning etc när man sätter dem i NAS / Raid ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Men om det är så enkelt att bara "låta det flyga", varför ser inte tillverkaren till att de flyger i firmware? Om det är så skadligt menar jag. Har man ovanligt mycket parkeringar så kan man ju börja fundera men snackar vi inte 10 000 i veckan så är det ingen större fara. Min nyaste IronWolf som sitter som parity har 423 load cycle count sedan 2018-12-25. IronWolf är ju just NAS-diskar. Om frekventa parkeringar är ett så pass stort problem så skulle de väl inte parkera så ofta som de gör?

Du skriver att FreeBSD verkar parkera ofta, vad är ofta? Vad har du för siffror? Jag kör Unraid (slackware) och ser inte det problemet.

Edit: Det finns en del trådar om detta på Unraids forum. I en tråd pratar de om att någon ser 400 lcc på 1 vecka. Svaret på det är att det då tar 30 år att nå 600 000. https://forums.unraid.net/topic/66842-seagate-ironwolf-8-tb-q...

Edit 2: Jag låter ju mina diskar sova när de inte används så de sover stora delar av dygnet. Det diskuteras ju också för fullt om man ska låta de snurra 24/7 eller låta diskarna sova. Inget bra svar finns på vilket som är bäst. Eller sämst. Jag har några Samsung-diskar som jag pensionerade nyligen. De har gått 24/7 i 5,5 år.

423 lcc på 12 dagar = ca 35 om dagen. 1 år = 12 866 = 46 år innan jag når 600000. Det beror så klart på hur mycket man använder disken. Jag har inte så stor användning än så länge men eftersom att detta är en paritetsdisk så skrivs det ju till den så fort något skrivs till någon av de andra diskarna i arrayen.

Permalänk
Medlem

@wasabi: Jo! Absolut! Håller med förstås men om de håller garantitiden ut så tar de ju inte slut "i förväg" eftersom att de bara garanterar x antal år. Det var så jag menade. Jag har inte varit med om någon disk som inte har klarat garantitiden + 2-4 år (av mina egna diskar alltså). Förutom diskar som har blivit skadade av andra orsaker, typ tappad bärbar osv.

Permalänk
Medlem

Har 2st 4TB ironwolf i en synologylåda. Rullar på i raid 1. Båda diskarna har efter 11 månader en load_cycle_count på 5307.

Så det är systemberoende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dozix:

Har 2st 4TB ironwolf i en synologylåda. Rullar på i raid 1. Båda diskarna har efter 11 månader en load_cycle_count på 5307.

Så det är systemberoende.

Ja, det beror ju på hur systemet använder disken, hur mycket DU använder den och så vidare. Har du 6000 på 12 månader så tar det dig 100 år att nå 600000. Hade detta varit ett normalt och stort problem så hade man inte låtit disken parkera så ofta, alltså i firmware. Om det är bättre att de flyger, varför parkerar man över huvud taget? Att parkera när disken spinner ner förstår jag, men annars? Det låter inte så logiskt bara. Kanske strömförbrukning och temperatur kan vara inblandade.

För den orolige så kan 'smartctl -s apm,off /dev/sdX' vid varje start också dra ner på antalet lcc's. Förstår det som att vissa diskar parkerar efter 8 sekunders inaktivitet.

smartctl
Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Men om det är så enkelt att bara "låta det flyga", varför ser inte tillverkaren till att de flyger i firmware? Om det är så skadligt menar jag. Har man ovanligt mycket parkeringar så kan man ju börja fundera men snackar vi inte 10 000 i veckan så är det ingen större fara. Min nyaste IronWolf som sitter som parity har 423 load cycle count sedan 2018-12-25. IronWolf är ju just NAS-diskar. Om frekventa parkeringar är ett så pass stort problem så skulle de väl inte parkera så ofta som de gör?

Du skriver att FreeNAS verkar parkera ofta, vad är ofta? Vad har du för siffror? Jag kör Unraid och ser inte det problemet.

Edit: Det finns en del trådar om detta på Unraids forum. I en tråd pratar de om att någon ser 400 lcc på 1 vecka. Svaret på det är att det då tar 30 år att nå 600 000. https://forums.unraid.net/topic/66842-seagate-ironwolf-8-tb-q...

Edit 2: Jag låter ju mina diskar sova när de inte används så de sover stora delar av dygnet. Det diskuteras ju också för fullt om man ska låta de snurra 24/7 eller låta diskarna sova. Inget bra svar finns på vilket som är bäst. Eller sämst. Jag har några Samsung-diskar som jag pensionerade nyligen. De har gått 24/7 i 5,5 år.

423 lcc på 12 dagar = ca 35 om dagen. 1 år = 12 866 = 46 år innan jag når 600000. Det beror så klart på hur mycket man använder disken. Jag har inte så stor användning än så länge.

Det är klart du har ett längre LCC när du inte använder dina diskar 24/365 ? Det lär ju inte ticka på när de är avstängda.. Sätter du dessutom bara igång maskinen när du använder dem så är diskarna troligen upptagna och då hinner de inte parkera.
Vad får du för LCC om du låter dem stå i "idle" lite ?

Om jag får mer än en LCC per minut så har jag gjort de garanterade cyklerna på bara ett år, det är ganska mycket.
Den omedelbara känslan var att det hände betydligt oftare än så när de idlar under FreeBSD, då går det fort.

När man hittar folk på nätet som har flera hundra tusen LCC på bara några månader så förstår man att det blir snabbt ett verkligt problem, jag reagerade på 15LCC på en kort stund. Det hörs när man sitter vid maskinen. Hade inte upptäckt det om jag inte körde ut smart-värdena och sedan faktiskt gick ner till källaren och kollade på min maskin.

Använder man diskarna väldigt konstant så blir LCC också lägre givetvis.

Att det tycks skilja på olika operativsystem säger att "felet" inte är så enkelt som att firmware bara ska låta dem flyga.
Tydligen är problemet inte det samma under Windows, varför ? Fråga tillverkaren..

Om det är så ofarligt att parkera huvudena och det inte innebär slitage, varför är det något som loggas i SMART ?
Om det inte innebär något slitage, varför specificerar tillverkarna hur många LCC disken skall klara ?

Eller om vi vänder på det: Vad kan tillverkaren vinna på att låta läshuvudet parkera i tid och otid på en stationär disk ? (Talar vi laptop är det mer givet) Troligen kan de redovisa några tiotal eller hundratal mW lägre energiåtgång på disken.
Sen när gör tillverkaren alltid det som är bäst för konsumenten ?

Tänk snarare: Vad vinner man på att parkera huvudet ? Diskarna för några år sedan parkerade aldrig huvudet vid drift.
Dessa diskar kunde gå många tiotusentals timmar utan bekymmer.
Från början parkerade man inte läshuvudena alls, de fick landa där de ville när man stängde av.
Detta var dock problematiskt och man började parkera huvudet på ett bestämt spår.
Sedan utvecklades skivor och läshuvuden och de är så släta att huvudet kan klistra fast om det ligger mitt på skivan.
Då började man modifiera ytan på skivan där huvudet skulle landa så det inte fastnade.
Kanske vill man idag kunna använda mer yta på disken och samtidigt slippa dessa bekymmer och kör därför huvudet åt sidan.
Det är förnuftigt när skivan slutar snurra, eller i en laptop, men meningslöst annars.

Men för mig som konsument så innebär det ingen fördel alls att parkera huvudena i tid och otid.

Om du vill fortsätta landa dina huvuden så är det ok.

Men jag vill tipsa dem som är intresserade att se över detta potentiella problem, då man helt uppenbart kan förlänga livet på sin hårdvara med några enkla inställningar. Jag tycker det är värt det. Jag använder mina prylar så länge jag kan. När mina diskar pensioneras från den maskinen får de göra nytta någon annanstans tills de dör. Vore det inte mina pengar så visst....

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det är klart du har ett längre LCC när du inte använder dina diskar 24/365 ? Det lär ju inte ticka på när de är avstängda.. Sätter du dessutom bara igång maskinen när du använder dem så är diskarna troligen upptagna och då hinner de inte parkera.
Vad får du för LCC om du låter dem stå i "idle" lite ?

Om jag får mer än en LCC per minut så har jag gjort de garanterade cyklerna på bara ett år, det är ganska mycket.
Den omedelbara känslan var att det hände betydligt oftare än så när de idlar under FreeBSD, då går det fort.

När man hittar folk på nätet som har flera hundra tusen LCC på bara några månader så förstår man att det blir snabbt ett verkligt problem, jag reagerade på 15LCC på en kort stund. Det hörs när man sitter vid maskinen. Hade inte upptäckt det om jag inte körde ut smart-värdena och sedan faktiskt gick ner till källaren och kollade på min maskin.

Använder man diskarna väldigt konstant så blir LCC också lägre givetvis.

Att det tycks skilja på olika operativsystem säger att "felet" inte är så enkelt som att firmware bara ska låta dem flyga.
Tydligen är problemet inte det samma under Windows, varför ? Fråga tillverkaren..

Om det är så ofarligt att parkera huvudena och det inte innebär slitage, varför är det något som loggas i SMART ?
Om det inte innebär något slitage, varför specificerar tillverkarna hur många LCC disken skall klara ?

Eller om vi vänder på det: Vad kan tillverkaren vinna på att låta läshuvudet parkera i tid och otid på en stationär disk ? (Talar vi laptop är det mer givet) Troligen kan de redovisa några tiotal eller hundratal mW lägre energiåtgång på disken.
Sen när gör tillverkaren alltid det som är bäst för konsumenten ?

Tänk snarare: Vad vinner man på att parkera huvudet ? Diskarna för några år sedan parkerade aldrig huvudet vid drift.
Dessa diskar kunde gå många tiotusentals timmar utan bekymmer.
Från början parkerade man inte läshuvudena alls, de fick landa där de ville när man stängde av.
Detta var dock problematiskt och man började parkera huvudet på ett bestämt spår.
Sedan utvecklades skivor och läshuvuden och de är så släta att huvudet kan klistra fast om det ligger mitt på skivan.
Då började man modifiera ytan på skivan där huvudet skulle landa så det inte fastnade.
Kanske vill man idag kunna använda mer yta på disken och samtidigt slippa dessa bekymmer och kör därför huvudet åt sidan.
Det är förnuftigt när skivan slutar snurra, eller i en laptop, men meningslöst annars.

Men för mig som konsument så innebär det ingen fördel alls att parkera huvudena i tid och otid.

Om du vill fortsätta landa dina huvuden så är det ok.

Men jag vill tipsa dem som är intresserade att se över detta potentiella problem, då man helt uppenbart kan förlänga livet på sin hårdvara med några enkla inställningar. Jag tycker det är värt det. Jag använder mina prylar så länge jag kan. När mina diskar pensioneras från den maskinen får de göra nytta någon annanstans tills de dör. Vore det inte mina pengar så visst....

En del parkerar efter 8 sekunder oavsett om du spinner ner disken eller inte. Det hänger förstås på vad ditt system och din användning gör med disken. Jag har ytterst sällan sett diskar som havererat enbart pga högt antal lcc's. Om jag skulle låta den snurra istället för att somna så skulle det inte påverka lcc eftersom att den skulle parkera huvudet efter 8 sekunder och sen om jag inte accessar disken alls under lång tid så kommer den låta huvudet stå parkerat. Då kan disken lika gärna sova istället.

"Om det är så ofarligt att parkera huvudena och det inte innebär slitage, varför är det något som loggas i SMART ?
Om det inte innebär något slitage, varför specificerar tillverkarna hur många LCC disken skall klara ?"

Jag har inte sagt att det är ofarligt men har man inte enormt med lcc så är det inget problem om specen ligger på 600000. Självklart så sliter det när mekaniska delar flyttar på sig men fortfarande, 600 000.

Vad har du för för siffror själv?

Edit: FreeNAS körs ju på FreeBSD. De kanske optimerar något, jag vet inte.
Tips är alltid bra men att börja greja med inställningarna är onödigt så länge man inte ser enorma siffror på lcc. För att veta om man behöver oroa sig så är det bra att kolla vad man har för siffror, kolla vad disken har för spec och räkna lite på om det ens är ett problem. För MIG så är det absolut inget problem. Med min användning så snackar vi ändå 40 år innan jag når gränserna. Samtidigt så betyder det inte heller att disken stendör direkt när jag når 600000. LCC i SMART är ett värde för "old age". Det ligger inte under "pre-fail".

Permalänk
Medlem

49779 har min 4 TB Ironwolf, på 16935 power on hours (705 dagar). Kör Unraid som OS.

Min äldsta WD Red (33527 hours = 1396 dagar), har 7746... intressant. Dock körde jag Windows med den ett tag, så en har 7724 Start stop count, jämfört med Ironwolfens 59 (som bara varit i NAS/Unraid)

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

@lambdan: Du behöver alltså inte oroa dig. 23 år innan du når 600000 på den första du nämner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

En del parkerar efter 8 sekunder oavsett om du spinner ner disken eller inte. Det hänger förstås på vad ditt system och din användning gör med disken. Jag har ytterst sällan sett diskar som havererat enbart pga högt antal lcc's.

"Om det är så ofarligt att parkera huvudena och det inte innebär slitage, varför är det något som loggas i SMART ?
Om det inte innebär något slitage, varför specificerar tillverkarna hur många LCC disken skall klara ?"

Jag har inte sagt att det är ofarligt men har man inte enormt med lcc så är det inget problem om specen ligger på 600000 inom garantin. Självklart så sliter det när mekaniska delar flyttar på sig men fortfarande, 600 000.

Vad har du för för siffror själv?

Edit: FreeNAS körs ju på FreeBSD. De kanske optimerar något, jag vet inte.

Tips är alltid bra men att börja greja med inställningarna är onödigt så länge man inte ser enorma siffror på lcc. För att veta om man behöver oroa sig så är det bra att kolla vad man har för siffror, kolla vad disken har för spec och räkna lite på om det ens är ett problem. För MIG så är det absolut inget problem. Med min användning så snackar vi ändå 40 år innan jag når gränserna. Samtidigt så betyder det inte heller att disken stendör direkt när jag når 600000. LCC i SMART är ett värde för "old age". Det ligger inte under "pre-fail".

Jag fick 15 LCC på en väldigt kort stund, märktes inte först då jag direkt när jag tryckt in disken gjorde zero fill och sedan full avläsning av disken, detta innebar 14 timmar full belastning. Så fort disken började idla så märkte jag att LCC började ticka på.

Som sagt, varför ska jag riskera en halv miljon parkeringar per år i onödan ?

Varför skall jag introducera ett slitage som inte tillför NÅGONTING bra för min del ?
Var gång huvudet är parkerat får jag dessutom en fördröjning innan disken kan börja läsa eller skriva.

Har du sett diskar som håller längre på grund av många LCC:s ?

Som sagt, du får göra som du vill, med min setup innebär det att jag riskerar att kommer upp i det garanterade antalet LCC långt innan garantin är slut. Jag är uppenbarligen inte ensam om man googlar lite på det.

EDIT:
Följande satte stopp för det under FreeBSD, för min del:
Installera ports/sysutils/ataidle
lägg till följande i rc.conf
ataidle_enable="YES"
ataidle_devices="ada2 ada3"
ataidle_ada2="-P 0"
ataidle_ada3="-P 0"

Där är ada2 och ada3 mina två diskar

ataidle rapporterar nu:
Model: ST4000VN008-2DR166
Serial: ZG******
Firmware Rev: SC60
ATA revision: ATA-10
LBA 48: yes
Geometry: 16383 cyls, 16 heads, 63 spt
Capacity: 3726GB
SMART Supported: yes
SMART Enabled: yes
Write Cache Supported: yes
Write Cache Enabled: yes
APM Supported: yes
APM Enabled: no
AAM Supported: no

Nu ser jag ingen ökning på LCC under smart via smartctl -a /dev/mindisk

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@Karaff: Ja, alltså kort stund är en grej, det kan ju bli så om något inte skriver data konstant, att det tar 8 sekunder mellan omgångarna. Det intressanta är ditt värde över kanske, 24 timmar. Eller kanske totalt plus driftstid. Ser du tusentals parkeringar på ett dygn så skulle jag också fundera. Kolla lite på vad jag gjorde just den dagen. En kontroll av paritet kräver rätt mycket men då hinner den inte parkera eftersom att disken används hela tiden.

Edit: Jag har också googlat mycket om just lcc. De flesta har ändå inget problem om man gräver lite bland siffrorna. Folk oroar sig när värdet är mer än 0 ungefär. Vana vid att reallocated sector count och andra "farliga" värden helst ska vara 0. Så, då oroar sig folk för alla värden som inte är 0 och inte har ett direkt beskrivande namn. Som tex "temperature celsius". Jag har en massa siffror på "seek error rate". Kändes farligt innan jag googlade och såg att det var normalt.

Permalänk
Medlem

Har hört det inte ska vara några problem kört förnärvarande inga seagate i burken just nu då dem ligger som backup upp disk å ena är inne oss inet får snart en ny på garantin. Men min äldsta disk i burken som gått längst har 76540 st är en wd green och funkar felfritt inga defekta sectorer.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

I Unraid så ser du dina smartvärden lätt i administrationen. Den varnar också när vissa värden börjar öka. Den varnar bara för värden som anses vara viktiga. LCC är inte med där men det är nog mycket för att de olika tillverkarna har olika gränser som inte finns med i smart-infon som disken levererar. Det är väl inte heller ett värde som kan ge fail på smart.

Attribute = 5 Reallocated sectors count
Attribute = 187 Reported uncorrectable errors
Attribute = 188 Command time-out
Attribute = 197 Current pending sector count
Attribute = 198 Uncorrectable sector count
Attribute = 199 UDMA CRC error rate

Jag fick några UDMA CRC-fel när jag bytte hårdvara. Bytte alla SATA-kablar till nya och problemet försvann.

Permalänk
Medlem

Tänk på att man tillför en ganska kraftig latency vid slumpmässiga operationer om disken har för vana att parkera huvudena.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Latency på en NAS-disk kanske inte är hela världen. IronWolf som systemdisk känns inte helt optimalt. Men alla är vi olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

@Karaff: Ja, alltså kort stund är en grej, det kan ju bli så om något inte skriver data konstant, att det tar 8 sekunder mellan omgångarna. Det intressanta är ditt värde över kanske, 24 timmar. Eller kanske totalt plus driftstid. Ser du tusentals parkeringar på ett dygn så skulle jag också fundera. Kolla lite på vad jag gjorde just den dagen. En kontroll av paritet kräver rätt mycket men då hinner den inte parkera eftersom att disken används hela tiden.

Edit: Jag har också googlat mycket om just lcc. De flesta har ändå inget problem om man gräver lite bland siffrorna. Folk oroar sig när värdet är mer än 0 ungefär. Vana vid att reallocated sector count och andra "farliga" värden helst ska vara 0. Så, då oroar sig folk för alla värden som inte är 0 och inte har ett direkt beskrivande namn. Som tex "temperature celsius". Jag har en massa siffror på "seek error rate". Kändes farligt innan jag googlade och såg att det var normalt.

Om man oroar sig över att allokerande värden är högre än 0 så är det nog en psykolog man skall gå till.

Du har fortfarande inte svarat på frågan, VARFÖR skulle jag vilja ha även "bara" 100-tals parkeringar på min disk, när det inte innebär någon fördel, bara slitage och latency ?

Jag vill gärna höra dig utveckla just det.

Skrivet av N!klas:

I Unraid så ser du dina smartvärden lätt i administrationen. Den varnar också när vissa värden börjar öka. Den varnar bara för värden som anses vara viktiga. LCC är inte med där men det är nog mycket för att de olika tillverkarna har olika gränser som inte finns med i smart-infon som disken levererar. Det är väl inte heller ett värde som kan ge fail på smart.

Attribute = 5 Reallocated sectors count
Attribute = 187 Reported uncorrectable errors
Attribute = 188 Command time-out
Attribute = 197 Current pending sector count
Attribute = 198 Uncorrectable sector count
Attribute = 199 UDMA CRC error rate

Jag fick några UDMA CRC-fel när jag bytte hårdvara. Bytte alla SATA-kablar till nya och problemet försvann.

Att Unraid inte anser drifttid, disktemperatur, lufttemperatur, lcc eller andra värden vara intressanta får stå för dem.

LCC anges faktiskt som ett garanterat värde, det gör inte ren spindeltid, förutom att de anger 8760h per år för en disk avsedd att gå konstant, dock inte som en garanterad tid totalt.

Kör man bara burkar med 10 nya diskar i så vet man ju lätt hur länge de gått, som konsument som återanvänder hårdvara etc vill jag gärna veta lite mer. T ex att upptäcka att den där andra disken man tryckte in i maskinen faktiskt går mycket varmare än man tänkt ? Eller att jag kan utläsa att värmen i rummet dragit iväg på grund av att elementet gasat på och gör maskinen varmare än normalt. Eller att disken man fick tag i gått lååångt mer än man trott ?

Skrivet av N!klas:

Latency på en NAS-disk kanske inte är hela världen. IronWolf som systemdisk känns inte helt optimalt. Men alla är vi olika.

Offtopic: min primära dators systemdisk är en Samsung 970EVO nvme som toppar över 3GB i läsning med många tiotusentals IOPS.

Mina diskar sitter i en maskin som gör ett fåtal andra saker, men i vissa fall kräver diskaccess från ett flertal processer ganska simultant.

Om vi säger att en normalt slumpmässig läsoperation ger en söktid på 15ms, medan ett avparkerande av huvudet faktiskt tar 450ms (ren gissning), då har vi ökat latencyn med 30ggr på den operationen.

Till vilken nytta ?

Är det roligt mer mer latency, till kostnaden av onödigt slitage dessutom ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Om man oroar sig över att allokerande värden är högre än 0 så är det nog en psykolog man skall gå till.

Du har fortfarande inte svarat på frågan, VARFÖR skulle jag vilja ha även "bara" 100-tals parkeringar på min disk, när det inte innebär någon fördel, bara slitage och latency ?

Jag vill gärna höra dig utveckla just det.

Att Unraid inte anser drifttid, disktemperatur, lufttemperatur, lcc eller andra värden vara intressanta får stå för dem.

LCC anges faktiskt som ett garanterat värde, det gör inte ren spindeltid, förutom att de anger 8760h per år för en disk avsedd att gå konstant, dock inte som en garanterad tid totalt.

Kör man bara burkar med 10 nya diskar i så vet man ju lätt hur länge de gått, som konsument som återanvänder hårdvara etc vill jag gärna veta lite mer. T ex att upptäcka att den där andra disken man tryckte in i maskinen faktiskt går mycket varmare än man tänkt ? Eller att jag kan utläsa att värmen i rummet dragit iväg på grund av att elementet gasat på och gör maskinen varmare än normalt. Eller att disken man fick tag i gått lååångt mer än man trott ?

Offtopic: min primära dators systemdisk är en Samsung 970EVO nvme som toppar över 3GB i läsning med många tiotusentals IOPS.

Mina diskar sitter i en maskin som gör ett fåtal andra saker, men i vissa fall kräver diskaccess från ett flertal processer ganska simultant.

Om vi säger att en normalt slumpmässig läsoperation ger en söktid på 15ms, medan ett avparkerande av huvudet faktiskt tar 450ms (ren gissning), då har vi ökat latencyn med 30ggr på den operationen.

Till vilken nytta ?

Är det roligt mer mer latency, till kostnaden av onödigt slitage dessutom ?

"Du har fortfarande inte svarat på frågan, VARFÖR skulle jag vilja ha även "bara" 100-tals parkeringar på min disk, när det inte innebär någon fördel, bara slitage och latency ?"

Jag vet inte vad jag ska svara på det. Ja, varför skulle du vilja ha det? Du får ha hur många du vill. Det är väl upp till dig men fortfarande så är det inte ett stort problem som man normalt behöver oroa sig för. Jag kan för lite för att veta VARFÖR de parkerar så frekvent. Det bör finnas en anledning.

Antar att det här också är OT men,
Disktemperatur oroar Unraid. Det är en separat inställning för alla diskar eller också per disk. En temp vid varning och en vid kritisk. Det är inte smart som bestämmer när det ska varnas. Timmar i drift varnar de förstås inte för eftersom att det inte heller är ett värde som smart skulle ge en fail på. Kör två SSDs i RAID1 (cache i unraid) där allt som rör VMs, Dockers och tillhörande appdata ligger. IronWolf-diskarna och de övriga diskarna är parity + array. Unraid har också en mover-funktion. Du kan välja så att allt du sparar ska sparas på cache och sen väljer du när mover ska köras (helst när man sover då och när servern har lite att göra) som flyttar alla filer från ssd till array. Du märker ingen skillnad. Förutom att när du skriver saker till servern så går det snabbt eftersom att det först går till SSD och sedan till array vid bättre tidpunkt eftersom att paritetsberäkning + data är låååångsamt.

Edit: Jag oroar mig när de värden som Unraid varnar för är över 0. Behöver jag gå till en psykolog?
Jag oroade mig också för TBW för mina SSD-diskar innan jag läste på och fattade att 150 TBW räcker väldigt länge ändå men jag har valt att inte använda mover för att spara lite på TBW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

"Du har fortfarande inte svarat på frågan, VARFÖR skulle jag vilja ha även "bara" 100-tals parkeringar på min disk, när det inte innebär någon fördel, bara slitage och latency ?"

Jag vet inte vad jag ska svara på det. Ja, varför skulle du vilja ha det? Du får ha hur många du vill. Det är väl upp till dig men fortfarande så är det inte ett stort problem som man normalt behöver oroa sig för. Jag kan för lite för att veta VARFÖR de parkerar så frekvent. Det bör finnas en anledning.

Antar att det här också är OT men,
Disktemperatur oroar Unraid. Det är en separat inställning för alla diskar eller också per disk. En temp vid varning och en vid kritisk. Det är inte smart som bestämmer när det ska varnas. Timmar i drift varnar de förstås inte för eftersom att det inte heller är ett värde som smart skulle ge en fail på. Kör två SSDs i RAID1 (cache i unraid) där allt som rör VMs, Dockers och tillhörande appdata ligger. IronWolf-diskarna och de övriga diskarna är parity + array. Unraid har också en mover-funktion. Du kan välja så att allt du sparar ska sparas på cache och sen väljer du när mover ska köras (helst när man sover då och när servern har lite att göra) som flyttar alla filer från ssd till array. Du märker ingen skillnad. Förutom att när du skriver saker till servern så går det snabbt eftersom att det först går till SSD och sedan till array vid bättre tidpunkt eftersom att paritetsberäkning + data är låååångsamt.

Edit: Jag oroar mig när de värden som Unraid varnar för är över 0. Behöver jag gå till en psykolog?
Jag oroade mig också för TBW för mina SSD-diskar innan jag läste på och fattade att 150 TBW räcker väldigt länge ändå men jag har valt att inte använda mover för att spara lite på TBW.

Ja och många ssd diskar går väldigt mycket mer än tbw värdet. Skulle jag köra torrents hade jag nog köpt en 850 pro.
Min ssd disk intel 320 från 2012 har snart 16 tb bara men bara gått som systemdisk å runt 30.000 timmar går nog över 100.000 timmar iallfall

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Ja och många ssd diskar går väldigt mycket mer än tbw värdet. Skulle jag köra torrents hade jag nog köpt en 850 pro.
Min ssd disk intel 320 från 2012 har snart 16 tb bara men bara gått som systemdisk å runt 30.000 timmar går nog över 100.000 timmar iallfall

Ja, så är det. Det är garantin jag tänker på mest. Jag kör 860 EVO 250GB (ej pro) med en TBW på 150. De har ju 5 år ELLER 150 TBW, det som kommer först. Antagligen så skulle jag kunna köra på hårt och köra allt till cache för att sen låta movern flytta det utan problem men jag har inte det behovet. Det gör inget att det tar lite längre tid att skriva direkt till array. Edit: Kör också en spinner ansluten via USB3 som används unassigned (för att undvika seg paritetsberäkning för temporär lagring). Där ligger tillfälliga filer för transcoding (som tas bort) och tempdata som ändå flyttas till array sen när appen är klar så att säga. Detta för att spara lite på tbw. Kör också en gammal Intel (520 series) på min desktop. Det är något konstigt med smartvärdet på den dock men den har "bara" 28 tbw.

Permalänk
Medlem

Till er som svarade i tråden med massa bös om att det inte är farligt med LCC på moderna diskar:

Jag har fortfarande inte fått ett rimligt svar varför man vill tappa prestanda genom ökad latency samt riskera onödigt överdrivet slitage genom att tillåta parkering av läshuvudet väldigt många gånger per timme, när det är så väldigt enkelt att slippa denna problematik med några få åtgärder.

Om ni inte kan hålla er till topic eller den frågan så behöver ni inte skriva vidare i tråden.

Jag vänder mig främst till de som har dessa diskar (eller andra diskar för den delen) och som ser en möjlighet till förbättring av prestanda och livslängd genom enkla åtgärder. Med tanke på de meter med forumposter jag grävt igenom under dagen så borde nog någon mer kunna vara drabbad även här.

God kväll

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.