Qpad mk50 med röda cherry mx har börjat dubbelklicka

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Degdala
Registrerad
Okt 2009

Qpad mk50 med röda cherry mx har börjat dubbelklicka

Efter 3 år har N-knappen på mitt tangentbord börjat spöka, oftast funkar den bra men plötsligt börjar den skriva 2-5 N på ett knapptryck.

Som jag förstått kan jag inte demontera brytaren utan att löda loss den, så jag lyckas inte inspektera hur sliten den är. Kan det funka med lite smörjolja av nåt slag och vad rekommenderas i såna fall? Ska plocka bort keycapsen och städa mellan brytarna, upptäckte hur mycket skit där samlats när jag ryckte loss N-tangenten.

Mitt förra mk50 höll 1 år innan det fick samma symptom, då fick jag ett nytt på garantin. Sneglar lite på bruna brytare ifall jag måste skaffa nytt, men vill nog åka och testa först om det blir aktuellt. Tar gärna tips på tangentbord som liknar mk50, har ingen nytta av rgb eller massa onödiga knappar.

| i5 4670k@stock + Noctua NH-U12s | GA-Z87X-UD3H | 16GB Corsair Vengeance LP 1600MHz | Asus GTX 1060 Strix OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | FD Newton R3 600W | Intel 730 240GB + Crucial MX300 2TB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall (Forsa)
Registrerad
Sep 2003

Låter som brytaren håller på att ge upp man kommer inte så lätt i mikrobrytare
med tur kan du ha skräp i vägen ta loss knapparna och gör rent inga starka saker

Låda Phobya UltraBig Watercase V.1 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm radiatorer Minne4 X 8Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm Benq XR3501 AMVA 35" Curved

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Dec 2011

tycker det låter som att det är damm och smuts i brytaren.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2004

Testa att göra rent en extra gång. Hör annars av dig till qpad igen, de är jävla bra att ha att göra med!
Hade länge ett MK50 men bytte till ett 60% pok3r för nått år sedan.
https://i.ytimg.com/vi/8wjW-Or1jg8/maxresdefault.jpg
Kan varmt rekomendera 60% bord, även om det är ovant och omöjligt att skriva de simplaste orden i början.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

@klirre: Mekaniska brytare kan göra så när de inte är helt rena, kommer det smuts/fett i de så blir det lätt så där, ta av tangenten ta en liten droppe sprit på den och spamma tangenten en stund, det botar ofta det hela.

För tillfället en sketen Acer gaming laptop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Degdala
Registrerad
Okt 2009

@ggustavsson: Låter ju lovande, får fixa lite isopropylalkohol och testa det Jag antar att du menar ta av själva keycapen, för längre ner än så kommer jag inte. Det borde ju gå att hålla nere brytaren och droppa i spriten ändå.

Tack för alla andra tips, mindre än fullstort tangentbord är inte aktuellt, spelar farming simulator en del och ibland känns det som att jag använder alla knappar på en gång. Dessutom är numpaden ovärderlig när man skriver mycket siffror typ bokföring.

| i5 4670k@stock + Noctua NH-U12s | GA-Z87X-UD3H | 16GB Corsair Vengeance LP 1600MHz | Asus GTX 1060 Strix OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | FD Newton R3 600W | Intel 730 240GB + Crucial MX300 2TB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Degdala
Registrerad
Okt 2009

Update för alla intresserade och ev. framtida sökningar: Jag ryckte loss alla små tangenter, lät bli de med stabiliseringsstag under, gjorde rent från hårstrån och damm. Sen dess funkar tangenten som vanligt, återuppstår problemet får jag skaffa isopropylalkohol.